advies lens produktfotografie

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Jaap Driest » ma okt 31 2016 10:21 pm

Die zwarte balken zijn een kwestie van belichting. Goed plaatsen van de lampen; misschien juist niet in een lichttent.
Je kunt experimenteren met het afplakken van een deel van je softbox, zodat je een soort streeplicht krijgt. ook de afstand van licht tot object is in dit geval van belang.
Maar als ik het voorbeeld zie, dan heb je voor dit werk naar mijn idee een macrolens nodig. De 105 misschien? :-)
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Benjamin Wassink » ma okt 31 2016 11:02 pm

Tokina 100mm f2.8 macro is ook heel goed,... en misschien wel de beste als je alles mee gaat rekenen.

Leuk om frezen te zien die wij op het werk gebruiken op onze freesbank.
Benjamin Wassink

Forumlid
Berichten: 166


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Pauline » di nov 01 2016 6:46 am

Benjamin Wassink schreef:Tokina 100mm f2.8 macro is ook heel goed,... en misschien wel de beste als je alles mee gaat rekenen.

Leuk om frezen te zien die wij op het werk gebruiken op onze freesbank.


Dat is zeker leuk! Mag ik vragen waar je werkt, misschien ben je wel klant van t bedrijf ;-)
Pauline

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Pauline » zo nov 06 2016 7:21 am

Nog even netjes afsluiten dit topic..
Het is uiteindelijk de 105 mm geworden, die is in de toekomst mocht er ooit een ff komen ook te gebruiken en daar houden we dan toch maar beetje rekening mee al ben ik op dit moment nog dik tevreden met mijn D7200. De uitkomst van de freesfoto's werden zo scherp dat de marketingafdeling er minder blij mee was, ieder pikkeltje werd opeens zichtbaar, hoewel dat heel normaal is is het niet wenselijk dus zo zie je maar, je kunt je doel ook voorbij schieten :wink: Verder moest ik even wennen aan het gewicht van de lens, met zijn 0,79 kg toch best een massief tiepje maar voor de frezen staat hij op statief dus ach..
Hieronder een foto gemaakt met de 105, de schacht van de frees is er aan gefotoshopt, voor de uniformiteit in catalogi en website..
Afbeelding
Pauline

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Janvis » zo nov 06 2016 10:19 am

Das een hele goeie foto geworden. Hier staat de 105mm macro ook erg hoog op de verlanglijst maar ik merk dat jij er dus dik tevreden mee bent :-)

En voor die spikkeltjes e.d. daar hebben we weer lightroom of photoshop voor hé :P
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor signxpress » zo nov 06 2016 11:08 am

Pauline schreef:Nee helaas, moet hem ook nieuw kopen ivm facturatie op het bedrijf.

Een klein beetje offtopic, maar een tweedehands lens of je deze nu koop met factuur via een speciaal zaak of via een bijvoorbeeld Marktplaats mag je gewoon in de boekhouding stoppen.
Heb je geen factuur is er geen BTW te verrekenen, dit is eenmaal al een keer gedaan.

Ik ben misschien nog niet zo ver ervaren als andere mensen op dit forum, maar persoonlijk denk ik dat je het beste een vaste objectief kan kiezen.
Zelf maak ik ook wel eens foto's van producten, dit doe ik meestal met mijn 35mm wat perfect gaat, althans voor mijzelf.


[Edit]
O, ik zie dat je al een objectief gekocht hebt, ik zag even niet dat er een tweede pagina was met berichten.

Wat betreft je foto, die is best mooi scherp geworden :thumbup:
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Pauline » zo nov 06 2016 11:57 am

Janvis schreef:Das een hele goeie foto geworden. Hier staat de 105mm macro ook erg hoog op de verlanglijst maar ik merk dat jij er dus dik tevreden mee bent :-)

En voor die spikkeltjes e.d. daar hebben we weer lightroom of photoshop voor hé :P


Ja het is een prachtige lens, heb er alleen nog maar de frezen mee geschoten, donderdag eerste les portretfotografie dan zal ik nog eens iets plaatsen.
Pauline

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Janvis » zo nov 06 2016 11:59 am

Dat zou super wezen, ben erg benieuwd naar je reactie. Ik hoop hem namelijk ook voor die combi te kunnen gaan gebruiken, Macro/portret.

Tijdens de komende glasdag hoop ik die lens trouwens ook eens flink aan de tand te kunnen voelen ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor PeterGD » do nov 10 2016 5:36 pm

Hi,

ik ben benieuwd naar je foto's.

Ik heb de 105 aangeschaft om ook macro-fotografie te kunnen doen,
maar volgens mij heb ik er nog geen 10 foto's mee gemaakt.

Hernieuwde belangstelling, dus... :)

Greetz, Peter
This message was sent from my iMac.

Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8
Gebruikersavatar
PeterGD

Forumlid
Berichten: 300


Locatie: Oosterhout (NB)
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Pauline » do nov 10 2016 5:39 pm

Helaas vandaag op les met de 50 mm moeten schieten maar morgen krijg ik een moeder met peuter voor de lens dus zal hem dan eens loslaten op wat portretjes
Pauline

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Pauline » za nov 12 2016 7:36 am

Janvis schreef:Dat zou super wezen, ben erg benieuwd naar je reactie. Ik hoop hem namelijk ook voor die combi te kunnen gaan gebruiken, Macro/portret.

Tijdens de komende glasdag hoop ik die lens trouwens ook eens flink aan de tand te kunnen voelen ;-)


Vol goede moed begonnen met de 105 op de camera, peuter geparkeerd op de stip maar ik moest een kamer verderop gaan staan om haar geheel in beeld te krijgen, dat is dus geen succes in mijn studio, wellicht als je beschikt over een grote studio dat het lukt maar ik heb maar snel mijn 50 mm er weer op gezet, jammer.. ik kan me voorstellen voor een echt portret dus alleen buste/hoofd dat het nog wel zou gaan, die komen vast ook nog wel aan de beurt maar voor nu zou ik als ik moest kiezen voor de 85 mm gaan denk ik. En peuters fotograferen is hierbij ook meteen op mijn "eens maar nooit weer lijstje" komen te staan :crazy:
Pauline

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Janvis » za nov 12 2016 9:32 am

Hahaha.... peuters fotograferen gaat dus niet jou hobby worden :D

Op het gebied van portret fotografie zou ik hem in mijn eigen geval meer gaan gebruiken tijdens familiedagen e.d. dus niet in een studio. Tijdens de komende glasdag ga ik de lens maar eens proberen, dan mogen de rest van aanwezigen mijn familie spelen :mryellow:
Laatst gewijzigd door Janvis op za nov 12 2016 10:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Jur » za nov 12 2016 9:51 am

Zeker op een DX body zou ik persoonlijk voor portretten niet langer willen gaan dan 85mm. Ik gebruik ook op mijn FX camera's het liefst de 85mm (tegenwoordig de f/1.8G) en alleen een enkele keer een 105mm (f/2.8G VR of f/2.5 Ais).

Juist bij meer formele portretfotografie van kinderen is het ook van belang dat de opnameafstand niet te groot is; dit bemoeilijkt het regisseren nog eens extra. In de situatie die Pauline beschreef is een 50mm misschien wel de beste optie.
Laatst gewijzigd door Jur op za nov 12 2016 1:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor Pauline » za nov 12 2016 11:52 am

Haha Janvis dat is nog eens luxe je eigen familie mogen uitzoeken.. en nee mijn hobby gaat dat niet worden, als kindjes als ongeleide projectielen door mijn met hard werken gespaarde fotostudiootje rennen tegen je lampen aan etc dan krijg ik toch wel enigszins kromme tenen. Ik heb zelf ook 2 kids hoor dus geen hekel aan kinderen maar op 1 of andere manier durven ouders volgens mij hun kinderen niet meer even vast te pakken, boos aan te kijken en zeggen NEE DAT MAG NIET.. WAAROM NIET? NOU DAAROM NIET OMDAT IK JE MOEDER BEN.. maar goed dat is een heel ander topic denk ik. Zeker met Jur eens, ik moet weer sparen voor die 85 mm denk ik. Ik vond de 105 ook wel erg zwaar om lekker mee te werken maar dat komt misschien ook door de body die in verhouding dan lichter is, wellicht is een ff camera zwaarder?
Pauline

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies lens produktfotografie

Berichtdoor ATOR » za nov 12 2016 4:26 pm

Pauline schreef:Vol goede moed begonnen met de 105 op de camera, peuter geparkeerd op de stip maar ik moest een kamer verderop gaan staan om haar geheel in beeld te krijgen, dat is dus geen succes in mijn studio, wellicht als je beschikt over een grote studio dat het lukt maar ik heb maar snel mijn 50 mm er weer op gezet, jammer.. ik kan me voorstellen voor een echt portret dus alleen buste/hoofd dat het nog wel zou gaan, die komen vast ook nog wel aan de beurt maar voor nu zou ik als ik moest kiezen voor de 85 mm gaan denk ik. En peuters fotograferen is hierbij ook meteen op mijn "eens maar nooit weer lijstje" komen te staan :crazy:


Herkenbaar dat wat je denkt dat leuk is om te fotograferen helemaal niet zo leuk blijkt te zijn. Daar kwam ik zelf meestal ook pas achter als ik er net een speciale lens voor gekocht had :D

Het is wat mosterd na de maaltijd maar je kunt jouw 55-300 lens op 105mm zetten en zien hoeveel je ongeveer met een 105mm lens op de foto krijgt, dito voor 85mm. Dat had geen verrassing hoeven zijn. Alleen het diafragma en de beeldkwaliteit veranderen. Verder is 50mm helemaal niet zo gek. Ga maar eens wat experimenteren met de lezen die je hebt en kijk eens hoe het voelt om met b.v. 35, 50 en 85mm te schieten. Varieer met de afstand tot het model en zie hoe je daarmee kunt switchen van in your face tot etherisch afstandelijk. Zelf proberen en kijken is zoveel waardevoller dan doen wat anderen doen. Als je dan eenmaal een voor jou geweldig brandpunt hebt gevonden is het tijd om daar een leuke prime voor te gaan halen.

Je hebt o.a. van Meike voor drie tientjes een grip onder je D7200, dan heb je wat meer body om vast te houden als je met grotere lenzen werkt. Ik hou daar wel van.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten