alle foto's onscherp behalve met liveview

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor 2eX_trots » zo dec 04 2016 1:20 pm

Goede middag,

Om diverse redenen heb ik zeer lang (bijna een jaar) mijn camera niet gebruikt....gisteren had ik weer eens gelegenheid en zin om er mee te gaan schieten. Wat onwennig mijzelf weer wat bekend gemaakt met het toestel maar tot mijn grote frustratie zijn al mijn foto's onscherp... de scherpte in de foto ligt achter het punt wat ik wou gebruiken en waar ik (dacht ik) op scherp stelde. Vandaag weer aan het proberen en kom er achter dat wanneer ik een foto maak mbv liveview (dat gebruikte ik eigenlijk nooit) dat deze foto's perfect scherp zijn.

Herkend iemand dit verschijnsel en weet welke instelling er verkeerd staat?

Ik heb van alles geprobeerd inclusief het wisselen van lens en overweeg nu de camera instellingen maar te resetten.

ps het gaat om een D7000.
Still learning.....
2eX_trots

Forumlid
Berichten: 63


Locatie: Nieuwenhoorn
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor gijs sandberg » zo dec 04 2016 1:27 pm

Beste 2,
re: welke instelling er verkeerd
Ik zou beginnen met
-de contacten tussen lens en kamera schoonmaken/poetsen.
-kijken of eea met een andere lens ook optreedt.
-(met enige tegenzin): een reset van de kamera (2xgroen, zie handboek voor details)
Als niets anders helpt: morgen een belletje met Nikon 0900-1callnikon
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor ATOR » zo dec 04 2016 1:43 pm

Je hebt gewoon backfocus en dat kun je verhelpen met AF-finetune.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor 2eX_trots » zo dec 04 2016 9:25 pm

Bedankt voor de reactie's
Slecht contact met het objectief en de body lijkt mij niet de oorzaak want de body bepaald naar mijn idee de scherpstelling en niet het objectief, ik ervaar trouwens met een objectief met AF motor en zonder exact hetzelfde verschijnsel.

Backfocus klopt want het focus punt ligt achter het geen wat ik verwacht...maar waarom is het dan met liveview perfect?


ps ik heb nooit een dergelijk probleem ervaren, maar herinner mij dat de laatste keer dat ik met camera bezig was ik met een manueel non cpu AIS 50 f1.4 objectief aan het spelen was...en met dit objectief ervaarde ik inderdaad back focus en toen heb ik een non cpu profiel aangemaakt voor dit objectief. Deze heb ik nu verwijderd uit de camera maar het probleem blijft.
Still learning.....
2eX_trots

Forumlid
Berichten: 63


Locatie: Nieuwenhoorn
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor henkk » zo dec 04 2016 10:11 pm

Het profiel voor een AI-S lens dat je had aangemaakt heeft met wat je nu als probleem beschrijft, niets te maken. Het weghalen ervan maakt dan ook niets uit.

Scherpstelling werkt door samenwerking van body en objectief. Als ergens in de communicatie iets fout gaat, werkt het niet meer (goed).

De scherpstelling in live view werkt anders dan bij scherpstelling via zoekerbeeld. Live view scherpstelling is in beginsel altijd scherp omdat het via de sensor werkt. Alleen als de contacten tussen body en objectief niet deugen, zal de live view scherpstelling ook niet werken (dan kan de body het objectief niet aansturen).

Zoals Ator al schreef, heb je back focus en dat kun je met de AF-tuning verhelpen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor 2eX_trots » vr dec 09 2016 9:40 pm

Gisteren een paar uurtjes de tijd gehad om er mee te stoeien. Toch echt tot de conclusie gekomen dat ik echt geen gekke instelling ofzo over het hoofd had gezien.

Met een objectief welke ik zo ongeveer tot mijn beste objectief beoordeelde (Nikkor 85mm f/1.8 AF-D) ben ik gaan vastleggen wat er precies gebeurd door op statief met groot diafragma een duidelijk tekenliniaal (onder een hoek) te fotograferen waarbij ik zo exact mogelijk mijn focuspunt concentreer op een bepaald punt op het liniaal.

Hieruit bleek dat mijn focus inderdaad verder naar achter zat.
Ik heb dit via het menu AF fijn afstemming gecorriceerd en moest met dit objectief naar -15 voor een optimaal resultaat.

Eerlijk gezegd snap ik er geen barst van want ik heb dit nooit eerder hoeven doen.....geen fijn gevoel want het lijkt of mijn body opeens een afwijking heeft waardoor lenscorrectie nodig is :( .

Nadat ik had vastgesteld dat ik nu echt loep scherpe foto's maakte (net als vroeger met dezelfde body en objectief combi???) heb ik er een ander objectief op gedraaid en kwam er achter dat de body dan weer de correctie op nul zet en inderdaad de scherpte weer ruk was.

Uiteindelijk heb ik al mijn objectieven (11 stuks) op dezelfde manier gecalibreerd.....enkele dingen vielen mij op ;

Bijna alle objectieven hadden dezelfde of bijn a dezelfde correctie nodig, tussen de -15 en -18.
Één objectief (welke ik eerlijk gezegd nooit gebruikte) Nikkor 24mm f/1.8 AF-D krijg ik met maximale instelling van -20 niet 100% scherp.
Twee objectieven een hele goedkope 28-300 mm Tamron had helemaal geen correctie nodig en een ander objectief welke ik altijd erg fijn, scherp en snel vond schieten de Tokina 28-70 f2.8 hadden helemaal geen correctie nodig.

Wat betekend dat? Wanneer de body een afwijking heeft verwacht ik dat dit bij alle objectieven ongeveer dezelfde correctie behoeft.

Ik weet 100 % zeker dat het 28-70 Tokina objectief maar bijvoorbeeld ook mijn Nikkor 80-200 f2.8 AF-D spat zuivere focus had, hoe kan het nou dat de Nikkor een correctie nodig heeft en de Tokina niet?

Belangrijkste is dat de foto's weer scherp zijn maar ik vind het wel vreemd.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Still learning.....
2eX_trots

Forumlid
Berichten: 63


Locatie: Nieuwenhoorn
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor henkk » vr dec 09 2016 10:40 pm

De correctie lens/body is doorgaans echt individueel per combinatie. De body één keer kalibreren voor alle lenzen gaat niet werken.
Je kunt ook eerst een algemene focuscorrectie invoeren. Ik heb dat gedaan omdat mijn meest geliefde lens niet individueel gecorrigeerd kan worden (AI-S type).
Daarna kun je alle individueel te corrigeren lenzen corrigeren, rekening houdend met die algemene correctie.
Mijn indruk is nog steeds dat de algemene en de individuele correcties bij elkaar optellen/aftrekken.
Misschien is dat een oplossing voor je niet te corrigeren lenzen.
Aan de andere kant zou ik er niet mee zitten als de meeste lenzen ongeveer dezelde correctie nodig hebben.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor 2eX_trots » vr dec 09 2016 11:24 pm

henkk schreef:Mijn indruk is nog steeds dat de algemene en de individuele correcties bij elkaar optellen/aftrekken.


Dat is een intressante gedachte....ik heb hier ook mee zitten spelen maar ik dacht juist dat dit niet werkte. In mijn geval zou ik bijvoorbeeld de algemene correctie op -15 kunnen zetten en wanneer ik dan een objectief individueel op -20 zet zou het volgens jouw dus op -35 komen. Volgens mij werkt dat niet, maar ik ga het wel proberen...ik kom er op terug.
Still learning.....
2eX_trots

Forumlid
Berichten: 63


Locatie: Nieuwenhoorn
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor Geert Huizing » za dec 10 2016 12:47 pm

Ik heb in de manual mijn de D7000 gezocht of er iets staat over de algemene en individuele afstelling, het is echt niet duidelijk of deze bij elkaar worden geteld.
Ook in het boek van Darrel Young "Mastermind the D7000" geeft hier geen duidelijk uitsluitsel over helaas.
Misschien een belletje naar NSP of ze het daar weten.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor Jur » za dec 10 2016 1:08 pm

In de handleiding van o.a. de D810 staat in de beschrijving van de AF-fijnafstelling over de Standaard/Default waarde het volgende beschreven:

"Kies de waarde voor AF-fijnafstelling die wordt gebruikt als er geen eerdere opgeslagen waarde bestaat voor het huidige objectief (alleen CPU-objectieven)."

Ik lees dat als of Standaard of de correctie die specifiek voor dat objectief is opgeslagen; dus niet Standaard èn individuele correctie!
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor Boem » za dec 10 2016 2:15 pm

Stomme vraag misschien, maar je weet zeker dat er niets met de spiegel gebeurd is?
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor Patrick » za dec 10 2016 5:50 pm

henkk schreef:Je kunt ook eerst een algemene focuscorrectie invoeren. Ik heb dat gedaan omdat mijn meest geliefde lens niet individueel gecorrigeerd kan worden (AI-S type).

Wat wil je aan je autofocus aanpassen bij een manueel objectief? Het groene balletje? :crazy:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor henkk » zo dec 11 2016 12:03 am

Ja precies, het groene balletje en niets anders.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor 2eX_trots » zo dec 11 2016 2:59 pm

Volgens mij word nu AF correctie en focus correctie door elkaar gehaald. Of het laatste mogenlijk is weet ik niet maar mijn issue betreft een correctie op het AF.
Wat betrefd mijn calibratie op de verschillende objectieven heb ik ook nogal een blunder gemaakt want de goedkopere zoom objectieven die ik heb heb ik op het grootste brandpunt getest en dan gaat het diafragma helemaal dicht waardoor alles op de focus chart uiteraard scherp is. Daar had ik even geen erg in gehad....
Still learning.....
2eX_trots

Forumlid
Berichten: 63


Locatie: Nieuwenhoorn
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor DannySan » di dec 13 2016 7:14 am

De individuele en algemene correctie worden niet bij elkaar opgeteld, een ingesteld correctie bij een objectief overruled altijd de algemene.
Er is gewoon een max aan correctiegetal wat de body aankan, die kan natuurlijk nooit (omdat het een fysieke grens is) overschreden worden.
Een focus correctie kan ook, maar dat kun je niet zelf; dat moet de firma Nik en Kon voor je doen. Succes!
Het is trouwens wel zo dat het eigenlijk 'niet kan' dat eerst de focus goed ligt bij een objectief/body combi en dat deze 'zomaar' niet meer klopt; dan is er bijna zeker weten 'iets' gebeurt met 1 van de onderdelen.
Misschien heeft de body een tikje gehad?
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten