D-80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
marx

Bericht door marx » ma dec 03 2007 10:13 am

Waarom zou je niet gewoon starten met een d80 met kitlens en daarmee gaan schieten, de 18-70 is echt geen slechte lens en als je hiermee gewerkt hebt, kun je voor jezelf precies zien wat je mist in de kitlens en daar je nieuwe aanschaf op baseren.

Alle bedoelingen zijn natuurlijk heel goed en zullen vast voldoen, maar iedereen heeft een andere stijl van fotograferen, als je bijvoorbeeld weet dat je vaak op 18mm zit en nooit hoger dan 24mm, zou je een nikkor 12-24 kunnen overwegen en geen 18-200.

Aan de andere kant, als je ziet dat je 90 procent van de foto's op 200mm zit kun je je keuze daarop afstemmen.

Kortom, eerst lekker proberen met die kitlens, optisch is deze best heel aardig.

Leuk om te zien dat er nog meer purmerenders actief zijn hier.
Misschien een keer een mini-meet houden, ik tel er al 4 ;)

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » ma dec 03 2007 5:21 pm

Het mooie ook van de 18-70 ten opzichte van sommige andere consumer lensen is het feit dat deze een metalen bajonet F mount heeft, een waterdichting (nou ja, spatwaterdicht :D), en voor het geld heel redelijk foto's maakt.

GdP

Bericht door GdP » ma dec 03 2007 6:05 pm

rik visser

Bericht door rik visser » di dec 04 2007 1:36 pm

Denk dat ik de toch maar de AF-S 18-55mm f/3.5-5.6G ED DX lens probeer om mee te beginnen :) , deze is te koop voor nog geen 100 euro, misschien dat ik de AF-S 55-200mm f/4-5.6G ED DX er bij neem.
Lekker veel plaatjes schieten :D en kijken of deze lensen wel bevallen. Kan daarna altijd nog verder gaan uitbreiden naar iets anders.

Rik

marx

Bericht door marx » di dec 04 2007 2:01 pm

Een 2 ehands 18-70 kost je ook tussen de 100 en 150 euro met een beetje zoeken.

Maar de 18-55 is ook geen verkeerde lens hoor, alleen het bereik van de 18-70 is voor de meesten net wat prettiger.

Aan de 18-55 en de 55-200 heb je een leuke startersset denk ik zo.

Polling

Bericht door Polling » di dec 04 2007 2:05 pm

Kijk ook eens naar de VR-versie van de 55-200, prettige uitbreiding van de mogelijkheden.

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » di dec 04 2007 3:03 pm

rik visser schreef:Denk dat ik de toch maar de AF-S 18-55mm f/3.5-5.6G ED DX lens probeer om mee te beginnen :) , deze is te koop voor nog geen 100 euro, misschien dat ik de AF-S 55-200mm f/4-5.6G ED DX er bij neem.
Lekker veel plaatjes schieten :D en kijken of deze lensen wel bevallen. Kan daarna altijd nog verder gaan uitbreiden naar iets anders.

Rik
Prima keus.
Toch, als het budget het toelaat zou ik toch ook even naar de 18-200 kijken. Prima lens. Als het ietsje minder is dan de lenzen vele duizenden Euro's (en kilo's!) waar sommige forumleden kennelijk graag mee rondsjouwen, dan zie je dat in de praktijk waarschijnlijk niet eens (tenzij je uitsluitend testkaarten fotografeert). Trek je dus niets aan van "adviezen" (gelukkig niet in dit draadje) voor lenzen van minimaal 1500 Euro. Echt niet nodig.

Met de 18-200 ben je in één keer klaar en het is nog makkelijk mee te nemen ook. En je hoeft geen lenzen te wisselen.

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » di dec 04 2007 3:11 pm

Bob42 schreef:
rik visser schreef:Denk dat ik de toch maar de AF-S 18-55mm f/3.5-5.6G ED DX lens probeer om mee te beginnen :) , deze is te koop voor nog geen 100 euro, misschien dat ik de AF-S 55-200mm f/4-5.6G ED DX er bij neem.

Rik
Prima keus.
Toch, als het budget het toelaat zou ik toch ook even naar de 18-200 kijken. Prima lens. Als het ietsje minder is dan de lenzen vele duizenden Euro's (en kilo's!) waar sommige forumleden kennelijk graag mee rondsjouwen, dan zie je dat in de praktijk waarschijnlijk niet eens (tenzij je uitsluitend testkaarten fotografeert). Trek je dus niets aan van "adviezen" (gelukkig niet in dit draadje) voor lenzen van minimaal 1500 Euro. Echt niet nodig.

Met de 18-200 ben je in één keer klaar en het is nog makkelijk mee te nemen ook. En je hoeft geen lenzen te wisselen.
Uh Bob, ik zou toch graag willen denken dat ik mn 70-200mm f/2.8 en 17-35mm f/2.8 niet voor niets heb gekocht :D! Gelukkig weet ik weer waarom wanneer ik groter dan 30x20cm laat printen. :D

Wat betreft je keus, Rik, je zegt dat je waarschijnlijk een 18-55mm en een 55-200mm gaat nemen. Wees je er wel van bewust dat de bajonetsluitingen van plastic zijn (normaal zijn deze metaal), en aangezien je vanwege je 2 lensen veel gaat wisselen; is dit wel een verstandige keuze?

Volgens mij slijt het nogal.

Just a thought.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » di dec 04 2007 3:33 pm

[quote="Uh Bob, ik zou toch graag willen denken dat ik mn 70-200mm f/2.8 en 17-35mm f/2.8 niet voor niets heb gekocht [/quote]

Mooi spul is het natuurlijk wel!
Maar niet binnen ieders "draag"kracht (zowel financieel als anders :D ).
Maar mijn punt was dat dat dus niet perse nodig is: je kunt ook goede foto's maken met goedkoper materiaal (zelfs met een D40 en een kitlens).

Dat een professional, die in regen en wind sportrapportages maakt (om maar iets te noemen) degelijker spul koopt kan ik me voorstellen.
Dat sommige liefhebbers dat ook doen betekent niet dat mensen met minder dure spullen niet kunnen fotograferen. Kijk maar naar sommige postings in dit forum.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di dec 04 2007 3:40 pm

Ik sluit me bij degenen aan die de 18-70 promoten. Perfecte lens, zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding. Voelt een stuk steviger aan.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » di dec 04 2007 3:43 pm

Bob42 schreef:[quote="Uh Bob, ik zou toch graag willen denken dat ik mn 70-200mm f/2.8 en 17-35mm f/2.8 niet voor niets heb gekocht
Mooi spul is het natuurlijk wel!
Maar niet binnen ieders "draag"kracht (zowel financieel als anders :D ).
Maar mijn punt was dat dat dus niet perse nodig is: je kunt ook goede foto's maken met goedkoper materiaal (zelfs met een D40 en een kitlens).

Dat een professional, die in regen en wind sportrapportages maakt (om maar iets te noemen) degelijker spul koopt kan ik me voorstellen.
Dat sommige liefhebbers dat ook doen betekent niet dat mensen met minder dure spullen niet kunnen fotograferen. Kijk maar naar sommige postings in dit forum.[/quote]

Nee, snap ik :D De regel; "Het is niet waarmee je schiet, maar hoe je schiet" of iets dergelijks geld ook gewoon :D

Alleen de duurdere lenzen hebben uiteraard het voordeel van lichtsterkte over het gehele bereik, weinig CA, weinig vervormingen, hoog scheidend vermogen en resolutie.

Maar net wat je zegt; je moet er wel de draagkracht voor hebben, en het is niet alsof de d40 met bijpassende lenzen geen mooie plaatjes kan schieten :D

rik visser

Bericht door rik visser » di dec 04 2007 8:46 pm

Dan neem ik ook de 18-70 mee om te gaan bekijken :) , kan geen kwaad om een keer door de lens te kijken.

Rik

edwin1977

Bericht door edwin1977 » di dec 04 2007 10:46 pm

Hallo Rik,

Ik sluit me aan bij Bob. Heb zelf een maand terug de combinatie
D80+18-200VR aangeschaft. Ben zelf namelijk pas begonnen met deze hobby. Vond dit voor een beginner al een stevige investering.

Heb me ook laten leiden door adviezen om direct in goed glaswerk te investeren. Zou het nl. zonde vinden om er na een maand als achter te komen dat ik mijn kitlens moet vervangen omdat ik meer zou willen.
Kan je beter direct dat geld bij een goede lens doen...

Heb verder voor deze Nikon lens gekozen omdat er over het algemeen positief geschreven wordt over de kwaliteit (van de foto's) van deze lens in relatie tot de prijs en andere merken. Vanwege het bereik is het een mooie lens om te ontdekken waar je interesses liggen( landschap/ portret/macro/etc....).
Daarnaast denk dat als de hobby serieuzere vormen begint aan te nemen deze lens altijd makkelijk blijft voor vakanties/dagjes uit/etc...

Tot op heden voldoet de lens prima aan mijn nog "lage"eisen.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Edwin

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » di dec 04 2007 10:50 pm

De 18-200mm is ook zeker een mooie lens om mee te beginnen!

Shamrock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Shamrock » wo dec 05 2007 5:42 pm

edwin1977 schreef:Hallo Rik,

Ik sluit me aan bij Bob. Heb zelf een maand terug de combinatie
D80+18-200VR aangeschaft. Ben zelf namelijk pas begonnen met deze hobby. Vond dit voor een beginner al een stevige investering.

Heb me ook laten leiden door adviezen om direct in goed glaswerk te investeren. Zou het nl. zonde vinden om er na een maand als achter te komen dat ik mijn kitlens moet vervangen omdat ik meer zou willen.
Kan je beter direct dat geld bij een goede lens doen...

Heb verder voor deze Nikon lens gekozen omdat er over het algemeen positief geschreven wordt over de kwaliteit (van de foto's) van deze lens in relatie tot de prijs en andere merken. Vanwege het bereik is het een mooie lens om te ontdekken waar je interesses liggen( landschap/ portret/macro/etc....).
Daarnaast denk dat als de hobby serieuzere vormen begint aan te nemen deze lens altijd makkelijk blijft voor vakanties/dagjes uit/etc...

Tot op heden voldoet de lens prima aan mijn nog "lage"eisen.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Edwin
Alsof ik mijn eigen gedachtengang aan het lezen ben. :) Heb zelf ook sinds kort de D80 met 18-200 VR en heb deze om dezelfde redenen aangeschaft als Edwin. Het blijft een lastige keuze om het juiste objectief te kiezen, maar belangrijk is om te weten wat je wilt fotograferen en vervolgens daar een lens bij te zoeken.
Bij vlagen ben ik geniaal..... Helaas is het hier altijd windstil!.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”