eerste spiegelreflexcamera

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor LJ-Jochem » ma jun 13 2016 10:57 pm

Een extra batterij... hmz... Ik zou eerst eens kijken of je hem echt wel leeg krijgt ;) Ik heb nog nooit met een lege batterij gestaan en loop toch ook vaak in de avond 3 a 4 uur in het rond te fotograferen.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor DannySan » ma jun 13 2016 11:06 pm

Afhankelijk van hóe je je camera gebruikt kan een extra batterij wenselijk zijn.
Gebruik je veel het scherm (dus dat je de optie van 'het beeld laten zien na het fotograferen' - dat heb ik standaard UIT staan, vreselijk irritant) met bekijken, wellicht wat bewerken in je camera al of filmpjes maken/kijken; dan gaat je batterij inderdaad snel leeg. Maar met wat bescheiden gebruik van het scherm kun je inderdaad best wel erg lang met zo'n batterij hoor.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3821


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » ma jun 13 2016 11:13 pm

Eens kijken of ik hem direct koop, of dat ik het eerst uitprobeer.

In ieder geval sowieso al bedankt voor de hulp die ik hier tot nu toe heb gehad!
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor DannySan » ma jun 13 2016 11:26 pm

Ik zou - wat je ook koopt - eerst voor de basis gaan die 'hoort' bij een spiegelreflex:
Leer je camera kennen (bediening, wat kan 'ie wel en wat kan 'ie niet)
Leer je lens/lenzen kennen, wat kan er wel mee en wat niet
En de fotografie-basis goed 'op rails' krijgen (al dan niet met behulp van dit forum, youtube of iemand uit je buurt).

Andere camera, andere lenzen, ander spul; dat komt later allemaal wel...
En natuurlijk: heel, heel, heel, heel veel foto's maken :-D
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3821


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » di jun 14 2016 12:03 am

Dat van die heel veel foto's maken, komt vast wel goed haha.
Zal zeker hier regelmatig naar jullie mening vragen over fotos. Jullie kunnen me niet tegen die tijd vast wel tips geven wat er beter of anders kan. ;)

Mocht ik voor de d7100 gaan, welk objectief of objectieven raden jullie dan aan?
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor Cookie1397 » di jun 14 2016 3:08 am

Geen 18-55 dat is zonde om zo'n camera. 18-105 of zoals ik al eerder vermelde en 17-50 mm van tamron of sigma, de tamron is heel erg goed. Hierbij een 70-300mm van tamron. Zeer goed objectief.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » di jun 14 2016 9:12 pm

Bedankt! ik ga het overleggen.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor eelco » wo jun 15 2016 8:22 pm

Hoi Amber,

Zo te lezen weet je al heel goed wat je graag wilt gaan doen, dus dat is al een heel goede start.
Voor objectieven heb je al aardig wat tips gekregen. Persoonlijk vind ik het bereik 17-55 bij zo'n camera erg fijn. Hiernaast zal ik dan, mits het budget het toelaat, een telezoom nemen.
Ik las echter dat je nog geen ervaring hebt met een spiegelreflex. Ik las ook dat de D7100 werd aanbevolen en dat is ook een erg mooie camera die met mijn huidige ervaringen en kennis de voorkeur zou hebben,
Zelf ben ik gestart met een D5000 en een 18-200. Hier ook mooie foto's mee gemaakt. Na een cursus en veel doen uiteindelijk overgestapt op full frame.

Behoudens dat je nog geen ervaring hebt met de spiegelreflex ben ik wel benieuwd hoe je basiskennis is mbt diafragma, sluitertijden en iso?
Wanneer dit ook nog allemaal nieuw voor je is, zou ik denk ik beginnen met de D3300.
Ik weet niet op welke stand je wilt gaan fotograferen, maar ik vermoed dat je niet gelijk op manueel gaat fotograferen.
Misschien dat je eerst begint met de automatische stand, daarna naar de diafragmavoorkeuze?

Waarschijnlijk zal je in het begin ook nog niet al teveel gaan switchen tussen al je instellingen. Bij een 3300 is dit idd wat omslachtiger aangezien je in het menu moet gaan werken. Bij de D7100 zijn al een hoop functies op je body te bedienen, zoals instellen van je iso, autofocus etc.

De vraag is dan ook hoe snel je verwacht je te ontwikkelen en op welke termijn de 3300 dan te beperkt voor je wordt?
Gezien de snelheid waarmee nieuwe body's op de markt worden gebracht zou het zou masr kunnen dat je dan tegen die tijd een tweedehands D7500 kan kopem :mryellow:

In ieder geval zal je van zowel de 3300 als eventueel een 7100 veel plezier hebben.

Gr. Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » wo jun 15 2016 10:22 pm

Ik weet van diafragma, sluitertijden en iso alleen wat ik gelezen heb op sites en gezien in youtubefilmpjes. Verder heeft wel een vriendin van me en meerdere familieleden ervaring met spiegelreflexcameras, dus die zouden me af en toe kunnen helpen met wat dingen als ik er niet helemaal zelf uitkom.

ik ben van plan om het mezelf niet te moeilijk te maken in het begin en inderdaad de automatische stand te gebruiken. Dan kom ik er vanzelf achter wanneer ik dingen wat meer onder de knie krijg en alles zelf wil proberen te regelen. Eigenlijk krijg ik hem voor mijn verjaardag, dat is in oktober, maar mijn vader begreep zelf al dat het veel handiger is om hem nu voor de zomer te kopen. Dan heb ik eerst wat weken om eraan te wennen en zodra de zomer vakantie begint, kan ik veel oefenen.

hoe snel ik verwacht te ontwikkelen, geen idee. Ik weet niet hoe snel ik leer om te gaan met een spiegelreflex en hoe mijn fotos gaan worden (nog heel veel verbetering nodig, of lukken ze al snel aardig goed) met de cameras die ik tot nu toe heb gehad, had ik meestal maar enkele weken nodig om te wennen aan de camera en vervolgens kon ik alleen nog dingen veranderen aan de posities van onderwerpen, het de kant waarvan ik een foto maak enz. De opties wat betreft het spelen met de instellingen, kon ik dan al goed genoeg gebruiken om zoveel mogelijk uit de camera te halen. De enige dingen die ik nog kon veranderen voor betere fotos, waren de omstandigheden zelf en posities of bepaalde hoeken waarin ik de fotos maakte. Een spiegelreflex is natuurlijk heel wat ingewikkelder dan deze standaard cameras en het zal zeker heel wat langer duren voor ik uberhaupt alle verschillende opties heb ontdekt.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor Nikkormaat » wo jun 15 2016 10:59 pm

Een spiegelreflex hoeft niet perse ingewikkelder te zijn. Je kunt er meer mee dan met een compactcamera, maar je hoeft het in eerste instantie niet allemaal te gebruiken. Je hebt ervaring met compactcamera's en je liep tegen beperkingen aan. Ik ben opgegroeid met een losse belichtingsmeter en alles handmatig en vervolgens analoge spiegelreflexcamera's. Na een overstap op een digitale compactcamera werd ik knettergek van het gedoe van zoeken in menu's en ben ik zielsblij met een digitale spiegelreflex, waar ik zonodig de instellingen makkelijk en als dat nodig is snel kan bereiken. Ik ken beide voorgestelde body's niet. Je hebt het over de twijfels van jouw vader. Misschien helpt het als jouw vader op dit forum zijn vragen stelt. Met 2e hands is niets mis. Ik heb mijn body nieuw gekocht, maar gebruik met grote tevredenheid 3 verschillende 2e hands objectieven en een 2e hands flitser. Uiteraard niet in een keer aangeschaft. Ik wens je sterkte met jouw keus. Met het plezier in fotograferen komt het bij jou hoe dan ook wel goed.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » wo jun 15 2016 11:52 pm

Misschien ligt het eraan dat ik de compactcameras altijd gewend ben en daarom een spiegelreflex wat ingewikkelder vind lijken. Zoals ik al zei, ik kan niks voorspellen, misschien wen ik ook snel aan een spiegelreflex.inderraad is het met compactcameras wel dat je even tijd nodig hebt om te wisselen van instelling.
mijn vader zal het forum niet gaan gebruiken voor zijn vragen. Hij zoekt liever alles zelf uit, heb ik het idee en zal zich nog eerder door een winkel laten adviseren (waarvan ik weet dat die nogal vaak aan winst denken) ik heb goede ervaringen met forums, ook voor mijn andere hobbys, omdat leden niet aan winst denken.

mijn vader is niet meer thuis geweest, dus moet even wachten met het te overleggen.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor Marten » do jun 16 2016 7:45 am

amber98 schreef:.... ik heb goede ervaringen met forums, ook voor mijn andere hobby's, omdat leden niet aan winst denken..

Daar staat tegenover dat forumleden vaak adviseren te kopen wat zij zelf hebben. Of minder, want "meer heb je niet nodig".
Ik heb hier nog nooit gelezen: "die spullen die ik heb moet je niet kopen, dat is rommel"
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor Jur » do jun 16 2016 10:21 am

Als het de bedoeling is om serieus de fotografie-basics te leren begrijpen en onder de knie te krijgen, zou ik dringend willen afraden om de de stand Auto (alles) of de scène-standen te gebruiken. Je ontwikkelt dan nauwelijks begrip over de relaties tussen sluitertijd, diafragma en ISO-waarde. Daarnaast past de camera dan zaken aan als D-lighting, Witbalans, Beeldinstelling, AF-tracking, e.d. Door de veelheid van variabelen is het voor de beginnende gebruiker dan zeer moeilijk om de relatie tussen die instellingen te onderkennen.

Ik zou ervoor willen pleiten om te beginnen met bijvoorbeeld de P-stand en zelf de ISO-waarde te kiezen. Door goed te letten op de de gekozen combinatie van sluitertijd en diafragma en die zo nodig aan te passen, eventueel in combinatie met wijziging van de ISO-waarde, ontwikkel je vrij snel voldoende begrip voor de fotografie basics voor de volgende stappen. Je kunt dan bijvoorbeeld bewust gaan kiezen voor de modes A, S of M.

Een kleindochter (16) is zo een jaar geleden begonnen met mijn oude D300 (met een 18-105mm) en heeft op die manier de grondbeginselen behoorlijk goed opgepakt. Zelfs zo goed dat ze nu, mede op basis van haar portfolio, is aangenomen op een vakopleiding fotograaf
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » do jun 16 2016 12:41 pm

Dus jij raad eerder aan om direct alleen maar te proberen en spelen overal mee tot ik begrijp hoe het werkt? Ik begrijp dat ik daar waarschijnlijk meer van leer. Ik hoop net als haar vrij snel te ontwikkelen, maar of dat ook gaat gebeuren, kan ik natuurlijk niet voorspellen.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor ATOR » do jun 16 2016 12:58 pm

Zelf je camera instellen stelt echt niets voor Amber. Het enige wat je eerst even moet bestuderen is hoe de belichtingsdriehoek van diafragma, sluitertijd en ISO werkt. Het is niet moeilijker dan een cocktailglas vullen met drie ingrediënten. In een middag weet je alles.

Hoeveel je scherp wilt hebben bepaal je met het diafragma, hoeveel beweging je wil hebben bepaal je met de sluitertijd, en dan rolt daar uit welke ISO je nodig hebt om je foto goed te belichten.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten