Gekartelde histogrammen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Gekartelde histogrammen

Berichtdoor Bert vD » vr jul 15 2016 7:17 pm

Beste NCN-ers,

Na het importeren van mijn foto's zojuist blijken de histogrammen niet meer een mooi vloeiend, maar een gekarteld/ streepjes-aspect te hebben.
Terugkijkend hebben alle histogrammen (tot 2003 toe) dit nu.
Ik vermoed een instellingsfout in LR4, maar geen idee waar deze te zoeken.
Herkent iemand dit?
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gekartelde histogrammen

Berichtdoor gijs sandberg » vr jul 15 2016 7:27 pm

Beste Bert,
Ik ben geen LR kenner.
re: niet meer
Sinds wanneer, of bekijk je de foto's op een andere (nieuwe) manier, of met/van een andere kamera ?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gekartelde histogrammen

Berichtdoor Bert vD » vr jul 15 2016 8:00 pm

Sinds vandaag hebben de histogrammen dit aspect, Gijs. Wat betreft: andere camera. Dat klopt. Scherp! Heb vanmiddag direct na elkaar zowel foto's van mijn D90 als de D70s ingelezen. In een map waarin ook foto's van de Olympus D10 mark 2 staan die ik ook veel gebruik. Zou het daarmee te maken kunnen hebben? En dat dan overal de histogrammen er anders uit zien? Dat laatste vind ik dan weer vreemd. Moet haast wel een LR-probleem zijn. Op Google kon ik zo snel niets vinden. Ben benieuwd.


Groet Bert
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gekartelde histogrammen

Berichtdoor iJoost » za jul 16 2016 8:54 am

Als er gaten in je histogrammen zitten (laat het anders even zien, dan is het gemakkelijker begrijpen waar je het over hebt), dan is er blijkbaar een bewerking op de foto uitgevoerd die erin heeft geresulteerd dat bepaalde waarden niet meer voorkomen. Dat heet posterisatie.

Afhankelijk van de bewerking waar het om gaat kan dat onvermijdelijk zijn of gewoon een slecht algorithme, of zelfs een bug. Is het erg? Niet als je daarna nog verdere bewerkingen doet waardoor het op het eindresultaat geen effect heeft. (Lees: Niet zichtbaar is.) Maar op zich is het natuurlijk beter als je het kunt voorkomen door bepaalde bewerkingen niet te gebruiken of ze in een andere volgorde te gebruiken.

Als je verder niet bewerkt maar alleen de standaard RAW conversie doet, dan zal het inderdaad zitten in de instellingen die je daarbij gebruikt. Je zult je tool even moeten leren kennen om dat op te lossen... (Gewoon begrijpen wat de diverse instellingen doen. Of anders instelling aan/uit, doet ie het nog steeds, etc.)

Of gebruik gewoon de RAW-conversie die in de camera zit, dan kun je die leercurve overslaan.
iJoost



Onderwerp:

Re: Gekartelde histogrammen

Berichtdoor Bert vD » za jul 16 2016 9:45 am

Dank voor je antwoord, Joost. Het zijn onbewerkte, net geïmporteerde RAW-bestanden. Dat het er na bewerken zo uitziet is me bekend. Echter ik zie het nu bij al mijn foto's. Denk niet dat het erg is, maar begrijp het niet; zal een instelling zijn vermoed ik. Nu alles ingepakt voor de terugreis. Heb al een printscreen gemaakt, maar kreeg die niet zo snel in dit draadje. Als ik morgen thuis ben zal ik dat laten zien.


Groet Bert
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gekartelde histogrammen

Berichtdoor OWuisman » za jul 16 2016 10:30 am

Ik ken LR4 niet, maar kan het te maken hebben met 12 bit opgeslagen foto's die nu door LR4 als 14, 16 bit in het historgram uitgesmeerd wordt?
Een FX camera.
Gebruikersavatar
OWuisman

Clublid
Berichten: 29


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Gekartelde histogrammen

Berichtdoor Léon Obers » za jul 16 2016 12:49 pm

Afhankelijk ook in welk programma en bitdiepte beeld wordt bewerkt. Als je bewerkt in 8 bit per kanaal met de verkieerde bewerking kun je dat ook krijgen.
Zelf bewerk ik beeld altijd 16 bit bit per kanaal. Pas ergens aan het eind van de bewerking converteer ik naar 8 bit per kanaal.
Werk zelf niet met Lightroom, maar kijk eens of je een basisinsteling misschien op 8 bits hebt staan in plaats van 16 bits.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten