Met welk apparatuur doe jij bruidsfotografie?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Met welk apparatuur doe jij bruidsfotografie?

Berichtdoor LK_Photography » zo jun 12 2016 7:45 pm

Hoi!

Binnenkort wil ik voor het eerst mee proefdraaien als second shooter op bruiloften en ben daarom erg benieuwd naar wat voor apparatuur iedereen meeneemt als 'ervaren' bruidsfotograaf :) Lijkt me een leuk en interessant draadje!

Dus wat neem jij mee voor soort lenzen, camera's, flitsers etc. ? :)
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Met welk apparatuur doe jij bruidsfotografie?

Berichtdoor gijs sandberg » zo jun 12 2016 7:55 pm

Beste LK,
re: iedereen meeneemt
Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd ?
Voor sommigen waarschijnlijk interessante draadjes genoeg, vele anderen laten eea aan professionals over.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Met welk apparatuur doe jij bruidsfotografie?

Berichtdoor LK_Photography » zo jun 12 2016 7:59 pm

Ik heb de zoekfunctie geprobeerd, maar daar kwam niet veel uit vandaar dit draadje. ;)
Maar goed vergeef me als dit draadje niet aan je eisen voldoet, het leek mij namelijk gewoon wel interessant!
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Met welk apparatuur doe jij bruidsfotografie?

Berichtdoor Richard » zo jun 12 2016 8:04 pm

Waar je je prettig mee voelt, jij bent het belangrijkste gereedschap: https://www.youtube.com/watch?v=w9zVml5ItgM
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Met welk apparatuur doe jij bruidsfotografie?

Berichtdoor Vincent » zo jun 12 2016 9:00 pm

LK_Photography schreef:Lijkt me een leuk en interessant draadje!


Dat is het ook, en we hoeven wat mij betreft ook niet elke vraag met 'gebruik de zoekfunctie' of 'lees de handleiding' af te doen...

richhanz schreef:Waar je je prettig mee voelt


Lijkt me het beste advies. Al lijkt het wat cliche. Bruiloften gaan snel, en je wilt je kunnen focussen op het vastleggen van de, soms hele snelle, momenten. Niet continu bezig zijn met je apparatuur.

Aan de andere kant moet je dat ook niet als vaste regel nemen. Bruiloften zijn ook gelegenheden om een paar te verrassen met 'wow' platen. Dat kan soms ook, maar vaak ook niet, in de gebruikte apparatuur zitten.

Verder ook afhankelijk van je stijl of de stijl die je nastreeft. En hoeveel je mee wilt nemen. Ik lees tegenwoordig veel over 'licht' inpakken met soms zelfs 2 bodies met maar 2 objectieven en verder niets. Dat krijg ik persoonlijk niet over mijn hart omdat in mijn eigen stijl juist ook de variatie in beeldhoek zit, niet alleen de variatie in compositie.

Ik begon bruiloften met de 'standaard' 24-70mm en 70-200mm als basis. Soms afgewisseld met groothoek of fisheye. Maar was eigenlijk nooit ècht 100% tevreden. Vooral door gewicht, maar ook door de 'looks' van de platen. Momenteel schiet ik (2 bodies) vooral met het trio 24mm, 58mm en sinds kort een 85mm. Afgewisseld met groothoek, fisheye en/of tele.

Kijk eens op http://www.shotkit.com. Daar staan onder het kopje 'weddings' een hoop topfotografen die uitleggen welke apparatuur ze gebruiken en waarom. Soms ook met voorbeelden.

richhanz schreef:jij bent het belangrijkste gereedschap


Hoewel deels natuurlijk waar, dat is wel echt een dooddoener in elke fotografiediscussie. De vraag van TS is ook niet met welke apparatuur hij ineens een wereldfotograaf is maar welke apparatuur andere users gebruiken :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Met welk apparatuur doe jij bruidsfotografie?

Berichtdoor Tzigane » zo jun 12 2016 9:13 pm

Precies wat ik nodig heb om de foto's te maken die ik wil.

En dat dan keer 2. :)

In mijn geval een 28mm, 50mm en 85mm.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Met welk apparatuur doe jij bruidsfotografie?

Berichtdoor MarcB » zo jun 12 2016 10:19 pm

Net een trouwreportage er op zitten. Ik had de 14-24 f/2.8, de 24-70 f/2.8 E en de 70-200 f/2.8 VRII bij me. Ik heb ze alle drie gebruikt waarbij de 24-70 het meeste op mijn D810 heeft gezeten. Het was somber weer en heb nagenoeg alles ingeflitst zowel binnen als buiten op manual stand (de NCN reportage flitser workshop ooit gegeven door Arthur van Uden is goud waard!). Ondanks het sombere, regenachtige weer leverde dit wel erg mooie dynamische platen op. Was een drukke dag van 8:00 tot 01:00 en was aardig gesloopt. Net klaar met de laatste foto's en ben zeer tevreden met het resultaat :-)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Met welk apparatuur doe jij bruidsfotografie?

Berichtdoor JurjenF » ma jun 13 2016 6:24 pm

Mijn 1e (5 jr terug) met een D200 en de 18-200 en 12-24 met SB800. Reserve D300 geleend maar niet gebruikt. Straks in juli D7100 met 12-28 en 50-150 met Nissin Di700A. Voor buiten altijd een reflectiescherm en een polfilter. Reserve D3200 en SB800. Voor binnen lokatie gaat de 12-24 misschien op de D3200 en de 50-150 op de D7100. Weinig apparatuur mee want je sjouwt je een breuk en bent minder 'beweegbaar'. Ik ben zuinig op m'n spul en alles werkt altijd feilloos.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Met welk apparatuur doe jij bruidsfotografie?

Berichtdoor Wilci » di jun 14 2016 3:36 pm

Zelf doe ik geen bruiloften en partijen. Ik gebruik wel o.a een D750 en het viel mij op voordat ik deze aanschafte en wat reviews doornam, dat veel bruiloftenfotografen overstapten op, of enthousiast waren over de D750.

http://shotkit.com/megan-allen/

http://www.lowisphotography.co.uk/weddi ... ng-camera/

Hier ook de set-up van de D750 voor bruidsfotografie. Aanbevolen!
https://www.youtube.com/watch?v=KmYJuCZiJWE
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Met welk apparatuur doe jij bruidsfotografie?

Berichtdoor jettiny » di jun 14 2016 7:03 pm

Twee camera's, twee flitsers, 17-50 mm Tamron, 50 -150 mm Sigma, 50 mm Nikon 1.8 en 90 mm macro Tamron.
De nodige kaartjes uiteraard en batterijen. Als bekend is dat het slecht weer wordt dan studiospullen meenemen voor een shoot in een binnenlocatie.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Met welk apparatuur doe jij bruidsfotografie?

Berichtdoor Tzigane » di jun 14 2016 10:23 pm

De D750 is inderdaad een geniale camera voor bruidsfotografie. Klein en licht, geen gigantische resoluties.
Hij zou wat sneller mogen zijn alleen.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Met welk apparatuur doe jij bruidsfotografie?

Berichtdoor LK_Photography » wo jun 15 2016 11:19 pm

Gebruiken jullie ook opzetflitsers? :D
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Met welk apparatuur doe jij bruidsfotografie?

Berichtdoor Tzigane » do jun 16 2016 9:43 am

Ik heb het zelf heel lang niet gedaan, bestaand licht + een reflectiescherm en een set lichtsterke lenzen ging prima, maar tegenwoordig heb ik een flitser en softbox op statief mee.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Met welk apparatuur doe jij bruidsfotografie?

Berichtdoor Vincent » do jun 16 2016 10:19 am

Binnen meestal een opzetflitser voor fillflish mee. Vooral op het feest vaak onontbeerlijk. Tijdens de ceremonie eigenlijk/liever niet, ambient is vaak prima mits je vanuit de goeden hoeken schiet en rekening houdt met de ramen en kunstverlichting.

    Maar ik ken ook fotografen die alles inflitsen. Dat is ook een stukje persoonlijke stijl/smaak.

Tijdens de fotoshoot heb ik altijd een profoto flitser in een octa of beautidish op een monopod of statief mee. Wordt niet bij alle shots gebruikt uiteraard. Bij familieportretten wel altijd.

    Off camera flash verschillen de meningen ook over. Vooral gezien de opmerkingen hierboven van minder gewicht/apparatuur mee = beter. Een prima insteek maar ik vind persoonlijk de extra moeite het waard als de kwaliteit van mijn platen (voor mijn gevoel) erop vooruit gaat.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten