D700 ingebouwde flitser werkt niet meer als commander voor SB-900

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Fotonieuwkoop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

D700 ingebouwde flitser werkt niet meer als commander voor SB-900

Bericht door Fotonieuwkoop » zo jul 31 2016 10:02 pm

Wie kan mij helpen? Ik gebruikte de ingebouwde flitser van de D700 altijd als commander voor het draadloos aansturen van twee externe flitsers: de SB 900 en de SB 600. Ging altijd prima. Maar sinds een paar weken werkt dit niet meer. De ingebouwde flitser van de D700 geeft wel een flits af, maar het lijkt alsof de twee externe flitsers deze niet meer zien. Ze reageren er in ieder geval niet meer op. Sinds kort heb ik ook de D750, en vreemd genoeg werkt het daar zonder enig probleem. Ik gebruik op de D700 precies dezelfde instellingen als op de D750, maar wat ik ook probeer: de flitsers willen niet reageren. Omdat ze wel reageren op de D750 moet het dus aan de instellingen of de flitser van de D700 liggen, maar ik heb geen idee waar ik het moet zoeken. Iemand enig idee?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: D700 ingebouwde flitser werkt niet meer als commander voor SB-900

Bericht door gijs sandberg » zo jul 31 2016 10:16 pm

Beste F,
Welkom.
re: wel een flits af,
Met één flits zal een CLS/CVS syseem niet werken (de werkelijke flits moet voorafgegaan worden door stuur-flitsjes).
Er kan heel veel, maar dat geeft ook vele opties om iets niet goed in te stellen, b.v. de groeps-letter en kanaal-nummer.
Heb je al getest of de D700-aansturing wel werkt als je op de kamera de flits als Manual (i.e. non-ttl) instelt ?
Als dat niet helpt, en je weet zeker dat de 750 wel werkt met identieke instellingen: bel of mail Nikon zelf.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ben42 » ma aug 01 2016 5:33 pm

Er kan zoveel misgaan waardoor een flitser niet werkt.

Als bij mij de 'externe' flitser het niet doet begin ik eerst met controleren of deze op de camera wel werkt.
Daarna controleren of de instellingen kloppen. (Juiste kanaal en groep op beiden controleren).
Controleren of de flitser wel goed staat. (Juiste instelling, b.v. TTL en ook dat het flitsen met Creative Lightning en niet de oude methode).
Dan controleren of de commando modus wel goed staat. (Aangeven dat de hoofdflitser b.v. niet flink onder).
De richting van de 'sensor van de flitser richting de camera en direct op de flitser (die los is van de camera) richten met de camera.
kijk b.v. met het rechteroog door de zoeker, maar kijk met het linkeroog of de flitser het wel doet, door b.v. met het linkeroog naar de scene te kijken. *)
Daarna de flitser opstellen zoals ik deze zou willen gebruiken.

Meestal lukt het me dan wel om met deze stapjes te vinden wat er aan de hand is en lukt het me om dit te verbeteren.
Het richten van de 'sensor' van de flitser naar de scene wil bij mij nog wel eens het probleem zijn.

Misschien weten andere mensen nog wat aanvullingen op deze stapjes.
Zelf ben ik er voor; eerst het probleem te analyseren en dan met een oplossing te komen.

Met vriendelijke groet,
Ben

*)
Als ik door de zoeker kijk en het is niet al te donker, dan gebeurd het mij wel eens dat de flitser wel werkt, maar ik zie dat dan niet.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Fotonieuwkoop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Fotonieuwkoop » ma aug 01 2016 8:43 pm

Hallo allemaal,

dank voor jullie reacties. Een aantal van jullie suggesties had ik al gedaan: kijken of de flitser op de camera wel werkt (ja), kijken of kanaal en groep goed ingesteld staan (ook ja), een complete reset van de camera en de camera rechtstreeks op de sensor van de flitser richten zodat er niets meer tussen camera en flitser staat, maar helaas werkt het dan nog niet. Misschien toch maar een keer bij Nikon zelf langs gaan.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » ma aug 01 2016 9:52 pm

Beste F,
Jammer van de pogingen
re: langs gaan.
Zoals gemeld mailen of bellen zal makkelijker zijn, de experts van Nikon kunnen mogelijk snel en interactief helpen en bepalen of er een hardware-defect is.
0900-1callnikon, kantooruren, bijna gratis.
Groeten, Gsij
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Fotonieuwkoop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Fotonieuwkoop » wo aug 03 2016 1:26 pm

Hallo Gijs,

dank, deze gegevens had ik nog niet. Ga ik proberen.

Groet,

Hans

red95FB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door red95FB » za nov 19 2016 9:21 am

En hoe is dit afgelopen?????????

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”