MO september 2016, Beoordeling foto's - "Dit is mijn comfortzone"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Kom uit je comfortzone, welke foto spreekt jou aan of zou jij ook wel hebben willen maken?

richhanz
0
Geen stemmen
edrocket
0
Geen stemmen
Wally118
4
13%
Sandor Gora
0
Geen stemmen
Nikkormaat
0
Geen stemmen
edakanja
0
Geen stemmen
Tonda
0
Geen stemmen
Ruud-388
1
3%
Reina B
0
Geen stemmen
mozes
3
9%
Belinda
1
3%
w.wind
1
3%
jur001
2
6%
LJ-Jochem
4
13%
noortje53
1
3%
Janvis
0
Geen stemmen
josti
12
38%
Reneg
1
3%
Andre van Driel
0
Geen stemmen
sled9e
0
Geen stemmen
Charlie Scene
2
6%
 
Totaal aantal stemmen: 32

Onderwerp:

MO september 2016, Beoordeling foto's - "Dit is mijn comfortzone"

Berichtdoor Mieke53 » vr sep 30 2016 11:59 pm

Dag allemaal,
Het is weer zover, we mogen weer stemmen. Deze keer kregen jullie geen onderwerp in een keurslijf, maar een kijkje in een thema wat jullie heerlijk vinden om te verbeelden.
Natuurlijk mag je je stem motiveren maar het hoeft niet.

Linkje naar de foto's van september 2016 "Dit is mijn comfortzone" :
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=65569

Linkje naar de winnaar van augustus 2016het thema: "Vakantie, leuk of niet?"
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/exifviewer.php?i=https://c1.staticflickr.com/9/8605/28715848944_f87f6074b3_o.jpg
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO september 2016, Beoordeling foto's - "Dit is mijn comfortzone"

Berichtdoor josti » za okt 08 2016 7:08 pm

Even voor de stapel inzendingen gaan zitten en hierbij de aftrap voor deze maand. Een leuke opdracht weer deze maand alleen bijna onmogelijk om te beoordelen :huh: . Met de ene comfortzone heb je iets en met de andere helemaal niets. Dat bepaalt voor mij in ieder geval ook of ik een foto mooi vind, of het mij aanspreekt en of de foto dus hoge ogen gooit in de stemming. Lekker veel inzendingen deze maand ook. Een poging om iets van de ingezonden foto's met het thema 'comfortzones' te vinden.

richhanz: de miniatuur Karel Doorman. Bij macro voel ik mij ook altijd prettig. Leuke foto waarbij de rotor nog wat meer in beeld had gemogen.
edrocket: selfie? Zo ja knap gemaakt! technisch prima uitgevoerd. De comfortzone kan ik alle kanten op: botox (jong blijven)? Je beroep? Of ... vul maar in. Goed gevonden in ieder geval.
Wally118: fotografisch gezien niet mijn comfortzone maar ik heb enorme bewondering voor de vogelaars onder ons. Ook deze ijsvogelfoto spreekt mij weer aan: mooi geïsoleerd, ragscherp en een prachtig moment. De eerste voor mijn top 3.
Sandor Gora: een echte Gorafoto. Je comfortzone is in veel van je foto's te herkennen en ook deze laat dat weer zien. Gewoon zoals het is, zonder verder opsmuk. Leuke interpretatie van het thema.
Nikkormaat: ook hier een herkenbare comfortzone. Mooi moment wat betreft de blikken van de dames. Qua compositie/standpunt is er winst te halen: achtergrond wat vager/rustiger of beide zijden iets croppen, hoewel dat misschien weer te koste gaat van de ruimte om de schaatsters heen.
edakanja: leuk idee en prima uitgevoerd. Misschien had je een nog iets lager standpunt kunnen pakken zodat de bovenkant van de boeing ook te zien is.
Tonda: aardige foto van je hond. Ik snap de comfortzone, maar in de foto eist de hor wat teveel aandacht op. Nog een paar vlekjes op de vloer wegpoetsen. maakt het beeld nog wat verzorgder.
Ruud-388: jammer inderdaad dat er geen grondmist was. Dat had de foto waarschijnlijk een stuk mooier gemaakt. Nu spreekt hij mij niet zo aan. Ik zie wel potentie in de linker voorgrond met de lucht. De planten rechtsonder leiden mijn aandacht af.
Reina B: qua comfortzone mmoi gevonden om je vak te laten zien, qua foto wat minder; ik vind het beeld wat rommelig overkomen.
mozes: ook een herkenbare comfort zone. Ik geniet altijd van je foto's in het sportdraadje en ook deze mag er zijn. De coureur spat van het scherm af hier. Ik heb het gevoel dat er iets meer zwart in mag. De tweede voor mijn top 3.
Belinda: en weer een bekende zone :wink: heerlijke macrofoto. Meestal vind ik bij macro´s: less is more. Hier vind ik de herhaling van de bloem in de achtergrond ook mooi. Over de scherpte twijfel ik. Voor mijn gevoel kan die nog wat meer op de bij liggen. En de derde voor mijn top 3.
w.wind: ook een bekende comfortzone van Wim. Mooie avondfoto qua sfeer. Ook een van mijn geliefde bezigheden. Qua compositie kan de toren wat naar links en de boot naar rechts.
jur001: de tweede avondfoto. Spreekt mij qua sfeer iets meer aan dan die van Wim. De onderste bebouwing kan wat meer zichtbaar vind ik.
LJ-Jochem: en de derde avondfoto. Strakke opname waar de lucht en de brug erg mooi zijn. De (riool?)buis op de voorgrond maakt voor mij dat hij net niet in mijn top 3 zit. Maar ik snap ook dat je hem meeneemt in je foto voor bijvoorbeeld iets meer diepte.
noortje53: straatfotografie als comfortzone. Niet echt mijn ding, maar dit is wel een lekkere foto die een heerlijke uitstraling heeft. Mooi gezien. Zelf zou ik proberen iets naar links te gaan om het reclamebord kwijt te raken. Maar ja, dan was je moment waarschijnlijk ook weg.
Janvis: leuke macrofoto. Altijd leuk om te doen. Hij komt fraai het beeld inrijden. Jammer van het afleidende stukje tafel op de voorgrond.
josti: naast een van mijn fotografische comfortzones (voor niet-oosterlingen met aanders kiek'n bedoel ik andere, verrassende standpunten opzoeken), heb ik het thema ook letterlijk genomen.
Reneg: het vliegtuig staat er mooi op. Fraai vind ik het zichtbare geweld van het vuur en de kleuren op de bovenste vleugels. Van dat laatste had ik graag meer gezien. Maar ik kan mij voorstellen dat je dit allemaal heel snel moet vastleggen
Andre van Driel: leuk 'bootje' dat mooi het beeld in komt varen. Door de achtergrond is goed zichtbaar wat een enorm bakbeest dit is.
sled9e: mooie foto die de structuur van het gebouw goed laat zien. Zelf had ik de rechtermuur rechtgezet, hoewel, juist omdat geen van de lijnen recht is, de foto daardoor wat extra's krijgt. Weet niet goed hoe ik dat moet verwoorden.
Charlie Scene: zwart-wit met een dubbele bodem (de (inhoud) van de koelkast?). Mooie zwart-wit foto met een lekker contrast. Moet niet makkelijk geweest zijn om dit te maken. Mooi gevonden!

Mijn top 3 is dus Wally118, mozes en Belinda. Stuk voor stuk fraaie foto's maar onvergelijkbaar. Omdat ik er maar één mag kiezen, blijf ik het dichtst bij een van mijn eigen comfort zones en dat is de foto van Belinda :thumbup: .

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO september 2016, Beoordeling foto's - "Dit is mijn comfortzone"

Berichtdoor Mieke53 » za okt 08 2016 8:31 pm

Prachtig afgetrapt Jos :thumbup:
Was veel werk deze keer met al die inzendingen.
Dankjewel.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO september 2016, Beoordeling foto's - "Dit is mijn comfortzone"

Berichtdoor Janvis » za okt 08 2016 9:13 pm

Dank je wel voor de feedback Jos.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO september 2016, Beoordeling foto's - "Dit is mijn comfortzone"

Berichtdoor Nikkormaat » za okt 08 2016 11:54 pm

Hallo Josti. Ik waag mij nog niet aan commentaar op de foto's. Wel dank voor jouw opmerkingen. Ik heb het kader bewust zo gelaten. De schaatsers worden door de asymetrie in mijn beleving als het ware naar rechts gezogen, wat een hogere snelheid suggereert. Die onrustige achtergrond is werkelijk een voortdurende kwelling waaraan ik behalve via Lightroom iets aan kan doen. Of er is rommel op de achtergrond of heftig tegenlicht of kletsende ouders aan de kant. Om gek van te worden. Waar ik ook ga staan, er is ondanks F 2,8 of 200 mm op de achtergrond altijd iets te duidelijk zichtbaar. Wie geeft mij een tip?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO september 2016, Beoordeling foto's - "Dit is mijn comfortzone"

Berichtdoor josti » ma okt 10 2016 7:42 pm

Gewoon doen Nikkormaat: ook ik ben een doodgewone amateur en liefhebber van fotograferen. Niks professioneels aan mijn mening over de foto's. Ik probeer te verwoorden wat een foto mij doet. Voor een ander kan dat weer iets heel anders zijn. Zo helpen we elkaar met de commentaren/feedback op de foto's; voordeel is ook dat je hierdoor zelf ook beter/anders gaat kijken bij het maken van foto's. Kortom, naast leuk is het ook erg leerzaam om je mening over ingezonden foto's te geven.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO september 2016, Beoordeling foto's - "Dit is mijn comfortzone"

Berichtdoor Richard » wo okt 19 2016 10:13 pm

Mijn eigen foto is er een met meerdere persoonlijke lagen: de dag vliegen met de Catalina is figuurlijk ook voorbij gevlogen: viewtopic.php?f=98&t=65445&p=839646
De Catalina is een comfortzone. Naast genoeg foto's is het model er een tastbare herinnering aan. De andere comfortzone: thuis macrofoto's maken en verder verwerken.

Genoeg mooie foto's om over een keuze na te denken.

Mijn keuze is naar Mozes gegaan omdat ik heel veel respect heb voor je werk.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO september 2016, Beoordeling foto's - "Dit is mijn comfortzone"

Berichtdoor Alex » do okt 20 2016 9:55 am

gekozen voor Josti;

- De stijl van de foto = strak = Josti (dus feitelijk de opdracht)
- Foto straalt comfort en comfortzone uit !; mooie dubbele interpretatie.
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO september 2016, Beoordeling foto's - "Dit is mijn comfortzone"

Berichtdoor Nikkormaat » do okt 20 2016 11:07 am

Er zitten veel prachtige foto's tussen, waarvan de fotograaf inclusief ikzelf al eens eerder een plaatje uit zijn / haar comfortzone heeft ingestuurd. Vanwege de compleet andere benadering, in min of meer zijn eigen woorden "Anders kijken dan gebruikelijk" kies ik voor Josti.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO september 2016, Beoordeling foto's - "Dit is mijn comfortzone"

Berichtdoor pveenstra » do okt 20 2016 2:05 pm

Moeilijk, moeilijk!
Vind ik de mooiste, strakste foto - en het thema mooi verbeeld; josti.
Maar er zaten nog veel meer prachtige foto's bij!
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO september 2016, Beoordeling foto's - "Dit is mijn comfortzone"

Berichtdoor edrocket » za okt 29 2016 10:08 am

De ene comfortzone levert mooiere of interessantere foto’s op dan de andere. Het onderwerp vergt soms ook meer kunde. De ijsvogel: pats, prachtig. De andere is meer op persoonlijk van aard zoals sledge’s kerkraam.
Fantastisch idee van Josti, goed uitgevoerd. Een prachtige foto vanwege de eenvoud. Echt een winnaar.
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO september 2016, Beoordeling foto's - "Dit is mijn comfortzone"

Berichtdoor Mieke53 » za okt 29 2016 11:21 am

Ook hier stem voor Jos.
Maar lang getwijfeld, ook over de foto Reina, de ijsvogel, Edrocket, Sandor, en nog een aantal anderen.
Fijn weekend allemaal.

Noor
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO september 2016, Beoordeling foto's - "Dit is mijn comfortzone"

Berichtdoor Mieke53 » za okt 29 2016 4:33 pm

Hoi allemaal,
I.p.v. maandag 31 oktober ga ik zondag sluiten. Stem dus nog snel en plaats nog tot morgenavond 22.00 uur je foto.
Jos gaan we denk ik niet meer inhalen :D

Ik bedank iedereen al vast voor haar of zijn inbreng met dit onderwerp, hij ging weer lekker.

Fijn weekend allemaal.

Groet, Noor
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO september 2016, Beoordeling foto's - "Dit is mijn comfortzone"

Berichtdoor Mieke53 » ma okt 31 2016 12:19 am

Jos,
Met overmacht gewonnen.
Van Harte namens ons allemaal :prost: :thumbup: .
Opnieuw plekje in de eregalerij :mryellow: .

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedoen aan deze opdracht "Dit is mijn comfortzone".
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten