Serie opnamen maken

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Serie opnamen maken

Berichtdoor Tonnikon » ma dec 05 2016 8:28 pm

Beste leden,
Enthousiast over een idee voor sterrenfotografie (een serie opnamen maken en die dmv "deep sky stacker" op elkaar leggen) wil ik 200 opnamen maken van ieder 8 seconden lang.
Welke instelling op mijn D7200 kan ik daar het beste voor gebruiken? Waarschijnlijk is " intervaltimer" hier het meest geschikt voor maar ik begrijp de werking er niet van.
Ik heb de interval gezet op 1 seconde, dus tussen elke foto zit 1 seconde.
Bij de keuze " aantal intervallen x opnamen/interval" begrijp niet hoe ik de velden moet invullen. Mij lijkt het logischer om in hoeveel opnamen er gemaakt moeten worden.
Ik begrijp volgens mij inmiddels dat een interval wordt opgevat als de tijd tussen een opname èn de sluitertijd van de foto zelf, in mijn geval dus 1 + 8 = 9 seconden.
Deze manier van invullen betekent in mijn optiek dat ik eerst moet gaan berekenen hoeveel tijd het kost om 200 opnamen te maken of begrijp ik de intervalfunctie niet goed?
Omdat ik zelf bepaal wat de sluitertijd is en ingeef dat er tussen de foto's een interval van 1 seconde moet zijn (dit moet eigenlijk continue achter elkaar doorgan, maar lager kan niet), is het toch veel makkelijker om in te voeren hoeveel foto's de camera moet nemen??
Is hier een ander functie op de camera beschikbaar die zo'n proces handiger toepast of is het mijn manier van denken?
Alvast dank voor het meedenken!
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Serie opnamen maken

Berichtdoor pveenstra » ma dec 05 2016 10:00 pm

Waarom laat je de opname niet gewoon doorgaan? Nu onderbreek je de opname telkens 1 op de 9 seconden. Dat zul je niet zien op de foto.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Serie opnamen maken

Berichtdoor Tonnikon » ma dec 05 2016 10:28 pm

Dag Peter,
De tipgever vertelde dat het op deze wijze mogelijk is om in de stad mogelijk is om de melkweg te fotograferen zonder de invloed van lichtvervulling. In feite leg je bv. 200 keer 8 seconden = 1600 seconden = 26 minuten vast, althans zo is het mij verteld...voordat ik het hele forum over mij heen krijg. Ben een beginner als het gaat om dit soort fotografie en het klonk helemaal niet onlogisch. Opzet is dus gewoon een groot aantal opnamen achter elkaar te laten nemen.
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Serie opnamen maken

Berichtdoor jur001 » di dec 06 2016 12:35 pm

Hoi Ton,

Die functie gebruik ik ook regelmatig met mijn D7000. Zal er ook zo opzitten bij de D7200. Het staat vast in de gebruikershandleiding, maar bij zit het onder:
- opname menu --> Intervalopname.

Hier kun je instellen hoeveel opnames. Een starttijd, en de interval.

Op je camera stel je dan Iso/Diafragma/sluitertijd in.

Let op:
- de interval gelijk of langer aan de sluitertijd
- Beeld stabilisatie uit.
- Geen filter op de lens

Weet niet zeker wat de beste iso/diafragma/sluitertijd is, maar daar zijn wel adviezen over te vinden op deze site of op 1 van de faceboek sites.

gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Serie opnamen maken

Berichtdoor Tonnikon » di dec 06 2016 5:08 pm

Hoi Jurgen, dank voor je reactie. Punt is alleen dat ik de functie wel kan vinden in het menu maar het instellen ervan niet begrijp.
Als ik de functie goed begrijp moet ik namelijk eerst berekenen hoeveel intervaltijd een interval èn een opname in tijd gezamenlijk duren. Ik heb het idee dat ik dus de functie niet begrijp maar uit de handleiding wordt ik ook niet veel wijzer
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Serie opnamen maken

Berichtdoor ATOR » di dec 06 2016 5:42 pm

Het interval is volgens mij de tijd tussen het starten van de opnames. Als je elke 10 seconden een foto wilt zet je het interval op 10 seconden. Je moet er dan wel voor zorgen dat de maximale sluitertijd korter is dan 10 seconden.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Serie opnamen maken

Berichtdoor Tonnikon » wo dec 07 2016 6:58 pm

Dag Ator, dank voor je toevoeging. In een test had ik de sluitertijd op 4 seconden gezet en vervolgens de interval op 100 intervals x 1 foto per interval =100
Dat leverde 20 foto's op. De vraag is dus hoe de interval dit geinterpreteerd heeft. Hoe levert een imterval van 100 20 foto's op?
Terugredenerend kan ik dat maar op één manier bedenken:
Een sluitertijd van 4 seconden plus 1 seconde interval = 5 seconden.
100 gedeeld door 5 = 20 foto's.
Is dit logisch?
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Serie opnamen maken

Berichtdoor Janvis » wo dec 07 2016 7:23 pm

Ik zit even in de handleiding te kijken en volgens mij werkt het zo:

Onder "intervalopname" klik je op "Interval" Daar voer je een tijdconstante in. Dus zeg maar om de hoe veel tijd er een foto gemaakt moet worden.

Als je dat hebt ingevuld dan ga je naar "Aantal intervallen X aantal/interval" Daar voer je het totaal aantal intervallen en het het aantal foto's dat tijdens een interval gemaakt moeten worden in. Hierbij dient natuurlijk opgemerkt te worden (zoals ATOR ook al zegt) dat de totale tijd van het aantal opnamen tijdens een interval niet langer mogen zijn dan de ingestelde intervaltijd anders krijg je een overlap van tijdconstanten en dat levert natuurlijk problemen op.

Als je nu op "Start" drukt en vervolgens op "OK" dan zouden de intervallen moeten starten en precies datgene opleveren wat je hebt ingevoerd.

Je kunt ook nog eens invoeren dat na het drukken op start en ok de intervallen pas later op een bepaalde ingevoerde datum en tijd gaan beginnen. Maar voor het testen van hoe de interval werkt zou ik dat eerst achterwege laten ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Serie opnamen maken

Berichtdoor ATOR » wo dec 07 2016 7:58 pm

Tonnikon schreef:Dag Ator, dank voor je toevoeging. In een test had ik de sluitertijd op 4 seconden gezet en vervolgens de interval op 100 intervals x 1 foto per interval =100
Dat leverde 20 foto's op. De vraag is dus hoe de interval dit geinterpreteerd heeft. Hoe levert een imterval van 100 20 foto's op?
Terugredenerend kan ik dat maar op één manier bedenken:
Een sluitertijd van 4 seconden plus 1 seconde interval = 5 seconden.
100 gedeeld door 5 = 20 foto's.
Is dit logisch?

Je hebt in gesteld dat je 100 foto's wilt maken elk met een starttijd van 1 seconde na elkaar. De camera houdt geen rekening met de sluitertijd en probeert gewoon elke seconde af te drukken. Maar als jij een sluitertijd van 4 seconden kiest dan kan de camera maar 1 van de vijf foto's maken omdat bij de tussenliggende intervallen de camera nog bezig is met het maken van een foto. 1 op de 5 foto's van 100 foto's is 20 foto's.

Ik quote mezelf nog een keer, met nadruk op de laatste regel:
ATOR schreef:Het interval is de tijd tussen het starten van de opnames. Als je elke 10 seconden een foto wilt zet je het interval op 10 seconden. Je moet er dan wel voor zorgen dat de maximale sluitertijd korter is dan 10 seconden.

Had je in jouw geval een sluitertijd gekozen die korter is dan 1 seconde dan had je wel 100 foto's gekregen in 100 seconden. Je hoeft nergens een sluitertijd bij op te tellen.

Voor alle duidelijkheid: jouw camera wil weten om de hoeveel seconden hij moet afdrukken, dat is het interval, en hoeveel foto's moet hij maken. Het zal hem worst zijn wat de sluitertijd is, daar houdt hij geen rekening mee. Jij moet er voor zorgen dat de sluitertijd korter is dan het interval zodat hij ook de volgende foto kan maken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Serie opnamen maken

Berichtdoor Jacob_O » wo dec 07 2016 9:20 pm

@Ton: Check je privé berichten.
(Rechts bovenin, naast je avatar)
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Serie opnamen maken

Berichtdoor ben42 » wo dec 07 2016 10:10 pm

zonder de invloed van lichtvervulling. In feite leg je bv. 200 keer 8 seconden = 1600 seconden = 26 minuten vast,
Gedurende de opname leg je ook gewoon de lichtvervuiling vast.

En let op dat in 26 minuten de sterren zich over een significante afstand bewegen.

In het westen van Nederland zeker in een stad zal de lichtvervuiling de meeste sterren onzichtbaar maken.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Serie opnamen maken

Berichtdoor Tonnikon » wo dec 07 2016 11:12 pm

Dank voor alle (prive-)berichten! Ik ga dat het weekend eens op mijn gemak lezen en uitproberen. Ik krijg wel de indruk dat het simpelweg programmeren van bv achter elkaar maken van bv 200 foto's met zelf ingestelde sluitertijd niet anders kan dan zelf 200 keer de ontspanknop (al dan niet met AB) in te drukken. De interval is hier wel enigszins voor te gebruiken maar niet ideaal.... ik neem ook de tips ter harte wat betreft lichtvervuiling en draaing (iedere 4 min 1 graad) maar gewoon proberen en zal als het enigszins toonbaar is laten zien. Dank!
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Serie opnamen maken

Berichtdoor Janvis » wo dec 07 2016 11:17 pm

Het is maar net hoe makkelijk je het jezelf wil maken. Het instellen van de camera is een koud kunstje en het kan je een hoop drukken op het knopje schelen :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Serie opnamen maken

Berichtdoor jur001 » do dec 08 2016 7:09 am

Hoi Ton,

Dan kan prima met de interval functie. Je stelt in op aantal foto's 200. En als je een sluitertijd wil van 4 seconden dan kies je als interval tijd 5 seconden.
Zo maak je probleemloos 200 foto's met een sluitertijd van 4 seconden.

gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Serie opnamen maken

Berichtdoor Tonnikon » do dec 08 2016 5:57 pm

Hallo allemaal, niet om de discussie gaande te houden maar ik ben er nog steeds niet uit hoe de interval functie werkt. Het begrip "interval" is volgens mij de tijd die verstrijkt tussen het moment dat de ene foto is genomen en de volgende foto zal worden gemaakt, bijvoorbeel een interval van 1 seconde betekent dat telkens na 1 seconde, een foto wordt gemaakt. Je kunt vervolgens aangeven hoeveel foto's er na een interval gemaakt moeten worden, dat keuzeveld gaat echter niet verder dan 9 stuks, dus daar kom ik niet verder mee.
De interval functie wordt omschreven als een functie om bv. elk uur een of tot maximaal 9 foto's te laten nemen, je kunt de starttijd aangeven of direct laten starten,
Wat onbreekt er aan de logica om niet alleen de starttijd in te voeren, de duur van de interval ( om de hoeveel tijd moet er een foto worden genomen) om ook het aantal foto's in te voeren dat er maximaal genomen moet worden? Er wordt in sommige commentaren aangegeven dat ik het aantal opnamen kan invoeren maar dat kan alleen maar als, het aantal foto's ná een interval, met een maximum van 9 foto's...?
Kan ook nog steeds niet bevatten waarom de sluitertijd niet langer kan duren dan de interval, ik zou denken dat een e.e.a. elkaar opvolgt, dus interval, foto, interval, foto, interval, foto...uitgedrukt in mijn voorbeeld, IV van 1", foto van 8", IV van 1", foto van 8", IV van 1", foto van 8"....enz.
Voor mijn doel hoeft er niet eens een interval van 1 seconde in, maar zo werkt de interval nu eenmaal..?
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten