TTL meting vanaf waar?

Discussies over flitsers

Onderwerp:

TTL meting vanaf waar?

Berichtdoor drumsix » wo aug 31 2016 4:25 pm

Wordt de ttl altijd gemeten vanuit het oogpunt dat de flitser (intern of extern) op de camera staat?
En zo ja, stel je dan dus altijd de flitser handmatig in als je b.v. werkt met een remote trigger?

Bas
Die ene foto............
D7000 | 17-50 2.8 | 70-300 | 35 1.8 | 90 2.8
Flickr
Gebruikersavatar
drumsix

Forumlid
Berichten: 208


Locatie: Oosterhout
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: TTL meting vanaf waar?

Berichtdoor gijs sandberg » wo aug 31 2016 5:25 pm

Beste Bas,
Mogelijk lees ik niet goed of is er sprake van verwarring.
TTL betekent in het nederlands Door-De-Lens (en daarmee is naar mijn inzicht het meet-standpunt toegelicht).
En handmatige instelling betekent dat er (ttl of anderszins) niet gemeten wordt.
Groeten Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: TTL meting vanaf waar?

Berichtdoor pveenstra » wo aug 31 2016 8:25 pm

Nikon heeft een flitssysteem die ook de flitsers meeneemt als ze los van de camera zijn. Maar dat werkt niet als je met (3d party) triggers werkt. Dan zet je meestal de flitser op handmatig.
Ik zet 2 flitsers los, de interne filters als master en alles werkt automatisch. De onderlinge verhoudingen tussen de lichtbronnen moet ik dan uiteraard wel zelf instellen.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: TTL meting vanaf waar?

Berichtdoor henkk » wo aug 31 2016 8:54 pm

Ik meen dat TTL-(flits)licht wordt gemeten vanuit het oogpunt van de camera. Of het nou van de flitser of van elders komt.
Dus als er elders een flitser staat die bij voorbeeld als een slave meedoet, wordt het licht daarvan in principe gewoon mee-gemeten.
Ik gebruik bij voorbeeld nog wel eens een 40 jaar oude Braun 420 BVC om mee te flitsen. Gaat prima. Die Braun heeft een eigen sensor die je wel moet afstemmen op wat je op je camera hebt ingesteld. Hoeft niet identiek te zijn maar je kunt kiezen welk effect je wil.
Kortom, de slave doet wat hij denkt dat goed is, de camera-flitser meet het totaal ontvangen licht en kapt zo nodig de opzet- of inbouwflitser af.
Het Nikon flitssysteem gaat me daarbij boven de pet.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: TTL meting vanaf waar?

Berichtdoor ATOR » wo aug 31 2016 9:10 pm

Er zijn al een behoorlijke tijd 3rd party radio triggers die met TTL werken. Heb zelf de Yongnuo YN622N-TX en die werkt prima.

Zoals Gijs als zei de lichtmeting wordt gedaan door de lens en wat de fysieke locatie van de flitsers is maakt daarvoor niet uit.

De TTL lichtmeting meet de voorflitsen van TTL compatibele flitsers. De output van een manuele slave flitser wordt door de camera niet gemeten.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: TTL meting vanaf waar?

Berichtdoor drumsix » wo aug 31 2016 9:19 pm

Allen bedankt. Het is me duidelijk. Heb zelf ook de YN622N set maar kon nooit goed achterhalen of ttl alleen OP de camera is. Maar het is me nu duidelijk. Dank allen.

Bas
Die ene foto............
D7000 | 17-50 2.8 | 70-300 | 35 1.8 | 90 2.8
Flickr
Gebruikersavatar
drumsix

Forumlid
Berichten: 208


Locatie: Oosterhout
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten