Hulp bij aanschaf camera gevraagd

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Hulp bij aanschaf camera gevraagd

Berichtdoor esvee » di aug 02 2016 8:46 pm

Goedenavond,

Ik ben nieuw hier op het forum, dus bij voorbaat excuses als ik mijn vraag in een verkeerde categorie stel.
Een kleine periode leen ik nu een oudere spiegelreflex camera van vrienden en wil nu mijn camera gaan aanschaffen.
In meerdere winkels krijg ik uiteenlopende adviezen gebaseerd op vaak een mooie aanbieding en via internet kom ik er zelf niet helemaal uit.

Ik ben een beginner in fotografie, het wordt mijn eerste eigen camera. Qua onderwerpen wil ik mij volledig richten op honden fotografie. Dit zullen spelende, rennen honden zijn met name in een buiten omgeving, maar ook portretfoto's (binnen en buiten).
Qua camera of wat hier nou echt voor nodig is zie ik door de bomen het bos niet meer.
Mijn budget is rond de 1200 euro (voor camera body + 1 lens die ik om te beginnen voor allround kan gebruiken).

Ik hoop dat iemand op het forum mij misschien kan vertellen welke camera geschikt is voor honden fotografie en welke lens ik eraan toe zou kunnen voegen.

Alvast bedankt!

Groet, Esvee
esvee

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hulp bij aanschaf camera gevraagd

Berichtdoor Highlander » di aug 02 2016 9:16 pm

De D3xxx is de instapper bediening veel in het menu, klein en licht.
De 5xxx is een stapje hoger
De 7xxx is voor de veeleisende amateur en is de grootste van de series, veel instelling kun je op de body doen dmv knopjes en instelwieltjes.
De D500 is echt de provisionele, en heeft ook de snelste autofocus, maar vat helaas ver buiten jou budget.

Zelf zou ik voor de D7100 of een D7200 gaan aangezien die de beste Af heeft, en die heb je wel nodig gezien een rennende hond toch rond 50km/per uur loopt.
Voor een objectief zou ik gaan voor de Nikon 18-105, of de 18-140 maar met de laatste ga je denk ik over het budget heen
Maar ook sigma maakt mooie objectieven Sigma 50-150

Susses
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6482


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hulp bij aanschaf camera gevraagd

Berichtdoor Richard » di aug 02 2016 9:18 pm

Welkom Esvee.

Uitdagend onderwerp spelende honden. Portretten is een rustigere start. Mijn advies zou een D7200 plus kitlens zijn om met je budget rond te komen.

Succes met de keuze!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp bij aanschaf camera gevraagd

Berichtdoor bcvthul » di aug 02 2016 9:35 pm

Hallo Esvee,

Als je als nieuweling in de wondere wereld van (digitale) fotografie stapt dan zie je inderdaad door het bomen het bos niet meer. Ik heb het zelf ook enige jaren terug ondervonden. Kun je wel aangeven waarom je voor Nikon kiest? En ook voor spiegelreflex?

Met groet,

BC
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hulp bij aanschaf camera gevraagd

Berichtdoor esvee » di aug 02 2016 9:45 pm

Chris en Richard, bedankt voor jullie reactie! Ik kan mijn budget wel iets oprekken ik moest ergens een 'grens' leggen ahaha. In de fotozaken liep ik al als een kind in de snoepwinkel.. (ik zag dat de d7200 met de 18-140 als set voor 1269 te koop is).

@BC, ik ben in een fotowinkel geweest en daar adviseerde ze mij Nikon, echter de D5500. Echter zie ik op internet dat ik voor mijn budget er wel wat meer body uit kan halen, alleen een keuze daaruit maken vind ik erg lastig. Ook proberen ze vaak de kit lens 18-55 erbij te verkopen want die zou goed voor een beginner zijn.
Spiegel reflex omdat ik het fijn vind om veel in te stellen, ze zijn wat robuuster van formaat (ik wil geen fragiele, kleine camera bij mij dragen) (ik heb met regelmaat dat een hond tegen mij opspringt en dan is het fijn om een iets grote, zwaardere camera in mijn handen te hebben).

Groet, Esvee
esvee

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hulp bij aanschaf camera gevraagd

Berichtdoor Highlander » di aug 02 2016 9:53 pm

Met die D7200 en 18-140 heb je een mooi setje hoor, en dan voor binnen in huis en de portretten een prime 35mm/f1.8 dan kun je de hele wereld aan.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6482


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hulp bij aanschaf camera gevraagd

Berichtdoor esvee » di aug 02 2016 10:01 pm

esvee

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hulp bij aanschaf camera gevraagd

Berichtdoor justme » di aug 02 2016 10:58 pm

Ik zou je zeker een D7xxx aanraden!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hulp bij aanschaf camera gevraagd

Berichtdoor Karel Giesen » di aug 02 2016 11:52 pm

Over robuustheid gesproken, wat dacht je van een tweedehands professionele body (D700, D300, D200 of D2, D3) en een professionele (zoom)lens! In jouw budget moet daar vast iets te vinden zijn.

Groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hulp bij aanschaf camera gevraagd

Berichtdoor Highlander » wo aug 03 2016 12:23 am

Dat is hem, en Sigma Art serie is iedereen ook erg over te spreken, maar die is weer duurder
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6482


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hulp bij aanschaf camera gevraagd

Berichtdoor StanR » wo aug 03 2016 9:44 am

Hallo Esvee,

Wat camera betreft zou ik zeker kijken naar een D7100 of D7200, voor de sneller bewegende onderwerpen zijn die gewoon in het voordeel t.o.v. de D5x00 serie. Ik heb alleen twijfels bij de 18-140, ik heb geen ervaring met die lens maar ik vraag me af of de AF (auto focus) van deze lens wel snel genoeg is voor hetgeen je wil.
StanR

Forumlid
Berichten: 31



Onderwerp:

Re: Hulp bij aanschaf camera gevraagd

Berichtdoor ATOR » wo aug 03 2016 10:51 am

Ik vind het zonde om op een D7200 een 18-140 zoom te zetten. Superzooms zijn optisch slechter dan de basic 18-55mm kitlens. De enige reden om voor een superzoom te kiezen is wanneer gemak zwaarder telt dan beeldkwaliteit. Als je bv. op vakantie gaat en je wilt wat kiekjes voor op facebook. Dan nog heb je alle nadelen van een DSLR (grootte & gewicht) gecombineerd met de nadelen van een compact camera (slechte beeldkwaliteit & klein diafragma).

Voor een gebalanceerde set zou ik op een D7200 een goede f/2.8 standaardzoom (±17-55mm) en een f/2.8 telezoom (±70-200mm) nemen. Verder is de Nikon 50mm f/1.8 erg mooi voor hondenportretten. Als je houdt van foto's met groot diafragma dan zijn de Sigma 18-35 en 50-150 f/1.8 zooms erg mooi.

Binnen jouw budget zou een tweedehands D7100 een goede keuze zijn waarbij je het meeste geld overhoudt voor passende lenzen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp bij aanschaf camera gevraagd

Berichtdoor Skippy » wo aug 03 2016 11:14 am

ATOR, ik denk dat je de Sigma 18-35mm f1.8 en Sigma 50-150mm f2.8 (dus niet f1.8 ) bedoelt.
Prima advies overigens.
Skippy

Moderator
Berichten: 11666


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp bij aanschaf camera gevraagd

Berichtdoor esvee » wo aug 03 2016 11:25 am

Bedankt weer voor de reacties!

@ATOR, ik heb gekeken naar de lenzen die je omschrijft. Maar volgens mij is mijn budget daar niet geschikt voor? Met name de 70-200 lens?
Uiteraard klink een set met dergelijke lenzen heel aantrekkelijk, alleen kan ik helaas geen geld uitgeven dat ik niet heb. Ik wil op max 1300 euro uitkomen camera + lens, de rest van mijn budget (+- 150 euro) wil ik besteden aan een goede snelle geheugenkaart en een tas.

Ik neig nu naar starten met de nikon D7200 met de 18-140 of 18-105 (nieuw). Zit er een groot verschil tussen deze twee lenzen? Het prijsverschil is slechts 80 euro.
De eerstvolgende aankoop is dan een prime lens (50mm 1.8 of 35mm 1.8 ). En spaar ik door voor een telezoom van 70-200.

Klopt het overigens dat ik bij de D7200 niet alleen naar AF-S lenzen kan kijken, maar ook de lenzen zonder ingebouwde autofocus motor? De niet AF-S lenzen lijken mij geld te besparen? Of zie ik dit volledig verkeerd?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door esvee op wo aug 03 2016 12:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
esvee

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hulp bij aanschaf camera gevraagd

Berichtdoor StanR » wo aug 03 2016 11:32 am

In dat geval zou ik voor de D7200 met 18-140 gaan. Heb je voor 80 euro net wat meer zoombereik en de lens heeft een metalen vatting, de 18-105 heeft een plastic vatting.
StanR

Forumlid
Berichten: 31




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten