nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo okt 19 2016 8:47 am

Het persbericht:

"Leg de lat hoger met de nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Nikon heeft het favoriete FX-formaat telezoomobjectief voor professionele fotografen lichter, lichtsterker en handzamer gemaakt dan ooit tevoren. De nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR is een echte uitblinker waarmee fotografen die werken met Nikon's snelle D-SLR's de rest een stapje voor blijven.
227642 afs 70 200 2.8e fl ed 1 85bedc original 1476803354

Of u nu een sport-, actie-, nieuws- of reportagefotograaf bent, de nieuwste versie van dit vermaarde objectief herbergt diverse verbeteringen die een groot verschil maken. In combinatie met de stand VR SPORT maken de verbeterde AF-tracking en belichtingsregeling zeer snelle serieopnamen mogelijk. Vergeleken met zijn voorganger zijn de prestaties tot in de uiterste hoeken van het beeld verbeterd en is vignetering verminderd. De kortste scherpstelafstand is nu slechts 1,1 m en de maximale reproductieverhouding is vergroot van 0,11x tot 0,21x. Dankzij feedback van professionele fotografen zijn nu ook programmeerbare knoppen op de objectiefcilinder geplaatst. Deze waren tot nu toe uitsluitend op superteleobjectieven te vinden en bieden extra bedieningsgemak voor de professional. Daarnaast zijn de zoom- en scherpstelring verwisseld om de balans te verbeteren. Dankzij de cilinder van een nieuwe magnesiumlegering plus HRI- en fluorietelementen is dit objectief lichter dan ooit, terwijl de constructie even robuust is gebleven.

Matthieu van Vliet, General Manager BeNeLux zegt hierover: “De nieuwe NIKKOR 70–200mm f/2.8E is een enorme stap vooruit als het gaat om beeldkwaliteit en geeft over de hele linie een gebruikservaring die sneller en soepeler is. SPORT VR en de van Nikon’s recente 400 mm-, 500 mm- en 600 mm-teleobjectieven overgenomen ergonomie maken precies het verschil voor fotografen die snelle, onvoorspelbare gebeurtenissen vastleggen met een professionele D-SLR zoals de D5.”

Overzicht van belangrijke kenmerken

Verbeterde vibratiereductie (VR) en afstemming tussen objectief en camera
De nieuwste generatie van Nikon's VR maakt het mogelijk te fotograferen met sluitertijden die tot 4 stops langzamer zijn dan zonder VR¹ en wordt geactiveerd zodra de ontspanknop half wordt ingedrukt. De stand SPORT VR biedt een stabieler zoekerbeeld wanneer u zeer snelle bewegingen fotografeert. Dankzij de verbeterde AF-tracking kunnen fotografen snel en accuraat reageren op wijzigingen in de autofocus. Een elektromagnetisch diafragmamechanisme maakt een zeer stabiele AE-regeling mogelijk, zelfs tijdens snelle serieopnamen.

Uitzonderlijke beeldkwaliteit: optische precisie tot in de hoeken van het beeld
Een gloednieuwe optische constructie staat garant voor uitstekende prestaties van hoek tot hoek. Het nieuwe optische ontwerp bevat zes elementen van ED-glas, een fluorietlenselement en een HRI-element (hoge brekingsindex). Nano Crystal Coat vermindert beeldschaduwen en lichtvlekken, waardoor beelden helderder zijn. Dit nieuwe ontwerp zorgt er ook voor dat kleurranden, chromatische aberratie en vertekening over het hele zoombereik worden beperkt.

Prijs en beschikbaarheid
De adviesprijs van de AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR bedraagt €3179,- en het objectief is beschikbaar vanaf 10 november 2016."

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Berichtdoor Kristel » wo okt 19 2016 9:06 am

Nog net zo lichtsterk als de vorige [emoji15].
Kristel

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Berichtdoor Vincent » wo okt 19 2016 9:10 am

The AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR is approximately 110 g lighter than the current AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II


Dus van 1540 naar 1430 gram. Valt me tegen eerlijk gezegd. Had meer gewichtsbesparing verwacht/gehoopt eigenlijk.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Berichtdoor Kristel » wo okt 19 2016 9:11 am

En die prijs [emoji15][emoji15][emoji15]. Zit er niet in.
Kristel

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Berichtdoor Gertjan1988 » wo okt 19 2016 12:40 pm

Ben benieuwd naar focus breathing van deze versie!
Gertjan1988

Forumlid
Berichten: 70


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Berichtdoor bcvthul » wo okt 19 2016 2:23 pm

Die prijs is alleen maar een adviesprijs....
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Berichtdoor emdeklerk » wo okt 19 2016 2:44 pm

Zo zie maar weer dat Nikon zijn eigen koers vaart en niet noodzakelijkerwijze op de Photokina haar nieuwe producten introduceert.
De verwachte 19mm Tilt/Shift komt ook nu pas, dus op een moment dat het Nikon uitkomt.
2017 wordt een jubileumjaar, dan zal er ook wel het een en ander komen... Een op de D5 gebaseerde nieuwe Df?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Berichtdoor gijs sandberg » wo okt 19 2016 2:51 pm

Beste BCV,
re: is alleen maar een ...
Eens, maar het is wel sterk dat Nikon twee lenzen uitbrengt die tot tweemaal de voorganger/conculega geprijsd zijn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Berichtdoor Vincent » wo okt 19 2016 3:13 pm

Opvallend trouwens dat de zoom en focusring zijn omgedraaid. Als ik dat op de VR2 even simuleer dan vind ik de zoomring wel erg ver naar voren zitten. Alles went vast, maar het lijkt met mijn manier van vasthouden stabieler als je met de zoomhand ook de body en lensvoet deels kunt ondersteunen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Berichtdoor Peter » wo okt 19 2016 3:18 pm

Ik stel voor de (zoveelste) prijsdiscussie nu eens niet in dit draadje te voeren.
Hiervoor loopt al een algemeen draadje, dank
viewtopic.php?f=37&t=63306
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Berichtdoor Richard » wo okt 19 2016 4:37 pm

Lijkt er op met focus vergrendelknopjes net zoals op mijn grijze 70-200 2.8.

Van knopjes maak ik gebruik.

Vraag ik me af waarvoor de voorste ring is.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Berichtdoor ReneG » wo okt 19 2016 4:41 pm

De voorste ring doet waarschijnlijk niets, heeft bij een aantal andere lenzen ook geen functie. Misschien om goede grip te kunnen hebben op het front van de lens als je filters erop zet of zo?

Verder hou ik het gewoon bij mijn VRII... niet alleen vanwege de prijs, maar vooral ook omdat die zoomring idd. wat mij betreft te ver naar voren zit. Bij een andere lens ook eens gehad, dat werkt echt niet lekker als die zo ver naar voren zit...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Berichtdoor Nikkormaat » wo okt 19 2016 5:21 pm

Vincent +1. De plaats van de Zoomring was in verband met het reiken voor mij een reden om niet voor Sigma of Tamron te gaan
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2779


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Berichtdoor Remco H » wo okt 19 2016 6:17 pm

Dat het verschil in gewicht maar klein is, vergeleken met de AF-S 70-200mm f/2.8G VR II, zal wel komen doordat het een FL-objectief is. De AF-S 300mm f/4E VR, die zoveel lichter is dan zijn voorganger, is een PF-objectief, en dat is wat anders. PF is een Phase Fresnel-lenselement dat het gewicht vermindert. FL is Fluorcoating, dat het voorste glaselement beschermt.

Het verwisselen van de scherpstel- en de zoomring lijkt me bepaald geen voordeel. Op de AF-S 24-120mm f/4G VR vond ik het ook behoorlijk verwarrend. (Is weer wat maanden geleden, dat ik die voor het laatst gebruikt heb. De AF-S 24-70mm f/2.8G is nu eenmaal beter in beeldkwaliteit.)
Je zou natuurlijk kunnen overwegen om nooit meer zoom-objectieven te gebruiken. Kunnen ze je niet meer bij de neus nemen. :lol:
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR

Berichtdoor TinoK » ma nov 14 2016 12:21 am

Een eerste test van vanmiddag.
Het is effe wennen dat de zoomring en de focusring omgewisselt zitten, maar dat is zo gepiept.
Met de knopjes die erop zitten (4 stuks, zodat je ze in alle standen van de camera kunt bedienen) kun je 2 functies instellen dmv een van de schuifknopjes op de zijkant(de onderste):
1. AF activeren, dus je kunt nu ook focussen met de hand die het objectief ondersteund.
2. AF locken.

Ik gebruikte de VRII versie altijd op tractorpull wedstrijden, dus dan liep ik de hele dag met deze lens rond. Toen ik voor het eerst de nieuwe E versie in mijn handen kreeg merkte ik gelijk dat deze lichter is. Niet veel maar je merkt het wel
Het seizoen van tractor pull is ten einde voor dit jaar, dus eerstvolgende goede test wordt weer ergens April 2017.
De lens heeft ook een nieuwe optische receptuur. Practisch geen focusbreathing tov de VRII.
Qua kleuren vind ik hem beter uit de verf komen dan de VRII. Het lijkt erop dat Nikon met de komst van de 105mm, f/1.4 een nieuwe weg is ingeslagen.

Er zit een betere zonnekap op.

Een eerste test:
http://foto-info.si/nikon-af-s-70-200mm ... st-photos/

En voor degene die dat belangrijk vinden...........De 105mm, f/1.4 was "made in China". Deze is gewoon weer "Made in Japan" :)

Afbeelding20161113_160911_74_De Pannenhoef by Martino Karunding, on Flickr
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten