D3100 en ruis

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Janvis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D3100 en ruis

Bericht door Janvis » di nov 15 2016 9:53 am

Precies, VR elimineert alleen maar je eigen beweging maar doet natuurlijk niks met de beweging van het onderwerp.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Nikkormaat » di nov 15 2016 12:38 pm

Skippy. Jammer van jouw kort door de bocht reactie. Ik stelde gewoon een simpele 2-ledige vraag. Er zijn voldoende situaties te bedenken waarbij een lagere sluitertijd incidenteel mogelijk is. Bij een lang brandpunt is VR prettig. Ik stelde vraag zodat TS bij zichzelf kon nagaan wat de mogelijkheden waren. Het was beslist geen advies want ik had te weinig zicht op alle omstandigheden
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di nov 15 2016 2:17 pm

Nikkormaat, Jan beschreef precies een specifieke situatie. Het is m.i. dan verwarrend voor de vragensteller en degenen die meelezen als er zonder relevante toelichting opmerkingen als die van jou worden geplaatst. Reacties als deze prima daar is het een forum voor maar voorzie het dan s.v.p. van de juiste context. Vandaar mijn reactie.

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » di nov 15 2016 4:01 pm

Ik reageerde op het eerste bericht van TS
Omdat ik niet graag onbewogen foto's wilde hebben had ik de ISO op auto gezet met een maximale sluitertijd van 1/250ste.
De specificatie over rond rennende kinderen en gebruik van een korter brandpunt kwam pas later. Je hebt mijn opmerking uit de oorspronkelijke / chronologische context gehaald. Daarom vind ik jouw reactie en de toon nog steeds niet terecht. Over en Uit.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » di nov 15 2016 4:21 pm

Geen ruzie maken mannen ;-)

Ik had inderdaad in de openingspost nog niet aangegeven dat het bij een groot deel van de foto's om rondspelende kinderen ging dus wat dat betreft kon Nikkormaat idd niet weten wat de specifieke situatie was. Maar ik had de hele tijd de VR aan (heb ik altijd als ik uit de hand fotografeer, alleen op een statief zet ik de VR uit) Ik heb wel geleerd dat met een lens die een zoom bereik heeft van 55 t/m 300 mm de auto iso niet de beste oplossing is omdat het verschil in maximale sluitertijd veel te groot is bij deze lens. Mijn ervaring is dat ik bij 1/2Xbrandpunt uit de hand goed onbewogen foto's kan maken, soms lukt het met wat langere sluitertijden maar dan moet mn ademhaling enzow wel rustig zijn. Dan zijn er natuurlijk nog de truukjes om je camera tegen een boom aan te houden of even op een paaltje laten rusten ofzow ook nog goede hulpmiddelen. Echter omdat ik best zenuwachtig was wilde ik koste wat het kost op safe spelen qua bewegingsonscherpte en daarom dus voor de auto iso instelling gekozen. Ik denk dat ik die instelling niet vaak meer zal gebruiken (tenminste, niet zolang ik een camera heb die geen auto instelling heeft die rekening houdt met het brandpunt)

Voor nu ben ik er voor 99.9999% wel uit dat ik op zeer korte termijn de Sigma 17-55 F2.8 ga kopen en dan eerst maar weer eens stoeien met deze lens op mijn D3100. Daarna eerst de rust weer vinden (ben momenteel veel te druk in mn hoofd n.a.v. deze ruis ervaring :P ) en maar eens kijken wat deze lens gaat doen op m'n body. En pas als ik goed kan bepalen wat die aanschaf me aan winst heeft opgeleverd maar weer eens een stapje verder denken, ben na al het zoeken op internet in m'n hoofd namelijk al weer 10 stappen verder aan het kijken en ben bang dat ik dan overhaaste aankopen ga doen en dat is natuurlijk zonde van m'n geld, kan het immers maar één keer uitgeven en wil wel graag goed doordachte keuzes maken.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » di nov 15 2016 4:38 pm

Doordachte keuzes zijn altijd verstandig als het gaat om de aanschaf van nieuwe spullen.
Misschien dat je van iemand binnen de club eens zo'n Sigma (17-50) zou kunnen testen.....
Ik roep maar wat hoor.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » di nov 15 2016 5:04 pm

Janvis schreef: Maar ik had de hele tijd de VR aan (heb ik altijd als ik uit de hand fotografeer, alleen op een statief zet ik de VR uit)
Onverstandig.

Ten eerste omdat VR tijd nodig heeft om 'stabiel' te worden. Schiet je te snel na het activeren van de VR dan introduceer je juist extra bewegingsonscherpte. Daarnaast kost VR altijd scherpte en is onnodig gebruik dus per definitie onverstandig als je doel is om het beste uit je apparatuur te halen.

VR aanzetten als je het nodig (denkt) te hebben. Anders lekker uit laten!
Fin.

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » di nov 15 2016 5:17 pm

Hey Vincent,

Zou je misschien wat tips kunnen geven over wanneer VR wél en wanneer juist niet is aan te raden? Het enige wat ik namelijk al wel eens gelezen heb is dat VR op een statief tegen je gaat werken omdat de VR altijd "iets" wil corrigeren en daardoor op statief onnodig beweging gaat creëren. Maar als ik uit de hand fotografeer kan ik de camera natuurlijk nooit 100% stil houden. Of bedoel je meer dat wanneer de sluitertijd wat lang dreigt te gaan worden dat je pas dan de VR aan moet gaan zetten?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di nov 15 2016 5:26 pm

Nikkormaat schreef:Ik reageerde op het eerste bericht van TS
Omdat ik niet graag onbewogen foto's wilde hebben had ik de ISO op auto gezet met een maximale sluitertijd van 1/250ste.
De specificatie over rond rennende kinderen en gebruik van een korter brandpunt kwam pas later. Je hebt mijn opmerking uit de oorspronkelijke / chronologische context gehaald. Daarom vind ik jouw reactie en de toon nog steeds niet terecht. Over en Uit.
Ah, bij teruglezen wordt het mij duidelijk. Dat ben ik daar de fout in gegaan. Excuses daarvoor!

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di nov 15 2016 6:00 pm

Boven 1/500 of zo nooit VR gebruiken. Staat wellicht ook in de instructies. Want dan gaat het tegenwerken (sluitertijd korter dan de aanpassing van de VR? Ik weet het niet).
Ik zou VR alleen gebruiken wanneer nodig dwz wanneer bewegingsonscherpte dreigt. En het kost batterijcapaciteit.
In plaats ervan (of meestal, want ik heb maar 1 lens met VR) gebruik ik liever auto-iso in M-stand. Goede instellingen kiezen en je weet wat je krijgt.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » di nov 15 2016 6:45 pm

Dank je wel Henk voor de opheldering. Had er eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan dat de VR ook bij snelle sluitertijden beter uit gezet kan worden, klinkt opzich logisch beetje zelfde verhaal als bij statief gebruikt.

Maar als ik deze info even reflecteer naar mijn onderwerp van afgelopen zondag dan was VR denk ik wel nodig. Bij een redelijk aantal foto's kwam de sluitertijd ondanks dat ie al naar de iso3200 was gegaan alsnog onder de 1/250ste uit. Dus dan was het mij niet meer gelukt om gegarandeerd geen bewegingsonscherpte te krijgen door eigen beweging bij brandpunten variërend van 55 naar pakweg 200mm
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » wo nov 16 2016 9:04 pm

Ben net met mn nieuwe D7200 wezen stoeien met de handleiding er bij, kom er achter dat die D7200 brandpunt afhankelijk auto iso heeft :) Ik was al blij maar wordt steeds blijer. Net in de woonkamer ook even wezen stoeien met weinig licht en hoge iso's maar het verschil met de D3100 is echt gigantisch.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”