MO mei. 2016, beoordeling foto's - "Het is weer Lente"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto geeft jou een heerlijk Lentegevoel?

Peiling eindigde op do jun 30 2016 11:40 pm

Richhanz
0
Geen stemmen
Gerard de Zwaan
1
3%
Niels O
0
Geen stemmen
Sandor Gora
2
7%
Thor
0
Geen stemmen
Sled9e
2
7%
Jaco1
3
10%
Reina B
0
Geen stemmen
RvM
1
3%
rovinge
1
3%
Jurgen v Hest
1
3%
mozes
0
Geen stemmen
Weimaraner
2
7%
josti
4
13%
Tony D
2
7%
a3aanw
0
Geen stemmen
Peter
1
3%
Belinda
1
3%
jur001
1
3%
Maribex
2
7%
Jos van den Elshout
4
13%
noortje53
2
7%

Totaal aantal stemmen: 30

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

MO mei. 2016, beoordeling foto's - "Het is weer Lente"

Bericht door Mieke53 » di mei 31 2016 11:40 pm

Hoi allemaal,
Leuke inzendingen bij: "Het is weer Lente" :thumbup:
Iedereen mag weer stemmen en als je het leuk vind je mening geven op de foto's. Leren we allemaal van.
Hartelijke groet,
Noor

Linkje naar de foto's "Het is weer lente": http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 61&t=64507
Linkje naar de poll: "1 april doe wat je wil". t/m 4 juni is er nog te stemmen http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 61&t=64533

jur001
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: MO mei. 2016, beoordeling foto's - "Het is weer Lente"

Bericht door jur001 » wo jun 01 2016 7:13 am

Hoi Hoi,

ook maar weer een poging wagen voor een beoordeling van de foto's. Uiteraard zijn de opmerkingen altijd opbouwend bedoeld.

Leuk onderwerp met veel leuke foto's. Vooral veel jonge dieren en veel bloesem wat uiteraard ook te verwachten was.

Richhanz: Een leuke foto van een mooie fazant, prachtig met al die kleuren. Alleen doet dit me niet direct denken aan de lente. verder een klein dingetje.
Voor mijn gevoel ligt het scherpte net verkeerd. Op de borst van de fazant en niet op het oog, maar dat is ook heel lastig om dat door het gras heen precies
goed te krijgen.

Gerard de Zwaan: Mooie frisse foto met als extraatje het vliegje er op.

NielsO: hele mooie foto. prchtig die speigeling van die wolken in het water. Maar ook hier doet dit me niet direct aan de lente denken

Sandor Gora: Prachtig, zo'n familie gans. Hier is het echt weer lente.

Thor: Heel lief zo'n jong paardje. Ook weer een teken van de lente. Alleen de foto vind ik een beetje rommelig met nog het stuk hek
net onder in de foto en ook de achtergrond.

Sled9e: Geweldige foto. Mooi al die wazigheid en dan die pluis er haarscherp op. En ook typisch iets wat je tijdens de lente veel ziet. Een favoriet.

Jaco1: Ook een heerlijke sfeervolle foto. Klein beetje jammer dat de bloem eigenlijk net iets te veel hangt. Hierdoor krijgt het iets treurigs en dat moet
de lente natuurlijk niet zijn. Maar het blijft een hele mooie foto.

ReinaB: Mooie foto van de bloesem van een fruitboom (denk ik). Met als hele mooie bonus de bij die naar de bloem toe vliegt. Alleen misschien net iets te veel
blauw aan de linkse kant. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Ook een favoriet.

RvM: Zo te zien een reiger in het riet. Leuke foto maar wel wat rommelig met al dat groen voor de vogel. En het doet me niet direct aan de lente denken.

Rovinge: Heel mooi deze balsende vogels. Echt een mooi lentesfeertje.

JurgenvHest: Een mooie foto maar doet me niet aan de lente denken. Kan ook midden in de zomer zijn. En ik had misschien net even gewacht tot die man van dat
bruggetje af was geweest. is net een beetje storend.

Mozes: Ook een leuke foto van de bloesem. Heb alleen een beetje moeite met de compositie van de foto. Mijn blik wordt er direct door naar de bloesem
getrokken, wat uiteraard de bedoeling is maar ben er niet overuit of ik de foto als totaal mooi vind. misschien toch iets te veel blauw en kale tak.

Weimarer: Als je er even niet aan denkt dat het thema lente is dan is dit sowieso een mooie foto. Maar met het thema lente en zoals je zelf zegt
het koolzaad wat je voor het thema lente belangrijk vind had ik geprobeerd het model ergens midden tussen het koolzaad te plaatsen en
op die plek een foto te maken zodat het model samen met het koolzaad centraal zou staan. Nu staat het koolzaad voor mijn gevoel
juist een beetje in de weg.

Josti: Een prachtige foto en ook het thema heel anders in beeld gebracht als de meeste van ons. Kan hier verder weinig aan toevoegen.
Top. ook een favoriet.

TonyD: Jonge zwaantjes. Een echt teken van de lente natuurlijk. Ik vind alleen de foto zelf niet zo mooi. De moederzwaan staat er net te weinig of net te
veel op. Een ook is Die ene riestengel vrij hinderlijk.

a3aanw: hele mooie frisse foto. Alleen heb ik een beetje moeite met het scherpstelpunt in de foto. Het blad boven in de foto is scherp, terwijl van de
bloemen maar een heel klein deel echt scherp is. Dat is jammer. Als in ieder gevakl het middelste setje bloemen helemaal scherp was geweest
was het helemaal top geweest.

Peter: Ooievaar met zijn jongen. Ook echt lente natuurlijk. leuke foto.

Belinda: En ook hier ooievaars bezig met hun nest. en dan voor de verandering op de grond. Dat zie je niet zo vaak.

jur001: Mijn eigen foto. Met al die mooie foto's die er al waren genomen was het moeilijk om nog iets te vinden en ook het slechte weer hielp niet mee.
Een tijdje moeten zoeken tot ik iets had gevonden wat ik wilde. Namelijk dat een foto die laat zien dat de lente overal komt, zelfs op de vreemdste
plaatsen.

Maribex: Een mooie foto van een kievitsjong. Leuk in beeld gebracht.mooie scherpte diepte.

Jos van den elshout: Leuke foto van 2 jonge vosjes. Vind alleen hety rechtse vosje een beetje uit de foto knallen, dat is jammer. het maakt het wat nep.
daarnaast moet ik zeggen dat ik het erg jammer vind dat Jos niet de foto van het roodborstje heeft laten staan. Die vond ik zelf
veel mooier en was een van mijn favorieten.

Noortje: Op zich een mooie foto maar de kleuren komen een beetje nep over. te groen en te blauw. Ook het grote blauwe kader helpt daar niet echt aan mee.
Dat is jammer want de bloem zelf staat er heel mooi op.

Affijn, weer veel mooie foto's maar welke moet ik kiezen. Gaat voor mij tussen sled9e, Jaco1, ReinaB en Josti. Nog een keer de foto's bekeken en dan blijft
mijn aandacht het langste hangen bij de foto van sled9e dus die krijgt mijn stem.

gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen

ReinaB
Clublid
Clublid

Bericht door ReinaB » wo jun 01 2016 8:51 pm

Heb getwijfeld tussen Tony en Sandor, maar het werd Tony, omdat ik het een mooie inkijk in de 'kraamkamer' van de zwanen vindt!
Nikon D5300 met 18-105mm, 55-300mm en 40mm

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » do jun 02 2016 10:06 pm

Zo, even de tijd om mijn vooral subjectieve mening over de inzendingen te geven. Leuk dat er zoveel leden iets insturen en er weer zoveel verschillende interpretaties van de lente zijn.
In eerste instantie had ik bij het thema niet een gevoel van yes, ik heb iets leuks in gedachten, totdat....

Richhanz: een mooie zonnige foto van een prachtig beest. Het standpunt vind ik net iets te laag. Iets hoger had ervoor gezorgd dat de bovenkant rustiger zou zijn en dat het gras op de voorgrond iets minder nadrukkelijk aanwezig is. Waarschijnlijk had je daar heel snel voor moeten zijn. De onscherpe voorzijde trekt mijn aandacht wat te veel.
Gerard de Zwaan: ook een lekker zonnig beeld met als bonus de aanvliegende bij of ander insect. Het naar alle kanten springende gras leidt mijn aandacht wat af en dat maakt het net wat minder voor mij.
Niels O: strakke foto met een fijne compositie waar ik wel naar blijf kijken. Niet zozeer typisch lente maar toch een mooi beeld.
Sandor Gora: de nieuwe modellen van Sandor doen het prima :wink: Echt lentebeeld natuurlijk en mooi in beeld gebracht. Het enige minpuntje voor mij is de kleur; misschien niets aan te doen maar het komt wat vlak over.
Thor: het jonge paardenleven in de lente. Het standpunt is minder gelukkig gekozen vind ik; nu zijn er wat mij betreft wat teveel hekken en draden in beeld. Misschien had je met wat meer zoom de paarden iets meer kunnen isoleren.
Sled9e: heel mooi gemaakt deze foto. De pastelkleuren van de achtergrond komen prettig over en dan toch zo'n simpel lentepluisje scherp op de voorgrond. Is het een dubbelopname? Een van mijn favorieten.
Jaco1: deze vond ik gelijk al erg mooi. Het is een hele fijne sfeervolle foto. Fraai licht en ergens nog vaag de dauwdruppels te zien. Ook een van mijn favorieten
Reina B: de lentebloesem doet het altijd goed tegen een blauwe lucht. De uitsnede van de foto kan wat mij betreft wat beter door de linkerkant iets af te snijden. Jammer dat de bij niet scherp is, maar ik kan mij voorstellen dat dat heel moeilijk is om dat voor elkaar te krijgen.
rovinge: mooi moment daar in het water. De scherpte ligt net niet helemaal op de juiste plek. Dat is jamme,r anders een topper.
Jurgen v Hest: ontluikende bomen aan een sloot tussen de woningen. We leen mooi plekje om te wonen, maar de foto spreekt mij persoonlijk minder aan.
mozes: leuk bloesemtakje tegen de heldere blauwe lucht is wat mij betreft iets teveel tak. Als je hem vierkant maakt met alleen de bovenste helft, wordt hij voor mij veel beter.
Weimaraner: het koolzaad typeert voor mij de lente, maar mijn aandacht wordt naar het model getrokken. Qua foto vind ik hem mooi, qua lentefoto is het lastiger; het koolzaad wel, maar het model niet.
josti: ...totdat ik al die kinderen op een van de eerste mooie lentedagen los zag gaan op dit gigantische springkussen. 't Was een feest voor mij om hier een paar uurtjes los te gaan met de camera. Wachten op kinderen met de juiste kle(u)ren leverde dit vrolijke lentebeeld op.
Tony D: moeder met jonge zwanen is op en top lente. Je kunt dan niet echt lekker dichtbij komen en wat gras wegbuigen. Ik denk dat je dikke ruzie met mama zwaan zou krijgen. Qua compositie zou ik iets meer meer van de moeder hebben meegenomen.
a3aanw: bij deze foto vind ik de kleurstelling heel fijn. De scherpte van de bloemetjes is niet optimaal. Als je die net zo scherp als het blad had gehad, was het een topper geweest.
Peter: de ooievaar met jongen in het nest. Mooi dichtbij genomen. Het lijkt er alleen op dat ze je lens ook flink hebben ondergescheten :problem: ; ik zie veel vlekken in beeld.
Belinda: nog meer ooievaars, maar zo dicht aan de grond heb ik ze nog niet gezien. Rechts vind ik iets te leeg. Als je iets naar links had gedraaid met de camera was het een prettiger beeld geworden lijkt mij.
jur001: eenzaam lentebloemetje dat mij wel kan bekoren. De compositie oogt prettig en de foto straalt rust uit en daar houd ik wel van. Weer een favoriet voor mij.
Maribex: ook deze foto is lekker rustig en goed in beeld gebracht qua compositie. Gewoon mooi en ook een favoriet.
Jos van den Elshout: jonge vosjes in het bos. Mooi beeld dat mij wel aanspreekt. Toch is er iets met de foto wat ik niet zo goed kan benoemen. Misschien de onscherpe nadrukkelijk aanwezige voorgrond.
noortje53: een fraai juffertje en een leuk idee om een kader in dezelfde kleur te maken. Maar voor mij net iets te. Als ik het kader wegkadreer, vind ik hem nog mooier.

Goed, samenvattend kan ik zeggen dat de oogst deze maand groot is en er veel heerlijke lentefoto's bij zitten. Favorieten bij mij zijn dus Sled9e, Jaco1, jur001 en Maribex. Het ligt dicht bij elkaar voor mij. Uiteindelijk kies ik voor Jaco1.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » vr jun 03 2016 8:26 am

Jos, je hebt een omschrijving gegeven die ik niet beter kan doen. TOP!
Het kader van mijn foto mag een discussiepunt zijn.

sled9e
Forumlid
Forumlid

Bericht door sled9e » vr jun 03 2016 8:56 am

Als ik een dezer dagen achter een computer kom te zitten nog zal ik de foto's beter kunnen bekijken als nu op mobieltje en een keuze hopelijk kunnen maken.Bedankt voor de waardering van mijn foto , en in antwoord op Josti dit is een enkelbeeld opname, wel met een tussenring en een oude domiplan lens
-/

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » vr jun 03 2016 10:22 am

De volgende foto's zijn bij mij favoriet.
Josti, Sled9e, Jaco, Jur001, Maribex, Jos van den Elshout,
De foto van Jos, het plezier spat er af.
De foto van Sled9e, ik blijf kijken, dacht ook aan 2 opnames. Niet dus. Des te mooier.
De foto van Jaco: meer dan prachtig. Ik viel juist voor het buigende bloempje. Sleutelbloem?
Jos van den Elshout. Vogeltje vond ik ook mooier, maar toch heb ik besloten dat dit toch nog een favoriet wordt, het groen op de voorgrond is een mooie omlijsting van de foto en maakt dat het jonge vosje extra benadrukt wordt.
Ik zou hem wel iets meer saturatie en licht geven.
De foto van Jur: less is more, goed gezien, de Lente is overal.
Foto van Maribex: zeer vertederende opname.
Grote stappen voor zo'n klein beestje.

Welke wordt het dan....na lang wikken en wegen bleven voor mij over: jaco en sled9e. Ik houd van deze sfeerfoto's.
Nipte overwinning voor Jaco.

Alle overigen die niet genoemd zijn: prima foto's die het niet haalden omdat dit aan compositie lag of aan overbodige elementen die met een stapje te voorkomen was geweest.
Bijzondere ooievaarsfoto's, vooral die van Belinda.
En voor de rest: dank dat jullie weer zo je best hebben gedaan. Dit draadje kan niet werken zonder jullie inbreng.
Groet, Noor

Ben overigens benieuwd wat jullie bij de volgende opdracht ervan "bakken".

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » za jun 04 2016 4:00 pm

noortje53 schreef:
Alle overigen die niet genoemd zijn: prima foto's die het niet haalden omdat dit aan compositie lag of aan overbodige elementen die met een stapje te voorkomen was geweest.
Eén stapje extra en ik had in de sloot gelegen :(

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » za jun 04 2016 9:51 pm

Ach Tony, jouw compo is goed hoor, ik had misschien iets preciezer moeten zijn met mijn omschrijving.
Overigens heb ik het ook een keer bijna moeten bezuren. Dan is een zoomlens wel handig.

Was wel benieuwd of het een Panorama foto is.

Jos van den Elshout
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jos van den Elshout » za jun 04 2016 10:51 pm

Ik vind de reacties in de POL wel erg mooi.
Opbouwend met adviezen waar ik wat mee kan.
Ik had per ongeluk 2 foto's geplaatst (het is mijn eerste keer dat ik hieraan mee doe)
Ik heb besloten om het roodborstje te verwijderen omdat ik dagelijks roodborstjes zie. Niet in de bezigheid waar deze mee bezig was, maar als ik de foto van de vosjes bekijk, dan voel ik mijzelf weer zitten.
Uren zitten wachten en uiteindelijk lieten ze zicht zien. Aan de foto is niets gewijzigd, buiten wat aan de schuifjes trekken in fotoshop.
Ik zat redelijk ver weg, en laag bij de grond. De struiken deden de rest.
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.

Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » za jun 04 2016 11:17 pm

Weet je Jos: ik zeg altijd: het blijft jouw foto.
Je hebt een beleving gehad waar je veel tijd in stak en beloond werd.
Dat moment is prachtig.

Iedereen pakt uit de adviezen iets waar hij een volgende keer wat mee kan. Of niet :-)
Dat roodborstje was voor mij ook meer het Lente gevoel maar jij hebt gekozen vanuit je emotie. Prima hoor.

sled9e
Forumlid
Forumlid

Bericht door sled9e » vr jun 17 2016 8:36 pm

Weimaraner heeft mijn stem gekregen , eigenlijk gewoon wat ik als eerste dacht maar ik heb maar tijdje gewacht nog even kijkende af en toe en door de kwaliteiten van de rest van de afbeeldingen mezelf laten verwarren.
Wat is dat kiezen toch altijd lastig :-)
-/

Sandor Gora
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sandor Gora » wo jun 22 2016 11:21 pm

ik vind het wel aardig dit hier te plaatsen

9 mei (de foto uit de maandopdracht)
Afbeelding

en ondertussen is het 22 juni - één jonkie heeft het niet gered en de overige vijf zijn bijna groot
Afbeelding
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo jun 22 2016 11:26 pm

Prachtig Sandor.
In zo'n korte tijd zo groot.
Zou trouwens een unicum zijn als alles overbleef. Toch: goeie score hoor.

sled9e
Forumlid
Forumlid

Bericht door sled9e » do jun 23 2016 4:43 am

Bedankt voor de update :-) dat gaat snel
-/

Gesloten

Terug naar “Maandopdracht”