Favoriete portretlens & advies

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Favoriete portretlens & advies

Berichtdoor HannahV » ma okt 03 2016 4:03 pm

Goedemiddag!

Ik ben het fotograferen weer wat serieuzer aan het oppakken. Ik heb er een tijd niets mee gedaan nadat ik gestopt was met de opleiding maar vind het zonde om mijn camera in de kast te laten staan. Ik heb dus wat rondgevraagd en zal aanstaande donderdag voor het eerst iemand anders zijn hond op de foto gaan zetten. Er was veel vraag naar dus ik ben heel benieuwd. En ja, echt, een hond. Ook die zijn heel fotogeniek!
Ik zit dus nu wat dingen te bedenken... Natuurlijk is materiaal niet alles, maar toch vraag ik me af of jullie een favoriete lens hebben voor (outdoor) portretten waarvan je zegt: dit is 'm!

Op dit moment heb ik de Nikon D7000 en gebruik ik voor bijna alles de Nikon 50mm f/1.4G. Verder heb ik o.a. staan: Nikon 24-120mm, Nikon 300mm f/4.0 en een Sigma50-200mm f/3.5-4.5 APO (1984).

Ik vraag me toch af welke men hier het liefst gebruikt voor het maken van portretten. De 50mm is een uitstekend objectief maar ik vraag me toch af of er iets bestaat wat nog idealer is en wat jullie ervaringen zijn. Ik heb zelf interesse in een 70-200mm 2.8 maar dat laat mijn portemonnee natuurlijk weer niet toe...
Zoals ik jullie wel merken heb ik er de ballen verstand van en heb ik geen idee hoe ik shoots etc. moet aanpakken :mryellow:
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Favoriete portretlens & advies

Berichtdoor gijs sandberg » ma okt 03 2016 4:25 pm

Hannah,
re: nog idealer ....
Natuurlijk een originele Nikon lens :D
FX gebruikers kijken vooral naar lenzen als 85 en 105mm, bovendien is iedere vaste (non-zoom) lens handzamer en veelal lichtsterker.
... waarmee ik niet zil zeggen dat je naar de winkel moet rennen voor de recente AF-S 105mm f 1.4 lens, een tweedehands 85 1.8 AF=D kan ook handig en handzaam blijken.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Favoriete portretlens & advies

Berichtdoor Jaap Driest » ma okt 03 2016 4:45 pm

Ik zou zeggen: Nikon 85mm 1.8D. Betaalbaar tweedehands, en een prachtige portretlens.
Voor meer geld: Nikon 105 2.0 DC. Duurder, en eigenlijk wat lang voor een DX camera, maar wel een heerlijk objectief.
Ik zou een 70-200 niet snel gebruiken voor portretten. Kwalitatief gezien prima, maar het schrikt mensen wel af, zo'n enorm kanon. En dat zie je terug in het portret.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Favoriete portretlens & advies

Berichtdoor Nikkormaat » ma okt 03 2016 4:46 pm

Op een FX wordt 85 en 105mm gebruikt. Met een cropfactor van 1,5 op een DX-camera D7000 heeft een 50mm het FX brandpunt van 75mm. Die 2e-hands 85mm FX wordt op de D7000 dan 128mm en een 105mm zou zelfs op 155mm uitkomen. Voor FX formaat 85 en 105mm heb je op een DX dus respectievelijk 55 en 70mm nodig. Dat brandpunt heb je met de 50mm al bijna in huis. Afgezien van de veel lagere lichtsterkte geldt dat ook voor de 70mm.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Favoriete portretlens & advies

Berichtdoor Jaap Driest » ma okt 03 2016 5:06 pm

Voor hoofd-schouders portret vind ik op FX 135mm ook een mooie afstand.
Dat maakt de 85mm op DX een mooie lengte voor portretten.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Favoriete portretlens & advies

Berichtdoor gijs sandberg » ma okt 03 2016 5:22 pm

Jaap,
re: zie je terug in
Wat dacht je van het gewicht (als ik goed keek is het een vrouwelijke vraagsteller, mogelijk niet van het model gewichthefster ... :shock: )
Een D7000 met 85 mm blijft makkelijk onder de twee kilo, een 70-200 2.8 weegt alleen al 3/2 kilo)
Groeten,Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Favoriete portretlens & advies

Berichtdoor Wilci » ma okt 03 2016 5:23 pm

"Natuurlijk is materiaal niet alles, maar toch vraag ik me af of jullie een favoriete lens hebben voor (outdoor) portretten waarvan je zegt: dit is 'm! "

Nou dat is nu voor mij wel heel gemakkelijk te beantwoorden: https://goo.gl/photos/Nwt5gNGLW3LK1u1k9

105mm vind ik een mooie afstand voor buitenportretten. Je zit niet direct het model op de lip zonder te ver weg te zijn. Maar met een 85mm 1.4 of 1.8 maak je buiten ook de aller mooiste plaatjes. Tamron en Samyang
maken deze prima objectieven voor een zeer redelijke prijs.
Laatst gewijzigd door Wilci op ma okt 03 2016 5:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Favoriete portretlens & advies

Berichtdoor ReneG » ma okt 03 2016 5:26 pm

85mm f/1.8G (of D als je op het budget let). Zeker de G is een prachtige lens. Je kunt er met beide sensors m.i. voor portretfotografie mee uit de voeten, al moet je er met de ene sensor iets dichter op zitten dan bij de ander. Meestal niet zo'n probleem tenzij je heel weinig werkruimte hebt.

Persoonlijk doet mijn 85mm het overigens een stuk beter (zowel qua scherpte, bokeh en AF accuraatheid) als de 50mm's die ik heb gehad.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Favoriete portretlens & advies

Berichtdoor Patrick » ma okt 03 2016 5:29 pm

Gewoon een 85mm f1.8 kopen. Ik vind persoonlijk de AFS versie prettiger dan de AF-D, maar beide zijn uitstekend.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Favoriete portretlens & advies

Berichtdoor becas » ma okt 03 2016 7:01 pm

85mm af-d is een fijne lens voor een mooie prijs.
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Favoriete portretlens & advies

Berichtdoor HannahV » ma okt 03 2016 7:32 pm

Ahh top, bedankt voor jullie reacties!!


Ik ga zeker kijken naar de 85mm. En inderdaad, die 70-200 is wel gruwelijk zwaar. Dat het mensen afschrikt, daar had ik nog helemaal geen rekening mee gehouden.
@Nikkormaat: oja, cropfactors! Jemig. Wat je allemaal niet vergeet. Zeker iets om rekening mee te houden. Ik ga maar eens verder met reviews lezen!
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Favoriete portretlens & advies

Berichtdoor Nikkormaat » ma okt 03 2016 8:04 pm

Is een 70-200mm zwaar in vergelijking met jouw geweer? De zo zichtbare lengte lijkt mij inderdaad eerder bezwaarlijk
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Favoriete portretlens & advies

Berichtdoor RichardBremer » ma okt 03 2016 9:11 pm

Voor portret op crop kan je ook eens kijken naar de Sigma 50-100 1.8 art. Een mooi compromis tussen verschillende brandpunten en erg lichtsterk.
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Favoriete portretlens & advies

Berichtdoor HannahV » ma okt 03 2016 10:11 pm

Nikkormaat schreef:Is een 70-200mm zwaar in vergelijking met jouw geweer? De zo zichtbare lengte lijkt mij inderdaad eerder bezwaarlijk


Dat geweer is ongeveer 5 kilo (heb net een nieuwe gekocht en ben nog bezig met balanceren dus hij is nog niet gewogen hahaha).
Maar om nou de hele tijd met een zware lens rond te zeulen.. ik weet niet hoe vaak ik hem zal gebruiken dan. Ik hoor er een hoop goede dingen over, maar was toch benieuwd of deze geschikt is voor portret. Zonde om het te kopen en nooit te gebruiken.
Of het echt wat wordt met fotograferen voor andere mensen weet ik ook nog niet, ben aan het rondkijken voor portretlenzen maar ben toch bang dat ik slecht werk aflever dus om dan een nieuwe lens te kopen...

Sinds het kopen van de nieuwe Anschütz 9015 ONE ben ik best een beetje blut :D
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Favoriete portretlens & advies

Berichtdoor Ludo » ma okt 03 2016 10:25 pm

Voor portretten kan ik je de 85mm f/1.8 G zeker aanraden, Hannah !
Ik heb 'm onlangs als occasion gekocht en gebruik 'm op mijn D7100: heb 'm een dagje
getest op Elfia, een evenement waar je naar hartelust portretten kunt schieten...
Heerlijk scherpe plaatjes, en hoewel ik voorheen tevreden was met de AF 28-70 f/2.8D
die ik voor dat doel gebruikte, laat de 85mm 'm ver achter zich.
Als budgetoptie zou je voor de f/1.8 D versie kunnen kiezen, de verschillen met de moderne
G versie zijn (voor zover ik begrepen heb) te verwaarlozen...
Laatst gewijzigd door Ludo op di okt 04 2016 9:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Ludo


Fotografeert met Nikon digitaal en -analoog > Flickr
Gebruikersavatar
Ludo

Socialmedia
Berichten: 1212


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten