Linux

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Linux

Berichtdoor oud0001 » za jun 18 2016 8:18 pm

Wie hier bewerkt zijn/haar foto's op een Linux computer?
Op 1 machine na heb ik alles op Linux draaien. Ook Lightroom draait er op. Niet geweldig maar het draait.
Ik zoek een oplossing om het beter te laten draaien. Ik heb het nu onder Linux Mint 17.3 m.b.v. playonlinux aan de praat gekregen op een ASUS I3 quad core machine.
Het zou dit aan moeten kunnen. Zodra ik LightRoom goed kan draaien op een Linux machine gaat windows er helemaal uit.

Wie heeft hier meer ervaring mee?
oud0001



Onderwerp:

Re: Linux

Berichtdoor Richard » za jun 18 2016 10:22 pm

Niet met jou opstelling. Zoals meer gezegd heb ik Lightroom gebruikt in een virtuele Windows machine.

Tegenwoordige gebruik ik Lightroom op een oudere zeer potige en een beetje rumoerig werkstation waar ik op werk via rdp in een virtuele Windows 7 machine. Dit is een aanmerkelijk verschil met Lightroom op een virtuele machine.

Met iedere extra schil gaat er CPU kracht verloren wat Lightroom heel goed kan gebruiken.

Rdp in een virtuele Windows 7 machine omdat ik dat het beste vindt werken qua grafische prestaties. Windows 7 in Virtualbox is sneller dan Windows 8 of 10 en Windows 8 en 10 hebben een onhebbelijkheid die 7 niet heeft: bij meerdere bureaubladen "volgt" vertraagd zowel Windows 8 als 10 de cursor waar Windows 7 keurig op hetzelfde bureaublad blijft staan.

Dit is wat de Duet ontwikkelaar over grafische technologie schrijft n.a.v. mijn vraag over Duet in een virtuele machine:

"Display technology is pretty undocumented and there’s already a ton of hacks that goes into it working on the OS. There’s just too much uncertainty with how VMWare/Parallels/VBox work for us to create a stable solution on their app, which probably contains a bunch of hacks like ours."

De voorwaarden van playonlinux over Lightroom gaan ook die kant op: https://www.playonlinux.com/nl/app-2247 ... oom_5.html

Kortom leuk dat het kan, maar praktisch blijf ik voorlopig bij mijn opstelling.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Linux

Berichtdoor oud0001 » zo jun 19 2016 11:14 am

Dank je Richhanz,

Niet met mijn opstelling dus. Hmm, Wine is dus geen goede manier. Een Remote Desktop Protocol werkt dus beter.
Ik weet dat de beeldkaart drivers soms een groot probleem zijn. Mijn beeldkaart, in deze laptop, hoort niet bij de probleemgevallen met Nvidia chipset. Dat scheelt dan weer.

Tegenwoordige gebruik ik Lightroom op een oudere zeer potige en een beetje rumoerig werkstation waar ik op werk via rdp in een virtuele Windows 7 machine. Dit is een aanmerkelijk verschil met Lightroom op een virtuele machine.


Is er ergens uitleg te vinden hoe je dat stap voor stap, realiseert?
Ik heb nog nooit een rdp gebruikt laat staan op de manier zoals jij dat doet. :wink:

Ik heb hier ook nog een zeer potige en moderne machine staan. Voor dat ik daar Win8 vanaf knal moet ik het verhaaltje Lightroom voor elkaar hebben of totaal loslaten. Het gaat om een I7 met een SSD en een HD. Helaas wel een beeldkaart met Nvidia chipset, de Geforce GTX 980m. Een hippe flotte ASUS ROG laptop.

Windows gaat er hier hoe dan ook helemaal uit, hoe dan ook. Dat gesnuffel van Windows e.d. ben ik wel klaar mee.
Linux geeft wel een leercurve, maar dat doet Win 10 ook.
oud0001



Onderwerp:

Re: Linux

Berichtdoor Richard » zo jun 19 2016 12:19 pm

Inderdaad Remote Desktop Protocol, wat ik op het werk zo goed als dagelijks gebruik voor diverse doeleinden.

Remote Desktop Protocol is een Microsoft eigen protocol en daarmee heeft Microsoft een voorsprong op de concurrentie. Het is niet all-round, voor hulp op afstand is Teamviewer bijvoorbeeld beter geschikt. Maar voor de beste pc ervaring werkt het het beste, het allerbeste blijft direct er op werken. Gamen via rdp bijvoorbeeld zie ik niet gauw gebeuren :wink:

Een rdp verbinding kan in de Microsoft Windows versies worden gemaakt met het programma mstsc.exe, in het Nederlands "Verbinding met extern bureaublad". In het programma mstsc kunnen verbindingen worden opgeslagen. Voor wie er meer over wil weten is Google onze vriend: https://www.google.nl/search?q=mstsc+handleiding

Daarom had ik voor ondersteuning op het werk vanaf thuis een virtuele Windows 7 machine draaien op Linux omdat thuis Linux nog steeds mijn voorkeur heeft.

Foto's en films haal ik met een eigen gemaakt script direct van de camera's af. Gaat weliswaar langzamer dan direct van geheugenkaart af halen. Maar bevalt mij prima en verwerk ik de foto's en films in een structuur die ik onderhand al meer dan 10 jaar naar tevredenheid gebruik.

Als ik Lightroom wil gebruiken start ik de potige pc en virtuele pc op. Met een opgeslagen rdp verbinding in de map opstarten: onder "Alle programma's" en dan "Opstarten" start deze verbinding automatisch. En kan ik met Lightroom knutselen.

Omdat Windows een pc niet via rdp laat uitschakelen heb ik op het bureaublad een snelkoppeling "Uit" staan. Waar dochterlief zich onderlaatst verwonderde :wink:

Bijna alles wat in Windows 7, zit wat meer verborgen in Windows 10. Wat allemaal bereikbaar is vanuit verkenner en op het bureaublad snelkoppelingen naar zijn te maken.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Linux

Berichtdoor oud0001 » zo jun 19 2016 4:09 pm

Ik ben geen gamer. Juist niet. Dat wordt al een aardig gecompliceerde methode om LR aan de brabbel te krijgen. Gecompliceerder dan mijn kennis toe reikt. Als je me nu zegt dat je MSCDEX.EXE vanaf de bootdiskette met daarop de Command.com, de Config.sys en Autoexec.bat moet kopiëren naar de HD en dan een reboot moet doen voordat je een Win 95 vanf CDrom gaat installeren dan snap ik je. RDP ben ik totaal niet bekend mee. Ik zal me eens flink gaan inlezen. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Linux

Berichtdoor oud0001 » di jun 21 2016 2:43 am

Ik denk dat ik de overstap misschien maar moet gaan doen zonder Lightroom.
Om die reden ben ik nu LightZone aan het uitproberen. Kijken of dit me bekoren kan.
oud0001



Onderwerp:

Re: Linux

Berichtdoor Richard » di jun 21 2016 9:07 am

Ik ben benieuwd, screenshots doen me aan Darktable denken.

Voorlopig blijf ik Lightroom op Windows 10 gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Linux

Berichtdoor gertjuhh » di jun 21 2016 9:37 am

Als je bereid bent Lightroom los te laten zijn er verschillende mogelijkheden.
Realiseer je echter wel dat geen enkel pakket een directe vervanger zal zijn voor Lightroom, maar een alternatief, met een eigen user interface en een eigen workflow.

Enkele andere alternatieven:
Persoonlijk ben ik erg te spreken over Darktable, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de andere niet geprobeerd heb.
Toen ik op zoek was naar een RAW editor heb ik me aardig ingelezen in de verschillende pakketten en op basis daarvan voor Darktable gekozen.
Het heeft wel een aardige learning curve en je zal het hele pakket dus niet na een week onder de knie hebben.
Ik werk er nu enkele maanden mee en heb nog steeds niet alle opties ontdekt.
Voordeel is wel dat een uitgebreide documentatie is en dat er verschillende video tutorials online staan.
gertjuhh

Forumlid
Berichten: 40


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Linux

Berichtdoor Cyrus » di jun 21 2016 2:16 pm

Ik volg deze discussie met interesse. Al > 6 jaar geleden van Windows over naar Mac, omdat ik helemaal klaar was met Windows. Paar crashes op het verkeerde moment en als ZZP-er kost herstel daarvan je meteen dubbel (kosten herstel en niet-declareerbare uren). Maar goed, daar gaat het nu niet om. Op mijn Macs draait Lightroom native en prima, maar om voor mij moverende redenen ben ik nu aan het kijken naar een alternatief voor de Adobe-software.

Affinity Photo vervangt PS naar volle tevredenheid, maar voor fotobeheer (bestanden organiseren, batchgewijs tags toekennen etc) en RAW-ontwikkeling heb ik nog geen goed alternatief gevonden buiten CaptureOne Pro om (prijzig!).

Waar ik echter elke keer weer op vast loop, m.u.v. CaptureOnePro, is het gebrek aan lenscorrectie-profielen en ondersteuning van PS/LR plugins. Hoe lossen de Linux / Unix gebruikers dit op? Veel van de Adobe-alternatieven voor Linux draaien ook native op Mac OS X, vandaar de vraag.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Linux

Berichtdoor gertjuhh » di jun 21 2016 2:46 pm

(Onder andere) Darktable maakt gebruik van lensfun welke een uitgebreide selectie aan lenzen ondersteund.
En indien je lens nog niet ondersteund wordt kan je enkele RAW foto's insturen zodat een developer hier lens profielen voor kan maken.
gertjuhh

Forumlid
Berichten: 40


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Linux

Berichtdoor oud0001 » di jun 21 2016 4:52 pm

Darktable draait nu onder Ubuntu 16.04 in de VM box.
Die ben ik al aan het bekijken. Lens profielen zijn natuurlijk ook belangrijk in een goede workflow.

Dat gaat ook nog een hele toer worden uit te zoeken welk progje mij het beste bevalt.
Gemak, profielen, en kleur management zijn belangrijke sleutelwoorden.

Om alles door 2 progjes heen te trekken is me iets te veel gedoe.
Bij HDR en Stitch werk ligt dat iets anders, maar dat is niet elke foto die je maakt.

LightZone biedt wel de mogelijkheid om camera profielen aan te maken en op de RAW toe te passen.
Dat maakt het al een stuk werkbaarder. De basis moet er al wel zijn, natuurlijk.

Ik ben het nu allemaal aan het testen onder Ubuntu 16.04 LTS in de VM box. Daar draait het al vlot met nog 55mb aan geheugen over, hihi. :clap:

Na het starten van de live stick had ik nog geen geluid. Na het installeren in de VM box en het binnen halen van de updates was dat probleem verholpen.

Mijn dank voor de tip met Lensfun. Ook dat zal ik gaan bekijken. :thumbup:
oud0001



Onderwerp:

Re: Linux

Berichtdoor gertjuhh » wo jun 22 2016 8:39 am

Tuihanti schreef:Mijn dank voor de tip met Lensfun. Ook dat zal ik gaan bekijken. :thumbup:

Zoals gezegd kan ik alleen vanuit een Darktable perspectief spreken, maar binnen Darktable hoef je niets te doen met lensfun zelf.
Het toepassen van lenscorrecties doe je simpelweg door op 1 knop te drukken (of meerdere indien je de standaard instellingen wilt wijzigen).
Pas wanneer je een lens hebt die nog niet ondersteund wordt zal er wat werk verricht moeten worden.

Voor wat betreft camera profielen zie https://www.darktable.org/resources/camera-support/
gertjuhh

Forumlid
Berichten: 40


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Linux

Berichtdoor oud0001 » wo jun 22 2016 11:23 am

Dank je. Weer een tukje er bij om het completer te maken.
oud0001



Onderwerp:

Re: Linux

Berichtdoor gertjuhh » vr jul 08 2016 5:30 pm

Nog vorderingen gemaakt met de zoektocht?
Ben benieuwd naar je ervaring(en).
gertjuhh

Forumlid
Berichten: 40


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Linux

Berichtdoor oud0001 » vr jul 08 2016 7:35 pm

Haha, nog niet veel gedaan. Heb nog geen plaatjes geschoten in RAW om te bewerken, maar ben al wel helemaal over op Gnu/Linux Ubuntu Mate. Beetje druk geweest.
oud0001




Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten