Tegenvallende resultaten van de D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: Tegenvallende resultaten van de D500

Berichtdoor Marten » zo sep 25 2016 9:03 am

Peter schreef:
Marten schreef:Ik begrijp nog steeds niet wat er nu mis is met die D500.
Het lijkt mij meer dat je aan deze en andere nieuwe camera's zult moeten wennen. Problemen liggen meestal bij de fotograaf en zelden bij de apparatuur. ..

Niet persoonlijk bedoeld, maar .., heb jij de D500 in handen gehad dan? Ik vind je redenering ietwat kort door de bocht. .


Het lijkt mij nou niet, Peter, dat ik de D500 in handen moet hebben gehad om bovenstaande mening te kunnen hebben. Het is een mening die ik al langer heb en los staat van welk model dan ook.
Aan iedere nieuwe camera zal de gebruiker weer moeten wennen. Dat geldt ook voor de D500.
Twee dagen lijkt mij daarvoor overigens wel wat kort, zeker om te suggereren dat er iets met de AF mis zou zijn, zoals jij doet.
Ik heb er zeker een half jaar over gedaan, voordat ik scherpe foto's uit mijn D810 kreeg.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tegenvallende resultaten van de D500

Berichtdoor evelakes » zo sep 25 2016 9:35 am

Ik vloek wel wat in de Nikon kerk maar het is vergelijkbaar met de 7dII het geavanceerde AF systeem maakt het niet makkelijker voor iedereen.
Natuurlijk komen er niet altijd 100 % goede camera's van de band er zal best wel een percentage niet in orde zijn, maar de leercurve om er goed mee om te gaan
gaat ook best wel wat tijd inzitten. Vooral op redelijke afstand wordt het niet makkelijker als de licht omstandigheden niet optimaal zijn en de luchtlagen een
negatieve invloed hebben.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tegenvallende resultaten van de D500

Berichtdoor Peter » zo sep 25 2016 9:39 am

Marten

Ik heb nimmer gesuggereerd dat er iets met het AF systeem niet deugt. Mijn conclusie was dat de jarenlange ontwikkeling tussen de.D300s en de D500 mij niet bracht wat ik ervan had verwacht. Ik zag het in ieder geval niet terug in de foto's. Dat er een leercurve nodig is, volstrekt mee eens. Maar als die leercurve moet gaan betekenen dat ik moet beginnen bij het maken van slechtere foto's dan kijk ik gerust even verder c.q. blijf ik vooralsnog bij mijn D300s
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tegenvallende resultaten van de D500

Berichtdoor Ericb » zo sep 25 2016 9:58 am

Mijn ervaring is dat ik bij de D500 extra goed op mijn houding moet letten en de sluitertijd bij voorkeur iets korter moet houden dan in het verleden bij bv mijn oude D70, D200 en zeker in verhouding tot mijn D700 en D750. Dus bovenop de snelere sluitertijd die ik toch al toepas in verband met de verlengingsfactor.
Wellicht heeft het iets te maken met de pixeldichtheid, ik begrijp dat er iets vergelijkbaar speelt bij de D810.
Als ik met deze factoren rekening hou is het resultaat prima.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tegenvallende resultaten van de D500

Berichtdoor Marten » zo sep 25 2016 10:02 am

Peter schreef:...Ik heb nimmer gesuggereerd dat er iets met het AF systeem niet deugt. .

Peter schreef:..... Los van de D500 zijn er mankementen genoeg geconstateerd in de Nikon lijn de afgelopen jaren. Op zich wellicht begrijpelijk. Aan elk product mankeert wel eens wat. .


Dan ben ik door bovenstaande passage blijkbaar op het verkeerde been gezet.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tegenvallende resultaten van de D500

Berichtdoor mozes » zo sep 25 2016 10:24 am

Peter schreef:
Marten schreef:Ik begrijp nog steeds niet wat er nu mis is met die D500.
Het lijkt mij meer dat je aan deze en andere nieuwe camera's zult moeten wennen. Problemen liggen meestal bij de fotograaf en zelden bij de apparatuur.
Wat is trouwens het Flickr sausje?


Niet persoonlijk bedoeld, maar .., heb jij de D500 in handen gehad dan? Ik vind je redenering ietwat kort door de bocht. Dat geloof ik niet. Los van de D500 zijn er mankementen genoeg geconstateerd in de Nikon lijn de afgelopen jaren. Op zich wellicht begrijpelijk. Aan elk product mankeert wel eens wat. En veelal zal het ongetwijfeld vaak aan de fotograaf liggen. Maar zeer zeker niet altijd. Ik heb me niks verbeeld. Die D500 bracht mij niet wat ik ervan had verwacht. Wellicht lag dat aan mij, maar ik durfde de gok niet aan. Ik blijf bij mijn D300s vooralsnog

Ik kom van een 1DmkII naar een D7100.
In het begin hetzelfde probleem, heb echt overwogen om weer terug te gaan naar de canon.
De 24mb sensor en het ontbreken van het anti alias filter kan een scherpe foto onscherp maken.
Het vraagt net wat meer van je, ik heb zeker een 2 maanden nodig gehad om de camera onder de knie te krijgen.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tegenvallende resultaten van de D500

Berichtdoor Frans Heinsbroek » zo sep 25 2016 10:38 am

Dat heeft zoals eerder al omschreven met de pixeldichtheid te maken en die is van een 24mp DX sensor nog hoger als van de D810. Ik gebruikte op mijn D7100 als stelregel dat bij uit de hand fotograferen de sluitertijd minimaal 2x het aantal mm moest zijn dat ik gebruikte. In het geval van statiefgebruik maakte ik bijna altijd gebruik van de spiegel opklap functie om trillingen van de spiegel tegen te gaan. Ik kon met de D810 zonder problemen overweg maar had de leercurve van de D7100 al gehad.

De pixeldichtheid van de 20mp sensor van de D500 zal ongetwijfeld ook meespelen in dit topic.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tegenvallende resultaten van de D500

Berichtdoor Ericb » zo sep 25 2016 10:47 am

Hoi Frans, precies wat ik bedoel. Ik hanteer ook globaal 2* brandpuntsafstand voor de sluitertijd.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tegenvallende resultaten van de D500

Berichtdoor Frankie » zo sep 25 2016 11:26 am

De D500 munt uit met name op zijn focussysteem, dat voor geweldig scherpe resultaten in moeilijke omstandigheden kan zorgen. Als je een technisch nieuwere camera wilt, is het de moeite om te investeren in een eventuele leercurve. Ik vraag me af of bij een volgend recent model de leercurve minder steil zal zijn. Hier worden al veel zinvolle punten genoemd waarmee je rekening kunt houden. Het leerrecept is voor elke fotograaf anders, iedereen heeft zijn eigen maniertjes geleerd in de loop der tijd.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tegenvallende resultaten van de D500

Berichtdoor Robert » zo sep 25 2016 1:28 pm

Vwb de opmerkingen over de sluitertijd dat klopt, mee eens, alleen had TS de foto's gemaakt op een statief.
Dan lijkt me bewegingsonscherpte niet voor de hand liggend.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tegenvallende resultaten van de D500

Berichtdoor GTJ » zo sep 25 2016 2:53 pm

zal eens bij Chipclean langs gaan met body en lens om de body op de lens af te stellen, denk dat er een wereld voor je open gaat....
Gebruikersavatar
GTJ

Forumlid
Berichten: 3630


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tegenvallende resultaten van de D500

Berichtdoor ReneG » zo sep 25 2016 4:02 pm

Bij mij waren dit soort scherpteproblemen toen ik naar camera's met een hogere resolutie veelal opgelost door gewoon ervoor te zorgen dat ik iets snellere sluitertijden ging gebruiken. Veelal betekende dat ook dat de ISO iets omhoog moest, iets wat niet echt een issue is bij de nieuwere camera's. Ik heb in mijn omgeving wel soortgelijke klachten gehoord van fotografen, die veelal op deze manier ook opgelost zijn.

Verder is enige lichte verscherping in de nabewerking natuurlijk aan te raden bij digitale beelden.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tegenvallende resultaten van de D500

Berichtdoor JaapV » zo sep 25 2016 4:33 pm

Net als wat ik meemaakte van D90 naar D800.
De nieuwe camera eist gewoon meer van de (amateur-)fotograaf.
Ff wennen... :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tegenvallende resultaten van de D500

Berichtdoor Ericb » zo sep 25 2016 4:39 pm

Robert, dat hangt er natuurlijk wel van af wat voor statief en leescombinatie het betreft. Of bv per ongeluk de VR aan laten staan.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tegenvallende resultaten van de D500

Berichtdoor Robert » zo sep 25 2016 6:33 pm

Dat klopt Eric, maar het statief ken ik toevallig ik heb hem zelf ook. Die zou het aan moeten kunnen.
De kop ken ik niet. En VR aan is idd funest.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten