D500 en seriesnelheid/aantal seconden

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D500 en seriesnelheid/aantal seconden

Berichtdoor dutchNNphoto » za okt 22 2016 4:56 pm

Beste forumleden,

ik fotografeer sinds mei 2016 met de Nikon D500, met groot plezier maar nog steeds niet alles kunnen gebruiken, tot afgelopen week. Ik was in Polen om arenden te fotograferen vanaf het water. Reuze leuke hobby maar er viel wel wat op. Met de D500 moet ik 10 beelden per seconde kunnen maken en dat 20 seconden lang. Inderdaad zit er een grote sneldheid in de gemaakte beelden maar dat stopt ruim voor de 20 seconden. Ik heb het niet precies kunnen timen maar ik denk rond de 10 seconden hoor je de snelheid van gemaakte beelden beduidend minder worden, ik denk iets van 6 a 7 beelden per seconden.
Instelling van de camera: sluitertijd 1/12250 met F5.6 (daar zou het niet aan moeten liggen), ik gebruik een xqd kaart van Lexar (128gb met 440mb/s of te wel 2933x) in de eerste kaartsleuf en schrijf daar weg in RAW (of NEF) in 14bit compressie zonder verlies (volgens de gebruiksaanwijzing de stand om 200 beelden achter elkaar in 20 seconden te maken dacht ik)
In de 2de sleuf zit een Sandisk SDXC van 128gb met een snelheid van 95mb/s waar ik Jpeg fine op wegschrijf (en evt filmbeeld maar dat zou niets met mijn fotoseriesnelheid te maken moeten hebben).
Iemand enig idee wat ik niet goed doe, of verkeerd heb ingesteld?

Groet

Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9
dutchNNphoto

Clublid
Berichten: 59


Locatie: Houten (Utr)

Onderwerp:

Re: D500 en seriesnelheid/aantal seconden

Berichtdoor ReneG » za okt 22 2016 5:26 pm

In het algemeen zijn er er verschillende zaken die invloed kunnen hebben op de FPS en buffer. Bepaalde zaken zoals High ISO Noise reduction etc. Bij 14bit zijn de bestanden ook groter en zit de buffer sneller vol. Foto's naar beide kaarten wegschrijven kan het zeker ook negatief beinvloeden. Als je ook JPEG wegschrijft doet de camera ook nog bepaalde nabewerking. Dat kost allemaal processing power, geheugen (buffer) en beinvloed de doorvoersnelheid.

Ik ken de D500 niet echt, dus je zult echt even in de handleiding moeten kijken. Meestal staat het bij een voetnoot over de Ch stand.

Dat gezegd hebbende, ik vermoed dat 10 seconden max FPS bij RAW+JPEG met 14-BITs NEF wel zo'n beetje de limiet van de techniek zal zijn. Ik zou zelf voor 12 bit zonder JPEG/2e kaart wegschrijven hebben gekozen vermoed ik.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en seriesnelheid/aantal seconden

Berichtdoor ReneG » za okt 22 2016 5:41 pm

Ik heb even gekeken, er staat 200 in de tabel in de handleiding, behalve bij ONgecomprimeerde 14-bit RAW, dan is het 79. Heb je toevallig geen lossless compression aanstaan?.

Echter, deze getallen gaan uit van het wegschrijven van 1 type foto naar de (veel snellere) XQD kaart. Als je daarnaast ook nog JPEGs gebruikt (die ook in de buffer landen en gecorrigeerd worden door de camera) en die tegelijk wegschrijft naar een veel sneller kaartje, zit:
- Het geheugen veel sneller vol
- Zal de camera minder snel de foto's uit de buffer kunnen wegschrijven, omdat de SDHC kaart trager is en de bus meer belast wordt (doorvoersnelheid zeg maar).
- De processer er ook meer werk aan heeft (zeker als je bepaalde correcties aan hebt staan, die de camera in de buffer doet alvorens weg te schrijven).

Ik vermoed dus dat de combinatie van RAW+JPEG in combinatie met vrij hoge beeldkwaliteitsinstellingen is (van je RAW en JPEG) je buffer snel vullen. Dat waarschijnlijk mede aangevuld met bewerkingen (vertekeningscorrectie, eventueel High ISO NR etc.) zorgt ervoor dat de buffer veel sneller vol zit.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en seriesnelheid/aantal seconden

Berichtdoor ATOR » za okt 22 2016 5:45 pm

Misschien dat je de buffer 'halveert' omdat je naar twee kaarten wegschrijft. Dat zou de 10 ipv 20 seconden kunnen verklaren. Je zou het even kunnen proberen met één kaart en dan kijken of je wel de 20 seconden haalt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en seriesnelheid/aantal seconden

Berichtdoor Etienne2 » za okt 22 2016 7:07 pm

De volle snelheid haal je alleen met volledig opgeladen baterijen.
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en seriesnelheid/aantal seconden

Berichtdoor dutchNNphoto » zo okt 23 2016 10:59 am

Allen bedank voor de reactie's en het meedenken,
maar ik vrees dat het grootste struikelblok het aantal ISO is waarmee je foto's maakt. In de handleiding staat "bij 100 ISO" dus ook de vraag bij Nikon neergelegd of dit inderdaad van invloed zou kunnen zijn.
Wanneer ik daar een reactie/oplossing van heb zal ik die delen in dit linkje.
Mvg
Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9
dutchNNphoto

Clublid
Berichten: 59


Locatie: Houten (Utr)

Onderwerp:

Re: D500 en seriesnelheid/aantal seconden

Berichtdoor ben42 » zo okt 23 2016 11:35 am

Etienne2 schreef:De volle snelheid haal je alleen met volledig opgeladen baterijen.

Heb je hiervoor een 'bronvermelding' ?

Ben

*)
Het lijkt onwaarschijnlijk dat de kloksnelheid van de camera (en componenten) afhankelijk is van de batterij spanning. En volgens mij worde de snelheid van verwerking volledig bepaald door de kloksnelheid.
Terugklappen van de spiegel zou nog batterij afhankelijk kunnen zijn, maar ook dit lijkt mij nauwelijks tot geheel niet van invloed.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 en seriesnelheid/aantal seconden

Berichtdoor dutchNNphoto » zo okt 23 2016 11:48 am

Bovendien had ik een volle en-el18 in mijn grip zitten, (in de D300 is die zelfs seriesnelheid 'verhogend') dus er zou genoeg stroom aanwezig moeten zijn
Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9
dutchNNphoto

Clublid
Berichten: 59


Locatie: Houten (Utr)

Onderwerp:

Re: D500 en seriesnelheid/aantal seconden

Berichtdoor imaginary_nl » zo okt 23 2016 12:18 pm

Bursts van meer dan 10 seconden voor een vissende arend?! Ok, niet gemakkelijk, maar dit lijkt meer op filmen...

Terug naar de snelheid. Ik heb geen d500, maar bij een D3s gebruik ik het volgende:
14 bit nef lossless compr.
Kaart overloop
Af-c
Shutter prio
9 of 21 af sensoren
Middenste af
Geen bewerkingen in het toestel, dit vertraagt en verkleint de buffer bovendien. Daar lijkt mij jouw probleem te zitten. Na 10 sec is de buffer blijkbaar vol. Dat heeft ( nog) niets met de schrijfsnelheid te maken.
Daarna duurt het langer om de buffer weer leeg te krijgen door de langzamere sd kaart.
Zet die jpg op kaart 2 eens uit bijvoorbeeld

Hiermee moet je een eind komen.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en seriesnelheid/aantal seconden

Berichtdoor ben42 » zo okt 23 2016 12:32 pm

dutchNNphoto schreef: in de eerste kaartsleuf en schrijf daar weg in RAW (of NEF) in 14bit compressie zonder verlies (volgens de gebruiksaanwijzing de stand om 200 beelden achter elkaar in 20 seconden te maken dacht ik)
In de 2de sleuf zit een Sandisk SDXC van 128gb met een snelheid van 95mb/s waar ik Jpeg fine op wegschrijf


Zowel Raw als JPG in de buffer houden maakt het aantal foto's dat in de buffer kan kleiner. Voor de foto's die nog niet tot JPG zijn omgezet is bovendien tijdelijk een stukje extra buffer nodig om de bewerking in te doen.

Met de camera's die ik heb gebruikt was de buffergrote de meest bepalende factor voor het aantal beelden dat je kon wegschrijven. Dus de extra JPG in de buffer zal volgens mij het meeste effect hebben.

Als de buffer eenmaal vol zit zal de snelheid gaan dalen. Het wegschrijven naar de kaart heeft dan invloed. Nu weet ik het niet voor de D500, maar het wegschrijven naar twee kaarten gaat bij de D7000 volgens mij 'na' elkaar. De schrijftijd voor de JPG komt er dan dus extra bij, ongeacht de snelheid van de kaart. Bij een snellere kaart zal dit minder zijn maar wel extra.

Dus als de maximale snelheid 200 beelden per seconde is voor je camera, kan het heel goed zijn dat het maken van 200 RAW en 200 JPG foto's dan langzamer gaat dan het maken van 200 beelden per 20 seconden.

Ook bij de D500 weet ik het niet voor de D70 en D7000 gold de maximale buffergrote voor JPG beelden, de verwerkingssnelheid van de processor was genoeg om de beelden van 'raw' om te zetten naar JPG.(Uitzondering van de 3 MP beelden van de D70 hierbij was de buffergrote in beelden kleiner dan de 1.5 MP beelden van de D70 en ook kleinder dan de 6 MP beelden van de D70). De meest waarschijnlijke beperking is volgens mij dus wat er in de buffer moet staan, de JPG en de RAW.

Voor de CPU beperkingen zijn de ruisonderdrukking en JPG grote's waarbij de RAW niet direct een meervoud is van de JPG. Een jpg met een kwart van de pixels is dan wel snel een JPG met de helft van de pixels is dan een stuk langzamer.

Voorstel testje met alleen RAW.

Ben
Laatst gewijzigd door ben42 op ma okt 24 2016 11:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 en seriesnelheid/aantal seconden

Berichtdoor Etienne2 » zo okt 23 2016 2:29 pm

Ben
Heb dit inderdaad gelezen op internet, maar weet niet meer waar.
Testen worden steeds in optimale omstandigheden gedaan.
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en seriesnelheid/aantal seconden

Berichtdoor dutchNNphoto » zo nov 06 2016 12:01 am

Beste lezers,

na contact met Nikon nl was het verzoek een serie beelden op te sturen zodat die bekeken konden worden. Gaf helaas het probleem dat 1 foto ongeveer 20mb is en mijn email accounts dergelijke grote bestanden niet versturen. Ook het plaatsen op mijn website was geen optie, Nikon kon dat, om veiligheidsredenen, niet downloaden. Verzoek was de fabrieksinstellingen van de D500 terug te zetten.
Zover ben ik niet gegaan, wel heb ik wat veranderd in de instellingen om te kijken wat wel het gewenste resultaat gaf. Het weglaten van de 'back-up jpeg' bracht geen soelaas. Wat wel hielp was de sd-kaart als overloop instellen. Camera doet nu wat ik wil, 200 opnames achter elkaar in 20 seconden.
Mocht het dus gaan voorkomen dat ik dergelijke serie's wil gaan schieten heb ik bank B in het geheugen zo ingesteld dat ik de sd-kaart als overloop gebruik, de jpeg back-up achterweg laat en verder gewoon mijn instellingen kan doen.
In de A-bank heb ik wel de back-up op de sd-kaart. Evt snel wisselen tussen de A en de B bank kan door de Fn1 knop en instelwiel zo in te stellen dat je kan kiezen voor een bank (a t/m d)
Dank voor uw adviezen en wellicht dat deze oplossing meer mensen kan helpen.
Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9
dutchNNphoto

Clublid
Berichten: 59


Locatie: Houten (Utr)

Onderwerp:

Re: D500 en seriesnelheid/aantal seconden

Berichtdoor Tom van Hell » wo dec 14 2016 9:27 pm

wat voor kaart moet je er in hebben om die 200 beelden in 20 seconden te halen
Je hebt bijv een xqd van 210 mbps en een gewone sdxc van lexar 300 mbps Alle 2 in staat lijkt me om 9-10 beelden per seconden weg te schrijven
of heb ik dat mis
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en seriesnelheid/aantal seconden

Berichtdoor dutchNNphoto » do dec 15 2016 8:34 am

@ Tom,

het ligt niet alleen aan de kaart die je gebruikt, maar ook aan de instellingen van je camera. Grootste probleem is dat je niet op de (bijvoorbeeld) XQD het .NEF beeld kan wegschrijven en op je SD kaart de .JPEG als back-up. Je moet in de camera de SD als overloop gebruiken voor je XQD. En je kan niet op de grootst mogelijke kwaliteit je .NEF beelden maken (zie gebruiksaanwijzing pagina 389)
Mvg
Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9
dutchNNphoto

Clublid
Berichten: 59


Locatie: Houten (Utr)

Onderwerp:

Re: D500 en seriesnelheid/aantal seconden

Berichtdoor Tom van Hell » za dec 17 2016 9:49 am

Ik ben voorlopig alleen begonnen met de sdxc 280mb/s Voor alleen Raw lijkt me dat voldoende
Ik schiet nooit combi bestandsformaten
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten