Upgraden of nieuw kopen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Upgraden of nieuw kopen

Berichtdoor Kiter » za dec 31 2016 2:53 pm

Ben momenteel aan het kijken voor een PC/Mac voor foto bewerking (RAW)

Momenteel heb ik het volgende staan:

PC
Moederboard: Asrock 870 Extreme3
Processor: AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz
Geheugen: 8GB
HDD: Sata SSD 120GB / Sata 1TB

Mac Pro 4.1 (early 2009)
Processor: 2x2,66GHz Quad Core Intel Xeon
Geheugen: 10GB 1066MHz DDR3 ECC
Graphics: ATI Radeon HD 4870 512MB
HDD: Sata 640GB

iMac 27" (mid 2010)
Processor: 2,93GHZ Intel Core i7
Geheugen 12GB 1333MHz DDR3
Graphics: ATI Radeon HD 5750 1024MB
HDD: Sata 1TB

PC is nog redelijk te doen, maar moet nog even naar de grafische kaart kijken of deze ook hoge resoluties aan kan.
MacPro: mogelijk upgraden met een SSD HHD? en mogelijk meer?
iMac: heb je al een mooi scherm, maar is niet super snel. Mogelijk upgraden met een SSD HDD en mogelijk meer?

Of advies om alles te verkopen en wat nieuws te nemen (bv iMac/MBP/MacPro)?

Daarnaast snap ik de processoren tegenwoordig niet meer?
Bv de 2,93 HHz Intel Core i7 in mijn iMac, zal niet gelijk zijn aan een huidige 2.9GHz i7
Hoe kan je eea vergelijken?

En wat bepaald welke snelheid:
Als je het aantal cores verhoogt, welke snelheid gaat dan omhoog?
Dit ook voor meer geheugen, SSD HDD,.....?

Graag jullie advies hierin.
Laatst gewijzigd door Kiter op za dec 31 2016 7:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiter

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgraden of nieuw kopen

Berichtdoor mozes » za dec 31 2016 5:07 pm

Al gekeken wat bv Adobe adviseert?

Even snel wat op gezocht.
There is one hands-down winner for the most innovative computer for running Adobe Creative Cloud: the Microsoft Surface Studio for desktop computers, and the Microsoft Surface Book for laptop computers. The Surface Studio is an all-in-one computer, available with a dedicated graphics processor and also a 28-inch display that supports both touch and pen input.
https://www.agitraining.com/adobe/best- ... tive-cloud
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgraden of nieuw kopen

Berichtdoor Remco v/d Sanden » za dec 31 2016 7:18 pm

Een SSD zal je beleving in snelheid zeker verbeteren. Je programmas starten sneller op etc. Maar als het echt op rekenkracht uitkomt is de processor toch wel heel belangrijk. De snelheden in frequenties zijn niet enorm veel omhoog gegaan, de manier waarop gebruik wordt gemaakt van de snelheid wel natuurlijk. Een moderne i5 of i7 is echt heel krachtig. Icm een 16gb werkgeheugen en een snelle SSD heb je een sterk systeem.
De specs van je huidige systemen zijn gewoon niet meer up to date plat gezegd.
Mac heeft op het moment weinig nieuws onder de zon en draait nog steeds met oudere onderdelen. Upgraden van oude macs kan problemen geven omdat niet alles te vervangen is zonder meer. Ik zie op het moment veel mensen en bedrijven die al jarenlang Mac gebruiker zijn overstappen op Windows machines als ze daar dezelfde software mee kunnen gebruiken.

Voordeel van een pc is dat je zelf de keuze kan maken wat je erin wil tegen een vaak betere prijs. En als je gewoon zaken als Lightroom en PS wil draaien heeft een Mac geen meerwaarde over een pc.
Ik weet niet wat je budget is, maar wellicht is het verkopen van de Mac's een optie en hiervan een nieuw systeem kopen of eraan bijleggen?

Zo maar een gedachtegang.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgraden of nieuw kopen

Berichtdoor Kiter » zo jan 01 2017 7:00 pm

Hi Mozes,
De Surface Studio is inderdaad een gaaf ding, maar helaas weer de oudejaars loterij niet gewonnen ;-)
Zeker als je een beetje SSD HDD wilt hebben, kom je al op 3500 euro :-(

Remco,
Denk dat het inderdaad verkopen wordt en naar wat nieuws kijken.
Om eerlijk te zijn ligt mijn gevoel nog bij Apple, maar sta open voor PC.
Moet binnenkort maar eens een vergelijk maken tussen een Apple en een PC

Nog tips mbt PC?
Kiter

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgraden of nieuw kopen

Berichtdoor Remco v/d Sanden » ma jan 02 2017 8:40 pm

Ik weet natuurlijk niet wat je naast je foto's allemaal nog met de computer doet. Maar puur als je kijkt naar bijvoorbeeld Lightroom, Photoshop etc. die werken en draaien gelijk bij gelijke computer specificaties. Het enige voordeel is dat je voor het geld dat je voor de Mac betaald, betere hardware kan kopen voor de pc globaal genomen. En de mogelijkheid om uit te breiden/vernieuwen is ook wat simpeler.

Maar goed, als je heel je huishouden hebt draaien via Mac zoals telefoon, apple-tv, computer etc. is dat zeker een overweging natuurlijk. De integratie met de andere apparaten is bij Mac net wat makkelijker wat dat betreft. Keuzes, keuzes ;)
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgraden of nieuw kopen

Berichtdoor Janvis » ma jan 02 2017 8:47 pm

Als ik naar de spec's van je Imac kijk dan zou ik toch denken dat die rap zat is... Zet er een SSD (bij) in en volgens mij loopt dat ding dan als de brandweer.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgraden of nieuw kopen

Berichtdoor Robert » ma jan 02 2017 8:58 pm

Het is al weer een tijdje geleden dat ik mijn Macbook Pro uit 2010 verving door een nieuwere Macbook Pro uit 2015.
Ik werk hoofdzakelijk met Lightroom/Photoshop CC en met Nikon D800 RAW bestanden.
Mijn ervaring: de nieuwe Macbook is (uiteraard) stukken sneller dan de oude. Ondanks gelijke processor snelheden. In beide zit/zat een I7 met ssd en 16 gb intern.
Mijn huidige macbook maakt gebruik van de standaard Intel grafische kaart die bij de processor ingebouwd zit, dat gaat prima.
De snelheid zit hem voor een groot deel in de interne bussnelheid. Hoe hoger hoe sneller de machine.
Verder een snelle SSD en (ruim) voldoende intern geheugen.
Processor snelheid doet er iets minder toe is mijn ervaring bij een 4-core I7. Uiteindelijk bepaald de zwakste schakel de snelheid.
Zelf ruil ik mijn Mac niet graag voor een windows pc. Dat ik er voor mijn werk mee moet werken vind ik al erg genoeg :D
En ja, een Mac is duurder. Dat krijg je naderhand terug door de hogere inruil prijs die je terug krijgt.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgraden of nieuw kopen

Berichtdoor Janvis » ma jan 02 2017 9:20 pm

Om de prestaties hoef je al enige jaren geen mac meer te kopen, voor het zelfde geld of iets minder koop je een pc met gelijke spec's. Het enige voordeel van Mac is nog steeds het besturingssysteem. Doordat apple veel effecienter omgaat met het geheugen zijn en blijven appels langer hun snelheid behouden. Maar ook daar is windows flink aan het verbeteren de laatste jaren dus ook die voorsprong heeft z'n langste tijd wel gehad.

En als je nu meer betaald om later bij inruil weer meer terug te kunnen krijgen is natuurlijk gewoon een sigaar uit eigen doos ;-)
Laatst gewijzigd door Janvis op di jan 03 2017 9:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgraden of nieuw kopen

Berichtdoor Robert » ma jan 02 2017 9:52 pm

Er wordt altijd beweerd dat Apple duurder is. Dat is in mijn ervaring dus niet zo.
Dat heeft niets met sigaren te maken :D
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgraden of nieuw kopen

Berichtdoor Vincent » ma jan 02 2017 11:04 pm

Janvis schreef:Apple is en blijft voor 95% status en dat kleine beetje echte winst is eerdaags verleden tijd en is het 100% een status symbool :P


Dat is sowieso echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb in de hele geschiedenis van de Apple/Windows discussie. :roll: Het gebruik en de werking van beide besturingssystemen is dusdanig verschillend dat je sowieso die bewering helemaal niet kunt maken, omdat de systemen gewoon niet 1:1 vergelijkbaar zijn.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgraden of nieuw kopen

Berichtdoor Janvis » ma jan 02 2017 11:13 pm

En toch durf ik gerust aan die bewering vast te houden Vincent... Niet voor niets dat de helft van de jeugd perse met een Iphone willen lopen, die hebben vaak niet eens verstand van de verschillen. Maar goed, laten we maar hopen dat de apple/windows nu niet gaat losbarsten... :P
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgraden of nieuw kopen

Berichtdoor Wilci » ma jan 02 2017 11:21 pm

Hier een mogelijk interessant achtergrondartikel:

http://improvephotography.com/35216/win ... per-guide/
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgraden of nieuw kopen

Berichtdoor Vincent » ma jan 02 2017 11:24 pm

Je kunt niet een dergelijke opmerking maken en dan roepen dat je hoopt dat de discussie niet losbarst...

Ik heb jarenlang professioneel met beide systemen naast elkaar gewerkt. En nu werk ik 100% op mac. Dat heeft echt helemaal niets maar dan ook niets met status te maken.

Een telefoon is iets anders dan een pc of laptop.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgraden of nieuw kopen

Berichtdoor MartinT » di jan 03 2017 12:03 am

Janvis schreef: Apple is en blijft voor 95% status en dat kleine beetje echte winst is eerdaags verleden tijd en is het 100% een status symbool :P

;-)


TS stelt een serieuze vraag. Daar hoort een serieus antwoord bij en als je dat niet hebt of kunt, is het een goede gewoonte om te zwijgen.
Aan bovenstaande bewoording heeft hij helemaal niets.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgraden of nieuw kopen

Berichtdoor Janvis » di jan 03 2017 9:43 am

Nou vooruit dan maar, heb dat stukje tekst verwijderd... Ik zal voortaan proberen tot 10 te tellen ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten