Cactus V6 icm lichtmeter etc.

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Cactus V6 icm lichtmeter etc.

Berichtdoor Faiz » wo jul 22 2015 6:24 am

Hoi,

Even een korte vraag. Ik heb een Cactus V6 transceiver set om mijn SB700 op afstand aan te kunnen sturen. Nu ben ik benieuwd of iemand hier ook ervaring heeft met het volgende.
Afgelopen weekend heb ik met een lichtmeter mogen spelen. Best een gaaf ding om mee te werken, dus staat op de lijst om aan te schaffen.

Maar nu zijn er 2 varianten op de markt. Eentje met, en eentje zonder "pocketwizard" wireless radio. Weet iemand of het wireless systeem van Cactus "pocketwizard" compatible is? Ik kan natuurlijk ook gewoon de lichtmeter versie zonder transmitter kopen, maar met lijkt me toch wat makkelijker.

Toevallig ook iemand ook ervaring of de Cactus V6 compatible is met het skyport systeem van Elinchrome? Nu zit er op de Cactus nog een hotshoe dus in principe zou ik (als ik een Elinchrome flitsset zou aanschaffen) de skyport trigger bovenop de Cactus kunnen schuiven, zodat ik én de Elinchrome lampen kan aansturen, én de SB700 met de Cactus, of gaat dat niet lukken?

Thanks! :thumbup:
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cactus V6 icm lichtmeter etc.

Berichtdoor Vincent » wo jul 22 2015 6:42 am

Faiz schreef:Weet iemand of het wireless systeem van Cactus "pocketwizard" compatible is?


Merken zijn (helaas) niet compatibel

Nu zit er op de Cactus nog een hotshoe dus in principe zou ik de skyport trigger bovenop de Cactus kunnen schuiven, zodat ik én de Elinchrome lampen kan aansturen, én de SB700 met de Cactus, of gaat dat niet lukken?


Dat kan wel.

Het gaat er ik dat ieder merk zijn eigen radiosignaal heeft dat anders is dan die van de concurrent. Mixen is dus niet mogelijk.

Door een tweede trigger bovenop een andere te plaatsen heb je twee radio signalen en werkt het allemaal wel.

Hooguit ga je dan problemen krijgen met synchronisatie maar zolang je binnen je sync speed blijft verwacht ik daar sowieso geen probleem mee...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cactus V6 icm lichtmeter etc.

Berichtdoor Léon Obers » wo jul 22 2015 7:04 am

Faiz schreef:Maar nu zijn er 2 varianten op de markt. Eentje met, en eentje zonder "pocketwizard" wireless radio. Weet iemand of het wireless systeem van Cactus "pocketwizard" compatible is? Ik kan natuurlijk ook gewoon de lichtmeter versie zonder transmitter kopen, maar met lijkt me toch wat makkelijker.

Ook al heb je een Cactus, zou ik in ieder geval wel de lichtmeter kiezen met een "pocketwizard" functionaliteit.
Mocht je om de een of andere reden later toch willen besluiten de functionaliteit te willen benutten en over te stappen naar Pocketwizard heb je dat in ieder geval reeds voorzien in de lichtmeter. Verder weet je nooit welk ander merk ineens met een modelletje aan RF transmitters op de markt komt die ook "pocketwizard" compatibel blijken te zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Cactus V6 icm lichtmeter etc.

Berichtdoor Vincent » wo jul 22 2015 8:13 am

Waarom zou je altijd meer geld uit moeten geven voor een hypothetische merk wissel die er waarschijnlijk toch niet gaat komen? Functionaliteit is gelijk. Betrouwbaarheid en bereik tegenwoordig ook nagenoeg.

Ik zou me tevens afvragen waarvoor je een de functionaliteit van een dure lichtmeter gaat gebruiken. De PW compatible lichtmeters zijn namelijk behoorlijk aan de prijs (zelfs zonder de PW functionaliteit). Ik werk al ruim een jaar met de Sekonic 308. Veel goedkoper ga je niet vinden maar ik heb (persoonlijk) nog nooit een functie gemist in de studio. Gewoon inregelen met de trigger die je daarna op je camera zet. De goedkoopste lichtmeter met PW zender is ruim 2x zo duur...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cactus V6 icm lichtmeter etc.

Berichtdoor Faiz » wo jul 22 2015 9:00 am

Jemig wat zijn jullie vroeg wakker :D


Dat laatste wat Vincent zegt is ook de methode die ik voor ogen heb. Transmitter van de camera, licht inregelen, transmitter op de camera. Jammer dat er geen standaard is voor wat betreft het radiosignaal (en dat merken zich binden aan signaal van één merk).
Ach houd ik weer een paar eurootjes in m'n zak voor een andere aankoop ;)

Thanks!
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cactus V6 icm lichtmeter etc.

Berichtdoor justme » di mei 17 2016 1:31 pm

inhakend op deze tip, in mijn aftastende zoektocht naar een lichtmeter kwam ik hierop uit.

Voor het meten van bestaand en flitslicht zoek ik naar een passende lichtmeter. Ik heb namelijk twee sb700 op een Pocketwizard TT5.

nu kan je 'gemakkelijk' en veel geld uitgeven voor een L478 met ingebouwde trigger. Maar met een goedkopere variant, en in combinatie met een ML-L3 afstandsbediening ben ik ( op het kunnen instellen van de flitsers na ) ook geholpen toch?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cactus V6 icm lichtmeter etc.

Berichtdoor oud0001 » di mei 17 2016 5:58 pm

Waarom wil je een ML-L3 gebruiken? Die is bedoeld om je camera te triggeren en niet je flitsers.
Dan pak je toch gewoon ff de PW zender van je camera af en zet em na het meten er weer op. Dan ben je er toch?
Dan kun je idd met elke goedkopere flitsmeter ook meten. Zoek er wel eentje uit die tot op 1/10e nauwkeurig meet.
Of dat een Sekonic, Gossen of Kenko is maakt dan niet uit. Ze doen het allemaal prima. Ook 2e handsjes doen het vaak prima. ;-)

p.s. dit is een draadje uit 2015. ;-)
oud0001



Onderwerp:

Re: Cactus V6 icm lichtmeter etc.

Berichtdoor justme » di mei 17 2016 9:05 pm

Ik had het idee dat de pocketwizard tt1 niet zonder body wilde triggeren, zal dat nog eens moeten proberen.

Wat ik wel geprobeerd heb is de camera met tt1 erop te laten afgaan/triggeren met de ML-L3, en dat ging prima.

Ach waarom nog een nieuw topic aanmaken ;)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cactus V6 icm lichtmeter etc.

Berichtdoor oud0001 » di mei 17 2016 11:03 pm

Werkt de test knop dan niet? Lijkt me toch moeten kunnen met de test knop van de TT1.
Ik gebruik hiervoor op mijn V6 en andere triggers die ik heb gehad altijd de test knop om te ontsteken. ;-)
oud0001



Onderwerp:

Re: Cactus V6 icm lichtmeter etc.

Berichtdoor ReneG » di mei 17 2016 11:16 pm

Of je koopt een extra v6 trigger erbij en gebruikt die ook los als zender... niet duur. Dat is wat ik met mijn V5's doe. Ik heb er 4. Voor strobist (camera en 3 flitsers) en voor de studio set, 2 als receivers en 2 als zender (1 op camera, een om mijn flitsers te triggeren en licht te meten). Puur gemak/luxe overigens. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cactus V6 icm lichtmeter etc.

Berichtdoor justme » do jun 09 2016 4:23 pm

sekonic l478dr inmiddels in de pocket! werkt feilloos !!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cactus V6 icm lichtmeter etc.

Berichtdoor oud0001 » do jun 09 2016 4:54 pm

Gefelicitaart dan maar. ;-)
oud0001




Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten