Re: Bellenblaas fotografie hulp gevraagd

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Bellenblaas fotografie hulp gevraagd

Berichtdoor stabij » vr jan 06 2017 3:27 pm

Al 2 avonden ben ik in de weer om bellenblaas foto`s te maken. Maar ik kom er niet uit. De foto`s zijn niet voldoende scherp.
Ik heb de flitser op slave staan/ ingesteld (sb800) en mijn camera handmatig ingesteld (Nikon D300). iso 400
Sluitertijd 1/250ste diafragma verschillende geprobeerd tussen 4 en 8 met een Lens Tamron 17-50 2.8. op ong 25mm
Ik heb er 2 kleinere iets wat blauwe lampen (die ik onderlaatst bij een fotostudio van 60x60cm heb gekocht) erbij gebruikt.
Ook heb ik 1 heel felle fotolamp waar ik denk dat de bellen komen er op gericht .
Alle belichting komt van links.
Vr is uit en ik heb een afstandsbediening om trillingvrij de foto te kunnen nemen.
Wat zie ik over het hoofd?
Camera staat op statief.
eerst flitste ik vanaf de camera maar gisteren ontdekte ik op YouTube dat de flitser los moest staan. Eerst uitgezocht hoe dat moest, dat is dus wel gelukt :D
De foto`s zijn tav de eerste serie wel beter geworden maar niet scherp genoeg naar mijn zin.
Omdat de bellen niet stil staan, is scherpstelling heel lastig. Op internet zie ik wel heel scherpe foto`s. Het moet dus kunnen. Mijn hand heb ik op de plaats gehouden waar ik denk dat de bellen komen om scherp te stellen.
Bedankt alvast voor de hulp in deze.
groetjes,
Anja
stabij

Forumlid
Berichten: 91


Locatie: Huizen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Re: Bellenblaas fotografie hulp gevraagd

Berichtdoor ATOR » vr jan 06 2017 3:41 pm

Als je er een foto bij zou plaatsen dan zouden we kunnen zien of de focus niet op de juiste plaats zit, de scherptediepte te klein is of de bellen bewogen zijn.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bellenblaas fotografie hulp gevraagd

Berichtdoor stabij » vr jan 06 2017 3:55 pm

oeps die foto`s zijn al weggegooid omdat ik niet te vreden was. :oops:
stabij

Forumlid
Berichten: 91


Locatie: Huizen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Re: Bellenblaas fotografie hulp gevraagd

Berichtdoor ATOR » vr jan 06 2017 4:36 pm

Dan wordt het giswerk :D

Wat je kunt doen is eerst een foto maken met een stilstaand stand-in voorwerp, een bal ofzo, waarbij je duidelijk kunt zien of de focus (handmatig, geen auto-focus) op de juiste plaats ligt. Dan kijk je of de scherptediepte groot genoeg is want bij f/8 op 25cm zal die niet erg groot zijn. Als die twee goed zijn zou je een foto kunnen maken waarbij je de bal beweegt met dezelfde snelheid als de bellen om te kijken of je sluitertijd kort genoeg is.

Hiermee heb je de meest voor de hand liggende oorzaken wel verholpen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bellenblaas fotografie hulp gevraagd

Berichtdoor stabij » vr jan 06 2017 5:05 pm

ja sorry idd giswerk.
Maar ik ga vanavond opnieuw een poging wagen met uw tips.
Ik had wel op mijn hand scherp gesteld, maar misschien niet goed? al zag het er in de camera wel goed uit.
een van deze foto`s zal ik dan hier plaatsen. Moet ik eerst kijken hoe ik dat ook weer moet doen.
Leerzaam zo, ik heb ooit eens een foto geplaatst maar weet even niet meer hoe.komt goed :eh:
groetjes
Anja
ps scherpstelling had ik handmatig
stabij

Forumlid
Berichten: 91


Locatie: Huizen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bellenblaas fotografie hulp gevraagd

Berichtdoor stabij » za jan 07 2017 12:13 pm

[urlAfbeelding][/url]
Dank voor de tip Ator, hier kan ik wat mee. Het is toch de afstand geweest. Ik was eerst boven op een kleine slaapkamer waar mijn schildersezel staat aan het fotograferen. Maar, mijn afstand kon daar niet groter ik zat er te dicht op en een denk fout met diafragma en afstand. :oops:Ik was teveel met licht bezig omdat ik ook die ruimte moet hebben om dat te kunnen opstellen.
De bellen zijn een stuk scherper als gisteren. Nu wil ik, kijken hoe ik ze groter in beeld krijg.De lampen en flitser heb ik nu op een stoel gezet aan de rechter kant.Het is behelpen, maar goed. Wel is het erg lastig om de bellen goed en dichterbij voor de te kleine lap in beeld te krijgen. Ik ga hier mee verder. Het is leuk om te doen
Let niet op de achtergrond dat is drama ik weet het. Bij gebrek aan de grote lap oid. Dit is voor nu met oefenen wel oke.
Dat is de volgende stap.
bedankt groet,
Anja
stabij

Forumlid
Berichten: 91


Locatie: Huizen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Re: Bellenblaas fotografie hulp gevraagd

Berichtdoor ATOR » do jan 12 2017 1:20 am

Stap voor stap is de beste manier om zulke fotoproblemen aan te pakken.
Je ziet al wel op jouw foto dat de zeepbel links tegen de zwarte achtergrond veel duidelijker zichtbaar is dan de bellen voor het doek. Van een zeepbel zie je bijna alleen maar de reflecties en hoe donkerder de achtergrond is, hoe duidelijker die zichtbaar zijn.

Veel plezier verder! [emoji5]
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bellenblaas fotografie hulp gevraagd

Berichtdoor stabij » do jan 12 2017 12:05 pm

Omdat het behelpen is in mijn thuis situatie met fotograferen, geen goed doek stoel op een tafeltje gezet om hoogte te winnen ivm belichting. Was ik zo onfortuinlijk om een lampje om te laten vallen grr stuk dus.
Die moet vervangen worden.
Voor nu, ben ik even over gestapt op wat andere foto`s maken.
Maar ik geef niet op.Ga op zoek naar een zwart doek en een nieuwe lamp.en opnieuw proberen.
Bedankt vast voor zover,
groetjes,
Anja
stabij

Forumlid
Berichten: 91


Locatie: Huizen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Re: Bellenblaas fotografie hulp gevraagd

Berichtdoor Emmie » do jan 12 2017 8:50 pm

Kijk voor een zwart doek eens bij een Kwantum. Daar heb je voor een paar centen een grote lap stof die je kan gebruiken.
Ik heb zelf ook al eens bellenblaas op de foto gezet. En heb daar slechts 1 reportageflitser en een staande lamp uit de woonkamer voor gebruikt.
Moet te doen zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Emmie

Ledenadministratie
Berichten: 232


Locatie: Rijswijk
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bellenblaas fotografie hulp gevraagd

Berichtdoor stabij » do jan 12 2017 9:06 pm

Goede tip om daar een zwarte lap te kopen.
Er zit in Amersfoort een Kwantum(dicht bijzijnde). Moet ik een keer die kant op.
Misschien een domme vraag, hoe heb je de lap strak opgehangen? Ik had, zo je ziet de lap niet strak kunnen spannen is rommelig en storend.Bij gebrek aan andere oplossing :oops: :oops:
.
stabij

Forumlid
Berichten: 91


Locatie: Huizen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Re: Bellenblaas fotografie hulp gevraagd

Berichtdoor Emmie » vr jan 13 2017 1:35 pm

Euh gewoon met punaises in de muur geprikt.... [emoji4]
Gebruikersavatar
Emmie

Ledenadministratie
Berichten: 232


Locatie: Rijswijk
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bellenblaas fotografie hulp gevraagd

Berichtdoor Brutus » vr jan 13 2017 1:56 pm

stabij schreef: Ik had, zo je ziet de lap niet strak kunnen spannen is rommelig en storend
.


Hoeft niet zo strak; als je maar zorgt dat er geen licht op valt (of veel minder dan op de bellen) blijft de achtergrond al snel zwart.
Bellen een flink eind ervandaan blazen en zorgen dat de achtergrond buiten je scherptediepte valt (diafragma groot houden, dwz zo klein mogelijk diafragmagetal) helpt ook.

Als je je foto's nabewerkt, kan je ook met het instellen van het "zwartpunt" spelen.
Wordt je laken nog sneller glad mee dan met een strijkbout :wink:
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten