Is een spiegelreflex een verbetering tov mijn Nikon 1?

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

Is een spiegelreflex een verbetering tov mijn Nikon 1?

Berichtdoor Ronald K » ma aug 17 2015 3:51 pm

Over een aantal maanden ga ik een reis maken naar Costa Rica. Op dit moment gebruik ik een Nikon 1 . Dit toestel bevalt me prima, maar ik wil gewoon heel mooie foto's maken. Hiervoor wil ik een spiegelreflex camera aanschaffen. Welke dat gaat worden weet ik nu nog niet, daar moet ik me eerst verder in verdiepen.
Nu wordt me van diverse kanten verteld dat een spiegelreflex geen enorme verbetering is ten opzichte van die Nikon 1. Er wordt eigenlijk alleen gezegd dat een spiegelreflex veel meer "gesleep" is.

Wat is jullie mening hierover?
Ronald K

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is een spiegelreflex een verbetering tov mijn Nikon 1?

Berichtdoor D. Haaksma » ma aug 17 2015 4:06 pm

Dat "ze" gelijk hebben.
Maar het is wel vaak een persoonlijke keuze.

Wel grappig dat vele de overstap naar een systeemcamera gemaakt hebben, dat overwegen, dan wel er één naast hun spiegelreflex hebben.
Met name om die op vakantie te gebruiken , het gesleep....

Als ik jou was zou ik even bekijken wat je daadwerkelijk mist met of aan de 1.
Als je tevreden bent over zijn prestaties, wat verwacht je dan van een spiegelreflex.
De kwaliteit van je platen wordt o.a. bepaald door het glas wat er voor zit en de dertig centimeter achter de zoeker.
En een beetje goed glas is naast de body wel wat prijzig.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is een spiegelreflex een verbetering tov mijn Nikon 1?

Berichtdoor bcvthul » ma aug 17 2015 4:34 pm

Het is erg persoonlijk. Als je nu tevreden bent met je nikon 1 en verder geen argumenten hebt om expliciet naar een andersoortige camera te gaan zou ik niet overstappen...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is een spiegelreflex een verbetering tov mijn Nikon 1?

Berichtdoor ATOR » ma aug 17 2015 5:18 pm

Met een camera met vergelijkbare techniek die een grotere sensor en een betere kwaliteit lens heeft, maak je absoluut kwalitatief betere foto's. Die zijn scherper, contrastrijker, hebben betere kleuren, een groter dynamisch bereik en hebben vooral bij hogere ISO's minder ruis.

Foto's van camera's zoals de Nikon 1 (de laatste versies) zijn voor veel doeleinden goed genoeg. Voor gebruik op internet, waar de foto teruggebracht word tot nauwelijks 2 megapixels, en bij kleine afdrukken zul je bij de meeste foto's waar genoeg licht was weinig verschil zien. Ga je foto's groot afdrukken en vind je het leuk om op foto's in te zoomen om details te bekijken dan zal het verschil met een camera met grotere sensor en een betere lens snel duidelijk worden.

Ik heb het bewust niet over een spiegelreflex want er zijn steeds meer camera's met een grote sensor die geen spiegel meer hebben.


Het maken van hele mooie foto is volledig afhankelijk van de fotograaf. Wil je mooiere foto's dan zul je jouw fotografie-skills moeten upgraden :P
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is een spiegelreflex een verbetering tov mijn Nikon 1?

Berichtdoor John'47 » ma aug 17 2015 5:50 pm

Ik heb een half jaar een Nikon1 gebruikt.
Voordelen: licht, snel, scherpe goed belichte foto's
Nadelen: niet heel veel pixels waardoor uitsnedes maken lastiger is en je kunt door een grotere scherptediepte je onderwerp minder makkelijk "los" van de omgeving krijgen
Ik gebruik nu onderandere een spiegelreflex
Voórdelen: meer mogelijkheden met meer objectieven, bij groot diafragma mooi kleine scherptediepte, veel ruimte voor uitsnedes, nog iets mooiere foto's dan met de Nikon1
Nadeel: zwaar, lomp, je gaat steeds meer objectieven meeslepen

Voor vakanties gebruik ik een LeicaT en dat is erg vergelijkbaar met de Nikon1. Lekker licht, mooie scherpe foto's en alles in een klein tasje

John
Laatst gewijzigd door John'47 op ma aug 17 2015 8:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is een spiegelreflex een verbetering tov mijn Nikon 1?

Berichtdoor Patrick » ma aug 17 2015 6:16 pm

Alleen de grootte van de sensor is al een voordeel van andere camera's. Hetgeen niet wil zeggen dat de Nikon-1 serie niet goed genoeg is. Je bent toch tevreden? Waarom zou je dan? Koop dan liever een eventueel missend objectief vor je camera.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is een spiegelreflex een verbetering tov mijn Nikon 1?

Berichtdoor schippie » ma aug 17 2015 7:24 pm

ook voor de vakantie , maar dan net andersom een Nikon 1 gekocht als tijdelijke vervanging voor de D610. Het meeste is al gezegd , goede foto's als de omstandigheden goed zijn , maar bij slechter licht of veel croppen is het verschil wel heel groot. Wat me eigenlijk het meeste tegenviel: ook met de 1 " sjouw" je met een tas , die is wel lichter maar eigenlijk maakt dat niet zoveel uit (tenzij je natuurlijk pro tele's meeneemt.
Verder niets dan lof voor de in mijn geval V1 en de objectieven, heerlijk toestel, goede EVF, stille sluiter.
Maar als ik zo ver ging en ik zou foto's willen maken voor flinke prints dan nam ik zelf de 610 weer mee.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is een spiegelreflex een verbetering tov mijn Nikon 1?

Berichtdoor Frankie » ma aug 17 2015 8:21 pm

Naast genoemde kwaliteiten van sensoren en objectieven zijn snelheid en nauwkeurigheid van autofocus natuurlijk ook wel prettig, vooral als je bijvoorbeeld de oerwouden ingaat om dieren te fotograferen. Mijn keuze zou spiegelreflexcamera zijn.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is een spiegelreflex een verbetering tov mijn Nikon 1?

Berichtdoor Mieke53 » za dec 10 2016 2:30 pm

En een beetje goed glas is naast de body wel wat prijzig.

Gekke vraag van mij.
Passen de "gewone" lenzen van Nikon op een systeemcamera? Die nu op mijn spiegelreflexcamera gaan?
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is een spiegelreflex een verbetering tov mijn Nikon 1?

Berichtdoor Drikus70 » za dec 10 2016 2:58 pm

Mieke53 schreef:Gekke vraag van mij.
Passen de "gewone" lenzen van Nikon op een systeemcamera? Die nu op mijn spiegelreflexcamera gaan?


Geen gekke vraag hoor..
Ja er zijn adapters om je Nikon lenzen op diverse systeemcamera's te zetten MAAR afhankelijk van de functionaliteit van zo'n adapter heb je wel of geen controle meer over je belichtingsmeting, autofocus en diafragma instelling. Dus goed uitzoeken of de adapter iets wel of niet ondersteunt.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is een spiegelreflex een verbetering tov mijn Nikon 1?

Berichtdoor EdvandeZilver » za dec 10 2016 3:06 pm

Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is een spiegelreflex een verbetering tov mijn Nikon 1?

Berichtdoor Mieke53 » za dec 10 2016 3:43 pm

Wauw!

Das veel money. Maar als alles het doet....
Dat neem ik mee in de overweging.
Ed is het handiger om hier een nieuw draadje over op te starten?
Dank allebei :thumbup:
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is een spiegelreflex een verbetering tov mijn Nikon 1?

Berichtdoor jantom » za dec 10 2016 4:38 pm

Die adapter werkt goed maar ik vind het Nikon1-systeem toch maar erg matig. Vooral de sensor (bij mij die van de 1V1). Die camera heeft inmiddels wat opvolgers (die hopelijk beter zijn).
Soms gebruik ik mijn Nikon1V1 maar alleen voor snapshots. Toch zijn de foto's soms verrassend goed (qua beeldkwaliteit).

Voor het mooiere werk heb ik mijn D800 (ook inmiddels een "verouderde" camera) maar dan zit je in het duurdere segment en wordt het lastiger (want zwaarder) om het spul mee te nemen.
Succes met de keuze.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is een spiegelreflex een verbetering tov mijn Nikon 1?

Berichtdoor Mieke53 » za dec 10 2016 4:53 pm

Jan, ik heb ook de d800. Misschien al verouderd(je gaat de deur uit en je loopt al achter) maar pracht camera.
Het was meer: als er een tweede bijkomt die ook nog in de zak kan, ga ik dan voor Olympus, Fuji, Nikon.
Hij is voor mijn partner, maar die ziet van mij de foto's en zei toen: zou dat wat zijn. Klein cameraatje erbij jouw lenzen erop.
Maar natuurlijk met een 105mm neem je die ook niet even mee in je broekzak.
Daarnaast zou ik dan ook graag een normaal oculair willen, hebben ze ook niet allemaal.
Maar:
Lijkt het nou zo, of blijft Nikon achter de concurrentie aanlopen?
Google op beste systeemcamera en Nikon komt niet eens voor in dat rijtje.
Clubgenoot heeft de Olympus OMD10 geloof ik.
Wat een scherpte. 151 scherpstelveldje geloof ik.
Goed, we dwalen af van dit draadje.
Dank voor je aanvulling.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is een spiegelreflex een verbetering tov mijn Nikon 1?

Berichtdoor EdvandeZilver » za dec 10 2016 5:24 pm

Voorbeeld van strakke plaatjes uit de Nikon 1 J5
viewtopic.php?f=97&t=46970&start=930#p846627

(ik wacht nog even op de spiegelloze Df)
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten