1 potig statief

Discussies over statieven

Onderwerp:

1 potig statief

Berichtdoor fotoklaas » wo jun 08 2016 6:32 am

Ben tegenstander van een statief. Nu heeft een kennis van mij geadviseerd om een statief op 1 poot te nemen. Heeft iemand goede ervaring met een dergelijk statief? Mijn beeld daarbij is, dat je dan toch horizontaal gezien geen stabiliteit hebt?
fotoklaas

Forumlid
Berichten: 31


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 1 potig statief

Berichtdoor Vincent » wo jun 08 2016 6:44 am

Wat wil je fotograferen, met welke setup, en waarom wil je daar ondersteuning bij??

Een statief of monopod is een oplossing en geen doel op zich. Dan moeten we eerst het probleem weten.

Er zijn genoeg situaties waar ik een monopod zou afraden, of wanneer ik er juist een zou adviseren.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 1 potig statief

Berichtdoor plincky » wo jun 08 2016 7:24 am

Ik heb er eentje en gebruik hem redelijk vaak. Heb hem vooral veel gebruikt toen ik op met de D800 schoot. Door de hoge mp zie je snel beweging en dat was dan met een monopod veel beter. Door de camera te laten rusten op de monopod haal je het gewicht van je armen en kan je de zijdelingse beweging heel goed en veel bete opvangen. Je moet het niet gaan zien als een vervanger van een normaal statief. Het helpt wel goed bij het opvangen van lichte bewegingen waardoor je foto wel vaker net iets scherper worden als de sluitertijd i.c.m. afstand enz. Net iets aan de krappe kant zijn. Het beperkt je ook wel weer in je bewegingsvrijheid! En lange sluitertijden kan je er niet mee maken.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 1 potig statief

Berichtdoor ReneG » wo jun 08 2016 7:51 am

Waarom tegenstander van een statief? Het is een stuk gereedschap. Dat is net zoiets als tegenstander zijn van hamers. Er is een tijd en plaats voor alles.

Als je in het donker opnames maakt van een statisch iets (gebouw, landschap, evenementen als glow) is een statief onontbeerlijk. Voor een soortgelijke foto overdag is het vaak niet nodig. Tenzij je vanuit nagenoeg onmogelijke posities wilt werken. Etc. Monopods zijn weer een ander verhaal. Het zijn zeker geen vervangers voor statieven. Ze zijn meer ter ondersteuning. Vaak niet zo praktisch, maar ga een hele dag met een supertele aan de slag en je hebt hem nodig. Een uurtje uit de hand lukt nog wel, maar een hele dag is teveel van het goede. Of situaties die plincky beschrijft.

Dus het is maar net wat je ermee wilt doen...
Laatst gewijzigd door ReneG op wo jun 08 2016 10:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 1 potig statief

Berichtdoor gijs sandberg » wo jun 08 2016 8:09 am

Beste Klaas,
re: geadviseerd
Je moet niet alles geloven dat je hoort of leest (geldt ook voor dit forum).
Een-been-statieven hebben soms hun nut, zoals hierboven omschreven, maar zaligmakend ? neen, zeker niet.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 1 potig statief

Berichtdoor fotoklaas » zo jun 12 2016 8:00 am

klasse van iedereen die heeft gereageerd. Ik heb een statief, maar 'struikel' steeds over de poten ervan. Een 1-potig statief zag ik inderdaad al ondersteuning. Toppie dat iedereen heeft gereageerd. Kan weer verder.
fotoklaas

Forumlid
Berichten: 31


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten