In opdracht fotograferen.

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Re: In opdracht fotograferen.

Berichtdoor amber98 » do okt 13 2016 7:23 pm

Mensen waarvoor ik foto's maken, zijn zeer tevreden. Terwijl ik het zelf vaak nog onvoldoende vind. Daarom doe ik het gratis. Uiteindelijk is het wel mijn bedoeling om betaald werk te gaan doen. Zeker omdat ik nu ook maandelijks Photoshop CC en Lightroom CC moet betalen, heb ik buiten de gewone apparatuur ook nog kosten. (Kon onvoldoende uit de gratis programma's halen)
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: In opdracht fotograferen.

Berichtdoor justme » do okt 13 2016 7:31 pm

Hmm hoeveel staat je onkosten voor die software in verhouding tot de onkosten die je jaarlijks kwijt bent geweest bij de aanschaf van al je fotoapparatuur? ;)

Dan is die honderd euro per jaar niet zoveel schat ik, in ieder geval bij mij niet :P
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: In opdracht fotograferen.

Berichtdoor amber98 » do okt 13 2016 9:06 pm

Klopt uiteraard dat de apparatuur duurder is.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: In opdracht fotograferen.

Berichtdoor justme » vr okt 14 2016 8:20 am

dan is het toch extra grappig dat je 'nu je maandelijkse kosten maakt' realiseert dat er ook eens geld binnen mag komen?

Daarnaast mag je je er van bewust zijn dat er voor elke fotograaf wel klanten, en er voor elke klant wel een groep fotografen zijn. Dus of je je nu onderscheidt in prijs of kwaliteit, je klanten zijn er vast wel, maar je moet er wel zelf mee voor de dag komen!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: In opdracht fotograferen.

Berichtdoor amber98 » vr okt 14 2016 9:01 am

Het valt nu voornamelijk op omdat ik de maandelijkse kosten en nieuwe lenzen zelf moet betalen. De camera en lens wat ik nu heb, heb ik cadeau gekregen en hebben mij dus geen geld gekost. Nu pas begint mijn hobby echt geld te kosten.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: In opdracht fotograferen.

Berichtdoor Vincent » vr okt 14 2016 9:55 am

amber98 schreef:Nu pas begint mijn hobby echt geld te kosten.


Hobbies mogen ook geld kosten toch?
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: In opdracht fotograferen.

Berichtdoor amber98 » vr okt 14 2016 11:45 am

Tuurlijk, maar ik heb nog heel wat andere hobby's die geld kosten :)
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: In opdracht fotograferen.

Berichtdoor Vincent » vr okt 14 2016 1:51 pm

Ondanks de smiley toch even een serieuse reactie.

Wellicht kom ik in dit topic negatief over tov geld verdienen met fotografie. Dat is allerminst de bedoeling. Er is niets mooier dan je brood verdienen met het soort fotografie waar je hart en passie voor hebt!
:D

Maar het gaat mij vooral over een stukje bewustwording over zaken die erbij komen kijken en dan met name de eventuele complicaties, waar mensen vaak overheen kijken. Soms met behoorlijk dramatische gevolgen.

Mijn aanname daarbij is dat je alles legaal en wit doet, en dus netjes opgeeft bij de belastingdienst, zoals ik eerder in dit topic schreef. Kies je ervoor om dat niet te doen dan is dat een persoonlijke keuze, dan mijn advies om het hier niet in het topic te melden en je online niet professioneel te presenteren. Alle instanties en verzekeringsmaatschappijen hebben ook een prima internet verbinding. En je zal niet de eerste zijn die op een dergelijke manierdoor de mand valt.

Doe je alles legaal, dan is het in mijn ogen belangrijk dat je alles financieel op een rijtje hebt. Dat betekent dus dat je weet welke verzekeringen voor jou echt noodzakelijk (of nadrukkelijk adviseerbaar) zijn. Maar denk dan ook vooral aan de eventuele gevolgen voor toeslagen en uitkeringen. Er zijn genoeg verhalen bekend van mensen die een hoop geld terug moeten betalen omdat ze, achteraf, (gedeeltelijk of volledig) geen recht meer hadden op diverse toeslagen en/of de hoogte van een uitkering naar beneden werd bijgesteld. Dat kan wellicht ook gelden voor studenten, ik ben niet op de hoogte van de inhoud en regels van het huidige systeem.

Een reden om het niet te doen? Absoluut niet. Wel een reden om alles even op een rijtje te hebben en dan een bewuste keuze te maken. Het argument: 'mijn hobby kost geld' reken ik daar niet onder. Dat zou hooguit een initiatie moeten/kunnen zijn van dat proces.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: In opdracht fotograferen.

Berichtdoor mozes » vr okt 14 2016 2:14 pm

Huur subsidie, zorg toeslag of school toeslagen kunnen gekort worden.
Het kost best wat energie om uit te zoeken hoe het zit, en dan nog kan je onaangenaam verrast worden.

je kan in je belasting papieren opgeven hoeveel je hebt bijverdiend (resultaat genieter), hoe hoog het bedrag is dat je moet betalen aan belastingen hangt af van overige inkomnsten.
Ik denk dat, dat een goede start positie is, om daar vanuit verder op te bouwen.

Als er geen sprake is van ondernemerschap voor de inkomstenbelasting of van een dienstbetrekking, maar als u wel werkzaamheden verricht die rendabel zijn, geniet u inkomsten uit overig werk. U bent dan bij ons bekend als 'resultaatgenieter'. Uw resultaat wordt berekend alsof u ondernemer bent. Maar u hebt geen recht op bepaalde faciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek of de investeringsaftrek.


Als iemand het nog snapt?????????????
Afbeelding
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... verig_werk
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: In opdracht fotograferen.

Berichtdoor amber98 » vr okt 14 2016 9:43 pm

Ik doe de opleiding ondernemer dierverzorging, maar leer dus algemeen alles over ondernemen. Het is ook niet iets wat ik nu direct van plan ben, maar hoop het als extra te kunnen combineren met mijn toekomstige werk en eventueel daar al eerder mee te beginnen (op z'n vroegst over een jaar, liever nog 2 jaar aangezien ik nog niet veel ervaring heb). Ik verdien liever geld voor mijn hobbies door foto's te maken en hier telkens weer door te leren dan dat ik in een supermarkt vakken vul. Uiteraard is het niet zo dat ik alleen geld ermee wil verdienen omdat mijn hobbies toevallig veel geld kosten en zolang ik geen nieuwe lenzen koop, kan ik de andere kosten nog gewoon betalen. ;)

Maar ik ben nu een beetje een topic in aan het pikken heb ik het idee, het ging over Hannah die hier graag meer over wilde weten.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: In opdracht fotograferen.

Berichtdoor HannahV » vr okt 14 2016 9:58 pm

Maakt niet uit hoor @amber98! Ik lees rustig mee met alles wat er gezegd wordt, ervaringen en situaties van anderen zijn altijd interessant.

Van een hoop dingen heb ik gewoon absoluut geen verstand, vandaar dat ik soms weinig/niet antwoord...
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: In opdracht fotograferen.

Berichtdoor Peter » vr okt 14 2016 10:01 pm

enigszins wel inderdaad. Maar als meerderen baat bij de antwoorden hebben (en dat lijkt me) mag je blijven :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten