24H Le Mans 2016 (lang verslag)

Onderwerp:

24H Le Mans 2016 (lang verslag)

Berichtdoor Replay » za jun 25 2016 9:25 am

Dinsdag 14 juni.
The day before departure. In juni staat voor mij sinds 2000 een evenement op de kalender dat al sinds 1923 verreden wordt, 24H Le Mans op het Franse circuit de la Sarthe, gelegen op ongeveer 200km vanaf Parijs.
 Voorafgaand aan dit evenement is er nog volop werk met de foto's van het evenement dat het weekend daarvoor plaatsvond. Foto's versturen naar klanten en zorgen dat iedereen zijn spullen op tijd heeft. Dan nog boodschappen doen en de auto inladen. Mijn koelbox is goed gevuld met flesjes, koeken, krentenbollen en andere lekkere dingen. Het eten op het circuit is vrij prijzig maar ik kan ook altijd bij Toyota terecht om iets te eten. 
Ik had besloten om vroeg naar bed te gaan omdat ik in de nacht wil vertrekken om om uiterlijk 6:00 uur bij Parijs te zijn.
 Helaas kwam er weinig van en was het al tegen middernacht toen ik mijn bed op zocht.
 De wekker staat gepland om af te gaan om 1:45 uur maar de slaap krijgt geen grip op mij. 
Ik besluit om om 1:15 uur mijn fotospullen naar de auto te brengen en aan de heenreis te beginnen.
Wonderbaarlijk genoeg had ik er geen moeite mee en ik voelde me fit om in de nacht de rustige autosnelweg te passeren.
De reis is begonnen.

Woensdag 15 juni.
De heenreis gaat zeer voorspoedig, een kort stopje onderweg voor een bakkie koffie, en om 5:00 uur ben ik al op de ring van Parijs. Het is nog helemaal niet druk en in slechts een half uur ben ik er al doorheen. Na Parijs maakt het allemaal niet veel meer uit en ik besluit om even de auto voor een uurtje te parkeren en mijn ogen dicht te doen.
 Tot aan Parijs was het droog maar daarna valt de regen soms met bakken uit de lucht. Iets wat de verdere dagen regelmatig terug al keren.
Na een kort rustmomentje en een Frans ontbijtje is het tijd om weer te gaan en om 8:30 uur rijd ik de parkeerplaats op van het welcomecentre. Ik kan meteen naar binnen om mijn spullen op te halen, zoals accreditatie, parkeerkaart en de mediaboekjes. Er zit vanalles in mijn tasje.

Het is 9:00 uur als ik het circuit op rijd en er valt me al meteen één ding op: Het is veel drukker als voorgaande jaren.
Normaal kan ik mijn auto vrij dicht tegen het paddock parkeren maar deze parkeerplaats, welke normaal het Bugatti-circuit is, staal al bijna vol. Met tegenzin zet ik mijn auto op de, door de verkeersregelaar aangewezen, plek maar ik heb geen zin om steeds zo ver te lopen. 
Hmm, ik zie later wel hoe ik dit ga doen.
Het is inmiddels lekker weer en ik ben van plan om nu nog niet veel te doen. 
Ik ga me melden in het perscentrum waar ik alvast een kluisje en tafeltje probeer te regelen. Normaal zit ik aan het raam, boven de pitlane, maar nu krijg ik een tafeltje tussen de schrijvende pers. Eigenlijk is dat wel fijn omdat,wanneer je aan het raam zit, steeds last hebt van het vervelende licht en daardoor je niet goed op je scherm kan kijken. Daar irriteer ik me altijd aan en ben dus blij met mijn toegewezen plek.
Ik installeer mijn computer en toebehoren en zie dat mijn tafel al helemaal is gevuld. Oei, dat gaat krap worden wanneer ik buren krijg. Een internetverbinding is inmiddels ook gemaakt en ik ben klaar om me een vijf dagen te vermaken.
 Maar eerst moet ik nog deelnemen aan de verplichte fotografenbriefing,die om 13:00 uur staat gepland. Je moet hier altijd bij aanwezig zijn er er wordt je verteld wat wél en níet mag. De rode zones langs de baan worden nog eens doorgenomen en tevens krijg je ook de sancties te horen wanneer je in overtreding bent, of bent geweest. Die zijn niet mals maar wanneer je vooraf bekend bent met de regels dan kan je je makkelijk hieraan houden. (Toch zijn er elk jaar nog fotografen die dit niet begrijpen en die zijn dus voor eens en altijd verbannen).

1-
Afbeelding

Na de briefing is het nog een kwestie van je mediavestje ontvangen en dan is alles geregeld. Net als voorgaande jaren heb ik een vestje wat mij permanent toegang geeft tot de baan en dien ik vooraf een vestje (andere kleur) te reserveren voor de tijd dat ik in de pitlane wil zijn.
 Ik doe dat meteen en reserveer voor woensdag 18:00-20:00 uur en meteen voor donderdag 22:00- 24:00 uur.
 De eerste trainingen beginnen om 16:00 en zullen tot 20:00 uur duren. Tot die tijd loop ik een beetje in het paddock en ontmoet collega's die ik maar eens per jaar zien. We kletsen wat bij en ik maak mijn plan voor de eerste twee uur van deze sessie.
Mijn auto staat nog steeds vrij ver weg en ik neem al mijn rommel mee naar het mediacentre, zodat ik niet steeds op en neer hoef te lopen. Ik ga waarschijnlijk nog veel lopen hier.
Fototrolley, tas met overall en helm, tas met flesjes drinken en versnaperingen, ik lijk wel een pakezel. 
Ondertussen heb ik buren gekregen aan mijn tafeltje. Ik heb het genoegen om tussen drie Denen te zitten. Twee zijn erg vriendelijk en zeer sociaal. Echt leuke gasten. Maar die andere (mijn directe buurman) is een beetje zo'n oude grumpie. Beetje nors en een man van weinig woorden.
Zit de hele dag met zijn hoofd in de papieren en druk te doen. Het blijkt dat hij voor een Deense krant schrijft en wel degelijk een maatje zou kunnen gebruiken. Het stijgt hem nu al naar het hoofd, terwijl er nog niets is gebeurd.

Om naar de diverse plaatsen om het circuit te gaan kunnen wij gebruik maken van media shuttles. Klinkt duur maar zijn gewoon busjes die ons heen en terug brengen. 
Ik besluit om de eerste training te fotografen in de eerste chicane op het lange rechts stuk, helemaal aan de andere kant van het circuit.
Het was duidelijk dat de jonge bestuurder nog niet helemaal weet waar hij naartoe moet rijden, getuige het vele kijken op de plattegrond. Gelukkig weet ik de weg en in mijn beste Frans begeleid ik hem, als een navigator in het WRC.

Het weer is onvoorspelbaar en de dagen vooraf heeft het ook flink geregend. Dat is te merken wanneer we op de plek van bestemming aankomen. Normaal is het een klein stukje lopen vanaf het punt waar je af gezet maar het zandpad is compleet ondergelopen met water. Het kleine stroompje is geheel buiten z'n oevers getreden.
De bestuurder besluit om ons ná de overstroming af te zetten en geeft dit door aan de centrale zodat anderen ook weten dat het aankomst-/vertrekpunt iets verder is. 

Om klokslag 16:00 uur hoor je in de verte het geluid waarop je hebt gewacht. De deelnemers staan opgesteld en de training is van start gegaan. 
Maar ik kan niet mijn creativiteit kwijt en zoek links-en-rechts naar punten om het mooi in beeld te brengen.

2-
Afbeelding

Het wil nog niet helemaal lukken maar eigenlijk is dat ook niet verwonderlijk na zo'n lange reis.
Eerlijk gezegd is het een beetje saai en ik probeer nog vanalles uit maar echt tevreden ben ik niet. 
Dan kom voor de eerste keer de regen. Da's een mooi moment en dat geeft weer energie om iets te proberen. Jammer genoeg regent het niet door en komt de hoge spray niet zoals verwacht.


3-
Afbeelding

Dan is het tijd om terug te gaan naar het mediacentre om me klaar te gaan maken voor de tijd die ik in de pitlane ga doorbrengen.
Maarja, ik zit nog met dat overstroomde gebied. Ga ik er door of wacht ik op een shuttle? Hmm, er komen er wel maar niet voor mij. Het zijn busjes die gasten van teams naar deze locatie brengen en die mag ik eigenlijk niet gebruiken. Vijf minuten worden een kwartier en een kwartier wordt een half uur, maar nog steeds geen shuttle. 
Ik probeer door het water te lopen maar ik zie al meteen dat het water tot boven mijn enkels zal komen. Geen goed idee dus.
Toch is er hoop. Een busje van Porsche heeft geen gasten op de terugweg en hij biedt mij een terugreis aan. Echt vriendelijk van hem omdat hij dit helemaal niet hoeft te doen.



4-
Afbeelding

Terug in het mediacentre trek ik mijn overall aan, zet mijn helm op mijn hoofd en neem mijn tijdelijk vestje in ontvangst.
 Ik begeef me nu op vrij gevaarlijk terrein omdat de auto's met vrij hoge snelheid door de pitlane rijden. Dat wordt dus even opletten. Gelukkig is het vrij rustig met inkomend verkeer en ik kijk een beetje waar de verschillende teams hun intrek hebben genomen. Wanneer er een auto binnenkomt ben ik er als de kippen bij om de pitstop te fotograferen. Ik loop even langs bij de Nederlandse deelnemers en de te verwachten toppers in de race, zoals Audi, Porsche en Toyota.

5-
Afbeelding

6-
Afbeelding

Twee uur lang blijf ik hier en dan is het etenstijd, het is inmiddels al 20:00 uur geweest. Even bij Toyota langs om een hapje te doen en dan nog wat foto's doorsturen.
De avond gebruik ik om alvast wat avondopnamen te maken zodat ik al van overdag, pitlane en avond mijn beelden heb.


7-
Afbeelding

8-
Afbeelding

Om 24:00 uur is het voorbij voor vandaag en kunnen er nog wat beelden verzonden worden. 
Niet geheel ontevreden (maar het kan altijd beter) zoek ik mijn auto op. Die staat nog steeds heel ver weg maar er is nu ineens wel heel veel ruimte op de parking. Ik sluip met mijn auto als een roofdier, over de parking, op zoek naar een plaatst iets dichterbij. Zo, dat scheelt al 100 mtr.
Ik snack nog iets uit de koelbox en maak mijn bedje op. Net als andere jaren is mijn auto weer mijn hotel voor een paar dagen.
Het was een lange dag.


Donderdag 16 juni.


Na een goede nachtrust is het lekker wakker worden. Het zonnetje schijnt en het belooft een mooie dag te worden. Ik scoor een ontbijtje en begeef ma naar het mediacentre. Het is inmiddels al veel drukker geworden met journalisten en fotografen die vandaag zijn gearriveerd. 
De Denen slapen nog denk ik en rustig kan ik even door mijn foto's kijken van de dag ervoor.
Behalve de wedstrijd is er ook nog een voorprogramma waar ik ook nog een opdracht van heb. Maar dat paddock is me toch een eind ver weg. Phoe, maar ik moet mijn gezicht er even laten zien. Na een wandeling van bijna een kwartier ben ik net op tijd om de keuring van de wagen nog mee te maken en de rijders en teamleden te ontmoeten. Eigenlijk hoef ik me niet voor te stellen omdat ze bij ons in de Supercar Challenge ook deelnemen en ik ze het weekend ervoor nog gesproken had. Maar toch, je scoort altijd een koek en koffie, hahaha.
Vele hoef ik niet te doen voor hun, enkel een paar beelden vanuit de pit en langs de baan. Dat is ook mijn plan in de middag. Maar als je iets op Le Mans gaat ondernemen dan ben je minimaal al een uurtje kwijt, zo groot is dat hier. Eerst een half uurtje in de pit en dan naar de baan. 
Ik bedenk waar ik naartoe wil gaan zodat ik niet voor Le Mans een andere locatie hoef te zoeken.

Deze sessie zit kort voor de kwalificatie en ik kies ervoor om met de shuttle naar de befaamde Porsche bochten te gaan. Eerst aan de buitenzijde en daarna loop ik langs de binnenzijde wel een stukje op.
De sessie is nog maar goed en wel begonnen en de eerste code rood dient zich al aan. De sessie van een uur ligt geruime tijd stil. Dat zal je altijd zien maar ik was net op tijd om mijn klanten te zien passeren.
9-
Afbeelding

Nadat de code rood is opgeheven is er niet veel tijd meer en er worden nog slechts drie ronden gereden. Veel heb ik niet maar het is genoeg.
 Na een half uurtje wachten begint om 19:00 uur de eerste kwalificatie. Dit punt is populair bij de fotografen en het wordt hier al aardig druk. Ik geef mijn plaats niet af. 

Ik blijf hier een paar ronden en ga met een Engelse collega naar de andere kant van de baan.

10-
Afbeelding

11-
Afbeelding

12-
Afbeelding

Er is regen op komst, harde regen. Ik pak mijn spullen in in Nikon regenhoezen en trek mezelf een regenjas aan. Yep, ik ben er helemaal klaar voor, laat maar komen. Hmm, maar er gebeurt niets. De wolken lijken voorbij te trekken en op een paar druppels na is het gewoon droog. Da's balen omdat de regenfoto's zo mooi kunnen zijn.
We trekken verder en er is iets gebeurd. Er komt geen auto meer voorbij. Weer een code rood en de tijd tikt door. 
Wanner de sessie weer van start gaat trekken nog donkerder wolken over ons heen. Zou het dan toch??? Jahoor, de regen komt met bakken uit de hemel vallen en ik check nog eenkeer mijn regenhoezen. Eén camera heb ik nu niet nodig en die leg ik ter bescherming maar uit de regen.
 Wanneer de auto's aan komen rijden wordt dat verraden door de hoge spray die je in de verte al ziet. Nu wordt het mooi en ik en mijn Engelse collega vermaken ons prima.

13-
Afbeelding

14-
Afbeelding

Geen wonder, we staan net voor een camping met Engelse fans en die hebben ook nog voetbal op de tv aanstaan. Volgens mij is er gescoord, ze zullen niet voor ons juichen. 
De rest van de sessie blijft het regenen en we besluiten om terug te gaan naar het paddock. Lang hoeven we niet te wachten op een shuttle en als twee verzopen katten nemen we plaats in een vrijwel nieuwe auto. Het maakt de bestuurder helemaal niets uit dat de bodem en bekleding doordrenkt is. Ach, het zal nog wel meer gaan regenen dit weekend. 
Langzaam gaan we door de drukte terug en ik heb eigenlijk wel een beetje haast omdat ik vanaf 22:00 uur weer in de pitlane mag zijn. De terugreis duurt bijna 45 minuten en dat is erg lang als er tussen de twee sessie maar een uurtje tijd zit. Om 21:45 uur kom ik in het mediacentre terug en moet me nog in mijn overall hijsen. Ik moest nu persé een paar foto's van de eerste kwalifiactie doorsturen en om 22:10 uur ben ik op de trap naar de pitlane. Veel auto's zijn al naar binnen en de sessie is voor onbepaalde tijd geschorst. Er is nu echt een wolkbreuk. Ik baal hier enorm van omdat ik nu geen foto's van de avond in de pitlane heb maar misschien gaan we na de bui weer rijden.

15-
Afbeelding


De bui houdt bijna een uur aan en het enige wat er gebeurd is een course car die een rondje over de baan rijdt om te beoordelen of het veilig is. Nou, dat is het niet. Op het grote scherm is het soms niet goed waarneembaar of er een auto of een boot over het circuit gaat. 
Om 23:25 uur wordt de baan weer vrij gegeven maar er is niet veel actie meer. De meesten blijven binnen omdat ze hun tijd van eerder op de dag toch niet meer kunnen verbeteren.

16-
Afbeelding

17-
Afbeelding

Dit is onder normale omstandigheden wel het geval en dan is de strijd om de poleposition altijd spannend. Nu niet, het is duidelijk dat Porsche de pole heeft. 
Voor één keer begeef ik me nu eens niet onder de massa fotografen, die zich voor de box hebben verzamelt maar kijk het vanaf een afstandje af. Het is druk maar het tumult blijft uit.

18-
Afbeelding

Eigenlijk dit een avond met veel pitactie moeten opleveren maar de regen gooide behoorlijk veel roet in het eten.
Terug in het mediacentre verstuur ik nog wat foto's en sluit de avond om 1:30 uur af. 
Ik hoor van een collega dat er een camping compleet is ondergelopen en ben eigenlijk wel nieuwsgierig. Maar dat voor morgenvroeg. Het is mooi geweest. Morgen een relaxte dag en de rijdersparade in het centrum van Le Mans.
Net als de avond ervoor smokkel ik weer een aantal plaatsen en wanneer ik mijn auto weer als hotel betrek val ik moe in slaap.
Helaas, lang zal de nacht niet duren. Een uurtje later word ik wakker met enorme pijn in mijn kaak en dat trekt helemaal door naar oorpijn. Wat is dat???
Een beetje versuft zoek ik naar wat pijnstillers en probeer nog wat te slapen. Dat komt er nauwelijks van.


Vrijdag 17 juni.
Na een zeer slechte nacht besluit ik om even langs de medische post op het circuit te gaan. Kijken of die iets hebben om de pijn te verzachten. Ik krijg wat sterke pijnstillers en mij wordt aangeraden om niet met de auto te gaan rijden. Oei, da zal wel stevig spul zijn.
Het werkt wel en ik heb een vermoeden dat de pijn vanuit een kies komt. Dat kan naar je oor doortrekken en dan heb je ook nog oorpijn. Lekker makkelijk op een circuit waar geen geluidslimiet is. Maarja, eerst maar eens kijken hoe ik deze dag doorkom.
Ondertussen ben ik te voet onderweg naar de camping die helemaal blank zou staan. Het is duidelijk te zien dat de fans een diep autosporthart hebben want welke gek gaat er nu met dit noodweer op een camping in een tentje slapen. Ik spreek wat Nederlanders en die vertellen mij dat er inderdaad een overstroming is geweest die avond ervoor. Eigenlijk is er niets meer te zien omdat direct met grote pompen het water is weggepompt. Eigenlijk wel jammer omdat ik hier een foto van wilde hebben. De regen zal toch de rode draad zijn dit weekend.

 Ondertussen is de pitwalk al in volle gang en zoek ik Nederlandse fans op.

19-
Afbeelding

20-
Afbeelding

Altijd leuk om even bij te babbelen omdat er velen al jaren komen. Natuurlijk kan een bezoekje aan een Nederlandse rijder niet ontbreken.
Pfff, de drukte kan ik nu even helemaal niet gebruiken en ik trek me terug in de persruimte. Mijn hoofd staat er nu even niet naar en dan vraag ik me af of ik wel naar de rijdersparade zal gaan die avond. Het schijnt ook erg slecht weer te worden en dat weerhoud me ervan om te gaan. Ik besluit, net als vorig jaar, om op het circuit te blijven. Er is hier immers ook genoeg te zien en met een snackje hier-en-daar kom ik de avond ook wel door. 
Gezien mijn toestand besluit ik om vanavond eens een keer vroeg naar bed te gaan. Ik kan de rust goed gebruiken want vanaf morgen vroeg wordt het een lange zit. Ik zie dat donkere wolken het circuit passeren en die gaan richting het centrum van Le Mans, waar op dat moment de parade van start zal gaan. Ik denk dat ik goed heb gegokt. Tenminste, dat dacht ik. Later hoor ik dat er een paar druppels zijn gevallen en dat de parade een groot succes was. Nouja, jammer voor mij. Mijn hoofd stond er inmiddels ook niet meer naar. 
Ik neem nog een laatste pijnstiller en kruip onder de wol. Morgen weer een dag. Op zich verliep de nacht redelijk maar dat zal komen door de diverse pillen die ik door de dag door heb ingenomen.

Zaterdag 18 juni.

Hahaa, de grote dag is aangebroken. Normaal ga ik de warm up vanaf de buitenkant van het circuit doen. Maar de parking staat nog voller dan vol en ik besef me dat wanneer ik wegga met de auto, ik die weer heel ver weg moet zetten. Dan is al mijn gesmokkel van de voorgaande dagen voor niets geweest.
Ik besluit om op het circuit te blijven en zoek een andere plaats. Deze sessie is van 9:00-9:45 uur.

21-
Afbeelding

22-
Afbeelding

Maar zoals de laatste dagen al meer is gebeurt, de sessies wordt twee keer onderbroken door een code rood. Tijdens de laatste keer wordt er besloten om definitief te stoppen.

Wanneer ik terug ben neem ik een ontbijtje bij Toyota en maak me klaar om de race in het voorprogramma te fotograferen. Ik hoef daar maar twee klanten te hebben en kan dus rustig aan doen. Deze race duurt een uur en ik geniet ondertussen van het zonnetje. Een zonnetje wat helaas niet lang mee zal schijnen want voor de rest van de dag wordt er weer regen verwacht.
Omdat ik nog steeds kamp met oorpijn en pijn aan mijn kaak besluit ik om nog een keer langs de medische post te gaan voor zo'n sterke pil. Er wordt nog een keer een klein onderzoek gedaan en al knagend aan medicijnen loop ik terug naar het mediacentre om me te gaan voorbereiden op de start van de race.

Regenpak, check. Regenhoes, check, Je kan het maar alvast bij hebben. Ik bekijk vanaf de muur de gridwalk en trek de aandacht van de Nederlandse rijders zodat ik van hun nog een fotootje kan maken.


23-
Afbeelding

Dan klinkt het signaal dat de rijders in de auto's moeten gaan zitten en worden de motoren gestart. Ik zoek een plekje tussen de honderden fotografen langs de baan om een startfoto te maken. 
Donkere wolken pakken zich samen en het wordt duidelijk dat de race las 'wet race' wordt gestart. Mooi! allemaal spray. Iedereen kijkt er naar uit. Maar de wedstrijdleiding heeft besloten om de race vanachter de safetycar te starten. Je zit de teleurstelling op ieders gezicht. Weg, mooie startfoto.
Deze safetycar blijft 55 minuten voor het veld uit rijden , dit ook tot ongenoegen van de 263.000 fans, en om 15:55 uur, wanneer de baan al bijna droog is, wordt de race dan daadwerkelijk gestart.

24-
Afbeelding

25-
Afbeelding


Nu ben ik al een uur van mijn planning kwijt maar er is altijd een plan B. 
Ik blijf even in dit gebied rondhangen en besluit om daarna iets te eten en me dan ga klaarmaken voor de avond.

26-
Afbeelding

27-
Afbeelding

28-
Afbeelding

29-
Afbeelding

30-
Afbeelding

Ondertussen is het zonnetje weer aan het schijnen en het belooft een mooie zonsondergang te worden.

Er zijn diverse punten op het circuit om dit te fotograferen en ik besluit om naar een bochtenserie, genaamd Karting, te gaan daar de zonsondergang door de bomen te fotograferen. Vlug mijn kaartjes nog leegmaken en wat snacks meenemen voor onderweg. Er staan een paar fotografen te wachten bij het pick up point om ook met de shuttle mee te gaan. Maar dan komt de Franse chaos. We staan er met drieën en we worden naar een busje gewezen. We stappen in en de bestuurder is lichtelijk in paniek. Hoe is het mogelijk dat er drie fotografen in zo'n groot busje gaan terwijl er achter dat busje een kleinere auto staat? Allemaal eruit!!! Naar die auto. Maar dan komen er nog meer fotografen en raakt hij helemaal in de stress. Hup! Allemaal uit de auto en terug naar dat busje. Nu zijn jullie met veel meer en is het busje wel de juiste auto.
Tsja, typisch Frans. Van een simpele situatie, een complex geheel maken.
Enfin, we zijn onderweg maar er is nog tijd genoeg omdat de zon nog vrij hoog staat.
 De mediashuttle zet me af bij die bocht en ik loop naar de poort om langs de baan te komen.
Maarja, dan heb je van die Franse marshalls. Ze maken hun eigen regels en die gast heeft besloten om deze bocht tot verboden gebied te verklaren. Dat is vreemd omdat het hier niet om een rode zone gaat en je hier altijd mag komen. Hij is niet van plan om de poort open te doen en ik sta met lege handen als ik niet vlug actie onderneem. Hmm, de bossen zijn nu ineens te ver weg en de tijd dringt. 
Ik besluit om helemaal terug te lopen naar het paddock, daar via het parc fermee langs de baan te gaan en naar de Dunlop brug te gaan. Geen idee of dat iets uithaalt maar veel keuze heb ik niet meer. De zon is al aardig in sterkte afgenomen en het zal niet lang meer duren voordat die helemaal weg is. 
Dit punt is helemaal nieuw voor mij voor de zonsondergang en ik zie dat er toch iets mogelijk is. Vreemd genoeg zie ik er geen enkele andere fotograaf. Zou ik dan toch misgegokt hebben?
Nee hoor, er is iets mogelijk. Niet wat ik vooraf wilde maar ik moet er maar genoegen mee nemen.

31-
Afbeelding

Het zonnetje ziet er mooi uit. Zou het morgenvroeg om 6:00 uur ook zo mooi zijn? Wie weet? Dat is nog ver weg.

Als de zon onder is gegaan houd ik me nog bezig met wat fotografie langs de baan. Je kan er mooi gloeiende remschijven fotograferen. Vroeger had je hier ook nog dikke vlammen maar met de huidige auto's wordt dat steeds minder.


Ik blijf nog even hier en ga me dan klaarmaken voor mijn tweede keer pitlane in het donker. De vorige keer had ik er niets aan door de code rood op donderdag dus nu moet er wel iets te halen zijn.
Kaartjes leegmaken, overall aan en helmpje op. Ik ben er helemaal klaar voor. 
In tegenstelling tot de kwalificatie is het nu een stuk rustiger in de pitlane. Dan komen de auto's kort na elkaar binnen maar nu, in de race, blijven ze veel langer op de baan. 
Maar er is actie genoeg en de tijd vliegt. Mijn periode van twee uur in de pit vliegt voorbij en om 01:00 uur moet ik mijn pitlanevestje weer terug geven.

32-

Afbeelding

33-
Afbeelding

34-
Afbeelding


Ik loop nog een stukje in het donker langs de baan, maak nog een fotootje en vind het wel genoeg voor vandaag. Het was vanmorgen al vroeg dag en inmiddels ben ik al ruim 18 uur wakker.


35-
Afbeelding

Morgen om 5:00 uur gaat mijn wekkertje omdat ik de zonsopgang wil zien. Om 2:30 uur zoek ik mijn bed op en hoop op een nacht waarin ik toch even mijn ogen dicht kan doen.
Normaal zou dat geen probleem moeten zijn maar de pijn in mijn hoofd, racende auto's in de achtergrond en het gebrek aan pijnstillers laten mij dat niet toe.
Regelmatig zit ik rechtop in bed en kan de slaap niet vatten. Ik besluit om weer terug te gaan naar het mediacentre en daar wat tijd door te brengen. Ik krijg van een collega nog iets tegen de pijn maar van slapen komt niet veel meer. Ik probeer het daar nog wel. De persruimte was door verschillende fotografen en journalisten toch al ingenomen als slaapzaal. Sommigen liggen op de grond en anderen gebruiken hun laptop als kussen. Lijkt me niet echt comfortabel, maar zij slapen wel en ik niet.

Zondag 19 juni.
Inmiddels is de nacht al grotendeels voorbij en is het tijd om naar de baan te gaan voor het moment dat de zon opkomt.
 Het is al druk met fotografen die dit moment niet willen missen maar de bewolking is dik. De zon komt er niet door. Daar kan je niets aan doen. Zo mooi als de avond was, zo sober is de ochtend.

36-
Afbeelding

Een beetje remschijven fotograferen en dat was het wel voor deze vroege ochtend.

37-
Afbeelding


Langzaam maar zeker wordt het warmer en uiteindelijk breekt de zon door. Maar het is te laat, het is al 7:00 uur en dan staat de zon te hoog. Ik besluit om verder te lopen en de auto's te fotograferen met de bekende Dunlop brug in de achtergrond. De hele nacht zijn er fans op het circuit gebleven en die ontwaken ook langzaam. 
Lang blijf ik niet hier en met een rammelende maag ga ik terug naar het paddock.

38-
Afbeelding

Ik heb in mijn mediapakket op woensdag een bonnetje gekregen waarmee ik een ontbijtje kan krijgen bij Rolex. Dat heeft iedere mediavertegenwoordiger gekregen. Ik breng mijn spullen terug naar mijn plaats en ga daar eens rustig broodjes eten. Even relaxen komt me goed uit. Eigenlijk stelde het niet veel voor maar ik heb er wel een jaarboek van de editie van 2015 aan overgehouden. Ook leuk. Dank u wel.

De zondag is eigenlijk een beetje een verveeldag. Je hebt alles al en meestal doe ik rustig aan om me voor te bereiden op de terugreis, later op de dag.
Ik heb nog één sessie van twee uur in de pitlane en daarna is het tijd om je voor te bereiden op de finish van de race.


39-
Afbeelding

40-
Afbeelding

41-
Afbeelding

Veel gebeurd er niet en het is duidelijk dat dit jaar de overwinning naar Toyota zal gaan. Daar is iedereen het over eens. Porsche had zich al toegelegd op de tweede plaats.
 Maar dan gebeurd het onwaarschijnlijke. De leidende Toyota heeft problemen en verliest aanzienlijk aan snelheid. Porsche zit daar, na bijna 24 uur racen, maar 68 seconden achter en die hebben de snelheid nog wel.
Een drama voltrekt zich wanneer de Toyota op het rechte stuk na start/finish helemaal stilvalt. Iedereen houdt zijn adem in. Wat gebeurt hier? Ik heb dit in al die jaren nog nooit meegemaakt. Drie minuten voor het vallen van de vlag staat de leider stil.

42-
Afbeelding

Even lijkt er beweging te zijn maar na 200 meter valt de auto weer stil. Porsche heeft inmiddels de leiding overgenomen en zal de wedstrijd als nog winnen. Verbijstering alom. Hoe kan dit gebeuren? 
Toyota legt de ronde in laag tempo nog af maar het mag niet meer baten.

43-
Afbeelding

Zes minuten nadat de winnaar over de finish is gekomen moet je ook finishen. Toyota deed dat pas na 8 minuten en hebben niet alleen hun goede klassering verspeelt maar zijn helemaal uit de uitslag gehaald.

44-
Afbeelding

MIsschien zijn deze laatste foto's van de dag nog wel mijn meest spraakmakend foto's. De klok op 14:57 uur, de tranen en emotie op het grote scherm bij Toyota, en het lege podium na de finish met de trofeeën die eigenlijk voor de nummer 5 moesten zijn maar die nooit door hun zullen worden ontvangen. 
Ja, sport (ook autosport) kan emotioneel zijn.

45-
Afbeelding



Het podium laat ik aan mij voorbij gaan. Fans nemen bezit van het circuit en ik zoek me een weg om snel uit de drukte te komen.
In het perscentrum is het stil, iedereen is nog onder de indruk van wat er zich net buiten heeft afgespeeld. 

Wanneer de laatste foto's zijn verzonden en ik mijn spullen bijeen heb gepakt is het al 18:30 uur en ik verlaat het circuit om 19:00 uur.
Ondanks dat ik vanaf zaterdagochtend 7:00 uur al bijna onafgebroken wakker ben, voel ik met vrij fit. Zou het door de vele pillen komen?
Voor de terugreis heb ik gekozen om Parijs te mijden en over Rouen te rijden. Dat is wel een uurtje omrijden maar dan heb ik geen last van de drukte in Parijs. Het eerste deel gaat me prima af, ondanks dat ik wel een aantal keer een korte stop heb gedaan. Maar ik heb geen haast.
Het wordt me al wel een beetje moeilijker wanneer de duister invalt. Eigenlijk nog weinig problemen maar ik moet op mijn hoede zijn. Dat ben ik niet en mis de afslag naar Lille. Ik kan over Brussel rijden en zo naar Antwerpen, geen probleem. Dat overkomt met wel eens vaker.
 Het is al 1:30 uur als ik de Frans-Belgische grens passeer en op een weg kom waar het nodige onderhoud geen overbodige luxe zou zijn. 
Plots zie ik diverse gaten in het wegdek en kan niet meer genoeg corrigeren. Ik rijd met 120km/h door de gaten en de klappen verraden niet veel goeds. Een kilometer verder parkeer ik bij een tankstation en had verwacht dat ik een paar banden kapot gereden had. De auto hobbelde als een oude boemeltrein.
In het donker, met het licht van de telefoon, controleer ik de banden en die blijken het overleeft te hebben. Dat is een wonder omdat ik 18 inch 225/40 heb. 
Maar het is duidelijk dat er iets niet goed is. Ik neem een koffie en ga eens bedenken wat ik ga doen. Ga ik verder of bel ik de ANWB? 
Ik waag het erop en weet dat ik nog ruim 180 km moet gaan, in de nacht.
Het gehobbel is niet comfortabel maar met een rustige snelheid weet ik om 4:30 uur toch thuis te komen. Die nare rit, wetend dat ik de banden alsnog kapot kon rijden, werd afgesloten met een vreugdedansje. Yesss!! Ik heb het gehaald!!!
Helemaal gebroken maar ook met een soort opluchting ga ik om 5:00 uur naar bed. 
De volgende dag, bij de garage, bleek dat ik alle vier de velgen kapot gereden heb. Alle vier hebben deuken en eentje heeft een slag in de velg. Er was er geen eentje meer rond. 
Inmiddels heb ik al vier nieuwe velgen weten te scoren zoals de originele omdat de reparatie erg hoog in kosten opliep.

Nee, het was niet mijn Le mans dit jaar. Misschien volgend jaar maar een keertje overslaan.

 Ohja, de oorzaak van de drie dagen hoofd-/oor- en kaakpijn is ook gevonden. De tandarts heeft er een einde aan gemaakt. Aangezien ik toch aan het opruimen ben voor de aanstaande verhuizing heb ik deze kies ook maar opgeruimd.
Eind goed, al goed.



Groeten Roel Louwers.


Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Le Mans 2016 (lang verslag)

Berichtdoor M@rcel » za jun 25 2016 9:56 am

Prachtig leesvoer Roel, leuk en interessant om zo iets te lezen. En natuurlijk fijne foto's om te zien, zeker foto 31 en 43.

Dank voor het delen en de tijd die je er in hebt gestoken.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24H Le Mans 2016 (lang verslag)

Berichtdoor Peter Artz » za jun 25 2016 9:58 am

Prachte foto's en een mooi verhaal! Helaas voor velen verboden terrein.
Peter Artz

Clublid
Berichten: 146


Locatie: Capelle aan den IJssel
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: 24H Le Mans 2016 (lang verslag)

Berichtdoor Robert » za jun 25 2016 9:59 am

Yes! Wat een fantastisch verslag weer, super dat je dit weer met ons deelt :thumbup:
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Le Mans 2016 (lang verslag)

Berichtdoor reneo57 » za jun 25 2016 10:39 am

Prima verslag en foto's.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

24H Le Mans 2016 (lang verslag)

Berichtdoor bcvthul » za jun 25 2016 10:46 am

Mooi verhaal. Volgens mij heb je er een 'multi-24-uur'-foto-race van gemaakt...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24H Le Mans 2016 (lang verslag)

Berichtdoor a90 » za jun 25 2016 11:16 am

Prachtig Roel ! Wat een ontberingen..
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24H Le Mans 2016 (lang verslag)

Berichtdoor JvdKooij » za jun 25 2016 11:21 am

weer een heerlijk half uurtje gelezen Roel, dank je wel.

Leuk ook dat je de exif in de foto's hebt laten staan
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Le Mans 2016 (lang verslag)

Berichtdoor Vincent » za jun 25 2016 12:34 pm

JvdKooij schreef:een heerlijk half uurtje gelezen Roel


Een half uur lezen staat vaak gelijk aan 3 uur schrijven. Dus vooral hulde voor de moeite en tijd die je ieder jaar weer stopt in een dergelijk uitgebreid verslag!! Erg waardevol voor een forum als dit. Misschien volgend jaar in het clubblad? :D
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Le Mans 2016 (lang verslag)

Berichtdoor Jolanda » za jun 25 2016 12:43 pm

Van genoten!

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Le Mans 2016 (lang verslag)

Berichtdoor Richard » za jun 25 2016 12:47 pm

Met alle foto's is het een speciale editie. :D Kijk maar naar de laatste editie wat 90 minuten voetballen voor vulling geeft. :wink:

Inderdaad hulde en dank voor het plaatsen :clap: :thumbup:
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Le Mans 2016 (lang verslag)

Berichtdoor Replay » za jun 25 2016 1:00 pm

djunclesam schreef:
JvdKooij schreef:een heerlijk half uurtje gelezen Roel


Een half uur lezen staat vaak gelijk aan 3 uur schrijven. Dus vooral hulde voor de moeite en tijd die je ieder jaar weer stopt in een dergelijk uitgebreid verslag!! Erg waardevol voor een forum als dit. Misschien volgend jaar in het clubblad? :D


Haha, klopt helemaal. Zeker met mijn tempo. Dat is ook de reden dat ik niet vanuit Le Mans (net als ik ook vanuit Dubai eens heb gedaan) live geweest ben.
Het kost gewoon erg veel werk.

Daarom maar een weekje later.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Le Mans 2016 (lang verslag)

Berichtdoor Peter » za jun 25 2016 2:14 pm

prachtige foto's en een mooi verhaal

met veel plezier gelezen !!
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24H Le Mans 2016 (lang verslag)

Berichtdoor Highlander » za jun 25 2016 7:25 pm

Weer een mooi kijkje in het leven van een prof fotograaf. :thumbup:
Ik heb er weer van genoten.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24H Le Mans 2016 (lang verslag)

Berichtdoor mozes » za jun 25 2016 8:06 pm

Thx, mooie inkijk in wat er nou aan werk in een goed plaatje zit..
En nog eens leerzaam ook
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten