Millennium Tower in monochroom

Onderwerp:

Millennium Tower in monochroom

Berichtdoor ATOR » vr aug 12 2016 6:42 pm

De Millennium Tower in Rotterdam in monochroom.

Afbeelding

Dit gebouw is al heel vaak vastgelegd dus ik wilde kijken of ik er een nieuw licht op kon werpen.

Bij de nabewerking heb het aanwezige licht onderbelicht en het gebouw met een virtuele schuine mega striplight linksvoor (vanuit de toren gezien) belicht. Net onder de antenne zat een groot egaal vlak wat nogal de aandacht trok in het verder vrij drukke gebouw, daar heb ik ook wat aan gedaan 8) Om nog meer de aandacht op de vorm te vestigen heb ik de verzadiging wat teruggebracht en als enige kleur staalblauw gekozen wat goed bij het strakke zakelijke karakter past.

Volgens mij zou deze foto er goed uitzien als print direct op aluminium.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Millennium Tower in monochroom

Berichtdoor Skippy » vr aug 12 2016 6:49 pm

Fraaie bewerking, goede kleurkeuze! Wellicht voor de puntjes op de i de twee witte stippen rechtsboven op het gebouw weghalen en iets meer ruimte boven de antenne oogt nu wat krap in verhouding tot de zijkanten.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Millennium Tower in monochroom

Berichtdoor Nikkormaat » vr aug 12 2016 7:11 pm

Erg mooi die kleur. Die stipjes vielen mij pas na Skippy's opmerking op. Heb je het gebouw bewust iets uit het lood gezet?
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op vr aug 12 2016 9:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Millennium Tower in monochroom

Berichtdoor Robert » vr aug 12 2016 7:57 pm

Erg fraai! Het gebouw lijkt mij overigens wel recht te staan, als je een lijn in het midden van het gebouw pakt.
En je naam is op originele wijze vereeuwigd :D
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2638


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Millennium Tower in monochroom

Berichtdoor Frankie » vr aug 12 2016 8:19 pm

Heel strak, deze ATOR-building, weer een fraaie bewerking. Maakt me benieuwd naar de basisfoto.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Millennium Tower in monochroom

Berichtdoor ATOR » vr aug 12 2016 8:53 pm

Dankjewel allemaal! :thumbup:

@Skippy
De stipjes zijn lampen in het gebouw maar dat wist je waarschijnlijk wel. Het is op dit formaat niet duidelijk te zien maar er zijn meer ramen waar achter lampen aanstaan al hebben ze alleen op de bovenste verdieping heftige 16 spots armaturen. Voor mij zorgen ze voor wat leven in het gebouw maar zo klein zijn het inderdaad stipjes. Speciaal voor het forumformaat heb ik nog wat aanpassingen gedaan zoals het donkerder maken van wat afdekplaten bovenop omdat die er zo klein uit gingen zien als een randje van een slecht gemaakt masker.
Extra ruimte bovenop heb ik over nagedacht maar ik twijfelde dus heb ik het niet gedaan. Mijn idee was dat het gebouw al veel eerder ophoudt dan de antenne en als je de volume versus ruimte coëfficiënt meeweegt dan is er boven best veel ruimte. Wat ik me afvraag, geeft de krappe bovenruimte jou het gevoel dat het gebouw te groot is of het frame te klein? De hulk loopt ook altijd in een te kleine uitgescheurde broek en lijkt daardoor nog groter.

@Nikkormaat
Waar aan zie je dat het gebouw iets uit het lood staat Nikkormaat? Ik heb de verticale lijn precies in het midden van de foto loodrecht gezet. Nu ik wat afwisselend kijk naar het origineel (hieronder) en de bewerkte versie zou het origineel best eens precies goed kunnen zijn. Ik heb alleen geen flauw idee hoe je kan meten wanneer het nou precies goed is. Een timmermansoog is prima maar meten is weten.

Dit is de onbewerkte foto:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Millennium Tower in monochroom

Berichtdoor Nikkormaat » vr aug 12 2016 9:32 pm

Vooral de naar links hellende rechter zijde viel mij op. Nu ik wat nauwkeuriger kijk, zie ik dat de lijnen bij de overgang tussen het linker grijze deel en het middelste blauwe deel wel verticaal staan. De afwijking naar midden boven is dus een gevolg van omhoog fotograferen, maar niet links en rechts even veel.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Millennium Tower in monochroom

Berichtdoor Willem Focus » vr aug 12 2016 9:48 pm

Prachtige bewerking !


Chapeau....Willem :clap:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Millennium Tower in monochroom

Berichtdoor Skippy » vr aug 12 2016 10:41 pm

ATOR schreef:@Skippy
De stipjes zijn lampen in het gebouw maar dat wist je waarschijnlijk wel. Het is op dit formaat niet duidelijk te zien maar er zijn meer ramen waar achter lampen aanstaan al hebben ze alleen op de bovenste verdieping heftige 16 spots armaturen. Voor mij zorgen ze voor wat leven in het gebouw maar zo klein zijn het inderdaad stipjes. Speciaal voor het forumformaat heb ik nog wat aanpassingen gedaan zoals het donkerder maken van wat afdekplaten bovenop omdat die er zo klein uit gingen zien als een randje van een slecht gemaakt masker.
Extra ruimte bovenop heb ik over nagedacht maar ik twijfelde dus heb ik het niet gedaan. Mijn idee was dat het gebouw al veel eerder ophoudt dan de antenne en als je de volume versus ruimte coëfficiënt meeweegt dan is er boven best veel ruimte. Wat ik me afvraag, geeft de krappe bovenruimte jou het gevoel dat het gebouw te groot is of het frame te klein? De hulk loopt ook altijd in een te kleine uitgescheurde broek en lijkt daardoor nog groter.

De aanpassingen zijn heel goed gelukt, die stipjes ach ja ze vielen me gewoon op een ander zal het niet zien of niet als storend ervaren. Een gebouw met een hoge antenne is altijd lastig, ik herken het dilemma. Wellicht toch eens proberen om bijvoorbeeld de helft extra vrije ruimte boven de antenne er bij te doen? Geeft het geheel net - letterlijk - wat meer lucht. Als het origineel dat toelaat uiteraard. Complimenten nogmaals voor het eindresultaat!
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Millennium Tower in monochroom

Berichtdoor JaapV » za aug 13 2016 12:33 am

De proef op de horizonsom is een verticale lijn door het midden van het beeld. Kun je zien d.m.v. een raster en dat wordt met een strak gebouw zoals hier erg makkelijk gemaakt.
Het klopt hier inderdaad exact, ook in het origineel. Als er - theoretisch - onderin meer te zien zou zijn, tot aan de grond (en zonder omringende gebouwen), dan zou de horizon precies horizontaal zijn.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Millennium Tower in monochroom

Berichtdoor Frankie » za aug 13 2016 1:30 pm

Jaap, ik denk dat je onderhand een eretitel verdient. Wat dacht je van JaapH ? ;-)
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Millennium Tower in monochroom

Berichtdoor JaapV » za aug 13 2016 3:35 pm

Spot er maar mee; je zult er maar mee behept zijn... :crazy: :D
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Millennium Tower in monochroom

Berichtdoor ATOR » za aug 13 2016 5:16 pm

Geweldig Jaap! Ik had al zo'n vermoeden maar het is fijn om het bevestigd te zien. Die regel werkt alleen op het midden van de ongecropte file neem ik aan. Alleen de verticaal recht voor je standpunt hoort loodrecht als je de horizon recht wilt hebben.


Net heb ik twee edits gemaakt die nu, naast degene die hier bovenaan staat, op mijn desktop staan. Ik wil de 2:3 verhouding houden dus bij eentje heb ik de toren wat omlaag in het frame gezet en het rechter stipje weggehaald en bij de andere heb ik de toren wat kleiner geschaald en beide stipjes verwijderd.

Een eerste indruk,
- De originele edit wringt wat omdat de toren wat groot is voor het frame, meer lucht bovenaan geeft meer rust maar minder toren. Het wringen maakt het gebouw imposanter. Ik ben er nog niet uit welke me het meeste aanspreekt, het kan allebei.
- Met de stipjes allebei weg ziet het er uit alsof er niemand thuis is. Alleen het rechter stipje weg is een verbetering, die zat teveel op de rand van het raam om iets toe te voegen. Ik laat alleen het linker stipje staan als een soort catchlight in het oog.

God is in the detail :D
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Millennium Tower in monochroom

Berichtdoor Skippy » za aug 13 2016 5:28 pm

Ik begrijp je dilemma m.b.t. meer toren of meer lucht. Ik heb in zo'n situatie wel eens valsgespeeld door een stukje van de antenne af te halen. Soms moet je praktisch zijn.
Rechter stip weg en linker laten zitten lijkt me een prima poldercompromis.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Millennium Tower in monochroom

Berichtdoor ATOR » za aug 13 2016 5:40 pm

Haha ja! Daar zat ik ook al aan te denken, gewoon de antenne wat kleiner schalen :D

Hier het overgebleven stipje van dichtbij:
Afbeelding
Als je kunt zien wat het is wordt het denk ik meteen al minder afleidend.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Thymen en 32 gasten