Nieuwe groothoek objectief

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor signxpress » wo jun 08 2016 6:17 pm

Ik ben al een geruime tijd aan het dubben over een groothoek objectief, of beter gezegd welke groothoek.
Via een artikel in de zoom ben ik uit gekomen op de Irix 15mm, maar deze lens komt maar niet uit lijkt het wel, ik begin er aan te twijfelen of het wel de juiste keuze zal zijn.
Irix komt uit dezelfde fabriek als Samyang en ik moet eerlijk zeggen dat ik misschien te vooroordelen bent over het merk Samyang.
Ik ben opzoek naar een groothoek objectief met zo min mogelijk vervorming, een fisheye vindt ik niet echt mooi.
Wel realiseer ik me dat een groothoek objectief altijd wel wat vervorming zal hebben, maar dit kan ik wel aanpassen in Photoshop of croppen.
Het liefste heb ik een vaste objectief, maar misschien moet ik me daar niet te vast aan pinnen, de Sigma 10-20mm lijkt me ook wel een mooie objectief.
Welke betaalbare groothoek objectief is raadzaam om te kiezen?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor bcvthul » wo jun 08 2016 7:56 pm

Het ligt eraan wat je wilt fotograferen met de groothoek...
Het lijkt erop dat je een DX camera hebt klopt dit?
Groothoek geeft altijd wel vervorming. Ik gebruik mijn groothoek lens (tokina 12-24) voornamelijk voor landschap. Ik ben er tevreden mee.

Van de samyang lenzen hoor ik wisselende commentaren.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor gijs sandberg » wo jun 08 2016 8:28 pm

Beste S,
re: zo min mogelijk vervorming ... vast
In het assortiment van Nikon is keus te over 13, 14, 15, 18, 20mm en zo verder, allen geschikt voor DX en FX kamera's.
De 20mm 1.8 AF-S is de meest recente en meest betaalbare (wel een G-type)
Groeten, Gijs
PS als je een betaalbare 13mm tegen komt mag je me uit bed bellen :roll:
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor Boem » wo jun 08 2016 9:27 pm

Inderdaad, voor dx of fx? Voor dx maakt tokina uitstekende groothoek(zoom)lenzen. En als de lens al wat langer bestaat, kunnen ze automatisch gecorrigeerd worden in Lightroom, zodat het effect van vervorming geminimaliseerd wordt.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor LJ-Jochem » do jun 09 2016 4:12 pm

Ik heb een Samyang 14mm en ben daar uitermate tevreden over. Oké... hij geeft wat vervorming maar in Lr is dit makkelijke te compenseren en recht te trekken. Zeker nu dat Samyang zelf lensprofielen heeft ontwikkeld. Belangrijker in mijn optiek is dat hij ook in de hoeken een goede scherpte heeft.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor Vincent » do jun 09 2016 4:29 pm

TS heeft een Nikon 5300. Dus Dx :wink:

De Sigma 10-20mm (er zijn twee versies waarvan 1 goede en 1 minder goede) is een prima optie.

Samyang zou ik niet adviseren vanwege ontbreken van autofocus. Verhalen dat je dat niet nodig hebt op groothoek vallen kan ik mij sowieso niet in vinden.

signxpress schreef:Wel realiseer ik me dat een groothoek objectief altijd wel wat vervorming zal hebben, maar dit kan ik wel aanpassen in Photoshop of croppen.


Als je gaat croppen om vervorming weg te krijgen dan kun je natuurlijk beter een minder groothoekig objectief kopen want die beeldhoek ben je dan gelijk kwijt.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor emdeklerk » do jun 09 2016 5:35 pm

Je keek al naar de Irix 15mm. Als je in dat bereik een vrijwel vertekeningsvrije supergroothoek wil is de Nikkor 3,5 / 15mm het aangewezen objectief. Indien tweedehands aangetroffen wel iets duurder en ze lijken de laatste tijd weer te stijgen in prijs, zoals meer AIS-Nikkors van hoge kwaliteit (niet zo heel lang geleden gingen ze voor rond de 1.000 Euro, tegenwoordig gaan ze richting 1.450 Euro - en dat zegt wel iets). Naar verluidt maakte Nikon twee vertekeningsvrije groothoeken, die 3,5 / 15mm AIS en de 2,8 / 28mm AIS. Ikzelf heb de 15mm en ik wil het ding nooit meer kwijt. Echt de keus voor vertekeningsvrije architectuurfotografie, binnen en buiten.
Als je er een koopt: let er op dat de vier filtertjes erbij zijn; het kleurloze filter L1C hoort altijd achterop te zitten. Je kunt ook het L37C filter vinden op internet.
Oh ja, op een DX-camera heb je een oversized 22,5mm... Maar een objectief als dit verdient uiteraard een FX-camera.
Overigens moet je Samyang niet uitvlakken hoor; is een prima merk tegen zeer concurrerende prijzen. Optisch zijn een paar van de Samyangs uitstekend opgewassen tegen de gevestigde orde die vele malen duurder is.

http://www.ebay.com/itm/Nikon-Nikkor-15 ... Swo6lWO7EP

http://www.ebay.com/itm/Nikon-Nikkor-Ai ... SwHnFV4G0g

http://www.ebay.com/itm/NIKKOR-15mm-1-3 ... SwRLZTz-9p

http://www.ebay.com/itm/Nikon-Nikkor-15 ... SwcL5XMf0k

http://www.ebay.com/itm/Nikon-15mm-f3-5 ... SwPcVVvMMO

http://www.ebay.com/itm/Nikon-15mm-f3-5 ... SwgQ9VvMQ5

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... =lr&pos=11
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor joebat » vr jun 10 2016 12:27 pm

Ik heb de Samyang op een d3200. Wordt gebruikt voor zowel landschap, straat en mensen fotografie. De vertekening is goed weg te krijgen met dxo of Ptlens. Zeker een aanrader aan die prijs.
J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor signxpress » vr jun 10 2016 10:30 pm

Zo, eerst maar eens mijn onderschrift aangepast zodat iedereen kan zien waar het over gaat als ik wat vraagt ;-)

Het probleem is ook een beetje dat ik mijn vrouw te vriend moet houden, de bank is niet echt de lekkerste bank om op te moeten slapen.
De Irix met een prijs van ±€475,- was nog een acceptabele bedrag voor mijn vrouw.
@emdeklerk, De linken verwijzen naar mooie objectieven, alleen zijn ze buiten mijn budget, ik schat in ±1 week bank slapen.
@djunclesam, Het ontbreken van de autofocus is jammer, maar opzicht ook weer geen drama denk ik.
Wat betreft het croppen heb je natuurlijk gelijk ;-)
Op de site van Sigma kom ik 1 10-20mm objectief tegen voor €459,-
Mooie kleine objectief, ziet er netjes uit, heeft autofocus en al mijn lenzen zijn al van Sigma.
Aan de andere kant is de Sigma een zoom objectief en ik ben meer een liefhebber van vaste lenzen.
De Samyang heeft misschien geen autofocus, maar het is wel een vaste lens.
@LJ-Jochem, Blijft de Samyang scherp in de hoeken?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor Jahoe » vr jun 10 2016 10:35 pm

kijk eens naar de Tokina 11-16 2.8. Deze heb ik 2e hands gekocht (volgens mij zelfs via dit forum). Ben geen expert, ben er tevreden. Op groothoek gebied wel een bekende naast de sigma 10-20
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor Geert Huizing » za jun 11 2016 1:22 pm

Ik heb ook een Tokina 11-16 2.8,
Prima gebouwd objectief en goed scherp op mijn D7000
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor joebat » ma jun 13 2016 12:14 pm

Ik mag van de scherpte in de hoeken niet klagen. Als je gaat pixelpeepen zal je wel iets vinden. Wil je beter dan moet je al naar een lens gaan van verschillende malen de prijs van dit objectief. Voor de prijs heb ik l veel plezier an dit objectief gehad. Je groen bolleke helpt ook bij het scherpstellen.
J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor signxpress » do jun 16 2016 8:48 pm

Ik heb toch besloten om voor de 10-20 objectief te kiezen van Sigma.
Het is toch even wennen, maar opzicht kan ik er wel leuke dingen mee doen.
Misschien na een tijd ga ik hem verkopen en een beter kwaliteit stukje glas kopen.

Even gisteren een foto gemaakt van onze woonkamer, ik wist niet dat we op foto zo'n grote woonkamer hadden :lol:
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor Matthijs » do jun 16 2016 9:03 pm

Waarom de 3.5 versie gekozen en niet de 4-5.6?
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor cvdl » ma sep 19 2016 1:45 pm

Er bestaat geen groothoek zonder vertekening, de Sigma 10 -20 is zeker een goede keuze, de Samyang 8 mm is nog leuker.
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed word iets duurder.
cvdl

Forumlid
Berichten: 191


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten