overzicht Gitzo statieven

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: overzicht Gitzo statieven

Berichtdoor Johan v. V. » wo jul 27 2016 6:37 pm

Nu ja, maar de stelling van Hans is dat duurder kwalitatief beter is. En die stelling betwijfel is zeer!
Ik denk dat er veel over de toonbank gaat om het merk, om de uitstraling en dergelijke. Ik vrees dat ik mezelf daar ook wel eens aan bezondig (die Billingham vind ik erg fraaiGijs!), maar het moet - financieel - niet te dol worden!
Kortom, ik zoek nog naar de onderbouwing dat ik met de Gitzo een kwalitatief beter statief aanschaf dan met de Sirui. Als het enige verschil is dat ik met de Gitzo meer indruk maak geef ik liever een rondje!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: overzicht Gitzo statieven

Berichtdoor Cookie1397 » wo jul 27 2016 6:49 pm

Geef dan maar een rondje.
Op de clubdag.
Wordt een héél goedkoop statief dus :lol:
Ik zou overigens niet weten waarom mijn sirui geen kwalitatief goed statief zou zijn.
Dit geld ook voor de overige merken.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: overzicht Gitzo statieven

Berichtdoor Johan v. V. » wo jul 27 2016 6:54 pm

Nee Ed, ik geef alléén een rondje aan degene die in dit draadje waardevolle inbreng heeft.
Als jij me kunt vertellen wat het kwalitatieve verschil is tussen Sirui en Gitzo maak jij ook een goeie kans! :prost:
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: overzicht Gitzo statieven

Berichtdoor Cookie1397 » wo jul 27 2016 8:08 pm

Dan dus helaas geen biertje voor mij. :(
Ik ben uitermate blij met mijn sirui statief maar heb nooit een gitzo overwogen en kan dus ook niets zeggen over het kwaliteitsverschil.
Geen Gitzo overwogen omdat ik ze te duur vind voor die keren dat ik het gebruik en ik niet iets koop om het als statussymbool mee te zeulen.
Voor het bedrag van mijn sirui statief en kop koop ik 1 van de goedkoopste gitzo's en dan moet er nog wel even een kop bij.
Ik ga echt geen 700 € of meer uitgeven aan een statief.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: overzicht Gitzo statieven

Berichtdoor Robert » wo jul 27 2016 8:17 pm

Johan v. V. schreef:Kortom, ik zoek nog naar de onderbouwing dat ik met de Gitzo een kwalitatief beter statief aanschaf dan met de Sirui.


Dit gaat een lang draadje worden vrees ik. Wordt net zo'n discussie als welke camera is beter, Nikon of Fuji.
Elk merk en model heeft specifieke voor- en nadelen. Eenieder moet zelf bepalen wat voor hem of haar belangrijk is.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2638


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: overzicht Gitzo statieven

Berichtdoor Flandria » wo jul 27 2016 10:07 pm

Ed Schouten schreef:Geen Gitzo overwogen omdat ik ze te duur vind voor die keren dat ik het gebruik en ik niet iets koop om het als statussymbool mee te zeulen.

Beetje flauw. Ik ga er morgen gelijk 10 bestellen. Ben gek op status.
Flandria



Onderwerp:

Re: overzicht Gitzo statieven

Berichtdoor Vincent » wo jul 27 2016 10:28 pm

Johan v. V. schreef:Kortom, ik zoek nog naar de onderbouwing dat ik met de Gitzo een kwalitatief beter statief aanschaf dan met de Sirui.


Ik denk dat die er simpelweg niet meer is. Of je moet een model hebben dat andere merken niet maken. Niet veel merken maken de hele grote (>2m statieven, voor 'mijn' model heb ik ook nog geen alternatief gevonden bij de andere merken (stevigheid, hoogte icm inklapformaat)

Maat ook Gitzo's gaan ook kapot. Google maar eens. En een andere redenatie; als een statief 2x zo duur is dan kan hij dus 1x kapot gaan zonder dat het je iets kost...

(En voor mensen die niet teruglezen, dat zeg ik dus als erg tevreden Gitzo gebruiker!)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: overzicht Gitzo statieven

Berichtdoor JaapV » do jul 28 2016 1:31 am

Loop eens binnen bij KE (b.v. in Utrecht), voor ruime keus Sirui carbon.

Tip: let erop dat je er niet een nodeloos groot balhoofd bij koopt. Ik heb de Sirui M-3204X Master (heeft inmiddels een opvolger). Met als kop de K-20X.
Helemaal ingeklapt past het allemaal keurig in de tas, maar met de K-30X is dat krap, omdat de poten dan wat blijven uitstaan. De K-20X is méér dan sterk genoeg voor de ruim 3 kilo (70-200 VRII met TC-20III) die ik erop heb, zelfs opzij in portret modus. Mijn Sirui heeft als bonus nog een afneembare poot die dan als monopod werkt (hoewel ik die optie nauwelijks meer gebruik).
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: overzicht Gitzo statieven

Berichtdoor gvdnberg » do jul 28 2016 6:58 am

Uit ervaring weet ik dat de N-3204X met de K-30X ook prima gaat. Het vereist alleen wat nauwkeuriger opvouwen en de kop wat draaien. Statieftas gaat probleemloos dicht, zonder ergens strak het statief te omsluiten. Ik ben er zeer content mee, zeer fijne en stabiele combinatie.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: overzicht Gitzo statieven

Berichtdoor Johan v. V. » do jul 28 2016 10:30 am

Ik ga binnenkort er maar eens een bezoekje aan Urk aan wagen. CameraNu heeft, voor zover ik weet, zowel een behoorlijk assortiment Gitzo als een behoorlijk assortiment Gitzo in voorraad.
Wat betreft mijn vraag over verschil in kwaliteit tussen Gitzo en Sirui, dat was eigenlijk een vraag aan Hans. Die poneerde de stelling dat een duurder statief ook een betere kwaliteit biedt. Ik hoop dat Hans die stelling nog gaat onderbouwen. :wink:
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: overzicht Gitzo statieven

Berichtdoor Hans Braakhuis » do jul 28 2016 11:34 am

En Hans heeft zowel een Sirui als een Gitzo. M'n Gitzo gebruik ik veel, want dan kan ik me concentreren op belichting, compositie, etc. De Sirui gebruik ik weinig, alleen op een lange wandeltocht. Welke is beter?
Beter is dat Gitzo heel veel onderdelen ('t lijkt wel Nikon) gewoon in voorraad heeft. Vorig week sprak ik nog met een gebruiker die rubberringen voor zijn Studex uit de vorige eeuw zocht.
Beter is dat Gitzo bewezen lang mee gaat. Op een clubtocht hebben NCN'rs wel eens verbaasd gekeken toen ik m'n statief alvast over een beek gooide, zodat ik zelf makkelijker over een balkje naar de overkant kon komen. Dat heeft niemand me na gedaan, de anderen waren flexibeler dan ik op een balkje.
Heb recent één fervent Feisol gebruiker nog eens gevraagd naar zijn 4 jarige ervaring met dat merk: geen probleem. Hoe lang gaat een Feisol (2008), Redget, Sirui (2012), Benro (2002) etc mee. Ook Gitzo viert haar 99ste verjaardag, de andere merken begonnen schoorvoetend. Benro begon als eerste in 2002, en wees blij dat je die aanloop statieven niet hebt gekocht.
In testen zie je vaak dat andere merken best goed presteren. Zeer zelden wordt er een test gedaan om de stabiliteit van een statief te meten. En de stabiliteit is afhankelijk van de onderdelen: statief en statiefkop, balhoofd.
Kijk hier eens naar: http://www.tvwg.nl/testrapporten/statie ... even.shtml
Helaas een oudere test, en een beperkt aantal statieven.
In testen zie je vaak dat andere merken best goed presteren, maar duurzaamheid wordt zelden genoemd.
In testen zie je vaak dat andere merken best goed presteren, maar inruilwaarde wordt zelden genoemd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: overzicht Gitzo statieven

Berichtdoor JvdKooij » do jul 28 2016 12:09 pm

Inruilwaarde?
Dat derde statief koop je toch voor de rest van je leven

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: overzicht Gitzo statieven

Berichtdoor Johan v. V. » do jul 28 2016 12:19 pm

Het wordt mijn tweede pas Jaap! :D
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: overzicht Gitzo statieven

Berichtdoor Highlander » do jul 28 2016 12:39 pm

Wat ik erg mis bij mijn Sirui is t.o.v de Gitzo is de snelkoppeling.
Bij de Gitzo zet je je camera er op en klikt hij automatisch vast in de eerste vergrendeling waarna je hem met de duim verder duwt om vast te zetten.
Bij Sirui moet je de klem aandraaien, vooral in het donker vind ik dat minder praktisch.

Voor de rest Sirui heeft idd die afneembare poot die je als monopod kunt gebruiken, dus je hoeft nooit te kiezen wat je mee wilt nemen, ook gemakkelijk als eens boven de menigte uit wilt fotograferen.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: overzicht Gitzo statieven

Berichtdoor gvdnberg » do jul 28 2016 12:58 pm

En laat Sirui nou al jaren de fabrikant/producent voor Gitzo geweest zijn, voor ze met een lijn statieven onder eigen naam op de markt kwamen. Dus een goed deel van die uiterst duurzame statieven van Gitzo komt uit de Sirui fabrieken.
Misschien zegt dat iets over de kwaliteit???
En dan nog een zeer belangrijk argument: :? :huh: :? de aluminium/magnesium delen van Gitzo zijn voorzien van een uiterst lelijke hamerslag coating, terwijl de Sirui glad en strak afgewerkte geanodiseerde aluminium legeringen gebruikt. Vergelijk de Billingham met de moderne fototassen.
Ik denk dat Gitzo degelijk en duurzaam is en dat Sirui duurzaam en degelijk is; mooi en lelijk laat ik buiten beschouwing. Kortom geen grote verschillen, eerder persoonlijke smaak, maar wel een mogelijkheid om een been af te schroeven als monopod bij Sirui. Zou het dan toch door ontwikkeld zijn na de Gitzo ervaring???
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten