17-12-2016 Buren bij Kaarslicht

Plaats hier je tips over komende evenementen die interessant kunnen zijn om te fotograferen. Zet de periode/datum en plaats in je onderwerptitel.

Onderwerp:

17-12-2016 Buren bij Kaarslicht

Berichtdoor OpaAart » do dec 15 2016 10:04 pm

http://www.burenbijkaarslicht.nl/

Wie gaat er ook heen?
ikke gaat wel, mits het droog blijft natuurlijk.
Laatst gewijzigd door OpaAart op za dec 17 2016 9:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D5300 Nikon 18-55 DX VR

Flickr
Gebruikersavatar
OpaAart

Forumlid
Berichten: 28


Locatie: Elst (ut)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Buren bij Kaarslicht

Berichtdoor LJ-Jochem » vr dec 16 2016 10:56 am

Ik ga wellicht ook even kijken. Hou er rekening mee dat het altijd erg druk is. Persoonlijk vind ik Buren zonder kaarslicht mooier ;)

Vorig jaar:
AfbeeldingBuren bij Kaarslicht by Jochem van der Blom, on Flickr
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Buren bij Kaarslicht

Berichtdoor OpaAart » vr dec 16 2016 4:12 pm

Wij (mijn vrouw en ik) zijn er nog nooit geweest. Eens kijken of we daar ook van dit soort mooie plaatjes kunnen maken. Het zou wel leuk zijn als er iemand van de Nikon club zou komen want daar kan ik misschien nog iets van leren. Dit soort foto's vind ik helemaal geweldig.
Nikon D5300 Nikon 18-55 DX VR

Flickr
Gebruikersavatar
OpaAart

Forumlid
Berichten: 28


Locatie: Elst (ut)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 17-12-2016 Buren bij Kaarslicht

Berichtdoor LJ-Jochem » zo dec 18 2016 10:20 pm

Toch nog even geweest, het is immers een paar dorpen verderop. Het viel mij mee met de drukte. Vorig jaar was veel drukker. Her en der nog even wat foto's gemaakt.

1.
AfbeeldingBuren bij Kaarslicht by Jochem van der Blom, on Flickr

2.
AfbeeldingBuren bij Kaarslicht by Jochem van der Blom, on Flickr

3.
AfbeeldingBuren bij Kaarslicht by Jochem van der Blom, on Flickr

4.
AfbeeldingBuren bij Kaarslicht by Jochem van der Blom, on Flickr

5.
AfbeeldingBuren bij Kaarslicht by Jochem van der Blom, on Flickr

6.
AfbeeldingBuren bij Kaarslicht by Jochem van der Blom, on Flickr

7.
AfbeeldingBuren bij Kaarslicht by Jochem van der Blom, on Flickr

8.
AfbeeldingBuren bij Kaarslicht by Jochem van der Blom, on Flickr

9.
AfbeeldingBuren bij Kaarslicht by Jochem van der Blom, on Flickr
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 17-12-2016 Buren bij Kaarslicht

Berichtdoor OpaAart » di dec 20 2016 12:57 pm

Alle foto's helemaal geweldig. Ben wel benieuwd hoe je dit soort mooie plaatjes maakt.
Toen ik er was toen was er een miezerig regentje, vond het helemaal niks.
Heb wel een paar plaatjes gemaakt op auto zonder flits en die ga ik hier niet plaatsen, moet dus nog een hoop leren.
Nikon D5300 Nikon 18-55 DX VR

Flickr
Gebruikersavatar
OpaAart

Forumlid
Berichten: 28


Locatie: Elst (ut)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 17-12-2016 Buren bij Kaarslicht

Berichtdoor Johan v. V. » di dec 20 2016 1:04 pm

Er worden regelmatig activiteiten georganiseerd voor avondfotografie. Gewoon meegaan. Er is altijd wel iemand die je wil helpen en de 'geheimen' van avondfotografie met je wil wil delen!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 17-12-2016 Buren bij Kaarslicht

Berichtdoor LJ-Jochem » di dec 20 2016 2:37 pm

In principe is het niet zo heel moeilijk om dit soort foto's te nemen. Werk vanaf statief is regel nummer 1 (VR uit). Regel 2: Geen gebruik van filters als UV, Protect, Pola, etc. Regel 3: geen haast hebben.

In de avond kan je het beste op de M stand werken om zo optimale controle te hebben over het licht in je foto. Handmatig scherpstellen middels Live View kan maar over het algemeen is je AF nog wel in staat (bij voldoende contrast) dit voor je te doen. Werk je nog niet zo prettig op de M stand of ben je liever lui dan moe dan werkt de A-stand (diafragma voorkeuze) ook meestal wel goed. Ga in ieder geval van de auto-stand af want die doet alles behalve het goede ;) Je hanteert een diafragma zo tussen de 8 en de 11. Afhankelijk van je objectief vormt er vanaf diafragma 9 een stervorming in lichtbronnen. Sommige mensen vinden dit mooi andere verafschuwen het weer. Ik persoonlijk zit er een beetje tussenin. Het kan een toevoeging zijn mits het niet te druk wordt door alle stervorming in je foto. Heb je dus veel lichtbronnen binnen je frame dan kies ik meestal voor een lager diafragma om ze zo binnen de perken te houden. Als ik in de A-stand werk heb ik mijn belichtingsmeter op "spotmeting" staan. De ISO stel je in op 100 of 200. Levert je lange sluitertijden op maar je camera staat toch op statief dus dat maakt niet uit. Sluitertijden tot 30 seconden kan je camera zelf behapstukken. Wil je langer belichten dan zul je moeten werken in de "Bulb" mode en je sluitertijd moeten timen met een stopwatch of je schaft voor 3 tientjes een Triggertrap-kabeltje aan en downloadt de app voor je smartphone en je beschikt over een walhalla aan timer mogelijkheden. Wil je de bulb mode voorkomen (langer dan 30 sec sluitertijden) dan kan je er voor kiezen je ISO omhoog te gooien. Elke verdubbeling van je ISO is een halvering van je sluitertijd (zelfde geldt voor je diafragma). Geen idee welke camera je hebt maar ISO tot 400/800 geeft over het algemeen nog goede werkbare resultaten mits je in RAW schiet (mijn mening is altijd in RAW schieten). Als je dit allemaal een beetje door hebt en er vertrouwd mee bent dan kan je gaan denken aan belichtingstrappetjes (bracketing) en die later samenvoegen in Lr om zo optimale speelruimte te hebben in de nabewerking, want ook die komt, zeker met avondfotografie, om de hoek kijken ;)

Betreft flitsen. In de avond niet flitsen (behalve gericht én goed inflitsen). Je flitst bijna altijd de gehele sfeer weg.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 17-12-2016 Buren bij Kaarslicht

Berichtdoor OpaAart » wo dec 21 2016 3:46 pm

Dank jullie voor de reactie's.

@Johan v V Daar zit ik dus op te wachten dat ik een keer met een groepje mensen mee kan, lijkt mij wel leuk om eens te doen. Nieuwe mensen ontmoeten vind ik ook altijd wel leuk, ben gelukkig niet verlegen.

@LJ-Jochem Het meeste wat je schrijft wist ik al alleen stervorming in lichtbronnen wist ik niet en de verdubbeling van je ISO die wist ik ook niet.
Ik heb een Nikon D5300 met een 18-55 DX-VR lens. Ik heb een goed stevig statief en de afstandsbediening van Nikon de MC-DC2.
Ik struin ook het hele internet af naar tips en trucs om mooi nachtfoto's te maken, op Youtube kom ik ook genoeg tegen.
Ik heb ook iedere keer het gevoel dat er veel nabewerking wordt gedaan met de computer als ik die mooie foto's zie. Ik zou toch graag eens wat foto's willen zien die niet nabewerkt zijn.

mvg Aart
Nikon D5300 Nikon 18-55 DX VR

Flickr
Gebruikersavatar
OpaAart

Forumlid
Berichten: 28


Locatie: Elst (ut)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 17-12-2016 Buren bij Kaarslicht

Berichtdoor Richard » wo dec 21 2016 4:11 pm

Klopt, nabewerking kan de helft van het maken van de foto zijn. Mijn laatste HDR is niet uit een enkele foto te halen: viewtopic.php?f=94&t=21889&p=850646#p850595

"Nevel verwijderen" in Lightroom heeft Orion veel helderder gemaakt: viewtopic.php?f=61&t=66228&p=849389#p849389

Film met "Nevel verwijderen": https://www.youtube.com/watch?v=he_muPrX-50
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 17-12-2016 Buren bij Kaarslicht

Berichtdoor OpaAart » wo dec 21 2016 4:27 pm

Dank je voor je reactie.
Ik gebruik zelf View NX2 en Photoshop.
Nikon D5300 Nikon 18-55 DX VR

Flickr
Gebruikersavatar
OpaAart

Forumlid
Berichten: 28


Locatie: Elst (ut)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 17-12-2016 Buren bij Kaarslicht

Berichtdoor OpaAart » wo dec 21 2016 4:36 pm

Deze foto heeft niets met Buren te maken maar ik heb niets anders. Dit is een voorbeeld van een nachtfoto die ik zelf wel goed vind. Zo uit de camera.
Graag reacties hier op, positief en negatief :wink:


Afbeelding
Nikon D5300 Nikon 18-55 DX VR

Flickr
Gebruikersavatar
OpaAart

Forumlid
Berichten: 28


Locatie: Elst (ut)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 17-12-2016 Buren bij Kaarslicht

Berichtdoor LJ-Jochem » do dec 22 2016 2:28 pm

OpaAart schreef:Ik zou toch graag eens wat foto's willen zien die niet nabewerkt zijn.


Bij deze ;)

Het is geen geheim dat ik aan nabewerking (Lr met de Nik plugins als Color Efex) doe op al mijn foto's die de wereld in gaan. Je kun zien dat Buren vrij donker was en je eigenlijk voor het mooie meerdere belichtingen had moet nemen. Die avond heb ik maar 1 HDR geschoten en dat waren niet onderstaande foto's. Dit zijn allemaal enkele opname. Waarom? Puur omdat ik geen zin had om meerdere belichtingen te maken en omdat ik in mijn achterhoofd het dynamische bereik van de D750 heb zitten (hulde daarvoor!) De donkere partijen zijn nog goed op te halen dus zorg ik ervoor dat mijn hooglichten niet tot nauwelijks uitbijten.

2A
AfbeeldingBuren bij kaarslicht RAW by Jochem van der Blom, on Flickr

4A
AfbeeldingBuren bij kaarslicht RAW by Jochem van der Blom, on Flickr

8A
AfbeeldingBuren bij kaarslicht RAW by Jochem van der Blom, on Flickr

Je ziet dat er met een beetje nabewerking ongelooflijk veel te halen valt uit een foto. Zeker in de donkere delen. Een ander voordeel van nabewerken is dat je het onderwerp wat meer licht/helderheid kunt meegeven zodat de kijker er automatisch naar toe getrokken wordt. Van nature trekt je oog het eerst naar de lichte delen in een foto.


OpaAart schreef:Graag reacties hier op, positief en negatief

Wat me als eerste opvalt zijn de straffe hooglichten in enkele ramen (sommige mensen zweren bij 80watt lampen :) ), met een beetje nabewerking kan je dit simpel meer in balans brengen. Verder, houdt rekening met je lichtbronnen in de foto. De linker lantaarnpaal staat er net niet helemaal op. Snij je hem eraf, dan moet je tot zover snijden dat ook de gloed van het licht eraf valt. Dan snij je dus in de woning en dat wil je ook niet. Daarom denk ik dat je beter een paar passen achteruit had kunnen zetten zodat én de linker lantaarnpaal er op staat én het voorste blauw/witte verkeerspaaltje. Zoek met framen naar lijnen die je kunt gebruiken in je foto, inleidende lijnen, etc.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 17-12-2016 Buren bij Kaarslicht

Berichtdoor OpaAart » do dec 22 2016 5:51 pm

Dank je voor het plaatsen van een paar originele foto's.

Kijk eens aan, dat ziet er heel anders uit.
Dus het grote geheim is de nabewerking op de computer, goed dat ik dat weet dan hoef ik daar niet meer wakker over te liggen. :D
Vanmiddag in mijn speurtocht naar het maken van mooie foto's op youtube zie ik dat iedereen de foto's nabewerkt op de computer.
Nu dus nog veel oefenen met alle mogelijkheden die het fototoestel mij bied, en oefenen met de nabewerking.
En wat ik ook nog kwijt wil is dat wat de één mooi vind, vind een ander niet mooi. Smaken verschillen.

mvg Aart
Nikon D5300 Nikon 18-55 DX VR

Flickr
Gebruikersavatar
OpaAart

Forumlid
Berichten: 28


Locatie: Elst (ut)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 17-12-2016 Buren bij Kaarslicht

Berichtdoor henkk » do dec 22 2016 8:49 pm

LJ-Jochem schreef:het is immers een paar dorpen verderop

Buren is een stad(je). Misschien zelfs een graafschap (ze schijnen een graaf te hebben).
No offence !
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 17-12-2016 Buren bij Kaarslicht

Berichtdoor LJ-Jochem » do dec 22 2016 8:55 pm

Ik weet het Henk ;) Ik doe Buren te kort met dorp. Het is een dorpsachtig stadje ;)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Komende evenementen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten