Nieuwe 5200 gekocht maar heb twijfels over de lens

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Nieuwe 5200 gekocht maar heb twijfels over de lens

Berichtdoor Corinav » di jul 26 2016 9:17 pm

Wij fotograferen al jaren met een Nikon D50 naar grote tevredenheid Toch zitten we al een poos te kijken om over te stappen naar de 5200 Gisteren waren we in een winkel die ons een aanbieding deed voor de 5200 met een 18/200 lens .Volgens de winkel zouden we er flink op vooruit gaan omdat de 5200 een veel betere camera is dan de D50 We hebben de camera dan ook meteen gekocht. Dit misschien iets te voorbarig want we hadden wel recensies van de camera bekeken maar wisten vrij weinig van lenzen. Onze vorige camera had 2 losse lenzen 18/125 van stigma en 70/300
Nu zit er dus een : Tamron 18-200mm F/3.5-6.3 Di II Nikon bij. Thuis ben ik eens gaan zoeken op deze lens en zie dat hij vrij slechte recensies krijgt. En nu ben ik aan het twijfelen of we er niet op achteruit gaan ipv op vooruit.
Heb inmiddels wat foto's gemaakt maar weet nog niet wat ik er van vind. Foto's zijn niet echt onscherp maar vind ze ook niet allemaal superscherp.
Nu zitten we in grote twijfel. Wat gaan we doen. Ons voorlopig toch maar redden met deze lens
Of deze lens terug proberen te geven en wat meer geld uitgeven voor 1 of 2 andere lenzen. Maar dat zal een stuk duurder worden dan onze bedoeling was.
Wat raden jullie aan? gaan we echt spijt krijgen van deze lens?
En wat zouden we beter terug kunnen kopen
Bv een Nikon AF-S DX 18-105 mm/3.5-5,6 G ED VR en dan later een 55 200 lens erbij?
Of een Tamron 18-270 (las ergens dat die beter zijn)
Of nog iets anders?
En kan iemand vertellen waar ik kan vinden waar al die afkortingen voor staan? Waar ik op moet letten zodat ik geen lens koop die niet op mijn 5200 past

Overigens Fotografeer ik al Jaren met een spiegelreflex ook al voordat we een digitale camera hadden. Maar ik gebruik voornamelijk de automatische stand en de standen van nikon zelf zoals de sport en de portret stand. Ik heb voornamelijk een spiegelreflex omdat ik de foto's gewoon mooier en scherper vind.
Maak het liefst foto's buiten in de natuur. Hierbij zoom ik graag in op bv dieren in de verte. Ook maak ik graag foto's op de manege in de dierentuin en van mijn huisdieren en mijn dochter enz
Sorry voor het lange verhaal
Corinav

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe 5200 gekocht maar heb twijfels over de lens

Berichtdoor Cookie1397 » di jul 26 2016 9:24 pm

Voor de diverse afkortingen kan je hier eens kijken http://www.thijsschouten.com/diverse-ar ... kortingen/
En het advies voor de objectieven vind ik wat lastiger
Misschien een tamron of sigma 17-50mm f 2.8 en een tamron 70-300mm.
Anders de 18-105mm van nikon
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe 5200 gekocht maar heb twijfels over de lens

Berichtdoor Vincent » di jul 26 2016 9:38 pm

De lens van je D50 past ook op je nieuwe D5200... Dan heb je een betere body met hetzelfde glas dus ga je er sowieso op vooruit :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe 5200 gekocht maar heb twijfels over de lens

Berichtdoor Corinav » di jul 26 2016 9:49 pm

Mij was verteld dat dit niet kon Omdat de D50 de autofocusmotor van de D50 in de camera zit en die van de D5200 in de lens zit
Corinav

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe 5200 gekocht maar heb twijfels over de lens

Berichtdoor Corinav » di jul 26 2016 9:50 pm

Super handig die lijst met afkortingen Dan weet ik wat meer van de lenzen dan alleen het merk en de zoom
Corinav

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe 5200 gekocht maar heb twijfels over de lens

Berichtdoor henkk » di jul 26 2016 10:04 pm

Wat voor Sigma 18-125 is dat precies? Ik heb de indruk dat die mogelijk ook een AF-aandrijving in de lens hebben. Overigens heb ik niet de indruk dat dit zou zulke super lenzen zijn.
Wat voor 70-300 is het?

Kortom: hebben die lenzen een 'schroef'-aandrijving voor de AF in de bajonet (zit op ongeveer 17.00 u. als je in de lens kijkt). Zo ja, niet qua AF bruikbaar op de D5200 (wel zonder AF). Zo nee, dan zijn ze wel bruikbaar op de D5200 (de D50 kan er allemaal mee overweg, hier al een ruim tien jaar in bedrijf ...; jammer dat die volledigheid van voorzieningen niet op dat prijsniveau verder is doorgezet).
Groet, Henk

Toegevoegd: De D50 maakt prachtige foto's. Mensen hebben daarmee prijzen gewonnen. En dat kan nog steeds. Maar als je een D5200 gaat gebruiken, gaan lenzen die eerst goed leken, door de mand vallen. Dat gebeurde ook toen ik overstapte op de D700. Ik had toen een Tamron 28-300, vergelijkbaar met de 18-200 die jij hebt, en dat was hem niet meer. Het is een haasje-over effect, ook wel bekend als NAS (Nikon Aankoop Syndroom): betere camera > wens tot betere lenzen. Het eind is nog niet in zicht.

Dus:
1) check of je huidige lenzen toch niet passen op je nieuwe camera (ongetwijfeld; bekijk het resultaat) en of de AF werkt (niet zeker);
2) stap desgewenst over op een of meer andere nieuwe lenzen, afhankelijk van de kwaliteit van de beelden.
De range 18-iets en 70-300 is helemaal geen slechte!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe 5200 gekocht maar heb twijfels over de lens

Berichtdoor Corinav » di jul 26 2016 10:30 pm

Henk
Ik heb het even uitgeprobeerd Beiden lenzen passen maar de AF werkt niet. Dit had ik ook niet verwacht het zijn alle twee al oude lenzen De Sigma samen met de D50 gekocht ik denk al 10 jaar geleden. En als ik het goed herinner hadden we de telelens zelfs al op onze analoge camera Maar dit weet ik niet zeker. (die laatste lens was toen wel vrij duur)

Toen hadden we wat meer inkomen dan nu en kochten we wat makkelijker een lens erbij. En nu waren we te snel met kopen Dachten dat we een redelijk goede lens hadden waren wel enthousiast over de 18/200 in een lens zonder ons eerst te verdiepen in de kwaliteit ervan
Onze D50 maakte inderdaad super mooie foto's maar is al wat ouder en de accu wordt minder Verder begint onze dochter het ook leuk te vinden Daarom dachten we wij een nieuwe en onze dochter kan dan met de oude camera spelen.
Het lag niet in de bedoeling om gelijk nieuwe lenzen te kopen. Maar nu twijfelen we of we er wel op vooruit gaan en zitten inderdaad te kijken of we niet beter twee lenzen te kopen. 1 voor 1 of misschien 2 via marktplaats
Raden jullie aan om alleen originele Nikon lenzen te kopen?
Corinav

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe 5200 gekocht maar heb twijfels over de lens

Berichtdoor Cookie1397 » di jul 26 2016 11:04 pm

Nee hoor je hoeft/moet helemaal geen originele nikkors te kopen.
Bij voorbeeld de tamron 17-50 doet in fotokwaliteit niet veel onder voor de nikkor 17-55, alleen is de bouwkwaliteit van de nikkor veel beter en zwaarder.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe 5200 gekocht maar heb twijfels over de lens

Berichtdoor Autofan1985 » wo jul 27 2016 9:30 am

Idem met de 70-300 van Tamron en Nikon. Weinig verschil in kwaliteit, maar scheelt wel zo'n €200,- in nieuwprijs.
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
Gebruikersavatar
Autofan1985

Clublid
Berichten: 212


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe 5200 gekocht maar heb twijfels over de lens

Berichtdoor MBlink » wo jul 27 2016 9:45 am

Wellicht kun je de 18-200 bij een fotozaak inruilen? Of via Marktplaats.

De Nikon 18-105 is een leuke lens met een mooi bereik.

De Tamron 17-50 2.8 heeft minder bereik, is wat duurder, maar is lichtsterker en scherper. Wel de versie zonder beeldstabilisatie (VC bij Tamron) nemen, die is scherper. De 17-50 2.8 van Sigma schijnt ook wel goed te zijn.

Voor het tele gebied zou je de 70-300 van Nikon of Tamron kunnen overwegen. Beide prima lenzen en vergelijkbaar qua kwaliteit. Tamron is een stuk goedkoper. Let wel op welke, want er is ook een macro versie van rond de 100 euro, maar die moet je niet hebben. Nieuw kost hij ca. 350 euro.

Je gaf aan dat het budget beperkt is, dus misschien dat je het in stapjes kunt doen. Bijvoorbeeld eerst de 17-50 en later de 70-300.

Ondertussen zou je uit reviews kunnen leren wat de zwakke plekken zijn van de 18-200 en deze proberen te vermijden. Meestal als je niet volledig in of uitzoomt en niet het grootste diafragma gebruikt presteert de lens beter. Voor het diafragma moet je dan wel uit de automaat...

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6
MBlink

Forumlid
Berichten: 120


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe 5200 gekocht maar heb twijfels over de lens

Berichtdoor Corinav » wo jul 27 2016 10:14 pm

Bedankt voor alle antwoorden hier kan ik wel wat mee genoeg om over na te denken.
We hebben geen haast en ik wil niet weer wat overhaast doen dus we gaan nu de camera eerst maar een x mee naar buiten nemen en kijken wat we nu echt van de lens vinden.
En ondertussen alle lenzen uit de tips hier eens goed bekijken en recensies en prijzen vergelijken.
Heb ook al een paar van de lenzen waaronder de 18/105 op marktplaats gezien dus dat zou ook nog een optie zijn
Corinav

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe 5200 gekocht maar heb twijfels over de lens

Berichtdoor JurjenF » vr jul 29 2016 10:09 am

Tamron heeft nog niet zo lang geleden een nieuwe 18-200 VC uitgebracht. Dacht de B018 (maar niet zeker). Als het deze is die bij de D5200 is geleverd is dat een goede combi. Is het de non-vc dan zou ik die wegdoen, is niet zo'n heel scherp ding....
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe 5200 gekocht maar heb twijfels over de lens

Berichtdoor Corinav » vr jul 29 2016 7:29 pm

Ik kan op de lens nergens iets over VC vinden Ik denk echt dat we de oude versie hebben. Ondertussen vandaag flink wat foto's gemaakt en we zijn inderdaad niet helemaal tevreden met de foto's en gaan dus op zoek naar een andere lens.
We zitten te denken om eerst maar eens tweedehands te kijken. En zitten te denken aan een combinatie van de Nikon af s dx 18-105mm samen met de nikon of tamron 70 - 300 mm
Moeten we nog ergens op letten Ik zie dat al deze lenzen verschillende versies hebben en we willen niet per ongeluk de verkeerde kopen. Ik weet dat we een AF-S nodig hebben En het beste DX formaat. Zijn de getallen achter de F nog belangrijk? Zoals bij de AF-S DX 18-105 F/3.5-5.6 G ED VR En kunnen we het best met beeldstabilisatie nemen?
Corinav

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe 5200 gekocht maar heb twijfels over de lens

Berichtdoor MBlink » vr jul 29 2016 8:04 pm

Volgens mij zijn er geen andere versies van de Nikon 18-105. Die je noemt is dus de juiste. VR staat voor vibration reduction (dus beeldstabilisatie)

Voor de Tamron 70-300 moet je deze hebben: 70-300mm F/4-5.6 SP Di VC USD Nikon (VC staat voor vibration correction en USD voor ultra silent drive, deze heeft dus een focusmotor)

De Nikon 70-300: Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G VR IF-ED

Mocht je de Tamron 17-50 overwegen: Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph. Ik heb de A016 (typeaanduiding van Tamron) en deze heeft in ieder geval de autofocusmotor. Dat is waarschijnlijk waar de AF in de typeaanduiding ook voor staat.
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6
MBlink

Forumlid
Berichten: 120


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe 5200 gekocht maar heb twijfels over de lens

Berichtdoor Corinav » za jul 30 2016 9:59 am

Dank jullie wel allemaal Hier kan ik wat mee
Corinav

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten