[Feedback-gevraagd] Friese klederdracht op locatie

Onderwerp:

[Feedback-gevraagd] Friese klederdracht op locatie

Berichtdoor justme » di jul 19 2016 9:37 pm

Gistermiddag mooi weer bij een interessante fotoshoot van een dame in originele friese klederdracht uit 1860. Locatie was een openluchtmuseum in Harkema "de Spitkeet".

Gebruikte items:

    D750
    24mm 1.4
    58mm 1.4
    105mm 2.8
    SB700
    Westcott Apollo Orb ( met grid )
    Rogue Flashbender XL

Erg leerzaam, en nog wel leerpuntjes en zaken om uit te zoeken;

    Dit meer doen! Sneller/doelgericht neerzetten van belichtings-standpunt
    Nog meer letten op details ( handen, sierraden, andere voorwerpen die beeld versterken kunnen )
    Power, soms teveel licht voor binnen, en te weinig in de volle zon bij het inflitsen. Tot op nu heb ik een bracket voor 1 reportageflitser, mogelijk haal ik een DUO-bracket zodat ik m'n andere SB700 erbij op kan zetten.
    Het blenden van Ambient-licht blijft soms lastig, ik wil graag overbelichte luchten of vensters voorkomen, meestal gaat dat wel, maar soms ten koste van onderwerp, en moet daardoor veel bijtrekken in LR.

Overige tips neem ik graag ter harte! :thumbup:

Veel kijkplezier.

De hele set is hier te zien: https://flic.kr/s/aHskCUraxb

1.
Afbeelding
24.0 mm
f/2.8
1/400
ISO200

2.
Afbeelding
24.0 mm
f/2.0
1/800
ISO200

3.
Afbeelding
24.0 mm
f/5.6
1/640
ISO200

4.
Afbeelding
105.0 mm
f/4.5
1/400
ISO50

5.
Afbeelding
24.0 mm
f/1.4
1/500
ISO200

6.
Afbeelding
24.0 mm
f/2.5
1/1250
ISO100
Laatst gewijzigd door justme op wo jul 20 2016 3:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: [Feedback-gevraagd] Friese klederdracht op locatie

Berichtdoor Marten » di jul 19 2016 9:42 pm

Mooi! Voor mij springt nr 3 er uit. Een verhaaltje.
24 mm? Misschien nog iets meer diafragma openzetten?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: [Feedback-gevraagd] Friese klederdracht op locatie

Berichtdoor DannySan » di jul 19 2016 10:42 pm

Hoi Wiebe,

leuk zo'n serie!
Leuk ook om je eigen 'opmerkingen' al te zien verschijnen (leer/werk punten).
Meer doen (altijd goed)
Opletten (echt ook een goed idee, hoe vaak ik al wel niet 'dingen uit hoofden' heb laten groeien of storende elementen achteraf moest (proberen) weg te werken...
Teveel power voor binnen? Gewoon het diafragma meer knijpen, bij het gebruik van flits bepaalt het diafragma de intensiteit van de flits, en de sluitertijd die van het omgevingslicht. Is wel even zoeken in het begin hoor...
Blenden van ambient-licht (zie regel hierboven).

Ik kan helaas geen exif zien van je beelden, dus moet het met 'educated guesses' doen:

Foto 1:
Iets aan de 'helle' (iets teveel hooglichten?) kant (voor mijn gevoel) en het theeservies op de voorgrond is wat veel; ik had liever haar handen gezien.
Ook het 'stukje' stoel linksonder op de voorgrond leid mij wat af. De blik/pose is wel mooi.

Foto 2:
Voelt een beetje 'bewogen' aan (gezicht/handen?) en het lijkt alsof ze iets gaat zeggen/al praat/lacht?
Lichtbalans wel beter dan foto 1.

Foto 3:
Leuke plaat wel! Jammer dat ik haar handen niet (nauwelijks) zie.

Foto 4:
De 'sterkte' tot nu toe, hij mag alleen wat minder nog van het 'onderlijf' hebben (beetje crop?). Het bovenlijf/gezicht is hier het mikpunt.
De wat 'hardere' schaduwen storen mij niet echt (blijft moeilijk met zulk zonlicht).

Foto 5:
Te veel 'power' in de flits, je ziet ook duidelijk de slagschaduw van haar hand en het 'overvolle' licht binnen (t.o.v. buiten).
Ook 'zie' ik niet meteen wat haar handen aan het doen zijn, aan het wijzen?
Mooier was geweest als ze gewoon naar buiten had gekeken (bijvoorbeeld).

Foto 6:
Ook wel een mooie plaat, maar hij lijkt iets 'vervormd' (met een groothoek redelijk dichtbij genomen?)

Dit is natuurlijk alleen maar mijn mening, niet gebaseerd op echt veel kennis/inzicht; en ik probeer het zo goed mogelijk naar tekst te vertalen wat ik zie.
Misschien heb je er wat aan, en anders: lekker negeren :-)
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3821


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: [Feedback-gevraagd] Friese klederdracht op locatie

Berichtdoor jantom » wo jul 20 2016 12:13 am

Aardige serie foto's waarop echter wel enig commentaar kan worden gegeven.

In het algemeen: de foto's zijn meest aan de té lichte kant. En de vrouw poseert teveel (kijkt op de meeste opnamen in de lens).
Foto's als deze mogen best aan de donkere kant zijn. Er zijn geen regels voor maar lichte foto's horen vooral bij kinderen en jonge vrouwen :)

Nog even over foto 1: de stoel en hetgeen links op tafel staat maakt de foto té druk.
Zo heeft iedereen een mening :)

Groeten, Jan
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: [Feedback-gevraagd] Friese klederdracht op locatie

Berichtdoor ATOR » wo jul 20 2016 12:43 am

Wat een geweldig model heb je weten te strikken!

Wat zonder blad voor de mond commentaar:
1 Flitslicht vind ik hier te hard, te veel en te sfeerloos. Ik heb even gegoogeld naar je Apollo Orb maar met een 45inch plu zou je toch mooi zacht licht moeten kunnen maken.
2 De compositie vind ik hier erg rommelig, het licht is erg vlak en ik mis scherpte.
3 Mooie setting, relaxte pose. Het licht in haar gezicht is wat vlak en je zou het blauwe vlekje nog weg kunnen werken
4 Prachtig! Mooie blik, netjes ingeflitst. Sexy.
5 Zie 1. De compositie is nogal rechttoe rechtaan, daar had je wat meer tijd in mogen steken.
6 Niet zo'n fan van het licht in haar gezicht, hotspot op haar voorhoofd, veel harde schaduwen, de grote neusschaduw. Zet haar de volgende keer in de schaduw, dat is een veel relaxter uitgangspunt. Zonlicht recht in het gezicht wordt meestal niet zo'n succes.


Bij de indoor foto's denk ik dat ze mooier en zeker sfeervoller zouden zijn als je zwaarder op het aanwezige licht zou leunen. Dat je eerst een foto maakt waarbij je zo goed mogelijk het aanwezige licht gebruikt en je jouw model en jezelf zo neerzet dat ze mooi in dat licht zit. Daarna pak je dan pas de flits erbij om toe te voegen wat je nog mist. Nu lijkt het nogal van:"Ik heb mijn flitser bij en dat zullen ze weten ook." :mryellow:

Het model zou in foto 5 (denk ik) al prachtig belicht zijn met alleen het raamlicht. Als je b.v. haar hoofd wat gedraaid zou hebben zodat haar gezicht 3/4 in het licht van het raam zit en ze met een meanderende blik naar buiten kijkt. Dan kun je de flits gebruiken om nog een puntje op de i te zetten en dan zou je een totaal andere sfeer hebben.


Kijk voor inspiratie eens naar de schilder Johannes Vermeer, die wist wel raad met modellen bij het licht van een raam.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Feedback-gevraagd] Friese klederdracht op locatie

Berichtdoor Vincent » wo jul 20 2016 8:06 am

DannySan schreef:Bij het gebruik van flits bepaalt het diafragma de intensiteit van de flits,
en de sluitertijd die van het omgevingslicht


Omgevingslicht wordt geregeld door diafragma ÉN sluitertijd. Anders zou het wel heel makkelijk worden natuurlijk :wink2:

wiebeterpstra schreef:Power, soms teveel licht voor binnen, en te weinig in de volle zon bij het inflitsen. Tot op nu heb ik een bracket voor 1 reportageflitser, mogelijk haal ik een DUO-bracket zodat ik m'n andere SB700 erbij op kan zetten.


Teveel flits binnen: Flitslicht kun je dempen met een ND filter. Dan hoeft je diafragma niet dicht, kun je misschien zelfs nog wijder schieten als je dat zou willen. Ambient kun je dan weer opkrikken door je sluitertijd te verlagen.

Te weinig flits buiten: Hoe trigger jij de flitser/wat zijn je sluitetijden. Je ISO verdubbelen geeft namelijk 2x zoveel power uit je strobe, dan moet wel je sluitertijd verdubbeld worden om de ambient gelijk te houden. Dat gaat allemaal goed zolang je onder je sync speed blijft. Ga je daarboven dan werkt dat trucje natuurlijk niet meer. Dan is het ook een idee om ND filter te gebruiken om je sluitertijd onder je sync speed te houden. Zo krijg je maximaal vermogen uit je flitser. Dan kom je vaak al een heel eind.

Het is een veelgemaakte fout door onervaren fotografen wanneer ze balanceren op het randje van HSS dat ze er dan soms erover en soms onder gaan. Daar kom je mee weg als je laag in je vermogens flitst, maar ga je naar max power dan krijg je in zulke gevallen erg inconsistente belichtingen, waar uiteraard de apparatuur de schukd van krijgt :wink2:

Sta je echt open in de volle brandende zon dan ga je het niet redden met 1 SB-700 maar ik zie genoeg plekjes op jouw foto's waar je slim gebruik kunt maken van de schaduw partijen dus ik denk dat het wel zou moeten kunnen lukken in deze situatie met 1 flitser.

ATOR schreef:1 Flitslicht vind ik hier te hard, te veel en te sfeerloos. Ik heb even gegoogeld naar je Apollo Orb maar met een 45inch plu zou je toch mooi zacht licht moeten kunnen maken.


Een beetje inherent aan een grid op die afstand volgens mij. Dan kan de lichtbron nog zo groot zijn, dan heb je sowieso harde schaduwen. Of je moet de lichtbron echt heel dichtbij plaatsen maar dat was geen optie met deze beeldhoek.

Ik weet ook niet op welke zoomaftstand de flits stond in de softbox, en waar hij gepositioneerd was in de box. Het nadeel van hotshoe's in paraplu's of softboxen is dat de plaatsing en zoominstelling echt heel erg belangrijk zijn omdat je bij verkeerd gebruik maar een klein deel van de box aanstraalt, of heel erg inhomogeen licht uit de box krijgt. Als je dan ook nog een grid gebruikt dan zou het best wel eens kunnen dat de effectieve lichtbron niet zo groot was als dat je zou denken op basis van het formaat...

Foto 3 is wat mij betreft te extreem nabewerkt op de hooglichten. Dan zie je in het contrast op het model. Dan kun je beter meer lokaal bewerken in de lucht, of enige overbelichting accepteren. Een beetje clipping hoeft echt niet perse een ramp te zijn, naar mijn idee beter dan contrastloze en kleur-onechte luchten zoals je nu hebt. Heb je compleet uitgebeten luchten dan is dat een ander verhaal en zou ik meestal proberen te voorkomen, tenzij het een artistieke keuze is die bijdraagt aan de foto. Daar kun je in nabewerking echter weinig aan doen, of je moet de lucht gaan vervangen.

Foto 6 had inderdaad makkelijk zonder de highlights in het gezicht gekund. Ik zie genoeg schaduw op de achtergrond.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Feedback-gevraagd] Friese klederdracht op locatie

Berichtdoor DannySan » wo jul 20 2016 9:13 am

djunclesam schreef:
DannySan schreef:Bij het gebruik van flits bepaalt het diafragma de intensiteit van de flits,
en de sluitertijd die van het omgevingslicht


Omgevingslicht wordt geregeld door diafragma ÉN sluitertijd. Anders zou het wel heel makkelijk worden natuurlijk :wink2:


Natuurlijk bepaalt allebei, allebei maar als 'stelregel' bij het aanpassen van het omgevingslicht gebruik ik de sluitertijd als 'leidraad'.
Maar het blijf een grote balanceer-act natuurlijk :mryellow:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3821


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: [Feedback-gevraagd] Friese klederdracht op locatie

Berichtdoor justme » wo jul 20 2016 9:22 am

Bedankt voor de reacties tot nu toe, ik ga voor vanavond iedereen beantwoorden, en als het lukt vanavond of morgen nieuwe foto's te plaatsen, aan de hand van jullie commentaar. Er is idd her en der wat gesleuteld om, mijns inziens, de foto te verbeteren.

Marten schreef:Mooi! Voor mij springt nr 3 er uit. Een verhaaltje.

Deze scene werkte ook echt enorm goed, de omgeving links en rechts geven net genoeg hints weg om het plaatje compleet te maken.

DannySan schreef:Ik kan helaas geen exif zien van je beelden, dus moet het met 'educated guesses' doen:

Foto 1:
De stoel had ik met opzet gedaan, wilde de setting van de tafel waar ze aan zat hiermee versterken, met wat betere sturing van het licht had ik hier beter de stoel wat minder moeten belichten.
Het servies had achteraf gezien beter niet recht voor haar kunnen staan, het item links ( krijtbordhouder ) had net zo goed weggelaten kunnen worden.

Foto 2:
Deze foto heb ik gekozen omdat deze, van de shots die gemaakt zijn, het meest spontaan was. Over de hele shoot waren er momenten dat ze 'normaal in de lens keek', wat natuurlijk prima/herkenbaar is wanneer je een lange periode moet poseren, maar gelukkig wist ik er zo nu en dan wat humor/afleiding in te gooien zodat het allemaal gemakkelijker/gemoedelijker ging.
Daarnaast werkt het ook heel goed wanneer het model, zoals hier met het breiwerkje wat er toevallig lag, zelf iets om handen heeft om te doen, zodoende wordt het inderdaad minder geposeerd zoals sommige andere foto's.

Daarover wil ik nog wel zeggen, dat ook ik daar in heb gestuurd qua pose en belichting, omdat ik haar en haar kostuum er zo goed mogelijk op wilde hebben. En daardoor soms wat extra licht in heb gebracht.

Foto 3:
Ja, hier had ik te laat m'n aandacht op, een paar momenten later heb ik haar hier wel op gewezen. Ook haar sierraden die ze rechts op de heup droeg, hadden zo in sommige gevallen ook beter tot hun recht kunnen komen..

Foto 4:
Hiervoor had ik een beetje lef nodig, om haar te laten liggen in het pas droge en gemaaide gras wat er lag. De zon, daarvan kan ik zeggen dat op een mooie volzonnige dag, dat je het nog knap lastig hebt als fotograaf. ik had haar hier weinig zachter zonlicht kunnen geven, een wit laken tegen de zon had hier kunnen helpen.
Overigens een van mijn favoriete foto's van deze dag.

Foto 5:
Hier valt mogelijk veel meer sfeer te behalen. Ze is hier goed zichtbaar door de belichting, maar mogelijk too much. Ik heb het hier ook zonder flits gedaan, die ga ik zeker nog eens reviewen. Dus houd dit topic in de gaten! Ik had ook wel een doel in m'n hoofd voor aanvang van deze shoot, met deze scene. Dit heb ik er nog niet uitgehaald...
Hey, haar handen staan er eindelijk op ja!

Foto 6:
De meeste foto's zijn met 24mm genomen ( FX ), Maar heb er zoveel mogelijk op gelet op heuphoogte te schieten, zoals hier. Mogelijk stond ik nog wel te dichtbij.
jantom schreef:In het algemeen: de foto's zijn meest aan de té lichte kant. En de vrouw poseert teveel (kijkt op de meeste opnamen in de lens).
Foto's als deze mogen best aan de donkere kant zijn. Er zijn geen regels voor maar lichte foto's horen vooral bij kinderen en jonge vrouwen :)

Het blijft wennen voor sommigen om op de foto te komen, Ik zou er meer op kunnen aansturen om ergens anders heen te kijken.
Ik ga nog wel even kijken, of ik bij enkele foto's er meer sfeer uit kan halen, en minder mijn beeld op een reportage van haar en haar kostuum. Dat van die lichte foto's wist ik ook niet... :)
ATOR schreef:Wat een geweldig model heb je weten te strikken!

Wat zonder blad voor de mond commentaar:
1 Flitslicht vind ik hier te hard, te veel en te sfeerloos. Ik heb even gegoogeld naar je Apollo Orb maar met een 45inch plu zou je toch mooi zacht licht moeten kunnen maken.
2 De compositie vind ik hier erg rommelig, het licht is erg vlak en ik mis scherpte.
3 Mooie setting, relaxte pose. Het licht in haar gezicht is wat vlak en je zou het blauwe vlekje nog weg kunnen werken
4 Prachtig! Mooie blik, netjes ingeflitst. Sexy.
5 Zie 1. De compositie is nogal rechttoe rechtaan, daar had je wat meer tijd in mogen steken.
6 Niet zo'n fan van het licht in haar gezicht, hotspot op haar voorhoofd, veel harde schaduwen, de grote neusschaduw. Zet haar de volgende keer in de schaduw, dat is een veel relaxter uitgangspunt. Zonlicht recht in het gezicht wordt meestal niet zo'n succes.

Kijk voor inspiratie eens naar de schilder Johannes Vermeer, die wist wel raad met modellen bij het licht van een raam.


Foto 1:
Ik heb deze foto achteraf gecropt en gedraaid. De opstelling die ik voor het maken van deze foto had, was zo opgesteld dat de Orb niet in beeld stond uiteraard. Had ik deze crop toen in mn hoofd gehad, dan had ik de orb beter kunnen plaatsen, en nog zachter licht kunnen laten geven. Goed leermomentje!!!

Foto 2: Hier geldt eigenlijk hetzelfde, ik had het licht veel dichterbij kunnen zetten, waardoor dankzij de 'Fall-off" de wand achter haar minder belicht zou worden.

Foto 3:
Dat blauwe vlekje... 'what have i done!!' :shock:
Ik heb hier zichtbaar gestoeid met de balans, en het gebrek aan power.

Foto 4:
Meest trots op dit resultaat, het oog op de scene en het behaalde resultaat. Bij deze foto heb ik het meeste er uit kunnen halen, naar mijn gevoel.

Foto 5:
Misschien vind je dit een cliché-scene? ( moest vooraf wel aan Vermeer denken overigens!, maar bedankt voor de tip )
Ik ga kijken welke shots ( ook zonder flits ) ik nog heb, wordt aan gewerkt!

Foto 6:
Die neusschaduw, die zag ik ook achteraf...
Qua plaats in schaduw/zon was ik meer bezig met de appelboom zelf, en de blauwe lucht.
Eigenlijk vind ik je reactie over vermeer niet echt eerlijk ( die wist wel raad ) :)
Hij hoefde het licht niet te beheersen/temmen, hij kon het helemaal zelf creëren.
djunclesam schreef:Teveel flits binnen: Flitslicht kun je dempen met een ND filter. Dan hoeft je diafragma niet dicht, kun je misschien zelfs nog wijder schieten als je dat zou willen. Ambient kun je dan weer opkrikken door je sluitertijd te verlagen.

Te weinig flits buiten: Hoe trigger jij de flitser/wat zijn je sluitetijden. Je ISO verdubbelen geeft namelijk 2x zoveel power uit je strobe, dan moet wel je sluitertijd verdubbeld worden om de ambient gelijk te houden. Dat gaat allemaal goed zolang je onder je sync speed blijft. Ga je daarboven dan werkt dat trucje natuurlijk niet meer. Dan is het ook een idee om ND filter te gebruiken om je sluitertijd onder je sync speed te houden. Zo krijg je maximaal vermogen uit je flitser. Dan kom je vaak al een heel eind.

Het is een veelgemaakte fout door onervaren fotografen wanneer ze balanceren op het randje van HSS dat ze er dan soms erover en soms onder gaan. Daar kom je mee weg als je laag in je vermogens flitst, maar ga je naar max power dan krijg je in zulke gevallen erg inconsistente belichtingen, waar uiteraard de apparatuur de schukd van krijgt :wink2:

Sta je echt open in de volle brandende zon dan ga je het niet redden met 1 SB-700 maar ik zie genoeg plekjes op jouw foto's waar je slim gebruik kunt maken van de schaduw partijen dus ik denk dat het wel zou moeten kunnen lukken in deze situatie met 1 flitser.

Foto 3 is wat mij betreft te extreem nabewerkt op de hooglichten. Dan zie je in het contrast op het model. Dan kun je beter meer lokaal bewerken in de lucht, of enige overbelichting accepteren. Een beetje clipping hoeft echt niet perse een ramp te zijn, naar mijn idee beter dan contrastloze en kleur-onechte luchten zoals je nu hebt. Heb je compleet uitgebeten luchten dan is dat een ander verhaal en zou ik meestal proberen te voorkomen, tenzij het een artistieke keuze is die bijdraagt aan de foto. Daar kun je in nabewerking echter weinig aan doen, of je moet de lucht gaan vervangen.

Foto 6 had inderdaad makkelijk zonder de highlights in het gezicht gekund. Ik zie genoeg schaduw op de achtergrond.

Van HSS had ik eigenlijk helemaal geen last, ik kan er prima overheen, soms ene keer rond de 1/320e een klein donker balkje onderin.
Met m'n pocketwizard lukt het eigenlijk probleemloos te schieten tot 1/4000e
Vooral het blenden van ambient- en flitslicht is gewoon oefenwerk, ik heb gelijk wat familieleden opgetrommeld om binnenkort als proefkonijnen te fungeren hiervoor!

Foto 1:
Ik zal eens kritischer kijken naar wat voor licht er exact uit de Orb komt, en ook naar de setting van de speedlight.

Foto 3:
Ik heb heel erg m'n best gedaan om uitbijten te voorkomen ( utopie? ) en achteraf de scene op te schroeven.



Bedankt voor de feedback tot nu toe, ik ga als ik tijd heb in de foto's duiken, en kijken of ik eea anders kan oppakken dan dat ik gedaan heb.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: [Feedback-gevraagd] Friese klederdracht op locatie

Berichtdoor Vincent » wo jul 20 2016 1:07 pm

wiebeterpstra schreef:Van HSS had ik eigenlijk helemaal geen last, ik kan er prima overheen, soms ene keer rond de 1/320e een klein donker balkje onderin.
Met m'n pocketwizard lukt het eigenlijk probleemloos te schieten tot 1/4000e


Die 1/4000e was nu juist mijn punt, het heeft geen zin om je sluitertijd te verkorten als je de zon wilt overpoweren want je flitsintensteit neemt dan ook af (in HSS)... Dus dan zul je inderdaad flitsers moeten toevoegen, een zwaardere flitser nemen of je sluitertijd kiezen niet sneller dan je sync speed zodat je het maximale vermogen van je flitser gebruikt :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Feedback-gevraagd] Friese klederdracht op locatie

Berichtdoor justme » wo jul 20 2016 3:30 pm

Ik heb het in de gaten. Nu was bij foto 3 de sluitertijd 1/640, dus zou de flitser op vol vermogen moet kunnen flitsen, maar kwam ik dus licht te kort, en had ik een extra of krachtigere flitser nodig in deze situatie.

Ik heb de EXIF bijgevoegd! :egeek:
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: [Feedback-gevraagd] Friese klederdracht op locatie

Berichtdoor Vincent » wo jul 20 2016 3:48 pm

wiebeterpstra schreef:Nu was bij foto 3 de sluitertijd 1/640, dus zou de flitser op vol vermogen moet kunnen flitsen


Nee dus :angel:

In HSS neemt het zichtbare/bruikbare vermogen van je flitser ongeveer lineair af met de sluitertijd. Hoe hoger je sluitertijd, hoe lager de maximale flitsbijdrage in je foto is. Daarnaast verlies je direct ongeveer 2 stops aan licht zodra je je maximum sync speed overschrijdt (!)

Die stap is belangrijk want het verschil in flitsvermogen van bijv 1/320 naar 1/640 is ongeveer 1 stop, maar het verschil tussen 1/250 en 1/640 is ongeveer 3 stops (!)

Hier even snel vanaf mijn bureau op een witte muur. 250w/s profoto B2 flitser op maximaal vermogen. Let op de sprong tussen 1/250 en 1/320, dat is een sprong van ongeveer 2 stops als je van normaal flitsen naar HSS gaat. Daarna zie je een ongeveer lineair verband tussen sluitertijd en lichtintensiteit.

Afbeelding

Als je in foto 3 je diafragma iets meer geknepen had dan had je makkelijk op je sync speed kunnen schieten :wink:
Laatst gewijzigd door Vincent op wo jul 20 2016 9:26 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Feedback-gevraagd] Friese klederdracht op locatie

Berichtdoor justme » wo jul 20 2016 3:53 pm

Nice! ik kan hier duidelijk niet tegenin gaan, ik ga dit zeker zelf ook eens zo opstellen en met eigen ogen het resultaat bekijken.

bedankt voor je inzicht!


Ik kom overigens nog terug op die foto's die ik nogmaals ga reviewen, als ik er tijd voor heb. ;)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: [Feedback-gevraagd] Friese klederdracht op locatie

Berichtdoor justme » di aug 02 2016 10:27 am

7.
Afbeelding


8.
Afbeelding


9.
Afbeelding


10.
Afbeelding


11.
Afbeelding


12.
Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: [Feedback-gevraagd] Friese klederdracht op locatie

Berichtdoor jazzbassman » ma aug 22 2016 3:48 pm

Ben benieuwd of nr 7 met de 105mm is gemaakt.
Had het idee in de eerste serie dat je daarmee meer detail ziet dan met de 24mm maar het kan ook toeval zijn.
Gebruikersavatar
jazzbassman

Clublid
Berichten: 190


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten