ACDSee versus PS6, ontruizen

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

ACDSee versus PS6, ontruizen

Berichtdoor Mieke53 » zo jul 03 2016 6:14 pm

Dag allemaal,
Ik werk met bewerkingsprogramma ACDSee en heb de mogelijkheid lokaal te werken met een penseel en doezelaar om ondermeer ruis te verwijderen. Werkt perfect en niet destructief binnen dit programma.
Komt geen laag of selectie aan te pas. Kan het programma ook niet!

Nu PS6:
Ik heb vanmiddag zitten stoeien binnen PS6 om ook een zelfde manier te vinden. Dus zonder eerst te selecteren, zonder lagen en wat nog meer nodig is in PS.

Vraag: kan dit eigenlijk wel?
Dus: een penseel activeren en direct in de foto aan de gang gaan?
Mijn vriendin en ik kwamen er niet uit. 2 uur geprobeerd, gezocht, en geprobeerd.

Welke PS'er met kennis kan mij wijzer maken.

Dank!
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ACDSee versus PS6, ontruizen

Berichtdoor Vincent » zo jul 03 2016 8:15 pm

De kracht van PS zit in het gebruik van lagen. Maar als je liever zonder doet kan dat met de sharpen tool.:

Afbeelding

Deze optie is echter destructief. Wil je dat niet dan zul je toch echt een layer moeten gebruiken. Dat is ook logsich want photoshop werkt niet met brushes zoals bijvoorbeeld Lightroom en ACDsee dat wel doen. Dat is niet beter of slechter, vooral anders. En vanwaar een afkeer tegen layers? Ik vind lightroom bijzonder handig maar als ik photoshop in ga dan heb ik geen problemen met het gebruik van lagen...

ps. wel even controleren dat 'protect detail' aan staat anders werkt het niet erg best.

noortje53 schreef:2 uur geprobeerd, gezocht, en geprobeerd.


En een simpele google search op: 'photoshop + sharpen + brush' had jullie 2 uur van je leven bespaard... :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ACDSee versus PS6, ontruizen

Berichtdoor ATOR » zo jul 03 2016 8:20 pm

Bij een lokale non-destructieve bewerking, maakt elk beeldbewerkingsprogramma achter de schermen voor elke bewerking een 'laag' met de parameters van de bewerking met een 'masker' met de intensiteit/plaats van de bewerking. Lightroom doet dat voor elke lokale bewerking.

Het coole van PS is juist dat de non-destructieve adjustment layers met maskers allemaal zichtbaar en manipuleerbaar zijn.
Je kunt in PS alleen destructief direct op de originele laag zelf werken.


Je kunt een foto wel als smart object openen en de Camera Raw aanpassingen van de originele RAW file non-destructief houden. Dan kun je in de Camera RAW plugin non-destructief met een penseel lokale bewerkingen uitvoeren als ruis verwijderen.


Misschien kun je jouw vraag nog wat verduidelijken want het is me niet helemaal duidelijk wat je precies wilt doen en waarom. Het lijkt alsof je PS wilt laten werken als Lightroom.


p.s.
Op de site van ACDsee zag ik dat je daarmee ook met lagen kunt werken maar misschien heb je een andere (oudere) versie.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ACDSee versus PS6, ontruizen

Berichtdoor reneo57 » zo jul 03 2016 8:28 pm

Beste Noortje53 heb even gekeken ik gebruik PS CC als ik een gebied selecteer met ovaal of rechthoek of wat dan ook, dan kan ik dat gebied met ruis vullen of verminderen onder de tab filter en dan ruis.
Het is niet helemaal wat je bedoel maar anders weet ik zo ook niet.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ACDSee versus PS6, ontruizen

Berichtdoor Mieke53 » zo jul 03 2016 10:55 pm

Deze optie is echter destructief. Wil je dat niet dan zul je toch echt een layer moeten gebruiken. Dat is ook logsich want photoshop werkt niet met brushes zoals bijvoorbeeld Lightroom en ACDsee dat wel doen. Dat is niet beter of slechter, vooral anders. En vanwaar een afkeer tegen layers? Ik vind lightroom bijzonder handig maar als ik photoshop in ga dan heb ik geen problemen met het gebruik van lagen...

En een simpele google search op: 'photoshop + sharpen + brush' had jullie 2 uur van je leven bespaard... :wink:


Niet echt afkeer, maar in ACDSee gaat dit heel erg eenvoudig, waardoor mijn vriendin vroeg of dit in PS6 ook zou kunnen.
Om niet meteen het forum te raadplegen, na eerst zelf te zoeken, hebben we inderdaad eerst gezocht op: lokaal ontruizen met PS6. Dat leverde niets op.
Maar 2 uur niet vinden wat je zoekt, levert ook weer andere kennis op :)
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het nooit, maar dan ook nooit, gezocht zou hebben bij 'photoshop + sharpen + brush'
Dus geen aversie tegen PS, sterker nog: ik zou het graag leren, maar zoals met veel zaken: als je je eigen programma heel goed kent begin je niet snel aan iets anders. Dat is voor mij ACDSee. En voor mijn vriendin PS.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ACDSee versus PS6, ontruizen

Berichtdoor Mieke53 » zo jul 03 2016 11:00 pm

reneo57 schreef:Beste Noortje53 heb even gekeken ik gebruik PS CC als ik een gebied selecteer met ovaal of rechthoek of wat dan ook, dan kan ik dat gebied met ruis vullen of verminderen onder de tab filter en dan ruis.
Het is niet helemaal wat je bedoel maar anders weet ik zo ook niet.


Hoi Rene, deze manier hebben we inderdaad geprobeerd maar dan niet met ovaal of rechthoek, wel met toverstafje. Daarna in die selectie bezig geweest via" ruis verminderen".
Maar ik begrijp uit de reacties dat men dan toch destructief bezig bent in een document.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ACDSee versus PS6, ontruizen

Berichtdoor plincky » zo jul 03 2016 11:18 pm

In PS kan dit juist heel goed.
Dit kan in "Camera RAW filter" daar kan je lokale aanpassingen maken met een kwast of verloop vlak waarbij je ook weer een zachter verloop rand kan toepassen zodat de bewerkte en niet bewerkte delen in elkaar overlopen...als je eenmaal wat hebt geselecteerd kan je met de zelfde selectie meerdere aanpassingen doen. Dus bv. ruis verwijderen en lichter maken, kleurtempratuur aanpassen en contrast toevoegen op alleen een gebied dat je zelf hebt geselecteerd. Dit kan je ook meerdere keren over elkaar heen doen. Zodra je "camera raw" module verlaat opent PS de foto in PS met gewoon 1 laag.
In CC is de "Camera RAW filter" toegevoegd om ook bij .jpg te gebruiken, in versie CS 6 is dat iets lastiger omdat je daar niet een Jpg. kan openen in CameraRaw. Maar hiervoor is een omweg..... daar zou je als je een .jpg zou willen bewerken in "camera raw" de foto in minibridge (deze openen in PS) moeten selecteren en dan met rechtermuisknop in "open in camera raw".
Dit is voor mij een van de meest gebruikte tools van PS.
Hier een voorbeeld video van YouTube

Maar als het zo goed werkt in dat andere programma waarom dan PS?
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ACDSee versus PS6, ontruizen

Berichtdoor Mieke53 » zo jul 03 2016 11:25 pm

ATOR schreef:Bij een lokale non-destructieve bewerking, maakt elk beeldbewerkingsprogramma achter de schermen voor elke bewerking een 'laag' met de parameters van de bewerking met een 'masker' met de intensiteit/plaats van de bewerking. Lightroom doet dat voor elke lokale bewerking.
Dat hebben we inderdaad besproken vanmiddag, dat er zoiets achter zou moeten zitten

Het coole van PS is juist dat de non-destructieve adjustment layers met maskers allemaal zichtbaar en manipuleerbaar zijn.
Je kunt in PS alleen destructief direct op de originele laag zelf werken.
OK, duidelijk


Je kunt een foto wel als smart object openen en de Camera Raw aanpassingen van de originele RAW file non-destructief houden. Dan kun je in de Camera RAW plugin non-destructief met een penseel lokale bewerkingen uitvoeren als ruis verwijderen.
Kijk, we komen verder


Misschien kun je jouw vraag nog wat verduidelijken want het is me niet helemaal duidelijk wat je precies wilt doen en waarom. Het lijkt alsof je PS wilt laten werken als Lightroom.
Nee hoor, ik wil niets vinden wat er niet in zit, het was gewoon een vraag omdat het makkelijk werkt in ACDSee. Vriendin en ik hebben resp. PS6 en ACDSee maar zij vond het zeer handig bij mij thuis te zien om alleen met een brush ruis te verwijderen zoals ACDSee dat doet, maar ik begrijp best dat alle programma's hun voor en nadelen hebben.

p.s.
Op de site van ACDsee zag ik dat je daarmee ook met lagen kunt werken maar misschien heb je een andere (oudere) versie.
Ik heb de Pro7, Pro 9 schijnt er nu ook te zijn maar zie hem nog nergens te koop. (Amerika wel) Daar schijnen ze inderdaad nu met lagen te werken. Als het al kan met eerdere versies dan Pro9 dan heb ik wel iets over het hoofd gezien. :)


Dan nog:
Het werken met lagen, kanalen en maskers zou ik best willen leren, maar als je alleen maar zoals ik een foto bewerkt met beetje licht, contrast, croppen, kleur, ontruizen, verscherpen, en dan nooit meer wat doet met de NEF of de bewerking, dan vraag ik me dus af wat de meerwaarde is van PS. Want het nut van al die lagen, maskers en kanalen ontgaat me dan. Ik bewerk een foto altijd in 1 keer, hij gaat de map in en gebruik hem hooguit om op internet te plaatsen of af te drukken. Meestal sla ik hem wel op als TIFF en dat is dan mijn werkex. Wel begrijp ik dat de opslag van een TIFF even wat meer Mb's inhoudt dan een psd.
Maar als ik helemaal fout zit met mijn beredenatie zeg het dan aub. want dan hoor ik het graag. Wij willen er alleen van leren als we verkeerd denken.
Vriendin heeft alleen PS6 en wil verder ook geen Lightroom omdat zij denkt: alles zit in PS6. Correct?
Ik heb wel PS6 maar doe er eigenlijk nooit wat mee dan alleen maar stitchen. Maar ook dat schijnt nu in de Pro9 van ACDSee te kunnen.


Heel hartelijk bedankt al voor jullie adviezen. We gaan het uitproberen. Wie van jullie heeft een cursus gevolgd van PS? Of hebben jullie je het allemaal zelf aangeleerd?
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ACDSee versus PS6, ontruizen

Berichtdoor Mieke53 » zo jul 03 2016 11:34 pm

plincky schreef:
Maar als het zo goed werkt in dat andere programma waarom dan PS?


Hoi Plincky,
Het ging ons eigenlijk specifiek om dit stukje bewerking van ontruizen met een penseel en doezelaar direct in de foto zoals mijn ACDSee dat doet.
Mijn vriendin blijft gewoon werken met PS en ik met ACDSee. We hebben alleen gedacht: zoiets simpels zal toch ook wel in PS zitten.
Maar jullie gebruiken dus PS en snappen alle functies, voor mij is dat moeilijk en heb wel wat moeite de voordelen te zien van PS als ik mijn foto toch in 1 keer afwerk, hem opsla als een TIFF en dat mijn werkex. wordt.

Youtube filmpje ga ik morgen volgen. Bedankt allemaal voor jullie inbreng.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ACDSee versus PS6, ontruizen

Berichtdoor ATOR » ma jul 04 2016 1:15 am

Photoshop is helemaal niet handig om er alleen de basisbewerkingen van foto's mee te doen. Daar is b.v. Lightroom, wat zo te horen vergelijkbaar werkt als jouw versie van ACDSee, veel en véél handiger en efficiënter voor. Voor elk schuifje in LR moet je in PS eerst een Adjustment Layer maken. Verder kun je met LR honderden foto's tegelijk bewerken. Dat zou ik niet graag met PS doen.

PS haal ik alleen tevoorschijn voor de complexere bewerkingen, daar waar LR ophoudt.


Als je zoals je zegt alleen maar wat basisbewerkingen doet dan heeft PS helemaal geen meerwaarde, het is er zelfs nogal omslachtig voor.

Een TIFF file is niet groter dan een PSD file, als je tenminste compressie gebruikt. De bestandsformaten zijn erg vergelijkbaar, je kunt zelfs een PSD document als TIFF opslaan inclusief alle layers.

Als jouw vriendin ook vooral basisbewerkingen uitvoert dan loont het zeker de moeite om LR eens te leren kennen.


PS leren doe ik à la carte. Elke keer als ik iets wil doen waarvan ik niet weet hoe het moet, dan Google ik het en hoe extreem het ook is, er is iemand die precies uitlegt hoe het moet.

Gisteren vroeg ik me af hoe je het beste meerdere lagen met transparantie allemaal afzonderlijk zou kunnen exporteren met dezelfde achtergrondlaag maar met hun eigen transparantie in het alpha mask. Dan vindt Google ergens een forum met iemand die zich precies hetzelfde afvroeg en waar iemand anders een goede oplossing voor had. Het internet is geweldig! :clap:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ACDSee versus PS6, ontruizen

Berichtdoor Mieke53 » ma jul 04 2016 2:11 am

Hoi Ator

In ons geval hadden we dus wel even gegoogled maar konden het niet vinden met de termen Penseel, PS, lokaal. Voor de rest googlen we alles, en zeker:
LR zal ik mijn vriendin dan even melden misschien dat ze daar wat mee kan.
Wat PS betreft: ik wil het zeker wel een keer leren als ik echt wil manipuleren. Het lijkt me geweldig om iets te maken wat je in je hoofd hebt maar wat niet te maken is onder normale omstandigheden.
Maar dat zal tijd investeren zijn, en dat is momenteel nogal moeilijk, kom eerder tijd tekort.
Maar ik ben wel blij te horen dat met mijn werkwijze in het ontwikkelen van foto's met PS niet veel bijdraagt. Dat dacht ik eerlijk gezegd wel.

Jouw laatste alinea moet ik wel een paar keer overlezen, wat meteen genoeg zegt over mijn kennis van PS :lol:
Maar inderdaad: de kennis, als je dat wilt, zit op Internet. Leuk he? :prost:
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ACDSee versus PS6, ontruizen

Berichtdoor plincky » ma jul 04 2016 6:18 am

Als je foto's in RAW maakt en bewerkt hoef je helemaal niet lagen aan te maken en kan je gewoon meerdere foto's tegelijk bewerken.
Maar LR is hier zeker meer voor bedoeld.
Persoonlijk heb ik nooit met LR kunnen werken. Maar dat is meer mijn gebrek dan dat van het programma :)
Ik wil ook niet weten hoeveel uur ik heb besteed aan het leren van PS. En denk dat ik nog de helft niet weet. (Of omdat je het zelden gebruikt weer vergeet.)
Als je ergens mee moet beginnen om te leren zou ik zeker LR nemen.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ACDSee versus PS6, ontruizen

Berichtdoor Mieke53 » ma jul 04 2016 10:38 am

Dankjewel Plincky.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ACDSee versus PS6, ontruizen

Berichtdoor Henk » ma jul 04 2016 12:30 pm

Noortje, het werken in lagen kan in ACDSee met de Ultimate versie, niet in de Pro versie. Vanaf versie 8 is er naast de Pro ook een Ultimate versie. En die kun je gewoon via Internet kopen hoor. De laatste versie is inmiddels versie 9. Je kunt overigens vanaf de Pro versie ook updaten naar de Ultimate.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ACDSee versus PS6, ontruizen

Berichtdoor Mieke53 » ma jul 04 2016 12:53 pm

Ha Henk,

Dankjewel voor de info.
Meestal koop ik bij Bol.com maar die hebben nu alleen nog Pro 8
De ultimate heb ik gezien maar nog niet in Nederland.

Een andere kennis heeft hem wel via Internet besteld maar bij hem wilde het niet lukken het programma werkend te krijgen.
Hij heeft uiteindelijk de boel weer teruggestuurd.

Weet jij overigens of er voor Apple gebruikers ook een 9 te krijgen is?

Dankje voor je info.

Ik neem aan dat jij bedoeld dat Ultimate uit het buitenland komt?
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten