Reisobjectief landschap/portret

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor ATOR » di jul 26 2016 4:40 pm

Is jouw 12-24 met je 35mm niet precies waarnaar je op zoek bent? Voordeel is dat je van die lenzen hun sterke en zwakke punten kent en je niets hoeft uit te geven aan een lens die na je vakantie overbodig is.

Dan een regenhoes erbij en wat silica gel, ook voor je camera, en het weer zal geen probleem zijn. Want laten we wel wezen, de 12-24 en 35mm worden gewoon in Indonesië verkocht en gebruikt. Het is echt niet zo dat iedereen daar altijd met superweersbestendig gesealde professionele apparatuur moet rondlopen omdat het klimaat te vochtig is.

Als je jouw apparatuur niet vochtig opbergt in een afgesloten donkere warme tas/koffer/rugzak zal er niet veel mis gaan.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor jantom » di jul 26 2016 5:13 pm

Ik ben diverse keren in Indonesië en andere tropische landen als Maleisië/Singapore/Sri Lanka geweest met eerst een D2x met 17-55mm zoom, later met een D800 met 24-70mm zoom (later vervangen door een 17-35mm zoom) en tenslotte nog met een Nikon 1V1 met 10-30 mm zoom en dat was allemaal geen enkel probleem.
Mijn ervaring: beter groothoek dan tele.
Nooit je apparatuur blootstellen aan regen. Doe er desnoods wat waterafstotend overheen of neem een Nikonos mee :)
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Braincake » di jul 26 2016 5:22 pm

jantom schreef:Mijn ervaring: beter groothoek dan tele.


Dat is tot nu toe ook mijn ervaring.
Maar misschien is de 12-24 en 35 wel een goede combi inderdaad, al ben ik niet echt heel erg onder de indruk van de 35mm.

En, uh, Nikonos, dat is toch best wel antiek? :lol:
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor jantom » di jul 26 2016 5:26 pm

Ik houd van oud maar een Nikonos is niet zó oud :) - is helaas niet digitaal maar daar kan verschillend over worden gedacht
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Marten » di jul 26 2016 6:57 pm

jantom schreef:....Mijn ervaring: beter groothoek dan tele.

Helemaal eens! Vandaar mijn suggestie voor 24mm.
(Jammer dat dat op DX dan weer niet genoeg groothoek is.)
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Frans Heinsbroek » di jul 26 2016 11:01 pm

ik zou met de eisen van de topicstarter kiezen voor de Nikon AF-S 16-80 2.8~4.0 VR. Zelf zou ik ( met de argumenten van topicstarter) vanwege de prijs dan eerder kiezen voor de Sigma 17-70 Art ( ook 2.8~4.0 ) maar op de D7100 passen in mijn optiek alleen de Sigma 18-35 Art en de Sigma 50-100 Art :) Ik weet dat het geen Nikon is maar Nikon heeft nmm geen enkel DX objectief wat zich met deze 2 van Sigma kan meten.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Vincent » wo jul 27 2016 7:24 am

Frans Heinsbroek schreef:Ik weet dat het geen Nikon is maar Nikon heeft nmm geen enkel DX objectief wat zich met deze 2 van Sigma kan meten.


Het grootst nadeel van de nieuwe serie van sigma is formaat en gewicht!! Laat dat nu juist de reden zijn dat TS een ander objectief wil... :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor MBlink » wo jul 27 2016 9:23 am

Voor wat betreft het acclimatiseren; als je uit je airconditioned hotel komt, of een airconditioned auto en je gaat naar buiten in een land als Indonesië, dan zal al dat vocht uit de lucht neerslaan op (en in!) je koude camera. Behalve mistige foto's is het ook niet goed voor je apparatuur. Het beste is om de spullen in je gesloten tas langzaam op te laten warmen.

Zelfde als dat je in de winter buiten bezig bent geweest en je komt binnen met je koude spullen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6
MBlink

Forumlid
Berichten: 120


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Braincake » za jul 30 2016 6:21 pm

Ik zit nu te denken aan de Nikon 16-80mm f/2.8-4.0.
Dat is een lens die eigenlijk aan al mijn criteria voldoet, behalve de lichtsterkte op de grootste brandpuntafstand, maar daar kan ik wel mee leven.

Hier een review van dit objectief:
http://zoom.nl/artikel/reviews/23590-re ... ed-vr.html
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Michele » di aug 02 2016 3:19 pm

Die 16-80mm kost ook een klap geld...

Ik heb jarenlang de Tamron 17-50mm f/2.8 professioneel in gebruik gehad voor reportagewerk. Af en toe breekt de zonnekap in stukken, maar verder valt het met de bouwkwaliteit wel mee. Tetterscherp op 17mm en op 50mm met een stop diafragmeren ook indrukwekkend. Wel de versie zonder VC kopen, die is het scherpst. En uiteraard voordat je naar Indonesië vertrekt even je objectiefje laten checken op front- of backfocus bij Chipclean of iemand anders met verstand van zaken.

Test: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... 75028d7000

Voorbeeldjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als je beeld van die Tamron op hi-res op het beeldscherm wilt zien mag je best even langskomen...
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Flandria » di aug 02 2016 3:47 pm

Jij durft, een Nikon D2x als referentie ;-) camera van 2006.
De huidige hoger aantal megapixels doen ook een duit in het spreekwoordelijke zakje.
Meer megapixels vraagt om nog beter glas.

zonder te gaan bashen maar puur voor wie het leuk vindt, dit is voor mij een beeld waar ik zeer blij van word.
Zon op 90graden links van mij, keihard licht rond het middaguur onbewolk, rook als effect op de achtergrond, op een haar na vol open geschoten f:2.2 (Zeiss Batis 25/2.0)
puur om met groothoek de voorgrond los te krijgen van de achtergrond (3D).
Daar gaan de meeste objectieven nat, mijn ervaring.

Heb het bestand 1/1 als jpg online gezet. Wel in zw/w, niet om de kleuren te omzeilen (perfect) maar omdat ik deze gewoon in zw/w mooier vind.

Full 6000p jpg:
https://www.wetransfer.com/downloads/11 ... 410/4775b4

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Flandria op di aug 02 2016 8:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Flandria



Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor MartinT » di aug 02 2016 4:53 pm

Het is al eerder gezegd, maar eigenlijk heb je met de 12-24 en 35 mm alles al in huis wat je denkt nodig te hebben.
Je hebt de prachtige 24-70 mm al. Om dan enkel voor deze reis een peperdure 16-80 aan te schaffen lijkt me toch iets waar ik nog eens een keertje goed over zou nadenken! Naderhand zit je met 2 lenzen met voor het grootste deel identieke bereiken!

Ik heb jarenlang in Indonesië gewerkt en gefotografeerd. Als het regent vallen er meestal hoeveelheden die we hier niet kennen! Je laat het dan echt wel uit je hoofd om te gaan fotograferen, al was het maar omdat je zelf in een mum van tijd doornat bent.
De relatieve hoge vochtigheid is voor de korte tijd van een vakantie echt geen probleem, daar zou ik me helemaal niet druk over maken. Overigens hebben mijn vrienden in Jakarta ook allemaal camera's die echt niet aan het wegroesten zijn of continue vastlopen. Camera's worden voor een wereldmarkt gemaakt en een hoge luchtvochtigheid is in veel landen normaal.
Een puntje van aandacht is condens. En wel in die zin dat als je uit een koudere omgeving komt, je airconditioned hotel, auto of restaurant, het enige tijd duurt voordat de condens op je lens verdwenen is en je kunt fotograferen. In een tas opbergen, silicagel, allemaal goed bedoeld, maar daar hou je condens echt niet mee weg. Het is me herhaaldelijk overkomen dat ik dacht, hier maak ik een foto van, het raampje van de airconditioned auto opendeed en dan een beslagen lens had.... En geen foto dus. Enfin, dat merk je vanzelf wel.
Een ander punt in Indonesië om rekening mee te houden is dat het de laatste jaren niet meer zo gemakkelijk is om foto's van mensen te schieten. Ze staan er in vergelijking met een aantal jaren geleden aanzienlijk minder welwillend tegenover. En vaak krijg je een afwerende hand. Vooral op het platteland speelt dat. Een niet te opvallende (kleine) uitrusting is hier in het voordeel.
Een laatste punt van aandacht zijn de enorme contrastverschillen overdag. De zon schijnt er vaak en dan is er heel veel licht. Maar in de schaduw (onder marktkraampjes bijvoorbeeld) is het veel donkerder dan je denkt! Wil je dat contrast in één foto overbruggen, zul je moeten flitsen. Mijn advies: neem een (kleine) flitser mee.
En nog een allerlaatste iets waar ik zelf wel tegen aan ben gelopen. Landschapsfoto's maak je natuurlijk bij voorkeur als het zonlicht minder is, bij zonsopkomst of -ondergang. Hou er rekening mee dat het proces van licht naar donker worden en v.v in Indonesië in een half uur gebeurd is! Be prepared! Alles moet van te voren klaar staan voor de opname, anders ben je te laat.
Ik hoop je met mijn opmerkingen verder te helpen en wens je een fijne vakantie in dat prachtige land!
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Michele » wo aug 03 2016 12:07 am

Flandria schreef:Jij durft, een Nikon D2x als referentie ;-) camera van 2006.
De huidige hoger aantal megapixels doen ook een duit in het spreekwoordelijke zakje.
Meer megapixels vraagt om nog beter glas.

Daarom heb ik er ook maar een linkje bij gezet naar een versere test met 16MP...
Overigens heb ik nu weer een 17-50 Tamron. Op m'n Canon 7D mk II.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Braincake » ma aug 22 2016 12:56 pm

Ik heb toch gekozen voor de 16-80mm f/2.8-4.0.
Daar ik hem relatief goedkoop (850 euro nieuw) heb kunnen krijgen en hem waarschijnlijk na mijn vakantie weer kan verkopen (heeft idd. niet veel nut om te houden op de lange termijn, gezien mijn andere lenzen), leek dit toch de beste keuze.
Motivatie voor de keuze was de combinatie van gewicht, weather sealing en de VR.
Ik heb niet voor de Tamron gekozen (die ik wel serieus heb overwogen) omdat ik liever Nikon glas heb (nav. eerdere slechte ervaring met Sigma) en omdat ik niet nog ergens heen wil gaan om de focus te laten controleren/kalibreren.

Gisteren heb ik de lens uitgepakt en er even mee gespeeld.
Lijkt een prima keuze te zijn, met als enige nadeel dat de autofocus niet zo snel is als de 24-70mm f/2.8 (wel vergelijkbaar met de 12-24 f/4.0).
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reisobjectief landschap/portret

Berichtdoor Hilda » ma aug 22 2016 5:49 pm

Over 6 weken ga ik naar Suriname, 5 jaar geleden ook geweest had toen een fujifilm HS10 mee. Prima camera maar erg traag. Dit jaar neem ik mijn SLR wel mee samen met de Nikon 24-85 2.8-4 omdat deze ook een goede macrostand heeft. Verder heb ik een 2e hands Tamron 70-300 4-5.6 aangeschaft. Een erg licht lensje die het prima doet en mooie scherpe foto's aflevert. Lichtsterkte is niet zo'n probleem, ik denk dat ik eerder last van te veel dan te weinig licht heb. Misschien neem ik ook nog wel de 12-24 van Tokina mee. Ik wil nog een paar grijsfilters aanschaffen. De 12-24 en de 24-85 hebben dezelfde filtermaat de 70-300 is 10 cm kleiner dus daar moet ik nog even een verloopring voor kopen.
Op MP had ik al een setje gekocht, een D80 met een 18-55 en een 55-200. Maar dat vond ik toch niet fijn fotograferen. Ben toch mijn huidige camera te veel gewend, weet blindelings de knoppen te vinden. Bij dat setje zat o.a. ook nog een polarisatiefilter en 2 uv filters die goed van pas komen. Het setje ondertussen al weer verkocht.
Ik logeer bij mijn zus, zal haar al vast vragen een ton met rijst te vullen waarin mijn camera kan vertoeven wanneer deze niet gebruikt wordt.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten