Roadtrip IJsland voor fotografen

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.

Onderwerp:

Roadtrip IJsland voor fotografen

Berichtdoor RVK » do nov 24 2016 12:16 pm

De eerste keer dat ik op IJsland kwam was in 1978 en daarna ben ik met tussenpozen regelmatig in IJsland geweest.
Ik heb het land, vooral de laatste jaren sterk zien veranderen, van een afgelegen onbekend land naar een populaire vakantie bestemming.
Vooral de laatste jaren is het hard gegaan, alleen al dit jaar een groei van 70% van het toerisme.

Dit heeft als resultaat dat van een stil, verlaten landschap de fotograaf nu geconfronteerd wordt met hordes toeristen die hoofdzakelijk in de weg staan.

Toch is IJsland nog steeds de moeite waard om te fotograferen, je moet alleen wat geduld hebben en wat zoeken.

Ik heb veel gepraat met mensen op IJsland die in het toerisme werken en hun tips en ideeën aangehoord, het wordt steeds drukker, steeds duurder dus het zal wel een keer weer terug lopen.

Maar tot die tijd moet je als fotograaf wat meer zoeken en vooral meer informatie inwinnen over de nog steeds zeer mooie plekken.

Daarom deze roadtrip, een korte beschrijving als kapstok voor een IJsland reis en dan gezien als fotograaf.
Het is een (beperkte) samenvatting van een aantal (eenvoudig te bereiken) bekende en vooral minder bekende plaatsen en tips om er te komen.

Natuurlijk zijn de bekende plaatsen opgenomen (ondanks de drukte) maar er zijn ook plaatsen waar je alleen bent en in alle rust kunt fotograferen.

Voor belangstellende zie http://img.exto.nl/63667-mediapdf-235543114.pdf


Afbeelding

Lonsoraefi

Afbeelding

Hafragilsfoss

Afbeelding

Kirkjufellsfoss

Conclusie IJsland blijft een prachtig land en niet alleen voor fotografen.

Veel plezier

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roadtrip IJsland voor fotografen

Berichtdoor John Jansen » do nov 24 2016 12:33 pm

Mooie informatie, in maart ga ik met wat fotovrienden naar IJsland, op eigen houtje, nog redelijk betaalbaar en gaan en staan waar jezelf wilt. Veel verhalen erover gelezen en gehoord wij zijn erg benieuwd hopelijk valt de drukte mee maar sowieso een mooi vooruitzicht.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roadtrip IJsland voor fotografen

Berichtdoor Vincent » do nov 24 2016 12:44 pm

Leuk stukje en artikel! En en ander gaat donderdag zeker de revu passeren op de lezing voor regio Zuid Holland :wink: Opvallende passage die zeker het begin is voor een mooie discussie:

Voor al deze gebieden, en veel andere in IJsland, geldt dat je geduld moet hebben met fotograferen in verband met de vele toeristen die hinderlijk in de weg staan.


Ik begrijp zeker jouw strekking, maar is diegene die geduld moet hebben niet evengoed deel van het 'probleem'??

En zoals vaak met vakanties, de makkelijk te bereiken plaatsen zijn altijd het drukste. Begeef je van de standaard gebaande paden (in het geval Ijsland verlaat de golden circle en reis verder van de '1' af) en het probleem is ineens een stuk minder aanwezig. Het type toeristen ook. Zoals je ook merkt in de bergen. Een alpenhut bovenop een berg bereikbaar met een kabelbaantje heeft een heel andere sfeer en populatie (in soort en aantal) dan een hut waar je 1 of 2 dagen voor moet lopen. Niet per defititie beter of slechter, maar in elk geval heel anders :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roadtrip IJsland voor fotografen

Berichtdoor D. Haaksma » do nov 24 2016 3:52 pm

Prima link.
De "drukte"is voor een groot deel te vermijden door vroeg op te staan. Gelukkig zijn de meeste toeristen redelijk lui. Zodat je bij het krieken van de dag weinig mensen tegen komt.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roadtrip IJsland voor fotografen

Berichtdoor RVK » do nov 24 2016 5:39 pm

Natuurlijk ook fotografen staan soms aardig in de weg, 10-12 bigstoppers die naast elkaar allemaal dezelfde foto maken is geen uitzondering,

Je kunt naar de binnenlanden gaan maar ook daar wordt het drukker, bij Landmannalauger stonden begin september ca. 10 autobussen plus 40-50 auto's.

Ik heb dit jaar 2 binnenland routes gereden en zelfs daar kom je meerdere toeristen tegen.

Met de roadtrip beschrijf ik plaatsen, buiten de vaste bezienswaardigheden, die toch de moeite waard zijn om te bezoeken, maar die tevens redelijk eenvoudig te bereiken zijn. Niet iedereen heeft de tijd en mogelijkheden om lange trektochten te maken.

Enige voorbeelden:

Afbeelding

Aedarfoss, een waterval waar niemand komt en toch maar een paar km van de doorgaande weg ( bij Husavik)

Afbeelding

Stjornafoss, een waterval, nog geen 500 m van weg 1 verwijderd en ook hier vrijwel niemand.

Afbeelding

Een mooie weg ( 649 niet al te best en erg stil) langs de oostkust van de Westfjorden bij Djupavik

Afbeelding

Weg F214 door een soort maanlandschap

Afbeelding

Weg 570 stille weg lang de Snaefelss jokul

En zo zijn er nog meer plekken die redelijk eenvoudig te bereiken zijn maar toch door de meeste toeristen niet worden bezocht.

Om een idee te geven van wat voor massa toerisme je kunt verwachten, in een soevenier winkel stond een toerist met zijn telefoon foto's te maken van ansichtkaart en wel zo dat zijn vingers er niet opstonden.
Het idee van de roadstrip is om wat ideeën aan te reiken om meer rendement uit je IJsland bezoek te halen.

Dus nogmaals veel plezier voor wie naar IJsland gaat, het is aan te bevelen en ondanks de drukte nog steeds een fantastische bestemming.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roadtrip IJsland voor fotografen

Berichtdoor Vincent » do nov 24 2016 6:37 pm

RVK schreef:Je kunt naar de binnenlanden gaan maar ook daar wordt het drukker, bij Landmannalauger stonden begin september ca. 10 autobussen plus 40-50 auto's.


De 'makkelijke' highlight plaatsen worden in alle landen druk. Daarin is IJsland geen uitzondering. Het was eerder vroeger extreem rustig dan nu extreem druk.

Volgens mij neemt de drukte exponentieel af met de afstand die je moet lopen van de auto/bus.

Ik heb dit jaar 2 binnenland routes gereden en zelfs daar kom je meerdere toeristen tegen.


Helemaal niemand tegen willen komen zou sowieso geen doel moeten zijn. Niet voor een wereldreiziger vanwege de vele contacten, en niet voor de fotograaf omdat personen schaal en diepte aan je foto's geven.

Met de roadtrip beschrijf ik plaatsen, buiten de vaste bezienswaardigheden, die toch de moeite waard zijn om te bezoeken, maar die tevens redelijk eenvoudig te bereiken zijn. Niet iedereen heeft de tijd en mogelijkheden om lange trektochten te maken.


Er zijn natuurlijk genoeg plaatsen en watervallen waar iedereen voorbij rijdt. Die ook ontbreken in jouw lijst. Maar de bekende highlights zijn dat ook niet voor niets...

Sla je Machu Pichu over omdat het daar zo druk is?


Dus nogmaals veel plezier voor wie naar IJsland gaat, het is aan te bevelen en ondanks de drukte nog steeds een fantastische bestemming.

RVK


De waarde van jouw document had ik al bevestsigd en dank voor uitgesproken.

Ik blijf het echter een negatieve afsluiting vinden door 'ondanks de drukte' te blijven benadrukken. Ik heb in beide bezoeken IJsland in het zuid westen de drukte ervaren maar in de rest van het land normale toeristische aantallen. Als er 1 iemand in de weg loopt is dat altijd een beetje irritant.

Het is raar om die mensen te verwijten te komen genieten van een prachtig vreemd land omdat je dan zelf schijnbaar minder geniet.

Mijn tip: verlaat zo snel mogelijk de golden circle, geniet daarna van de natuur, ruigheid en af en toe van een mede-toetist die schijnbaar een even goede/slechte smaak heeft als jijzelf :wink:

ps:

Ondanks de F weg aanduiding, is deze als het niet al te nat is, goed te berijden met een standaard auto (wel steile stukken ) .


Je kunt hoge boetes krijgen als je met een normale auto op een F-weg gezien wordt. Daarnaast ben je dan NIET verzekerd! Dit advies zou ik er persoonlijk dus uithalen. Dat het vaak goed gaat is geen argument daarin :wink:
Laatst gewijzigd door Vincent op do nov 24 2016 7:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roadtrip IJsland voor fotografen

Berichtdoor Frankie » do nov 24 2016 6:50 pm

Blijft prachtig. Een foto als nummer drie is erg uitgekauwd maar blijft fraai (zou em zelf ook als miljoenste in rij nemen) en ook de andere platen inspireren de reislust. Dank voor het delen van de pdf ook.
Massatoerisme is inderdaad relatief en selectief (te ontlopen) zoals gezegd. 10 jaar geleden was het al enorm druk op hotspots als Gulfoss e.d. maar waren we continu helemaal alleen tijdens een prachtige wandeling vanaf de Skaftefel camping 'de andere kant op' bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roadtrip IJsland voor fotografen

Berichtdoor henkk » do nov 24 2016 10:22 pm

Helemaal niemand tegenkomen lukt mij ook behoorlijk op de Veluwe op de fiets binnen een km van mijn huis. Beetje afhankelijk van het moment en hoe ver je het bos in fietst.
Twee jaar geleden waren we op IJsland: auto tegen, auto achter, auto voor, een auto ca. elke paar minuten. En dat op de rondweg. Als het nu 2 x 70 % meer is, is het misschien een auto per minuut? Inderdaad wel veel meer. Maar waar slapen al die mensen? Want destijds zaten alle accommodaties al helemaal vol en voorgeboekt.
In de buurt van het handvol centra was het idd drukker. Wegwezen als er een bus aan kwam.
Overigens plannen wij nu iets om meer van het binnenland te zien. Destijds mocht je daar helemaal niet in met je huurauto, zelfs niet met een 4WD (die wij niet hadden, mede om die reden). Maar het moet wel goed kunnen. Hoop dat het niet te laat is !!
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotolocatie tips”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten