D750 of D500?

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

D750 of D500?

Berichtdoor stampert » za okt 15 2016 5:23 pm

Ik wil binnenkort graag een nieuwe body aanschaffen. Maar ik twijfel enorm tussen een fullframe of een crop. De D750 of de D500. Qua prijs schelen ze al aardig wat natuurlijk en daarom wil ik vragen wat jullie ervaringen zijn met deze body's.
Ik fotografeer graag in de natuur. Zowel vogels met een telelens als bloemetjes en beestjes met een macrolens.
Wat zijn jullie ervaringen en wat is jullie advies?
stampert

Clublid
Berichten: 6


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D500?

Berichtdoor JvdKooij » za okt 15 2016 5:26 pm

beiden :D

de FF voor bloemetjes en bijtjes en de DX voor de vogels, tenminste zo doe ik het (D610 en D7200)
scheelt ook een hoop wisselen van lenzen en settings
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D500?

Berichtdoor Robert » za okt 15 2016 5:27 pm

Voor vogels en macro kan de D500 prima uit de voeten.
Voor landschap (niet genoemd), macro en algemene fotografie (portretten, concertfotografie ed) zou ik voor de D750 gaan.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2638


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D500?

Berichtdoor Nikkormaat » za okt 15 2016 6:19 pm

Als concertfotografie hetzelfde is als weinig licht, zou ik ook voor de D750 gaan. Op de slecht verlichte IJsbaan in Haarlem redden alleen de FX'en het slechts met moeite om nog enigszins ruisvrij op ISO 6400 te schieten. De FX heeft bij macro minder scherptediepte.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 of D500?

Berichtdoor Frankie » za okt 15 2016 7:28 pm

Ik ken de 750 niet peroonlijk, maar voor zowel voor vogels als macro is de d500 top. Wat betreft autofocus, telefactor, ergonomie en f.p.s. zou ik voor de d500 gaan.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D500?

Berichtdoor Janvis » za okt 15 2016 8:17 pm

De D500 is het toptoestel uit de DX klasse. De D750 is de middenklasse uit de FX klasse... En als ik op internet zoek is de D500 eigenlijk de betere van de twee, heeft een hogere max. ISO, is sneller en is moderner... De vraag is dus of je tevreden bent met een kleinere DX sensor of dat je perse fullframe wilt gaan. (althans, dat is wat ik zo op internet vind).
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 of D500?

Berichtdoor Willem v D » zo okt 16 2016 9:18 pm

Welke camera heb je nu?
De d500 en de d750 zijn ergonomisch behoorlijk verschillend.

Ik zou dan eerder de d500 met de d810
of de d750 met de d7200 gaan vergelijken.
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 of D500?

Berichtdoor stampert » ma okt 17 2016 9:30 am

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb nu maar een D90 in gebruik nadat mijn eigen D80 het heeft begeven. Dus ben hoog nodig aan vernieuwing toe.
stampert

Clublid
Berichten: 6


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D500?

Berichtdoor Vincent » ma okt 17 2016 9:39 am

Maar hoe zit jij in je objectieven?

Kale bodyprijs ontlopen de D750 en de D500 elkaar nauwelijk. Maar als jouw huidige objectieven niet bruikbaar zijn op fullframe (of in elk geval niet beeldvullend) dan kan de D750 optie mogelijk toch veel duurder uitvallen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D500?

Berichtdoor stampert » ma okt 17 2016 2:27 pm

Met mijn objectieven kan ik op beide body's.
Dus dat is geen probleem.
stampert

Clublid
Berichten: 6


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D500?

Berichtdoor Wilci » ma okt 17 2016 3:55 pm

Nikkormaat schreef:Als concertfotografie hetzelfde is als weinig licht, zou ik ook voor de D750 gaan. Op de slecht verlichte IJsbaan in Haarlem redden alleen de FX'en het slechts met moeite om nog enigszins ruisvrij op ISO 6400 te schieten. De FX heeft bij macro minder scherptediepte.


Mee eens. Het groter formaat sensor van de D750 met bijkomende voordelen afwegen tegen de andere kwaliteiten van de D500. Dat is m.i. het hoofddilemma.

Ik heb de de D750, niks mis mee maar ik blijf hem wat kneuterig voelen in vergelijking met mijn pro-bodies.
Ik had graag (wie niet?) de D750 sensor in de D500 body gezien.
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D500?

Berichtdoor Nikkormaat » ma okt 17 2016 4:34 pm

Wat bedoel je met kneuterig. Hij ligt mij heerlijk in de hand. Alleen hadden al die prefab-instellingen van mij niet gehoeven.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 of D500?

Berichtdoor MarcvanZuylen » ma okt 17 2016 4:45 pm

Wilci schreef:
Nikkormaat schreef:Ik had graag (wie niet?) de D750 sensor in de D500 body gezien.


Inderdaad. Misschien dat er nog een keer een opvolger komt voor de D810?

Heb zelf de D800 en had een D700 als backup maar die laatste heb ik onlangs verkocht. Wil er toch wel een tweede camera bij hebben en ben gecharmeerd van de D750 maar zou ook graag net wat meer 'body' willen hebben. Daarbij het kantelbaar scherm is voor mij absoluut geen meerwaarde, de prestaties in de hoge ISO's daarentegen zouden voor mij de eventuele keuze tussen de D500 en de D750 wat makkelijker maken.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D500?

Berichtdoor Vincent » ma okt 17 2016 6:36 pm

Nikkormaat schreef:Wat bedoel je met kneuterig. Hij ligt mij heerlijk in de hand. Alleen hadden al die prefab-instellingen van mij niet gehoeven.


Ik weet niet of kneuterig het goede woord is maar ik ben persoonlijk ook nooit vrienden geworden met de D750 naast een pro-body. Uiteindelijk destijds toch maar verkocht en een tweede pro body ervoor in de plaats. Nooit spijt van gehad.

Het is natuurlijk ook net wat je gewend ben en/of wat je wilt vinden in een body, kwa functionaliteit, bediening, ergonomie etc. Beeldkwaliteit is niet alles als je shots mist omdat de bediening niet aansluit bij jouw wensen. Want op gebied van beeldkwaliteit heb je aan de D750 natuurlijk een meer dan prima camera.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D500?

Berichtdoor Remco H » ma okt 17 2016 6:38 pm

Ik ben zelf altijd een groot fan van full frame geweest, en dat ben ik nog. Ik dacht er al aan toen Nikon alleen nog maar crop-sensoren aanbood. (Ik ben ooit met film begonnen, vandaar.)
Ik heb de D750, en die bevalt me prima. Ik vind er niks kneuterigs aan, de body. Hij doet wat ik wil, en is stevig zat. Wat misschien een klein beetje jammer is, is het gemis van een echte AF-ON-knop. Daar kun je de AE-L/AF-L-knop voor instellen, maar die zit wel een klein beetje ver naar links. (Bij Canon zijn ze toch iets scheutiger met de AF-ON-knop.)
De U1- en U2-standen zijn erg handig. Ik heb er mijn meest gebruikte instellingen ondergebracht, waarbij U1 is voor situaties met veel licht, en U2 voor situaties met minder of weinig licht. Lekker simpel.
Wat mijn onderwerpen betreft: vooral de laatste tijd fotografeer ik onderwerpen waarin mensen een belangrijke rol spelen.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten