Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Skippy » wo okt 21 2015 9:30 am

Ben, hier een link met duidelijke info over de Focus Bracketing functie van Olympus http://www.mirrorlessons.com/2015/09/04/using-focus-bracketing-on-the-olympus-om-d-e-m10-ii/
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Léon Obers » wo okt 21 2015 11:20 am

Met third party apps zijn er overigens wel meerdere mogelijkheden om focus stacking uit te voeren.
Als het gebruikte objectief maar AF-mogelijkheden heeft.
http://www.43rumors.com/focus-bracketin ... x-cameras/
http://www.heliconsoft.com/heliconsoft- ... on-remote/

Zelfs het door diverse "Nikon" mensen gebruikte DSLRDashboard heeft functies om focus stacking te kunnen uitvoeren:
viewtopic.php?p=764936#p764936

En er zijn zelfs Macro / micro setups, met stappen motoren om camera's (of balguitrek) te verplaatsen die aangestuurd worden met apps.
Voor aansluiting op een microscoop lijkt me dat echter minder praktisch.
https://www.cognisys-inc.com/how-to/sta ... how_to.php

Een andere methode van focus stacking zonder AF, en toch "automatisch", maar "handmatig" heb ik ook wel gelezen wat met enige oefening ook werkt.

Men zet de camera op continue opnamen maken, (dus zoveel beeldjes per seconde), en tijdens het maken van foto's wordt heel langzaam in een continue beweging de scherpstelling handmatig verdraaid. Alle opeenvolgende opnamen hebben in die snelle tijdscyclus een minimale verschuiving van de focus. De software achteraf doet de rest om er een stack van te maken.
Weet niet hoe verfijnd de handmatige scherpstelling van een microscoop is (met een heveltje aan een knop gemonteerd zou je dat nog kunnen verfijnen), zou men die laatste methode kunnen toepassen met enkele het gebruik van de microscoop-objectieven zelf.

Dus men kan nogal wat kanten op om een bepaald doel te bereiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Ben » vr jan 29 2016 4:05 am

Na alle nuttige adviezen heb ik een aantal camera's bekeken, waaronder de Olympus OM-D E-M10 Mark II, de Panasonic Lumix DMC FZ 1000 en de Samsung NX30. De Olympus met focus bracketing en -stacking leek aantrekkelijk, maar alleen voor macro en niet voor micro. De Panasonic Lumix FZ 300 noemt dit overigens 'post focusing', een mapje foto's waarvan de indruk wordt gewekt dat onscherpe delen van een foto door aanraken op het scherm alsnog scherp gesteld kunnen worden. Helicon levert een programma 'Helicon remote', dat Canon- en Nikon camera's de optie van focus bracketing geeft. Canon spiegelreflex camera's met live view hebben overigens ook focus bracketing via de EOS utility, iets dat verdekt is opgesteld, maar goed werkt. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Samsung NX1, ondanks dat Samsung stopt met de verkoop van camera's in Europa. De APS-C sensor geeft foto's van 6480 x 4320 pixels, de lens kan verwijderd worden, zodat het reële beeld van de microscoop direct op de sensor geprojecteerd kan worden, de 4K video is van prima kwaliteit en stills (snapshots) daaruit van maar liefst 4096 x 2160 pixels kunnen als foto worden gebruikt en series kunnen worden gestacked. Jullie adviezen hebben mij geholpen de (hopelijk) goede keus te maken. Bedankt.
Ben

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Léon Obers » vr jan 29 2016 2:44 pm

Mooie keuze. Succes.

Laat ook eens wat voorbeelden zien als je er meer op ingespeeld bent.
Eigenlijk wel benieuwd naar.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Ben » vr jan 29 2016 3:37 pm

Dat zal ik doen nu de testfase voorbij is en er in het voorjaar interessante organismen verschijnen. Ik zet ze dan op mijn website www.semperinmotus.nl, waarop microscoopfoto's te zien zijn van de embryonale ontwikkeling van amfibieën (stilzittend). De serie van de groene kikker is het volledigst (met beschrijving). Ik meld dat dan straks even op dit forum.
Ben

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor George Fennes » ma mei 16 2016 8:51 am

Hallo Ben ik heb met interesse dit draadje gelezen.
Maar heb je al resultaten?
Op je website staat dat die tot 2014 is bijgewerkt.
Bevalt de camera jou?
Doet ie wat je er van verwacht?
Ben benieuwd naar de resultaten.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Ben » wo mei 18 2016 10:01 pm

Hallo George,
Ik neem aan dat je de website www.semperinmotus.nl bedoelt; (Ik heb meerdere websites).

De Samsung NX1 bevalt goed, zowel om te fotograferen als voor 4K video.
Ik heb de camera zowel op een trinoculair doorlicht- als opvallend licht microscoop gebruikt.
4K video (4096 x 2160 pixels) is goed genoeg om er stills uit te snijden en als foto te gebruiken.

Als ik 4K video stills ga stacken ga ik als volgt te werk: 4K video opnemen en converteren naar MP4 met de Samsung video converter. Stills uitsnijden met Pinnacle (kan geconverteerde 4K van 4096x2160 aan) en stacken met Combine ZP. Stacken is alleen mogelijk als het object stil staat en als het object beweegt moet de vlakvulling veel groter zijn dan de achtergrond. In principe gaat het, maar voor een optimale kwaliteit moet ik nog veel experimenteren.

Omdat mijn PC niet snel genoeg is om de geconverteerde 4K filmpjes zonder schokken af te spelen (dus hier niet om te stacken) verscherp en verhoog ik het contrast met Magix die de video als MPEG-4 opslaat (1280 x 720 pixels). Dit is ook handig om op Internet te zetten. De geconverteerde 4K kan dan nog gebruikt worden voor stills; niet om te stacken, omdat zo'n filmpje optimaal scherp moet zijn en de focus niet in de diepte wordt versteld.

Komende dagen ga ik een aantal van de eerste experimenten op de facebook pagina "Microscopie en Fotografie" zetten. Verder ga ik een nieuwe serie 'van ei tot volwassen dier' maken van een paddensoort, maar wacht nog op een eisnoer. Het verwerken vban zo'n fotoserie kost meestal 'een hele winter', omdat er veel tijd gaat zitten in selectie en stacken. Het duurt dus nog even voordat er weer wat nieuws te zien valt op Semperinmotus.
Ben

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor George Fennes » wo mei 18 2016 10:47 pm

Bedankt voor je uitleg.
Lijkt me heel facinerend om zelfs die micro dingen vast te leggen.

Ik probeer je in de gaten te houden.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten