Drents museum Assen

Onderwerp:

Drents museum Assen

Berichtdoor Janvis » do dec 01 2016 8:46 pm

Gistermiddag ben ik naar het drents museum in Assen geweest. Ik was er nog nooit geweest en heb me ook nog nooit met dergelijke foto's bezig gehouden, eerlijk gezegd is het namelijk mijn ding helemaal niet. Toch heb ik er bewust voor gekozen om er heen te gaan met de camera om mezelf te dwingen om op een bepaalde manier rond te kijken en om te proberen leuke plaatjes te zien in zaken de me eigenlijk niet echt bezig houden.

Dit is het resultaat en ben erg benieuwd wat jullie er van vinden

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Drents museum Assen

Berichtdoor Frankie » do dec 01 2016 8:52 pm

Now we're talking, goed initiatief ! 5 vind ik een mooi beeld, op 4 goed de spiegeling gezien maar compositie kan lekkerder. Geldt ook voor 3: heel mooi beeld met verschillende leefwerelden in voor en achtergrond. Een beetje positioneren nog en de personen staan mooier in beeld.
Wel wat donkere beelden, ( wat voor camera heb je ? ;-) ).
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drents museum Assen

Berichtdoor Janvis » do dec 01 2016 8:54 pm

Frankie schreef: ( wat voor camera heb je ? ;-) ).


Staat onder m'n bericht, een D7200 ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Drents museum Assen

Berichtdoor Frankie » do dec 01 2016 8:58 pm

Ik weet het... was een geintje want de camera doet er niet toe ;-)
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drents museum Assen

Berichtdoor Janvis » do dec 01 2016 9:02 pm

Hahaha... ik snap hem al, je doelt op mijn vraag in een ander draadje ;-)

Maar overigens bedankt voor je reactie op de foto's.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Drents museum Assen

Berichtdoor EdvandeZilver » do dec 01 2016 9:06 pm

Ow, mooi Jan Willem!
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drents museum Assen

Berichtdoor Skippy » do dec 01 2016 9:54 pm

Inderdaad een goed initiatief, jezelf af en toe een fotografische schop onder de kont geven :wink: Fotograferen in een museum is leuk maar lastig zoals je wellicht ervaren hebt. Je wilt niemand storen maar toch is het fijn als op enkele foto's mensen een hoofd- of bijrol hebben in het beeld. Ik ben het eens met het commentaar van Frankie, meer zorgvuldigheid in de compositie kan de foto's beter maken. Een voorbeeld is foto 4, de weerspiegeling van de handen is heel goed gezien, het beeld van de piano links leidt daar eigenlijk vanaf. Een stap of twee naar achteren had je wellicht in staat gesteld om een puur beeld van alleen de piano spelende handen plus de weerspiegeling te maken. Ik zou ook wat meer aandacht aan de witbalans besteden, lijkt mij er bijvoorbeeld bij foto 3, 4 en 9 naast te zitten. En foto 8 is vermoedelijk onderbelicht. Nog een laatste opmerking/tip, de meeste objectieven zijn scherper als het diafragma minimaal een stop knijpt, ik zie dat je vooral op volle opening f2.8 hebt gefotografeerd, dan zou ik eerder voor minimaal f3.2 gaan met meer constante (hogere) iso-waarden. Maar lekker bezig, vooral zo doorgaan.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drents museum Assen

Berichtdoor Henk » do dec 01 2016 11:10 pm

Fraaie serie hoor. Ik snap de opbouwende kritiek van Frankie en Skippy, denk dat je daar ook wel wat mee kunt.
Zelf probeer ik ook wel eens foto's te maken in een museum, maar vind het ontzettend lastig. Jouw serie inspireert me wel het weer eens opnieuw te wagen.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1731


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drents museum Assen

Berichtdoor MartinT » do dec 01 2016 11:41 pm

Ik vind het een goed initiatief. Ken het museum goed. We gaan er regelmatig naar toe, ze hebben vaak bijzondere tentoonstellingen. Volgende keer neem ik de camera mee!
Wel vind ik de foto's wat aan de sombere kant. Haal b.v. 5 nog eens even door LR en je zult zien dat het beeld opknapt.
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Drents museum Assen

Berichtdoor Janvis » vr dec 02 2016 10:02 am

Wauw mensen, wat een gave reacties, doet me echt goed :thumbup:

Ik lees o.a. tips over compositie en iets zorgvuldiger kijken naar je standpunt waaruit je de foto neemt. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Als ik even mijn eigen foto's onder de loep neem dan vind ik bijvoorbeeld bij foto 4 de zijkant van de piano een te groot deel van de foto in beslag nemen en het neemt net een klein stukje van spiegelende hand weg. Een stap naar rechts en een tikkie omhoog dan was de hand er mooier opgekomen.

Ook lees ik iets over de witbalans. Deze stond in de camera op 5800K, omdat ik enkel in RAW fotografeer maak ik me daar niet zo druk om omdat je in Lightroom de witbalans naar hartenlust kan aanpassen. Zo was in eerste instantie de laatste foto (van de twee schilderijen) de muur helemaal geel. Na wat tips die had gekregen op facebook ben ik nog eens met die foto aan de gang gegaan en heb de witbalans terug gebracht naar 3800K en toen werd de muur weer wit. Datzelfde geldt ook voor foto 8 en 6.

Ik lees ook een tip om zo veel mogelijk te proberen iets de diafragmeren om zodoende bij het wijdst mogelijk diafragma vandaan te blijven. Dat is inderdaad iets waar ik beter om moet denken. Ik denk dat de reden daarvan is dat ik een soort haat/liefde verhouding heb met de ISO instelling, enerzijds kan het je helpen om bij slecht licht je sluitertijd korter te houden om zodoende langer uit de hand te kunnen fotograferen. Maar anderzijds levert een hogere ISO je ook meer ruis op, en ruisreductie gaat weer ten koste van scherpte en scherpte is nou juist iets waar ik zo gek op ben. Maar goed, ik kan natuurlijk wel gaan lullen als brugman, maar als ik naar de laatste foto kijk was de ISO daar 100 dus daar had de iso best een stukje omhoog gekund en dan bijvoorbeeld het diafragma op F4 ofzow.

Eindconclusie: Beter opletten en scherper zijn en blijven tijdens het fotograferen. Weeg bij iedere foto je instellingen en standpunt goed af want pas dan kan je het maximale uit je apparatuur halen en daar valt echt nog een flink stuk te winnen...

Hierbij wat foto's die ik nogmaals door lightroom heb gehaald, ben benieuwd of jullie het verbeteringen vinden of juist niet :oops:

Witbalans aangepast van 5800K naar 3800K
Afbeelding

Uitsnede en witbalans aangepast
Afbeelding

Witbalans van 5800K naar 4800K hooglichten en schaduwen wat aangepast en de foto recht gezet.
Afbeelding

Witbalans nog verder terug gebracht naar 3050K Als ik verder ga wordt de muur blauw.
Afbeelding
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten