Reisobjectief landschap/portret

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Braincake » ma jul 25 2016 5:19 pm

Hoi allemaal,

Omdat ik binnenkort op reis ga naar Indonesie wil ik eigenlijk een objectief daarvoor aanschaffen.
Mijn all-time favoriet is eigenlijk de 24-70mm f/2.8, maar die is echt te zwaar (900g) om mee te nemen.

Ik zat te denken aan iets waarmee ik landschappen kan doen, maar ook portretten.
Het ideale zoombereik zou iets van 12-35mm zijn met f/2.8, maar dat bestaat niet.
Het dichtste in de buurt komt de 17-35mm f/2.8, maar die is behoorlijk oud (1999) en daardoor (denk ik) maar 200g lichter dan de 24-70 f/2.8.
Plus hij heeft nog een diafragma-ring en is ook niet weather-sealed.

Dan is er de 16-35mm f/4.0, die ongeveer net zoveel weegt en kost, maar wel weather-sealed is.
Maar ja... f/4.0 :shifty:

De 17-55mm f/2.8 zou ook een goede zijn, maar die wordt met 755 gram alweer iets te zwaar.

Heeft iemand hier misschien een goede tip? :shock:
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor JvdKooij » ma jul 25 2016 5:28 pm

sigma 17-50 of de tamron 17-50
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor jantom » ma jul 25 2016 5:31 pm

de 17-35mm 1:2.8 zoom is een goede keuze maar niet echt geschikt voor portretten. Tweedehands nog te koop. Aanbevolen qua bereik en afbeeldingskwaliteit.
Ik ben zelf voorzichtig met mijn apparatuur zodat ik niet hoef te vrezen voor water in de lens en camera. Maar ieder mag dat zelf bepalen.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor gijs sandberg » ma jul 25 2016 5:42 pm

Beste B,
Iedere lens is (helaas) een compromis.
Ik weet dat sommigen voor portret zweren bij een groothoeklens, maar velen...
Kijk ook eens naar de 24-120 f 4.0, weliswaar ook 600-700 gram, afhankelijk van de versie; maar meer bereik.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Marten » ma jul 25 2016 7:13 pm

Allemaal zooms die hier voorbij komen. Vergeet de zooms.
Neem 2 vast brandpunt objectieven mee. Een 24 mm en ern 85 mm. 1.4 of 1.8.
Dat geeft rust.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Flandria » ma jul 25 2016 8:13 pm

Ik word er niet onrustig van ;-)
Hangt natuurlijk af van wat je wilt doen.
Ik heb nu mee: 25/2.0, 55/1.8, 16-35/4.0
Mis niks.
Flandria



Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Marten » ma jul 25 2016 9:08 pm

Mooi dat jij niets mist, maar dat geldt niet voor de vraagsteller.
Wat hij er mee wil doen?
Braincake schreef:....Ik zat te denken aan iets waarmee ik landschappen kan doen, maar ook portretten.

Vandaar mijn suggestie.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Skippy » ma jul 25 2016 9:34 pm

Ik heb in 2009 95% van mijn foto's in Indonesië met een Panasonic LX3 compactcamera gefotografeerd. Daar was van alles bij landschappen, straat, portretten etc. Die camera had een 24-60mm lens. Als je genoegen neemt met (iets) mindere kwaliteit (dan van je dslr) zou je de spirituele opvolger van de LX3 kunnen overwegen, de Panasonic LX100 met 1,33inch sensor en 24-75mm f1.7-f2.8 objectief. Test https://tweakers.net/reviews/3740/1/panasonic-lumix-dmc-lx100-professionele-compactcamera-inleiding.html Kost minder dan de meeste aanbevolen objectieven. Veel plezier in Indonesië, prachtig land! Link naar mijn Indonesië foto's https://www.flickr.com/photos/lucdeschepper/collections/72157627530323356/
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Flandria » ma jul 25 2016 9:49 pm

Idd, hier gaat ook een LX100 mee. Zou je zeker "alles" mee kunnen documenteren.
Zeer lichtsterk voor portretten en isoleren van onderwerpen tot een wijds uitzicht.
Voordeel is het bovengemiddelde Leica objectief.
Flandria



Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Marten » ma jul 25 2016 9:56 pm

Prima camera, die LX100 maar TS is op zoek naar een objectief, ( voor zijn D7100? ) niet naar een andere camera.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Flandria » ma jul 25 2016 10:43 pm

Ik zou blij zijn met tips van gebruikers, wat je er mee doet is natuurlijk persoonlijk.
Volgens mij ging het ook over gewicht. Dan is een Dslr sowieso al minder handig en zijn er goede oplossingen voor.
Flandria



Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor yvetteverwer » di jul 26 2016 7:34 am

Ik zelf zou net als hierboven al gezegd werd een 24mm 2.8 en een 85mm 1.8 meenemen, maar ik werk ook veel liever met vaste brandpunten dan met zoomlenzen.

Ik heb echter zelf ook een oude 24-85 3.5-4.5 AFS-G zoom lens, waar ik soms toch voor kies.
Hij is niet al te zwaar (412gr), heeft een fijn bereik (op FF dan, en redelijk op DX), is bijna altijd lichtsterk genoeg en er zit een stille focusmotor in wat hem erg snel maakt (althans in mijn optiek, want al mijn andere objectieven hebben geen motor).
Ik heb voor dit objectief ook een polarisatiefilter en dat maakt hem voor reizen wel redelijk compleet als compromis. Evenzogoed gebruik ik hem zelden wegens de voorkeur voor primes.

Hier een review van het objectief: http://www.kenrockwell.com/nikon/2485afs.htm

Succes met kiezen!
yvetteverwer

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Vincent » di jul 26 2016 7:57 am

En de AF-S DX 18-140 mm f/3.5-5,6 G ED VR???

Lijkt me de ideale combinatie van gewicht, bereik, prijs en VR dus wat je inlevert in lichtsterkte kun je in een hoop situaties compenseren. Gorillapod mee en je kunt ook gewoon lange sluitertijden schieten :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor JvdKooij » di jul 26 2016 9:29 am

Marten schreef:Allemaal zooms die hier voorbij komen. Vergeet de zooms.
Neem 2 vast brandpunt objectieven mee. Een 24 mm en ern 85 mm. 1.4 of 1.8.
Dat geeft rust.


Dat snap ik niet zo goed, continue wisselen, instellingen weer anders dan je juist wil hebben met 2 primes.
Persoonlijk een tweede body bijgekocht omdat ik behoorlijk geirriteerd raakte dat ik gewoon foto's miste doordat alles verkeerd stond.
ok, ik wissel tussen grote tele en groothoek, dus is wel iets anders.
Maar rustiger omdat je 2 primes bij je hebt lijkt me niet echt van toepassing ten opzichte van een zoomlens waar je beide bereiken in hebt zitten (niet wisselen alleen even draaien).
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Braincake » di jul 26 2016 10:23 am

Bedankt voor de vele reacties! :)

Ik zie 2 opties die ik eigenlijk wel als alternatief kan zien, maar waar ik zelf nog niet over had nagedacht; de compact-/systeem-camera en de primes.

Ik weet goed wat ik kan doen met mijn D7100, dus daarom wilde ik die eigenlijk meenemen.
Een "droom" die ik heb is om de melkweg nog een keer vast te leggen en ik weet zeker dat ik dat met de D7100 kan.

Of dat met een Panasonic LX100 kan, weet ik niet, dat zou ik moeten uitzoeken.
De gewichtsbesparing (en misschien ook wel de onopvallendheid) is daarbij natuurlijk zeker een pro.
Als er compact-/systeem-camera's zijn die vergelijkbaar of beter zijn dan de D7100 met de 24-70mm f/2.8 voor de prijs van een enkel Nikon objectief, dan is dat natuurlijk ook het overwegen waard.

Met primes is het natuurlijk makkelijker om voor een lager gewicht een groot diafragma te krijgen.
Ik wil in ieder geval voor de 35mm een groot diafragma (minstens f/2.8), dus daarom neem ik liever geen f/3.5-4.5 of f/4.0. Voor de kleine brandpuntafstand kan ik wel leven met f/4.0 of meer (landschappen gaan toch > f/8).
Omdat ik denk dat ik hoofdzakelijk mensen en landschappen ga fotograferen, had ik bedacht dat (ook gezien het eventuele gewicht) 35mm genoeg zou zijn als maximum, maar misschien is 50mm of 85mm ook een goede keuze.
Ik denk dat een 35mm of 50mm en dan nog een groothoek prime (16mm ofzo) een goed alternatief zou zijn, echter betaal je voor een weather-sealed 35mm ook een redelijk bedrag (overigens is weather sealing belangrijk omdat ik in het regenseizoen ga).

De 24-85 en de 18-140 zijn ook niet weather sealed.
De 24-120 lijkt al iets beter te zijn, maar die weegt ook alweer 700g en dan heeft de 17-35 weer het voordeel van een groter diafragma voor hetzelfde gewicht (wel minder bereik en duurder).
De 17-55 van Nikon is dan misschien ook een goed alternatief, die weegt ook rond de 700g. Zowel de 17-35 als de 17-55 zijn redelijk lompe lenzen.

Sigma en Tamron bestaan voor mij nog niet echt (heb slechte ervaring met Sigma en bij Tamron ben ik qua bouwkwaliteit niet echt onder de indruk), maar misschien kan iemand me overtuigen?
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten