Portret Eddy van Wessel

Onderwerp:

Portret Eddy van Wessel

Berichtdoor JJG » wo dec 07 2016 8:56 pm

Het was een erg tof uurtje. Of een dikke drie kwartier. Bomen over filmfotografie, camera's, doelen wat betreft fotografie, Irak. De Zilveren Camera gezien die hij binnenkort weer moet inleveren. Blijkbaar is dat een wisseltrofee. Eigenlijk was het gewoon een erg leuk gesprek en een toffe ontmoeting!

Uiteraard ook een portret geschoten. Helaas een tikje dichtgelopen en mist wat scherpte.Toch een tikje zenuwen en staan kutten ;-)

Nikon FG
Tri x

AfbeeldingEddy van Wessel by Jelmer Gremmen, on Flickr
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portret Eddy van Wessel

Berichtdoor EdvandeZilver » wo dec 07 2016 9:06 pm

..en toch is het een fraai portret. Het hoeft namelijk niet altijd technisch perfect te zijn.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portret Eddy van Wessel

Berichtdoor RichardBremer » wo dec 07 2016 9:22 pm

Mooi portret, ik vind em juist wel erg geslaagd met de donkere vlakken zo.
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Portret Eddy van Wessel

Berichtdoor Richard » wo dec 07 2016 9:44 pm

Stijl doet me een beetje aan Anton Corbijn denken.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portret Eddy van Wessel

Berichtdoor Drikus70 » wo dec 07 2016 9:55 pm

Goed portret van een interessante fotograaf.
Ik heb hem een paar maand geleden ook gesproken en vond het een toegankelijke fotograaf die graag vertelt over z'n vak.
Zijn boek 'The edge of civilization' is een aanrader voor liefhebbers van zwart-wit fotografie.
Hierin zijn genoeg foto's met dichtgelopen zwarte partijen terug te vinden :wink:
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Portret Eddy van Wessel

Berichtdoor Vincent » wo dec 07 2016 10:08 pm

EdvandeZilver schreef:Het hoeft namelijk niet altijd technisch perfect te zijn.


Eens maar focus op de ogen vindt ik wel een vereiste. Tenzij het overduidelijk elders geplaatst wordt om focus elders te leggen of een artistieke reden. Dichtgelopen zwart hoeft ook geen probleem te zijn maar het stoort mij teveel als het alleen zo deels in het gezicht is. Dan zou ik de hele foto meer contrast geven dat het op meer plekken dichtloopt.

Voor mij dus geen geslaagde foto.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portret Eddy van Wessel

Berichtdoor JJG » wo dec 07 2016 10:13 pm

Haha, ik zag in de mail 'reactie van DjUncleSam'. En ik wist dat dit ging komen. Snap 't hoor.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portret Eddy van Wessel

Berichtdoor Vincent » wo dec 07 2016 10:57 pm

JJG schreef:Haha, ik zag in de mail 'reactie van DjUncleSam'. En ik wist dat dit ging komen. Snap 't hoor.


:D

Ik ben heel objectief en eerlijk hoor. Ik beleef oprecht plezier aan jouw 'zoektocht' door de analoge wereld. Blijf vooral doorposten! Ik kan ook genieten van meer kunstzinnige foto's zoals je onlangs postte, ik kon daar echter nog niet echt een zinnig commentaar op geven waar je iets aan hebt, zodra ik dat onder woorden kan brengen ga ik dat ook zeker doen.

Ik ben (en blijf) wel van mening dat 'fouten' die op digitaal niet geaccepteerd worden, dat op analoog ook niet ineens automatisch wel zouden moeten worden zoals ik soms proef. Ik kan wel de waarde van eventuele kunstzinnigere fotografie snappen, een onscherp portret vindt ik daar (op deze manier) niet onder vallen. Wellicht dus iets kritischer, hopelijk, vooral op de langere termijn, wel een waardevolle bijdrage van mijn kant :)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portret Eddy van Wessel

Berichtdoor JJG » wo dec 07 2016 11:10 pm

Ik kan prima tegen kritiek, zolang deze maar onderbouwd is. Jij legt altijd haarfijn uit waarom je het niet goed of niet mooi vindt.( Net als Eddy vanmiddag toen hij door m'n album bladerde ;-) ) En eigenlijk ben ik het zo goed als altijd er wel mee eens. Niet alleen bij mijn eigen foto's trouwens.

En klopt, ik baal ook van het net wat gebrek aan scherpte op Eddy z'n ogen. Of het nu digitaal of analoog is. Dat maakt nu niks uit. Het dichtlopen is ook wat jammer. Maar goed, allemaal al gezegd.

Mooi zo, want ik geniet ook van m'n zoektocht door de analoge wereld! I love it :) Of het nu altijd lukt of niet. Blijf jij gerust (opbouwende) kritieken posten. Leerzamer dan 'ooohs en aaaahs'. ( wat ook leuk is )
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portret Eddy van Wessel

Berichtdoor JJG » do dec 08 2016 12:05 am

Drikus70 schreef:Goed portret van een interessante fotograaf.
Ik heb hem een paar maand geleden ook gesproken en vond het een toegankelijke fotograaf die graag vertelt over z'n vak.


Absoluut, hele toegankelijk man. Aardig en vriendelijk!

Via Marktplaats kwam ik met hem in contact. Ik verkocht wat oude Xpan filmpjes ( verlopen mid jaren 90 ) en ene Eddy reageerde daarop. Onderaan zijn mail zag ik staan 'tweevoudig winnaar Zilveren camera'.

Gevraagd of ik hem kon ontmoeten. 'Een kop koffie kan altijd' was zijn antwoord. Vanwege het overlijden van Jeroen Oerlemans ging het niet door. Maar hij mailde me vorige week dat hij weer even in NL zou zijn en dat we alsnog konden afspreken.

De filmpjes mocht hij zo hebben.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portret Eddy van Wessel

Berichtdoor Drikus70 » do dec 08 2016 9:27 pm

Ik zal proberen uit te leggen waarom ik het een goed portret vind ondanks dat het technisch niet een optimale foto is.
Een goed portret laat iets zien van iemands leven en zijn gemoedstoestand. Pose en blik zijn belangrijk.

Feiten mbt Eddy van Wessel:
Oorlogsfotograaf die veel verschrikkelijke dingen ziet en vastlegt in oorlogsgebied.
Heeft recentelijke een collega fotograaf 'verloren' in de persoon van Jeroen Oerlemans (en heeft hier in de media over verteld).
Heeft in een interview aangegeven dat zijn gezin het eigenlijk nu wel tijd vindt om te stoppen met dit gevaarlijke beroep.

Ik zie in het portret een fotograaf met een enigszins vermoeide blik door de spanningen van de afgelopen tijd.
Hij kijkt me gereserveerd aan maar zoekt wel contact. Zijn houding past voor mijn gevoel bij bovenstaande.
Voorover leunend op tafel en dus (uit)rustend, maar ook een gesloten houding; zichzelf beschermend.
Daarnaast past het fototoestel goed op de voorgrond. Dat staat voorop bij de fotograaf.
Het donkere portret vind ik goed passen bij zijn werk en ook bij de zwart-wit foto's die hij zelf maakt.

In mijn subjectieve beleving is het voor mijn een passend portret en dus een goed portret van Eddy van Wessel.
Ik ben me ervan bewust dat anderen het als 'gezocht' zouden kunnen zien en dat de fotograaf het allemaal ook niet zo heeft bedoeld,
maar dat maakt voor mij fotografie juist zo interessant. Een foto kan meer zeggen dan je in eerste instantie ziet zelfs als het misschien niet eens zo bedoeld is.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Portret Eddy van Wessel

Berichtdoor JJG » do dec 08 2016 9:59 pm

Leuk jouw redenen te lezen waarom je de foto wel goed vindt.

Ikzelf ben er ook absoluut blij mee, tuurlijk baal ik wat van de technische oneffenheden, maar ik vind het een fijn aandenken aan een bijzonder iets.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portret Eddy van Wessel

Berichtdoor ATOR » do dec 08 2016 10:29 pm

Gisteren heb ik naar aanleiding van jouw foto zijn werk en wat interviews met hem bekeken, indrukwekkend wat deze gast doet.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portret Eddy van Wessel

Berichtdoor JJG » do dec 08 2016 10:42 pm

Leuk!

En ja, absoluut waar wat je zegt. En dat ook al zoveel jaar.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portret Eddy van Wessel

Berichtdoor Kees H » do dec 08 2016 10:55 pm

Heb ook even op zijn site gekeken, indrukwekkende beelden

Tijdens de Masterclass met Stanley Greene ook veel van dit soort foto's gezien met de verhalen wat er bij komt kijken om ze te kunnen maken
en wat het met de mens doet incl het thuisfront.
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten