Draadloos flitsen SB800/D2X

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Draadloos flitsen SB800/D2X

Bericht door Riemke » zo dec 02 2007 11:14 am

Heb me al verdiept in zowel de manual van de SB800 als de D2X, maar kan het niet vinden. :cry:
Heb ik daarvoor de SU-800 nodig? (Ja dus heb ik inmiddels ontdekt :roll: ) Kan ik evt. een andere flitser, bijv. de SB-80 DX/SB28 DX gebruiken om de SB-800 aan te sturen? Wat ik wil is: flitser op bijgeleverd voetje neerzetten, of op statief en dan draadloos flitsen. Wie helpt? :)
Laatst gewijzigd door Riemke op zo dec 02 2007 11:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » zo dec 02 2007 11:42 am

De D2x heeft geen pop-upflitser dus heeft ook geen commander mode.
een SU-800 is dan een uitkomst.
gezien de prijs van een SU-800 kan je ook [misschien beter ] een SB-600 kopen.
Dan zet je je SB-800 op je D2X en gebruik je die als commander om de SB-600 aan te sturen.

groeten : Arend

N.B.

De SB-800 kan je als volgt in commander mode zetten:

SB-800 reset geven [ mode en on-off gelijk ingedrukt houden voor een paar seconden ]

vervolgens select knop een paar seconden indrukken.

selectknop 1 keer naar rechts drukken.

selectknop in drukken.

scroll naar onder [ master ]

selectknop 2 seconden indrukken.

klaar

Groeten : Arend

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » zo dec 02 2007 12:09 pm

Riemke,

Ik gebruik de radigrafische aansturing van mijn studioflitsers ook vaak voor mijn SB600.
Vooral als ik op locatie moet fotograferen, dan is het meeslepen van studioflitsers zo'n gedoe.

Dus ik zet de SB600 op een studiostatief, op een blokje met een X-kabeltje eraan. Dat kabeltje gaat naar de ontvanger die een x-contact heeft. (om die reden heb ik ook een ontvanger met batterijen gekocht en geen ontvanger die de netstroom van de studioflitser nodig heeft)
Op de camera een zender. Even dezelfde kanalen instellen en knallen maar.
Op het studiostatief heb ik kop die kan draaien en kantelen en waarin een gat zit voor een paraplu.
Verder heb ik nog een oude flitser van mijn analoge nikon, en die zet ik op een slaveblokje op een ander statief-met-paraplu. Twee flitsers die ieder apart zijn in te stellen. handmatig.

Je moet wel alles met de hand instellen, maar het geeft heel mooie resultaten.
Het grote voordeel van een radiografische aansturing is dat het bereik veel groter is dan van infrarood.
Bovendien heb je geen flitslicht recht van voren, das vaak zo lelijk.

Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo dec 02 2007 12:52 pm

Hallo Riemke

Wat ik wel weet om dat je het hier ook over een SB80DX hebt is dat je deze wel als slave mee kan laten flitsen met andere flitsers , dus als je al een SB80DX hebt zou ik de SB800 op de kamera zetten en SB80DX draadloos laten mee flitsen , je kan de flitsopbrengst met de hand instellen.

Groeten Jan.

benikon

Bericht door benikon » zo dec 02 2007 1:29 pm

riemke, heb zelf een sb80dx op de D2X gebruikt en de 800 als slave, werkt ook, echter kun je de flitsopbrengst van de 800 niet vanaf de camera regelen.
gr ben

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”