D7200 teller begint op nul

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7200 teller begint op nul

Berichtdoor peterv » za okt 01 2016 4:54 pm

Goedemiddag,

ik ben in het bezit van een nikon D7200. De foto's worden genummerd met dsc_0001, dsc_0002 enz.

Na foto dsc_9999 begin de telling weer bij dsc_0001.

de camera heeft zelf een nieuw mapje aangemaakt dus verder geen probleem, echter kan dit voor mijn opslag wel een probleem gaan worden.

Hoe kan ik dit voorkomen en de camera gewoon laten door tellen ?
peterv

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200 teller begint op nul

Berichtdoor Patrick » za okt 01 2016 5:09 pm

Niet. De beste oplossing vind ik zelf om de foto's bij het importeren van naam te veranderen. Ik gebruik daarvoor het formaat PP_yyyymmdd_hhmmss.NEF, waarbij PP mijn initialen zijn en de rest de datum en tijd. Dat gaat prima met Lightroom of Nikon software.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 teller begint op nul

Berichtdoor Janvis » za okt 01 2016 5:12 pm

ga in het menu naar "setup menu" en ga dan naar "Opeenvolg.nummering" en zet die aan. Dat is wat ik ff snel op internet heb gevonden.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200 teller begint op nul

Berichtdoor gijs sandberg » za okt 01 2016 5:13 pm

Peter,
Dat mechanisme is standaard op de meeste Nikon's.
Bedenk dat er in vier posities-bestandsnaam niet meer foto's passen.
Het is aan te raden om bij het binnenhalen op de PC de bestanden een passende map en unieke bestandsnaam te geven.
oa Nikon's Vieuw en transfer software bieden diverse mogelijkheden.
re: doortellen
Je moet dit niet verwarren met de instelling op de kamera die doortellen op verschillende geheugenkaarten mogelijk maakt.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 teller begint op nul

Berichtdoor henkk » za okt 01 2016 5:20 pm

Ik verander dsc_ in mijn initialen_x waarbij x 1, 2, 3 etc is. Dan nummert hij steeds 9999 door.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 teller begint op nul

Berichtdoor pveenstra » za okt 01 2016 5:27 pm

Je kan de set up van de nummering aanpassen in het menu, bij mij telt hij gewoon door. Ik vond sowieso dat "dsc" niets toevoegen.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 teller begint op nul

Berichtdoor peterv » za okt 01 2016 7:28 pm

Dank voor de reactie´s, als ik het goed begrijp en dsc_ weghaal, heb ik dan 8 karakters ? dus 1 t.m 99999999
peterv

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200 teller begint op nul

Berichtdoor Janvis » za okt 01 2016 7:41 pm

Die tip die ik aangaf levert niet het gevraagde resultaat op helaas, heb het namelijk net zelf even geprobeerd bij mn eigen camera. Het enige wat ie doet is als je de foto's van het kaartje haalt die bijvoorbeeld tot dsc_100 gingen dan telt ie gewoon door met 101 maar ik vermoedt dat ie dan nog steeds na 9999 een nieuwe map aanmaakt en weer opnieuw gaan tellen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200 teller begint op nul

Berichtdoor gijs sandberg » za okt 01 2016 8:29 pm

Peter,
re: heb ik dan 8 karakters ...
Ik denk van niet, maar ik geef toe: het handboek kan hierin duidelijker zijn.
Veel makkelijker is om bij het binnenhalen een (wel-overwogen en consequente) naamgeving en opslag te kiezen.
Wellicht kan deze toelichting meer duidelijkheid geven
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /nummering
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op za okt 01 2016 10:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 teller begint op nul

Berichtdoor Peter » za okt 01 2016 10:06 pm

Janvis schreef:... maar ik vermoedt dat ie dan nog steeds na 9999 een nieuwe map aanmaakt en weer opnieuw gaan tellen.


correct, in die zin dat de teller niet op nul begint maar op één :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 teller begint op nul

Berichtdoor ben42 » zo okt 02 2016 12:19 pm

Patrick schreef:Niet. De beste oplossing vind ik zelf om de foto's bij het importeren van naam te veranderen. Ik gebruik daarvoor het formaat PP_yyyymmdd_hhmmss.NEF, waarbij PP mijn initialen zijn en de rest de datum en tijd. Dat gaat prima met Lightroom of Nikon software.


Patrick is volgens mijn een 'beheerste' fotograaf. Maar een aantal mensen zal wel eens foto's maken in een hoger tempo. B.v. door snel op de knop te drukken, te bracketen of b.v. in een 'continu' modus. Dan is het mogelijk om meer dan een beeld per seconde te krijgen. In dat geval is er nog een aanvulling op het 'formaat' van Patrick nodig.

Je kunt b.v. het systeem van Patrick aanvullen met als er nog een foto is binnen dezelfde seconde deze dan van een 'extra' stukje te voorzien. De meeste foto's hebben dan niet dit stukje, alleen als er meer foto's binnen een seconde worden gemaakt.
(Nadeel een aantal programma's kan dan de foto's in een foute volgorde sorteren).

Aanvullen met het dagvolgnummer. Dus iedere dag de nummering opnieuw laten beginnen. Voordeel je weet dan ook je hebt dan ook een indruk van hoever de dag gevorderd is of kunt zien hoeveel foto's je die dag hebt gemaakt.

Nog een mogelijkheid is het formaat uit te breiden met het huidige 'fotonummer' van vier posities. Deze methode gebruik ik. Voordeel hiervan is dat zowel de NEF's als de JPG's hierdoor altijd dezelfde nummering hebben voor dezelfde foto. (Dat kan ook weer een nadeel zijn).
Sorteervolgorde is altijd goed. (Behalve als de overgang van 9999 naar 0001 precies samenvalt met meerdere foto's in die seconde, maar dat is maar zeer zeldzaam).

Iedere methode heeft zo zijn eigen voor en nadelen. Maar de datum in de naam van de foto in volgorde van 'significantie' heeft zeer veel voordelen. Sortering, snel terug kunnen vinden.

Met de 4 posities die Nikon gebruikt voor het doornummeren is nu eenmaal een beperkt aantal combinaties mogelijk. Als je alleen maar de cijfers gebruikt is het maximaal aantal combinaties 10 000 (hiervan gebruikt Nikon er 9999). Die vier posities zijn niet uitbreidbaar binnen de camera en ook kunnen er alleen maar cijfers gebruikt worden.
Maar zoals geschreven is dit prima op te lossen bij het importeren van foto's. Gebruik een vergelijkbaar systeem als Patrick, dit lost de meeste problemen op.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200 teller begint op nul

Berichtdoor a90 » zo okt 02 2016 12:28 pm

Soortgelijke issues heb je ook als je met meerdere camera's werkt. Ik heb uiteindelijk destijds dsc_ vervangen voor d3s_ en d3x_ . Zo liep de nummering niet in de war en wist je gelijk wat wat was (al was de bestandsgrootte al een goede indicatie).

Daarnaast sla ik alles op per maand en komen de foto's elkaar niet 'tegen' met dezelfde bestandsnamen. Dit ook omdat ik nooit meer dan 10.000 foto's in een maand heb gemaakt met dezelfde camera.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 teller begint op nul

Berichtdoor Patrick » zo okt 02 2016 2:04 pm

Meerdere foto's binnen een seconde worden automatisch van een a, B, C, etc. voorzien door Lightroom. Geen enkel probleem. :-D
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 teller begint op nul

Berichtdoor ben42 » vr okt 07 2016 9:49 am

Geen Enkel probleem, daar ben ik het niet mee eens. Het zijn weliswaar luxe problemen, maar soms loop ik daar toch tegenaan.

Zelf geef ik de voorkeur aan een enkel 'vast' formaat, waarbij ik liever numerieke waarden gebruik dan een alphabeth. Het zal wel een stukje vakdeformatie van mij zijn, maar ik probeer een workflow te creeeren die altijd hetzelfde is en waar ik zo weinig mogelijk problemen mee heb.

Maar zoals al gezegd een luxe probleem. Ook het toevoegen van een letter werkt in de meeste gevallen.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200 teller begint op nul

Berichtdoor peterv » wo nov 02 2016 8:46 pm

dank voor de reactie's, ik ga eens kijken of ik met lightroom wat kan veranderen...
peterv

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten