Wil je scherpe foto's dan heb je geweldige lenzen nodig en de 18-55 kitlens is niet erg scherp. De buurman met de Canon 5DS zal geen kitlens van een paar honderd euro op die camera hebben zitten. Voordat je een nieuwe camera koopt, en daarmee jouw echte probleem van middelmatig scherpe lenzen helemaal niet oplost, zet eerst eens een echt scherpe lens op je camera zoals bijvoorbeeld de Sigma 18-35mm f/1.8 Art. De Nikon 35mm f/1.8 DX die je noemt is goed voor de prijs, maar niet bijzonder scherp. Met de lenzen die nu hebt kan de D3200 niet laten zien waartoe hij echt in staat is.
Mocht je daarmee nog niet tevreden zijn zou je (in een winkel) die Sigma 18-35 op een D7200 kunnen zetten. Die zal door het ontbreken van een aa filter meer scherpte laten zien.
Als dat nog niet naar je zin is en je graag groot wilt afdrukken dan wordt het tijd voor een D810 met toplenzen. Maar dan weet je zeker dat je eerst het maximale hebt gehaald uit wat je hebt. Ik krijg het idee dat je nu je hoofd op hol laat brengen door hardwerkende verkopers en buurmannen die hun nieuwe speelgoed showen

Dit is een 100% uitsnede van een foto genomen met een 16MP D7000 (die heeft net als de D3200 een aa filter) en een AF-S 50mm f/1.4. Instellingen 1/250s - f/7.1 - ISO 100. Jouw D3200 zou deze scherpte moeten kunnen halen, dan wel met een goede lens, goede techniek en verscherping bij het nabewerken.

Voor de volledigheid, ik heb nu een D800E met o.a. Sigma Art primes maar dat is omdat ik van grote prints hou, niet omdat ik DX niet scherp genoeg vind.