D610 RAW foto in Photoshop zijn donkerder dan op de camera.

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

D610 RAW foto in Photoshop zijn donkerder dan op de camera.

Berichtdoor MarcelW » di jul 19 2016 8:20 am

Als ik een foto maak op mijn D610 in RAW (dus zonder jpg), en deze op het scherm van de camera bekijk in RAW dan lijkt de belichting goed.
Alleen als ik de foto overzet naar mijn computer en de foto open met Photoshop CS6 (RAW converter) dan is de foto veel donkerder.
Hij is elke keer 1 hele stop onderbelicht.
Als ik kijk naar de histogram van de foto op de camera dan is deze goed maar op de histogram van Photoshop is de foto veel donkerder en loopt hij soms zelfs uit het histogram.

Ik heb de laatste versie van de Photoshop RAW converter (V 9.11)
Ik heb de laatste Nikon NEF codec geinstallerd (V 1.28.0)
De laatste versie van de camera firmware is geinstaleerd (V 1,01)

Het lijkt er op dat de RAW converter de foto verkeerd in leest.
Als ik de RAW foto open met een ander programma, Nikon ViewNX2, dan is het histogram en de belichting wel in orde.
Het probleem lijkt dus te liggen aan de RAW converter van Photoshop.
Heeft iemand ook dit zelfde probleem ervaren?
Weet niet goed hoe ik dit probleem moet oplossen.
MarcelW

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 RAW foto in Photoshop zijn donkerder dan op de camera.

Berichtdoor Cyrus » di jul 19 2016 9:24 am

Het beeld dat je op de camera ziet (inclusief getoond histogram), is gebaseerd op de JPEG-instellingen in de camera. Dus zaken als contrast, helderheid etc die je in de menus kunt instellen. Staat dat allemaal wel op neutraal? Anders is er per definitie altijd verschil tussen de NEF en de preview in de camera. Photoshop leest de foto in "as is", terwijl Nikon-software de JPEG-instellingen van de camera meeneemt als basis om de RAW te openen.

Controleer eens of alle picture controls op "neutraal", 0 of "uit" staan en maak dan nog eens wat testfoto's om te zien of het verschil dan nog steeds zo groot is.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 RAW foto in Photoshop zijn donkerder dan op de camera.

Berichtdoor MarcelW » di jul 19 2016 9:36 am

Update:
Heb contact gehad met Nikon, het ligt volgens hun aan de software van andere profiders.
Ook ander vrienden gevraagd of zij een foto willen openen in hun programma's.
Ook hier loopt het histogram uit. zelfde issue dus.
Hopelijk heeft één van jullie dezelde ervaring als ik.
MarcelW

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 RAW foto in Photoshop zijn donkerder dan op de camera.

Berichtdoor MarcelW » di jul 19 2016 9:41 am

Hallo Edwin,
Bedankt voor je reactie.
Heb alles op op neutraal gezet, zelfs de camera gereset.
Het probleem blijft,
Ik maak alleen een RAW foto zonder jpg.
Het vreeemde is dat de foto opgestart in View NX2 wel goed is maar in elk ander programma niet.

Ik heb ook enkele vrienden de foto gestuurd om te kijken of het aan mijn Photoshop ligt maar dat is niet zo.
Zelfs geopend in DXO, en dan blijft het histogram uitlopen.
MarcelW

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 RAW foto in Photoshop zijn donkerder dan op de camera.

Berichtdoor Cyrus » di jul 19 2016 9:55 am

Wat je nog kunt proberen: Adobe Camera RAW (opgesloten in PS en LR) opent foto's standaard in het Adobe-profiel. Dat vind je onder Camera calibratie. Kijk eens wat er gebeurt als je dat aanpast naar bijvoorbeeld Camera Neutral of Camera Standard. Ik ontwikkel nooit mijn NEFs in het standaard Adobe-profiel maar gebruik (voor de Df) Camera Neutral. Dat scheelt in de basis al aardig.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 RAW foto in Photoshop zijn donkerder dan op de camera.

Berichtdoor MarcelW » di jul 19 2016 10:52 am

Update:
Het probleem was een instelling in het menu.
Active D-lighting was het probleem.
Ik heb deze uit gezet en nu gaat het goed.
Ik dacht altijd dat deze correctie altijd gedaan werdt nadat de foto was gemaakt.
Maar active D-Lighting doet dit op het moment van maken en corrigeerd de belichting en daarmee ook de RAW foto.
Info Nikon:
Actieve D-Lighting verschilt van D-Lighting, dat in de camera of tijdens de nabewerking kan worden toegepast. Actieve D-Lighting wordt toegepast op het moment van belichting en houdt daardoor rekening met de camera-instellingen om de uiteindelijke foto te produceren. D-Lighting wordt toegepast nadat een foto is gemaakt en gebruikt geen informatie van de camerabelichting om de correctie toe te passen.
Mmm heeft weer veel tijd gekost.
Ook jammer dat ze bij Nikon dit niet wisten dat dit het probleem zou kunnen veroorzaken.
MarcelW

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 RAW foto in Photoshop zijn donkerder dan op de camera.

Berichtdoor Marten » di jul 19 2016 11:10 am

Dat wisten ze ongetwijfeld wel, maar vaak hangt het af van de wijze waarop de vraag wordt voorgelegd.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D610 RAW foto in Photoshop zijn donkerder dan op de camera.

Berichtdoor gijs sandberg » di jul 19 2016 11:22 am

Marcel,
re: verschilt
Eens, er zijn pricipieel verschillen tussen gewone en active...
Bedenk dat Adobe de kale RAW file leest, en de Nikon software alle subtitle instellingen etc kan bekijken.
Met sommige NIkon software kan je ook de instelling Active-D achteraf elimineren, met Adobe software zal dit nimmer kunnen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D610 RAW foto in Photoshop zijn donkerder dan op de camera.

Berichtdoor Jur » di jul 19 2016 11:28 am

Je kunt in in Nikon software zoals Capture NX-D weliswaar achteraf Active D-Lighting uitzetten, maar een eventueel in verband daarmee aangepaste belichting (onderbelichting) wordt dan niet automatisch gecorrigeerd.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 RAW foto in Photoshop zijn donkerder dan op de camera.

Berichtdoor JurjenF » vr jul 29 2016 10:04 am

Even een domme vraag : ADL werkt toch alleen bij jpeg en niet op de raw bestanden???
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D610 RAW foto in Photoshop zijn donkerder dan op de camera.

Berichtdoor iefie » vr jul 29 2016 12:37 pm

Werkt ook op raw bestanden, maar is alleen te zien in nikon beeldbewerking zoals viewnx of capture nx (d)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 RAW foto in Photoshop zijn donkerder dan op de camera.

Berichtdoor JurjenF » za jul 30 2016 6:49 pm

@iefie, ja dat is waar, even niet aan Capture gedacht....Met overige converters heb je niks aan ADL.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D610 RAW foto in Photoshop zijn donkerder dan op de camera.

Berichtdoor ben42 » za jul 30 2016 11:52 pm

JurjenF schreef:Even een domme vraag : ADL werkt toch alleen bij jpeg en niet op de raw bestanden???


ADL op high geeft een stop onderbelichting (D7000), voor jpg wordt dit gecorrigeerd, voor Raw moet dit achteraf worden gecorrigeerd door software. ADL in de andere standen zal het effect minder zijn, of in auto is het denk ik variabel.

Zelf gebruik ik Adl high vrijwel altijd om bij de matrix meting een stop speling te hebben aan de bovenkant. Voor de hgere iso waarden heb je dan aan de onderkant geen verlies. Bij de lagere iso waarden heb je dan een stop verlies aan de onderkant, maar het dynamisch bereik is dusdanig dat ik dan liever wat aan de onderkant verlies met meer ruimte aan de bovenkant dan andersom.

Ben

(Dit is een voorkeurs werkmethode van mij met de D7000 in matrix mode. Anderen zullen dit weer (heel) anders doen. In Lightroom corrigeer ik deze stop onderbelichting. Adl kun je prima gebruiken in allerlei Raw software, alleen zal de correctie niet automatisch gebeuren.)
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 RAW foto in Photoshop zijn donkerder dan op de camera.

Berichtdoor JurjenF » di aug 02 2016 7:38 pm

Juist. Weer wat geleerd. Dat van die stop onderbelichting is iets waar bij mij wat overbelichting oplevert (er gaat kortweg een lampje branden) : ik heb wel eens hardnekkig onderbelichting gehad en toen stond idd de ADL aan.....Ga er eens wat mee spelen.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D610 RAW foto in Photoshop zijn donkerder dan op de camera.

Berichtdoor Saartje » do dec 22 2016 1:11 pm

Jur schreef:Je kunt in in Nikon software zoals Capture NX-D weliswaar achteraf Active D-Lighting uitzetten, maar een eventueel in verband daarmee aangepaste belichting (onderbelichting) wordt dan niet automatisch gecorrigeerd.


Ik heb al zitten zoeken in NX Capture, maar hoe kan ik achteraf Active D-Lighting uitzetten?
Saartje

Forumlid
Berichten: 83


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten