welke kitset kopen

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

welke kitset kopen

Berichtdoor dappie » za dec 03 2016 8:15 pm

hallo allemaal,

Na jaren met een pocketcamera te hebben gefotografeerd, wil ik graag overstappen naar een spiegelreflex.
Ik heb als gast op het forum al wat ingelezen, en ik heb mijn keuze laten vallen op een D5300 , daarmee zit ik volgens mij niet onderaan in het segment en een touchscreen hoeft voor mij niet echt, een klapscherm vind ik wel belangrijk en dat deze camera van wifi en gps is voorzien is ook mooi meegenomen
In principe sta ik open om 2e hands of nieuw te kopen .
Als ik voor nieuw ga heb ik al gezien dat ik daar verschillende kitsamenstellingen kan kopen. (heb een budget van rond de 900 euro)
Kan iemand mij adviseren wat een "slimme" allround lens zou kunnen zijn om mee te starten , heb zelf een voorkeur voor de 18-140 zou dan voor een d5300 kit ongeveer 850 kwijt zijn .

Groet,

Dap
dappie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke kitset kopen

Berichtdoor BlackBox » za dec 03 2016 8:31 pm

Hoe langer de zoom van een kitlens, hoe minder bruikbaar de uiterste standen
Heb je al een idee van wat je wilt gaan fotograferen, landschap of juist dichterbij tot zelfs macro ?
BlackBox



Onderwerp:

Re: welke kitset kopen

Berichtdoor schilder » za dec 03 2016 9:03 pm

Met een 18-105 heb je al een mooi bereik...denk je nog iets meer nodig te hebben dan is de 18-140 geschikt.
Je kan dan kijken in welk bereik je het meest werkt en je gaan verbeteren met lichtsterkte of bereik .
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke kitset kopen

Berichtdoor Patrick » za dec 03 2016 9:33 pm

De 18-140 is wat robuuster gebouwd dan de 18-105, dus die zou ik kiezen als het tussen die twee gaat.

Maar liever nog zou ik je een lichtsterke standaardzoom adviseren. Iets als een Tamron 17-50 f2.8. Wel even zorgen dat je er een hebt met scherpstelmotor ingebouwd. Je hebt dan wel minder zoombereik, maar wel een optisch fraaier objectief en extra lichtsterkte.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke kitset kopen

Berichtdoor dappie » za dec 03 2016 11:46 pm

Heb ik het dan bij het rechte eind dat ik in eerste instantie voor de 18 - 140 zou gaan ? ik wil me wat meer gaan bezighouden met fotograferen en kijken wat er allemaal mogelijk is met een spiegelreflex, dus zowel landschap als andere mogelijkheden vandaar mijn gedachte voor de 18 -140 ( die toch best wel van redelijke kwaliteit is volgens mij)
Met de 18 - 140 heb ik flink wat zoombereik dus dat lijkt mij de investering waard om te ontdekken of het bevalt ( als dat niet zo is tik me maar gelijk op mijn vingers)
De lens die Patrick me adviseert staat me ook wel aan , maar heb ik dan niet meer kans dat ik denk had ik maar wat meer zoom, op dit moment en met mijn kennis ben ik volgens mijn nog niet toe aan super kwaliteit , of heb ik hier ook ongelijk in
dappie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke kitset kopen

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo dec 04 2016 8:15 am

Goed glas gaat lang mee. Bedenk of je bij DX wilt blijven of dat je over wilt stappen naar FX op termijn. De Nikon DX objectieven werken wel op FX, maar je beperkt dan wel de grote sensor.
Er is veel goed Nikon glas; denk eens aan een
AF-S DX 16-85 f/3,5-5,6 G ED VR
AF-S DX 18-70 f/3,5-4,5 G ED
en de optische kwaliteit is dan ook beter dan bij de
AF-S DX 18-105 f/3,5-5,6 G ED VR
AF-S DX 18–140 f/3.5–5.6 G ED VR


Eerst DX typo, later vervangen door FX
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op wo dec 07 2016 7:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke kitset kopen

Berichtdoor Jacob_O » zo dec 04 2016 8:36 am

Hans Braakhuis schreef:De Nikon DX objectieven werken wel op DX,


Dat was mij ook al eens opgevallen en ze doen het er ook zo goed op! :wink:
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke kitset kopen

Berichtdoor Drikus70 » zo dec 04 2016 9:24 am

De 18-140 is kwalitatief een prima lens.
Persoonlijk zou ik ook voor meer zoombereik (18-140) kiezen als ik zou beginnen ipv een lichtsterkere lens met minder zoombereik (17-55).
Toen ik overstapte naar een dslr vond ik de 18-55 een stap terug voor wat betreft zoombereik tov mijn compact camera en kocht er een 55-200 bij.
Toch was lenzen wisselen in het begin niet echt een routine handeling en was het moment alweer voorbij als ik de goede lens er op had..
Makkelijker kunnen inzoomen om bepaalde momenten ingezoomd niet te missen was voor mijn belangrijker en kocht toen een 18-200.
Ook deze lens wordt niet geroemd om zijn optische kwaliteit maar ik heb er foto's ermee gemaakt die ik anders had gemist.
Ook is het isoleren van onderwerpen met een telelens (kleine scherptediepte / achtergrondonscherpte) ook goed te doen.
De beeldkwaliteit van de huidige zoomlenzen is meer dan voldoende bij allround gebruik.
Als je net begint kan het leren instellen van je camera al lastig genoeg zijn en zou ik tijd investeren om de camera te leren kennen.
Dat gaat je misschien wel meer opleveren in het begin dan duurdere lenzen.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke kitset kopen

Berichtdoor Marten » zo dec 04 2016 10:16 am

Drikus70 schreef:...Persoonlijk zou ik ook voor meer zoombereik (18-140) kiezen als ik zou beginnen ipv een lichtsterkere lens met minder zoombereik (17-55).....
Toch was lenzen wisselen in het begin niet echt een routine handeling en was het moment alweer voorbij als ik de goede lens er op had.....

Persoonlijk zou ik minder zoombereik en meer lichtsterkte kiezen.
Kom je bereik te kort dan ligt de aanschaf van een 2e objectief voor de hand.
Als je alles met één objectief wilt doen omdat je niet wilt wisselen dan kan je je afvragen of een camera met wisselbare objectieven wel de juiste aanschaf is.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke kitset kopen

Berichtdoor gijs sandberg » zo dec 04 2016 10:31 am

Dap,
Op dit vroege uur een enkel relativerend woord.
De genoemde alternatieven hebben (wild) verschillende prijskaartjes : een 18-55 is (tweedehands) niet veel duurder dan een lensdop, de 17-55 van Nikon kan E1800 kosten.
Meer zoom betekent (bij gelijke prijs) meer problemen en/of minder kwaliteit.
De genoemde meermaal (5+) zoomlenzen klinken practisch en voor sommigen sexy, maar de kwaliteit heeft vaak zeer te lijden.
Een redelijk evenwicht tussen prijs mogelijkheden en kwaliteit is voor velen de NIkon 18-105, bij sommige Nikon dealers ook tweedehands te koop.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke kitset kopen

Berichtdoor Gemarne » zo dec 04 2016 4:50 pm

gijs sandberg schreef:Dap,
Op dit vroege uur een enkel relativerend woord.
De genoemde alternatieven hebben (wild) verschillende prijskaartjes : een 18-55 is (tweedehands) niet veel duurder dan een lensdop, de 17-55 van Nikon kan E1800 kosten.
Meer zoom betekent (bij gelijke prijs) meer problemen en/of minder kwaliteit.
De genoemde meermaal (5+) zoomlenzen klinken practisch en voor sommigen sexy, maar de kwaliteit heeft vaak zeer te lijden.
Een redelijk evenwicht tussen prijs mogelijkheden en kwaliteit is voor velen de NIkon 18-105, bij sommige Nikon dealers ook tweedehands te koop.
Groeten, Gijs


Kies waar je hart en eigen verstand naar uitgaat en zo te lezen is dat de 18-140. Als beginner ben je nog helemaal niet met lichtsterkte van objectieven bezig, maar wil je wel kunnen zoomen. De rest komt later.

Succes met je keuze
Marjon


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gemarne

Clublid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke kitset kopen

Berichtdoor Drikus70 » zo dec 04 2016 5:06 pm

Marten schreef:Als je alles met één objectief wilt doen omdat je niet wilt wisselen dan kan je je afvragen of een camera met wisselbare objectieven wel de juiste aanschaf is.

Er zijn meer redenen om te fotograferen met een dslr dan alleen het wisselen van lenzen.
Daarnaast geef ik aan dat dit in het begin een prima keuze kan zijn.
Als je daarna wat meer routine hebt en weet wat de beperkingen zijn van je lens, kan je veel beter een keuze maken over aan te schaffen lenzen.

gijs sandberg schreef:De genoemde meermaal (5+) zoomlenzen klinken practisch en voor sommigen sexy, maar de kwaliteit heeft vaak zeer te lijden.

Als je de beelden 100% ingezoomd bekijkt, is wel waar te nemen dat de kwaliteit niet gelijk is maar om daar de kwalificatie 'zeer te lijden' aan te hangen, gaat me wat ver..

Maar oordeel zelf:

Hieronder 2 foto's waarbij één met de 18-140 is gemaakt en de ander met de af-s 85 1.8.
Exif: f8 / 4s / iso 200 (met D7000)

Afbeelding

Afbeelding
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke kitset kopen

Berichtdoor MBlink » zo dec 04 2016 9:06 pm

Ik ben zelf begonnen met een 18-55, die ik na 2 maanden ben ingeruild voor een 18-105.

Jaren plezier gehad en daarna 'doorgegroeid' naar de Tamron 17-50 f/2.8.

Geen spijt van gehad, zowel van de 18-105 als de 17-50.

Moraal: je kan met een mooie allround beginnen (18-105 of 18-140) en daarna alsnog lichtsterker/beter gaan. Gewoon inruilen, die objectieven houden goed hun waarde.

Groetjes,
Milan
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6
MBlink

Forumlid
Berichten: 120


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke kitset kopen

Berichtdoor dappie » zo dec 04 2016 10:02 pm

Bedankt voor alle adviezen, merk toch uit de reacties dat de meeste een voorkeur hebben om met een kwalitatief "minder" zoomobjectief te beginnen, en daarna te kijken wat je aan speciaal glaswerk aan wil schaffen.
Zoals het er nu uitziet word het dan toch een D5300 met als startobjectief een 18 - 140, ik hoop dat ik hiermee voldoende in huis haal om te ontdekken of dit een echte hobby zou kunnen worden . Ik heb in het verleden ( begin jaren 80 ) enkele jaren met een spiegelreflex gewerkt en zelfs een doka gehad op mijn slaapkamer. Heb hier goede herinneringen aan maar had toen niet het geld om een uitgebreide set lenzen te kopen , dus alles met de kitlens van 50 mm vandaar de hernieuwde interesse , maar dan digitaal.
kan iemand mij nog een advies geven wat voor een SD kaart ik hierbij moet nemen

groet
Dap
dappie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke kitset kopen

Berichtdoor MBlink » zo dec 04 2016 10:57 pm

Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6
MBlink

Forumlid
Berichten: 120


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten