Compleet leek is een macro objectief aan het uitzoeken

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Compleet leek is een macro objectief aan het uitzoeken

Berichtdoor Ami » wo jun 22 2016 12:13 pm

Hallo allemaal,

ik ben Ami, nieuw hier en nog een compleet leek als het om objectieven gaat. Ik heb sinds een jaar een Nikon D3300 met bijbehorende kitlens 18-55 mm, zelf daarna een telezoom bijgekocht Tamron 70-300mm. Ik ben me aan het inlezen mbt macro objectieven maar ik zie door de bomen het bos niet meer, veel wordt te moeilijk uitgelegd zodat ik mijn keuze niet kan maken over een macro objectief. Ik vind de foto's die ik nu dichtbij wil maken niet dichtbij genoeg en ook niet scherp genoeg.De Tamron 70-300 pretendeert ook een macro te zijn maar daar merk ik maar weinig van(verder een hele fijne lens). Ik zoek dus een objectief oid waarmee ik foto's kan maken van vlinders, insecten, bloemen die dan ook nog scherp afgebeeld worden. Ik dacht zelf aan een 40 mm maar lees hier al dat die veelal afgeraden wordt. 90 mm dan, maar kom ik dan nog dicht genoeg op het onderwerp? Tamron 90mm f/2.8 SP Di Macro Nikon F, Nikon Nikkor 55mm f/2.8 Micro AIS?
Mijn budget is helaas niet groter dan dit, rond de 350 euro is echt de max.

Ik wil de knoop doorhakken, ben nu zover dat ik denk dat het de 90 mm moet worden, maar hoop wel dat ik daarmee een goede keuze maak.
Kan iemand me helpen met mijn keuze dan ben ik je daarvoor alvast heel dankbaar :wink2:

Groetjes, Ami
Laatst gewijzigd door Ami op wo jun 22 2016 12:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ami

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Compleet leek is een macro objectief aan het uitzoeken

Berichtdoor LJ-Jochem » wo jun 22 2016 12:50 pm

Het ligt er helemaal aan wat je wilt fotograferen. Voor alleen statische objecten zoals bloemen kan je goed wegkomen met 40 a 60mm objectieven. Wil je ook insecten, etc. dan minimaal de 90mm. Dit omdat je anders er te dicht boven op komt te zitten en dan nemen ze over het algemeen de benen ;) De Tamron 90mm macro is een geweldig objectief met dieto resultaten. Een goed objectief dus om mee te beginnen. Macro fotograferen vergt echter wel wat oefening en vooruit denken (fotograferen in je eigen schaduw omdat je de zon in de rug hebt) maar dat komt allemaal vanzelf goed als je eenmaal aan de slag bent. Veel succes met je keuze en veel plezier :D

Edit: probeer de Tamron met VC (vibration reduction) te kopen. Dat maakt het leven iets makkelijker als je uit de hand wilt fotograferen. Voor resultaten van de Tamron 90mm f2.8 Di VC USD kan je in dit draadje kijken http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=91&t=64930
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Compleet leek is een macro objectief aan het uitzoeken

Berichtdoor Ami » wo jun 22 2016 12:57 pm

Dankjewel Jochem voor je snelle reactie.
Ik heb even je Flikr aangeklikt en zie daar de foto's die jij met de 90 mm hebt gemaakt. Erg mooi en het geeft mij beeld wat er met dat objectief mogelijk is(na veel oefening :silent: ). Of maakt het nog veel uit welke body je gebruikt en zegt de foto met 90 mm dan niet veel als voorbeeld?
Ami

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Compleet leek is een macro objectief aan het uitzoeken

Berichtdoor ReneG » wo jun 22 2016 1:12 pm

In veel gevallen is een statief of flitser bij macro wel aan te raden. Uit de hand kan wel, maar met statief en/of flitser is het toch wel wat makkelijker...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Compleet leek is een macro objectief aan het uitzoeken

Berichtdoor Belinda » wo jun 22 2016 1:18 pm

Ik ben het helemaal eens met Jochem. Ik gebruik deze lens zelf ook en ben er nog steeds heel blij mee. Ik fotografeer er ook vooral bloemetjes vlinders en insecten mee. Hij is niet groot en zwaar dus makkelijk mee te nemen. Door veel te oefenen gaat het steeds beter. Ik doe juist het meeste uit de hand , vind een statief vaak in de weg zitten. Maar dat met je zelf ervaren.

Groetjes Belinda
Gebruikersavatar
Belinda

Clublid
Berichten: 499


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Compleet leek is een macro objectief aan het uitzoeken

Berichtdoor gijs sandberg » wo jun 22 2016 1:20 pm

Ami,
Volgens velen is de Nikon 55 2.8 de beste die je noemt, een klassieker die ruim verkrijgbaar is.
Helaas werkt die niet lekker op jouw kamera, geen af, geen lichtmeting.
Mogelijk kan je een tweedehands Nikon micro 60mm 2.8 AF-S- scoren, die moet wel lekker werken.
Voor wat wel en niet werkt op jouw kamera: zie de sectie compatible oblectieven, achterin het handboek.
re: zoom en macro
Meestal gaan die termen niet samen, afgezien van de zeldzame/dure Nikon 70-180 lens.
re: betaalbaar
Als je niet echt macro wilt hebben, maar wel soepel-dichtbij: kijk naar de micro-nikkor 40mm speciaal voor DX kamera's.
Groeten, Gijs.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Compleet leek is een macro objectief aan het uitzoeken

Berichtdoor Peter » wo jun 22 2016 5:06 pm

Gijs, die 40mm is 1:1

Dus gewoon Macro
Insecten benaderen is een kunst en vereist enige oefening. Brandpuntsafstand zegt zo weinig in de praktijk De huidige merken zijn allemaal prima
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Compleet leek is een macro objectief aan het uitzoeken

Berichtdoor gijs sandberg » wo jun 22 2016 5:16 pm

Peter,
re: 40mm is 1:1
Eens, maar wat blijft er van de werkafstand over ?
Vandaar de opmerking, bedoeld is: niet echt bruikbaar tot 1:2 of 1:1 maar op DX best handig voor dichtbij.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Compleet leek is een macro objectief aan het uitzoeken

Berichtdoor Ami » wo jun 22 2016 7:43 pm

Bedankt voor de reacties.

Een statief wilde ik er toch bij kopen, nooit gehad maar ik wil het nu toch eens gaan proberen ivm de aanschaf van het macro objectief. Die extra flitsers, jee zeg, wat zijn die duur! Dat wordt nog even op het verlanglijstje(net zoals een dure lens om vogels en verre dieren dichtbij te kunnen fotograferen 8) )

Verschillende voorkeuren gaan hier toch ook uit naar de 90 mm lees ik wel, dus die gaat hetdenk ik worden. Fijn dat ik even dat duwtje in de rug kreeg. Maar nu: Jochem spreekt over de Tamron met VC. Dat is deze dus:
http://www.camerashop.nl/product/706163/tamron-sp-90mm-f-2-8-di-vc-usd-macro-nikon.html?ref=266795&label=16354-AGI-18599092464-ASI-174122724744-706163&gclid=CNzAzZmVvM0CFYMK0wodb2sAzA

Die is veel(!) te duur helaas, dat kan echt niet.

Waarom kom ik voor die Tamron Vc voor Sony hele andere prijzen tegen? Of is dat een andere dingetje wat ik over het hoofd zie wat anders is?
https://www.bol.com/nl/p/tamron-sp-af-90mm-f2-8-di-vc-usd-prime-lens-geschikt-voor-sony/9200000010321954/


Dus deze is het dan waar ik naar moet kijken voor mijn Nikon D3300 neem ik aan:
[url]lhttp://www.cameranu.nl/nl/p1864/tamron-af-sp-90mm-f-2-8-di-macro-nikon-objectief?utm_source=googleshopping&utm_medium=site&utm_campaign=affiliates&utm_content=objectieven,macro&gclid=CNSd-euUvM0CFSQW0wod_KYCYw][/url]

Gijs, Van de 40 mm begrijp ik dat dat toch een beperking oplevert, nl dat je wel heel dicht bij het object moet zijn om het nog leuk op te foto te kunnen zetten met als risico dat het dan wegvliegt/loopt.

Groetjes, Ami
Ami

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Compleet leek is een macro objectief aan het uitzoeken

Berichtdoor Ami » wo jun 22 2016 7:46 pm

Ami

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Compleet leek is een macro objectief aan het uitzoeken

Berichtdoor gijs sandberg » wo jun 22 2016 7:56 pm

Ami,
re: dichtbij...
Goed begrepen, dat is een minpunt van iedere kortere macro-lens.
Helaas gaan de prijzen voor macro lenzen meestal lineair met de brandpuntsafstand omhoog.
re: met als risico
Hangt er vanaf hoe levend(ig) het diertje is. :oops:
Overigens die 40mm micro-nikkor voor DX kamera's lijkt me de enige/goedkoopste echt-Nikon dichtbij lens .
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Compleet leek is een macro objectief aan het uitzoeken

Berichtdoor Kees H » wo jun 22 2016 8:00 pm

of is de 85mm micro nikkor voor DX een optie. evt 2e hands
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Compleet leek is een macro objectief aan het uitzoeken

Berichtdoor becas » wo jun 22 2016 8:11 pm

Hier ook een tevreden gebruiker van de Tamron 90mm (zonder vc)
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Compleet leek is een macro objectief aan het uitzoeken

Berichtdoor LJ-Jochem » wo jun 22 2016 8:20 pm

Er zijn tegenwoordig 2 versies met vc van de Tamron 90mm. De nieuwste versie kost 749 euro en is van dit jaar (paar maanden uit) en je hebt zijn voorloper voor 499 euro. Wellicht dus nog even door sparen? Als je veel uit de hand doet (en bij bewegende insecten is dat al snel gewoon omdat een statief niet flexibel is) dan is het hebben van VC toch wel lekker. Scheelt je zo 2 a 3 stops.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Compleet leek is een macro objectief aan het uitzoeken

Berichtdoor mozes » wo jun 22 2016 8:40 pm

Ami schreef:Bedankt voor de reacties.

Een statief wilde ik er toch bij kopen, nooit gehad maar ik wil het nu toch eens gaan proberen ivm de aanschaf van het macro objectief. Die extra flitsers, jee zeg, wat zijn die duur! Dat wordt nog even op het verlanglijstje(net zoals een dure lens om vogels en verre dieren dichtbij te kunnen fotograferen 8) )

Verschillende voorkeuren gaan hier toch ook uit naar de 90 mm lees ik wel, dus die gaat hetdenk ik worden. Fijn dat ik even dat duwtje in de rug kreeg. Maar nu: Jochem spreekt over de Tamron met VC. Dat is deze dus:
http://www.camerashop.nl/product/706163/tamron-sp-90mm-f-2-8-di-vc-usd-macro-nikon.html?ref=266795&label=16354-AGI-18599092464-ASI-174122724744-706163&gclid=CNzAzZmVvM0CFYMK0wodb2sAzA

Hoi Emi, als je voor deze lens gaat, probeer de versie te vinden voor deze.
Ik kan het zelf niet staven, maar deze lens is vrij nieuw en de eerste berichten uit het veld zijn dat deze stof in de lens trekt via het front element.
Blijkbaar gaat het om versie 017

Zelf heb ik de eerdere versie van deze tamron (het verschil zie je bij de vatting) model F004
Afbeelding

Ik gebruik deze lens niet hoofdzakelijk voor macro, maar voor sport.
En in stoffige omgevingen.
2e hands zie ik ze langs komen voor +/- 300€

nieuw voor: (even google, links worden hier verwijderd)
Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di VC USD 1:1 Macro Lens F004 (Nikon Mount)
Prijs:€ 474,99
Voor slechts:€ 399,99
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten