Batterij in V1 heeft ineens "het eind van de levensduur bereikt"

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

Batterij in V1 heeft ineens "het eind van de levensduur bereikt"

Berichtdoor JerryBig » zo okt 09 2016 3:44 pm

Plaats ik vanmiddag een opgeladen EN-EL15 batterij in mijn V1 en vertelt de display mij plotseling dat de batterij het einde van zijn levensduur heeft bereikt. Zo'n intensieve gebruiker ben ik nu ook weer niet en bovendien heb ik 3 van deze originele Nikon batterijen in mijn bezit.
Vervolgens stop ik deze batterij in mijn D750 en geen centje pijn, alles doet het gewoon. Een andere batterij in de V1 en eveneens geen centje pijn, alles functioneert naar behoren. Alleen deze batterij doet het dus niet (meer) in mijn V1.

Iemand enig idee wat dit is? Hoe kan dit? Wat doe ik eraan?
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij in V1 heeft ineens "het eind van de levensduur bereikt"

Berichtdoor Jolanda » zo okt 09 2016 4:00 pm

Hee, ik heb dat ook. Bij nikon nagevraagd en daar was het antwoord: helaas......

Ik heb geen d750 om te checken of hijnhet daarin wel doet.

Overigens is er een terughaalactie geweest met enkele batterijen. Dat kun je checken aan de hand van een serienummer op de nikon site.
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Batterij in V1 heeft ineens "het eind van de levensduur bereikt"

Berichtdoor JerryBig » zo okt 09 2016 5:04 pm

Jolanda: heb het even opgezocht. Dit had te maken met oververhitting en vervorming van de batterij. Volgens de serienummer check vallen al mijn exemplaren er in ieder geval buiten.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij in V1 heeft ineens "het eind van de levensduur bereikt"

Berichtdoor Jolanda » zo okt 09 2016 5:58 pm

Ik neem mijn batterij mee naar de glasdag evenals mijn v1. Kijkennwat de batterij doet in een d750.
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Batterij in V1 heeft ineens "het eind van de levensduur bereikt"

Berichtdoor JerryBig » zo okt 09 2016 7:16 pm

Heb een mailtje gestuurd naar Nikon Service. Ben benieuwd.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij in V1 heeft ineens "het eind van de levensduur bereikt"

Berichtdoor JerryBig » do okt 20 2016 11:11 am

Na diverse mailtjes heen en weer kreeg ik van Nikon het volgende antwoord:

"Alhoewel er niet precies aan te geven is wat de oorzaak van het probleem is zonder dat de batterij is geïnspecteerd, een Nikon batterij presteert echter in verschillende camera's anders. De BMS (battery management information) wordt anders gelezen door verschillende camera's) In alle waarschijnlijkheid is de batterij binnenkort inderdaad aan vervanging toe omdat deze nu problemen geeft met uw V1 camera (maar niet met uw D750)."

Ondanks dat er uiterst correct omgegaan is met mijn klacht, schiet ik er natuurlijk niet zoveel mee op. Voorlopig maar gewoon gebruiken in mijn D750 en zien of bovenstaande klopt. Vind het wel vreemd, want een batterij is aan vervanging toe of niet. Waarom verschillende camera's anders omgaan met een batterij vind ik ook raar. Als iemand het kan uitleggen hou ik me aanbevolen.

Overigens geeft deze batterij dezelfde melding in de V1 van mijn vader. Dus het is wel degelijk de combinatie V1 + batterij.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij in V1 heeft ineens "het eind van de levensduur bereikt"

Berichtdoor pveenstra » do okt 20 2016 1:48 pm

Ik kan me voorstellen dat de software in de ene camera op een ander moment met deze waarschuwing komt dan in de andere. Dat zal gebaseerd zijn op de eigenschappen van de camera. Wellicht vraagt een 1V1 meer van een batterij dan een D750.
Strikt genomen is zo'n waarschuwing natuurlijk flauwekul; als de accu aan zijn eindje is, dan merk je dat toch vanzelf?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Batterij in V1 heeft ineens "het eind van de levensduur bereikt"

Berichtdoor JerryBig » vr okt 21 2016 12:40 pm

Peter: klinkt logisch. Maar inderdaad, waarom waarschuwen en blokkeren?
Op is op zou je zeggen. Waarschuwen en verder werken lijkt me logischer, net als bij een inkt cartridge. Waarschuwing van bijna leeg zodat je alvast een nieuwe kunt kopen. Nu doet ie niets meer in de V1.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij in V1 heeft ineens "het eind van de levensduur bereikt"

Berichtdoor Ericb » vr nov 11 2016 6:53 pm

De accu's doen inderdaad af en toe vreemd. Een volledig opgeladen accu laat bij mij in mijn D750 100% zien, in mijn D500 80% of 90%. En in mijn V1 weer 100% maar loopt ie tijdens het gebruik veel sneller leeg. In mijn D500 loopt ie vergeleken met mijn D750 ook veel sneller leeg als ik de body niet gebruik, ondanks dat ik de D500 op vliegtuigmodus zet.
Over het vreemde gedrag van de accu's is al veel geschreven op het internet maar het is er niet duidelijker op geworden. De berichten en foutmeldingen spreken elkaar nog al eens tegen. Ik heb mijn oude accu's voor nieuwe kunnen omruilen omdat ik een D500 heb en die geeft in ieder geval problemen met oudere accu's. Schijnt inderdaad dat de D500 andere eisen aan de accu stelt. Daar is een omruil actie voor geweest. Er zijn dus 2 omruil acties geweest, 1 voor de oververhitting en 1 voor D500 gebruikers.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten