Tips & trucs D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Tips & trucs D500

Berichtdoor WGF » do jul 28 2016 5:05 pm

Misschien een vreemde vraag maar is het misschien handig om een topic aan te maken met tip & trucks m.b.t. de D500. Ik denk aan bijv. bepaalde instellingen die standaard zijn en die beter anders kunnen omdat er meer profijt te hebben van de camera.
Ik ben vandaag ermee op pad geweest en schrik me te pletter m.b.t. de gevoeligheid van de sluiter. Ik dacht een keer te drukken en voor ik het wist had ik 3 foto's op mijn kaart staan. Ben ik gewoon te lomp doordat ik te hard indruk of is dat een instelling die je moet aanpassen?
Ongetwijfeld zijn er al vele ervaringen waar nieuwe gebruikers hun voordeel uit kunnen halen dus vandaar mijn vraag.
D500 - Lexar SDHC UHS-I 633x 32Gb - Nikkor AF28mm 1:2.8D - Nikkor AF50mm 1:1.8 D - Nikon 85mm 1:1.8D - Tamron AFSP 28-75mm f/2.8 XRDiLDAsf.IF - Tokina SD 12-24 F4 (IF)DX - Sigma 70-300 1:4,0-5,6 DG - SB800 - D70s met Nikkor AF-S DX ED 18-55 1:3,5-5,6 G
WGF

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips & trucks D500

Berichtdoor gijs sandberg » do jul 28 2016 5:47 pm

Beste Wil,
re: beter anders ...
Dat is juist een kwestie van kiezen door de gebruiker.
Als er één optimale instelling zou zijn, zat die vast in de kamera (vgl Kodak Box/Agfa Klack)
Over ontspanner-instelling: houd vol en lees door tot pagina 116.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips & trucks D500

Berichtdoor Marten » do jul 28 2016 7:01 pm

Beste Wil,
wat je vraag betreft: het is een prima idee om een tips en trucs topic te starten. Als idereen met een D500 hier zijn ervaringen en suggesties noteert dan kan dat voor velen een meerwaarde opleveren.
Ooit ben ik een t&t draadje gestart voor de D800 en D810 en dat werd alom gewaardeerd.
Succes met dit topic!
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips & trucks D500

Berichtdoor Etienne2 » vr jul 29 2016 3:34 am

Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips & trucks D500

Berichtdoor Marten » vr jul 29 2016 8:38 am

Het vervolg wordt gemaakt door de gebruikers. Als je alleen op zoek bent naar "de beste instellingen" heeft een dergelijk draadje weinig zin, naar mijn mening.
Een voorbeeld:
D800(E) en D810 tips en trucs
wat minder succesvol:
D600 tips
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips & trucks D500

Berichtdoor Vincent » vr jul 29 2016 8:48 am

WGF schreef:Ik ben vandaag ermee op pad geweest en schrik me te pletter m.b.t. de gevoeligheid van de sluiter. Ik dacht een keer te drukken en voor ik het wist had ik 3 foto's op mijn kaart staan. Ben ik gewoon te lomp doordat ik te hard indruk of is dat een instelling die je moet aanpassen?


Dat heeft inderdaad weinig met tips en trics te maken maar met de basis instellingen S, Cl en Ch.

Als je de camera op Ch zet dan staat deze op burst en schiet je met 12 foto's per seconde. Dan moet je snel drukken om 1 foto te maken (maar dat is prima te doen als je er aan gewend bent :wink2: ). Wil je maar 1 foto maken dan zet je de camera gewoon op S (van 'single picture') en schiet de camera gewoon 1 foto elke keer dat je de knop indrukt :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips & trucks D500

Berichtdoor WGF » vr jul 29 2016 9:08 am

Vincent bedankt. Hier had ik niet aan gedacht omdat ik dat bij de D300 niet zo heb ervaren. Ik heb hem dus in Ch staan dus nu weet ik waarom ik meerdere opnames kreeg :-)

Ja Gijs zo ver ben ik nog nietmet lezen. Lezen is niet bepaald mijn hobby maar ik ben wel bezig dus dat komt wel goed.

Marten ja het succes van zo'n topic ligt bij de gebruiker das is een feit. Dus we zullen zien.
D500 - Lexar SDHC UHS-I 633x 32Gb - Nikkor AF28mm 1:2.8D - Nikkor AF50mm 1:1.8 D - Nikon 85mm 1:1.8D - Tamron AFSP 28-75mm f/2.8 XRDiLDAsf.IF - Tokina SD 12-24 F4 (IF)DX - Sigma 70-300 1:4,0-5,6 DG - SB800 - D70s met Nikkor AF-S DX ED 18-55 1:3,5-5,6 G
WGF

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips & trucks D500

Berichtdoor ReneG » vr jul 29 2016 10:48 am

Gewoon op S of Cl zetten zoals Vincent zegt. De FPS kun je op Cl overigens zelf instellen in het menu. Zet die dan op wat je gewend bent met de D300 (bijv. 6 FPS).

(En ik kan me idd. wel voorstellen dat je op Ch per ongeluk wel eens een foto teveel maakt... ik kan het prima baas met 7 FPS maar 12FPS is wel wat kritischer.)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips & trucks D500

Berichtdoor WGF » zo jul 31 2016 10:29 am

Een van de voordelen van de D500 is dat hij 2 kaartsloten heeft, een van de nadelen vind ik persoonlijk dat het 2 verschillende type kaarten zijn. Ik gebruik nu alleen het SD slot omdat ik persoonlijk de XQD kaarten belachelijk duur vindt. Wat zijn daar eigenlijk de voordelen van?
Kun je een mini SD ook gebruiken met de juiste adapter?
D500 - Lexar SDHC UHS-I 633x 32Gb - Nikkor AF28mm 1:2.8D - Nikkor AF50mm 1:1.8 D - Nikon 85mm 1:1.8D - Tamron AFSP 28-75mm f/2.8 XRDiLDAsf.IF - Tokina SD 12-24 F4 (IF)DX - Sigma 70-300 1:4,0-5,6 DG - SB800 - D70s met Nikkor AF-S DX ED 18-55 1:3,5-5,6 G
WGF

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips & trucks D500

Berichtdoor gijs sandberg » zo jul 31 2016 11:26 am

Beste W,
re: belachelijk duur
Dat valt tegenwoordig erg mee, kijk maar eens naar de prijs van een XQD kaarten ten tijde van de introductie.
re: voordelen
XQD is sneller en volgens sommigen degelijker.
re verschillend
Dat is eern ontwerp-keuze, iedere keuze heeft voor- en nadelen.
re: mini
Mogelijk, maar : why bother, gewone snelle SD kaartjes zijn er volop.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips & trucks D500

Berichtdoor Etienne2 » vr aug 19 2016 8:05 pm

Beste
Sinds enige tijd fotografeer ik met de D500, hiervoor de D300.
Vandaag met het volgende probleem te maken, ik fotografeer een witte reiger met bewolkt weer, het wit is steeds overbelicht tot ik compenseer tot -2.
Witbalans automatisch, diafragma 6,2, enz...
Is dit normaal dat de nieuwe sensors meer lichtgevoeliger zijn dan bv. Mijn D300?
Mvg
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips & trucks D500

Berichtdoor Maribex » vr aug 19 2016 11:50 pm

@Etienne: ik denk dat dat zo moeilijk te zeggen is. Hoe heb je gemeten (matrix, spot), hoe zag de omgeving eruit, etc. Het zou helpen als je wat meer gegevens gaf en de foto er bij plaatste.
Overigens heb ik vandaag mijn D500 voor de eerste keer in de praktijk kunnen testen en heb ik de indruk dat ik ook iets meer moet compenseren (1/3 stop) in omstandigheden waar ik eerder met de D7100 en D7200 met minder compensatie kon volstaan. Het is echter nog te vroeg om dat echt als conclusie te trekken.
Gr.,
Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
Gebruikersavatar
Maribex

Forumlid
Berichten: 267


Locatie: Melick
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips & trucks D500

Berichtdoor demeyereg » di aug 23 2016 11:40 am

Beste WGF.

Die XQD kaartjes waren echt wel een noodzaak om tot de prestaties te komen die ze nu halen met de D500.
10 BPS in RAW en dat tot 200 bufferen en wegschrijven of filmen in 4K vraagt echt wel wat snelheid.
Die kaartjes zijn tot bijna 10 keer sneller dan de betere SD kaartjes, merk je trouwens ook bij het overzetten naar je PC
5 GB in enkele seconden waren minuten met sommige SD kaartjes.
demeyereg

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Tips & trucks D500

Berichtdoor gijs sandberg » di aug 23 2016 11:50 am

Etienne,
re: Is dit normaal ... gevoeliger
Neen, de sensor moet meer kunnen dan die in een D300.
Toon eens een (link naar een) voorbeeld met EXIF informatie, en kijk eens naar de histogrammen van het originele NEF bestand.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips & trucs D500

Berichtdoor henkdegr » zo sep 11 2016 5:01 pm

Ik lees dat de D500 12 foto,s per seconde kan maken , is dat een foutje of een bepaalde instelling van de camera , ik dacht dat er maar 10 BPS mogelijk zijn
henkdegr

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten