D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Maribex » di aug 09 2016 10:02 am

Kan iemand het volgende bevestigen: Op de site van Cameranu.nl lees ik bij de MB-D17 Battery Grip (a raison van 449 euro) dat deze ook geschikt is voor de Nikon D750. Dat roept bij mij de vraag op of de battery grip voor de D750 (de MB-D16 a raison van van 269 euro) dan ook past op de D500. Volgens de telefonische informatie van Cameranu zou dat inderdaad moeten lukken.
Waarom de ene dan een flink stuk duurder is dan de andere, en waarom er een aparte batterygrip voor de D500 is uitgebracht, daarop kon men mij geen antwoord geven.
Aan specificaties zie ik zo een twee drie ook geen verschillen, maar het zou toch wel heel gek zijn als dit zou kloppen?
Aangezien ik de D500 nog niet in bezit heb kan ik het ook niet uitproberen.
Wie kan hierover iets meer zeggen?

Groeten,
Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
Gebruikersavatar
Maribex

Forumlid
Berichten: 267


Locatie: Melick
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Michele » di aug 09 2016 12:01 pm

Op het oog zijn ze identiek qua layout, maar de bodemplaat van de D500 is breder dan die van de D750: 147x81mm tegenover 140x78mm. Dus als het past, zit ie er niet mooi onder in ieder geval. Alle koppelpunten lijken wel op hetzelfde punt zitten en dan zou 't gewoon bruikbaar kunnen zijn. Maar vermoed dat je dan wel functionaliteit mist. Tenslotte is de MB-D16 ontworpen voordat de D500 bestond.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor gijs sandberg » di aug 09 2016 12:14 pm

Beste Martin,
re: zou dat inderdaad moeten
Dat lijkt me een vergissing, of een maandag-ochtend uitspraak.
Ik kan niet ruiken of het in theorie zou passen.
re: waarom
De D500 heeft een andere doelgroep, een grip moet degelijker zijn en o.a. de accu's van D4/D5 accepteren.
re: wie kan
Wat dacht je van Nikon zelf ?
Als je het iets discreter wilt onderzoeken: haal de PDF handleidingen op en lees deze door.
In het D500 handboek staat alleen de MB-D17 vermeld.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Maribex » di aug 09 2016 1:33 pm

Bedankt voor de reacties.
@Michele: de maten van de bodemplaten had ik nog niet bekeken. Omdat ik zelf al de MB-D16 heb kan ik het proberen zodra de D500 binnen is, en zien hoe dat uitziet. De vraag is verder ook of er dan functionaliteiten missen.
@Gijs: het is gevraagd op dinsdagochtend :-) ;-) (en op de achtergrond extra nagevraagd...)
En ja, dat de handleidingen en het handboek alleen de MB-D17 vermelden is bekend, dan was mijn vraag ook niet nodig.
Ik denk dat je in ieder geval gelijk hebt inzake het accepteren van de (EN-EL18a) accu's, maar dat vind ik niet interessant.
De degelijkheid lijkt me ook bij de MB-D16 dik in orde, dus ook dat is voor mij niet relevant.
Blijft over Nikon bellen, maar we weten allemaal welk (formeel) antwoord er dan komt.

T.z.t ga ik het zelf wel uitproberen.

Groeten,
Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
Gebruikersavatar
Maribex

Forumlid
Berichten: 267


Locatie: Melick
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Ericb » di aug 09 2016 5:16 pm

Martin,

Over het algemeen geeft Cameranu de juiste informatie maar in dit geval klopt het volgens mij echt niet.
Net even geprobeerd maar de grip van mijn D750 past echt niet op mijn D500. Wel vandaag mijn Meike grip voor de D500 ontvangen en die past perfect, knoppen functioneren prima. Batterij in de grip word door de D500 herkend. Ik heb alleen nog geen tijd om de meegeleverde afstandsbediening te controleren. De Meike grip is alleen geschikt voor de normale accu en voor penlights.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Maribex » di aug 09 2016 6:18 pm

Eric,
Bedankt voor je reactie. Ik heb ook al eens gegoogled op Meike, ben benieuwd waar je die hebt besteld. Overigens, zo heb ik begrepen, heeft ook Jupio een batterygrip voor de D500 die over enkele weken leverbaar wordt. Consumentenprijs ergens tussen de 110 en 130 euro naar verwachting, met afstandsbediening!
Heb zojuist gehoord dat ik mijn D500 (morgen) kan afhalen.
Groeten,
Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
Gebruikersavatar
Maribex

Forumlid
Berichten: 267


Locatie: Melick
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Ericb » di aug 09 2016 6:37 pm

Hoi Martin,
Bij Amazon.de. 80 euro incl afstandsbediening plus gratis verzending. Hij zou donderdag binnenkomen maar is er nu al.
Overigens heb ik het vermoeden dat een hoop van die merken zoals, Meike, Pixar, Jupio uit dezelfde fabriek rollen.
Groet,
Eric
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Ericb » wo aug 10 2016 2:08 pm

Vandaag met de Meike grip op pad geweest.
Knoppen doen gewoon wat ze moeten doen, voelen iets meer plastic aan dan bv de originele grip voor de D750. Of ze even lang goed blijven functioneren kan ik niet voorspellen.
Tussen body en grip zit een absoluut minimale speling, ik moet echt kracht zetten om er überhaupt iets van te voelen. Of ik er in de dagelijkse praktijk iets van merk betwijfel ik. Met de lenzen die ik vandaag bij mij had in ieder geval niet en bij mijn telelenzen gebruik ik de statieiefgondels dus dan merk ik er al helemaal niets van.
De afstandsbediening heb ik nog niet getest. De grip in met en zonder afstandsbediening te koop maar het prijsverschil klein.
Gezien het enorme prijsverschil tussen de Nikon en de Meike grip is het voor mij voorlopig een goede keuze. Als je de grip dagelijks gebruikt en/of beroepsmatig gebruikt valt de keuze wellicht anders uit.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Maribex » wo aug 10 2016 3:05 pm

Eric, bedankt voor je uitvoerige gebruikerservaring tot nog toe. Ik ga er eens naar kijken maar wacht in ieder geval ook de Jupio even af om te vergelijken.
Zo, en nu de doos met de D500 uitpakken!
Gr.,
Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
Gebruikersavatar
Maribex

Forumlid
Berichten: 267


Locatie: Melick
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Ericb » wo aug 10 2016 4:44 pm

Martin, veel plezier met de D500. Moet lukken.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor WGF » wo aug 17 2016 12:30 pm

Eric, in de Meike grip welke batterijen kun je daar in gebruiken? Voor 80 euro kun je bijna geen bult vallen. Ik zag dat de verkoopprijs vanaf leverancier rond de 60 euro zit maar dan moet je er minimaal 40 bestellen en dan komen de andere kosten er natuurlijk nog bij. Dus de moeite waard op even op te zoeken waar jij hem hebt gekocht.
D500 - Lexar SDHC UHS-I 633x 32Gb - Nikkor AF28mm 1:2.8D - Nikkor AF50mm 1:1.8 D - Nikon 85mm 1:1.8D - Tamron AFSP 28-75mm f/2.8 XRDiLDAsf.IF - Tokina SD 12-24 F4 (IF)DX - Sigma 70-300 1:4,0-5,6 DG - SB800 - D70s met Nikkor AF-S DX ED 18-55 1:3,5-5,6 G
WGF

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Ericb » wo aug 17 2016 3:16 pm

In de Meike grip passen de normale accu's Nikon EN-EL15 versie 20 voor de D500 en er zit een houder voor penlicht batterijen bij(niet geprobeerd).
Ik heb hem bij Amazon Duitsland gekocht voor 80 euro incl. afstandsbediening en gratis verzending.

Toevoeging, of de EN-EL15 versie 01 of vreemd merk versies werken weet ik niet. Ik heb mijn oude accu's versie 01 kosteloos omgeruild voor de nieuwe 20 versie. Ik neem aan dat iedereen met een D500 dat ook gedaan heeft.

Update: Als je de AF on knop op de grip gebruikt moet je wel goed doordrukken. Dat is even wennen want de AF on knop op de body vergt minder druk.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor bredewoldski » di sep 20 2016 11:21 pm

Eén fotozaak stuntte met een gratis QXD kaart bij D500 en wilde mij alleen de NCN korting geven als ik afzag van die kaart...
Daar ben ik natuurlijk niet mee akkoord gegaan. Ik was bereid iets meer te betalen en de camera bij hun aan te schaffen, incl de "gratis" kaart
Ik heb ze daarop medegedeeld dat ik de D500 in Duitsland ging kopen, ik wil natuurlijk geen dief zijn van mijn eigen portemonnee.
Dus heb gisteren de D500 online besteld in Duitsland en vandaag opgehaald.
Scheelde €300,-
Camera komt gewoon van Nikon Europe Amsterdam
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Sandervb » do sep 22 2016 9:22 pm

Zonde, zijn ze toch een klant kwijt.............

Veel plezier met je D500 :)
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Maribex » zo sep 25 2016 9:04 pm

Vandaag op de Photokina de Jupio batterygrip gescoord voor het luttele bedrag van 75 euro. Sluit prima aan, zit muurvast en voelt ook goed aan. Aangezien ik hem vooral gebruik voor het houvast een prima alternatief voor de originele.
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
Gebruikersavatar
Maribex

Forumlid
Berichten: 267


Locatie: Melick
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten