Thialf schaatsen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Thialf schaatsen

Berichtdoor bennieeee » vr jan 06 2017 4:26 pm

Ga morgen naar het ISU EK Schaatsen in Thialf.
Nu ben ik van plan om de camera even mee te nemen die kant op.

Wat zijn de belangrijkste instellingen om op te letten ?
Wil graag de beweging mee krijgen in de foto en niet een stilstaand beeld.
D3300, Nikon 18-55mm f/3.5-5.6g vr af-s dx, Nikon af-s 35mm f/1.8g dx en Sigma 105mm f/2.8 ex dg macro
bennieeee

Forumlid
Berichten: 42


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Thialf schaatsen

Berichtdoor ATOR » vr jan 06 2017 4:45 pm

Als de gemaakte schaatsfoto achterop je camera 'stilstaat' dan zet je voor de volgende de sluitertijd wat langer of je vraagt of ze wat sneller kunnen schaatsen. Dat zal denk ik geen nieuws voor je zijn :wink:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Thialf schaatsen

Berichtdoor Nikkormaat » vr jan 06 2017 6:08 pm

Voor foto's van mijn dochter van 14 gebruik ik altijd 1/650. Zowel als zij op mij afkomt als meetrekkend. Met die sluitertijd is doorgaans niet het totale beeld helemaal bevroren, zodat je nog enig snelheidsidee hebt als een voet of hand wat bewegingsonscherpte heeft. Vincent Riemersma heeft volgens mij binnen dit forum met schaatsfotografie de meeste ervaring.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Thialf schaatsen

Berichtdoor Vincent » za jan 07 2017 1:18 am

bennieeee schreef:Wat zijn de belangrijkste instellingen om op te letten ?
Wil graag de beweging mee krijgen in de foto en niet een stilstaand beeld.


Licht is geen probleem sinds de verbouwing. Schiet op manueel zodat je alles onder controle hebt. Licht is zo constant over de baan dat je daarmee geen problemen krijgt.

Vandaag zat ik bij 'bevroren' beeld meestal op 1/1250 bij ISO 1250 (op f/ 2.8 ). Prima omstandigheden dus.


Nikkormaat schreef:Vincent Riemersma heeft volgens mij binnen dit forum met schaatsfotografie de meeste ervaring.


Er valt verder weinig over te zeggen, of eigenlijk zoveel dat er weinig geen beginnen aan is. Wil de je actie echt bevriezen dan kun je meer roepen, dan zou ik namelijk op die 1/1250, of sneller, gaan zitten. En zelfs dan kan een handje bewogen zijn.

Maar wil je beweging in je foto door lange sluitertijd dan moet je gewoon zelf kijken hoe ver je kunt, en vooral wilt, gaan. Je kunt meetrekkertjes doen op alle sluitertijden die je wilt. Vandaag op 1/5s was wel op het randje trouwens :wink:

Afbeelding
Afbeelding
ISO 100 - 400mm - F/13 - 1/5s

1/20 is algemeen wat safer. Maar een goede blik op het rechte stuk helpt hier natuurlijk ook aanzienlijk. Dat hangt dus ook van je kaarten af.
Afbeelding
ISO 100 - 400mm - f/8 - 1/20s


Of beetje arty-party met reflecties enzo...
Afbeelding
ISO 100 - 35mm - f/8 - 1/20


Maar het kan natuurlijk ook met een groothoekje:
Afbeelding
ISO 100 - 14mm - f/11 - 1/10

Of helemaal bovenin het stadion...
Afbeelding
ISO 100 - 14mm - f/8 - 1/20

Kortom, voor bewegende beelden kan het zo gek niet. Dus leef je lekker uit en speel met je instellingen. En niet te opzichtig met een grote camera bij de ingang, zo nu en dan willen ze wel eens moeilijker doen dan voorheen :wink2:

En even zwaaien morgen! :angel:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Thialf schaatsen

Berichtdoor bennieeee » za jan 07 2017 9:38 am

Top! Dank voor je tips. Hier ga ik zeker weten wat aan hebben, genoeg om uit te proberen.

Zit op West dus het rechte stuk vlakbij de start plekken van meerdere afstanden. Rij 4 dus mooi dichtbij de baan. Met dit weer eerst maar eens zien hoe druk het wordt, misschien kunnen we nog een ander mooi plekje vinden.
D3300, Nikon 18-55mm f/3.5-5.6g vr af-s dx, Nikon af-s 35mm f/1.8g dx en Sigma 105mm f/2.8 ex dg macro
bennieeee

Forumlid
Berichten: 42


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Thialf schaatsen

Berichtdoor Vincent » za jan 07 2017 7:11 pm

djunclesam schreef:Vandaag op 1/5s was wel op het randje trouwens :wink:


1/4s :wave:

Afbeelding
ISO 31 - 14 mm - f/10 - 1/4s
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Thialf schaatsen

Berichtdoor bennieeee » zo jan 08 2017 9:11 am

djunclesam schreef:
djunclesam schreef:Vandaag op 1/5s was wel op het randje trouwens :wink:


1/4s :wave:

Afbeelding
ISO 31 - 14 mm - f/10 - 1/4s

Nils van der Poel :D

Ik vond het echter wel verrekte lastig voor de eerste keer. Vooral om die beweging er mooi op te krijgen. Zat precies voor de start van de 1500 meter en vlakbij de coaches dus heb me wel prima daarmee kunnen vermaken! Kleine 600 foto's geschoten dus nu maar eens hoe weinig ervan over blijft.
D3300, Nikon 18-55mm f/3.5-5.6g vr af-s dx, Nikon af-s 35mm f/1.8g dx en Sigma 105mm f/2.8 ex dg macro
bennieeee

Forumlid
Berichten: 42


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Thialf schaatsen

Berichtdoor Frans Martens » zo jan 08 2017 12:39 pm

Leerzaam lesje weer Vincent, hartelijk dank. En ook weer prachtige platen, nr 1, 2 en die allerlaatste op1/4, TOP.
Benieuwd naar de foto's van Nils...
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Thialf schaatsen

Berichtdoor MaartenH » zo jan 08 2017 5:33 pm

Mooi Vincent , die eerste zag ik op IJsmeesters staan :thumbup:
Maarten
GoedLicht!
D850 + D800 + F100 + 50f1.8 + 16-35f4VR + Micro105f2.8VR + 70-200f4VR + PC-E24f3.5 + 58f1.4 + Gitzo Systematic 3 + iOptron Sky Tracker pro
Gebruikersavatar
MaartenH

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: On the road
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Thialf schaatsen

Berichtdoor Vincent » zo jan 08 2017 11:58 pm

Klopt!

Een hoop ijsblokjes zijn ook van mij dus spaar ze allemaal!! ;)
Laatst gewijzigd door Vincent op zo jan 08 2017 11:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Thialf schaatsen

Berichtdoor Nikkormaat » ma jan 09 2017 7:47 am

Mooie foto's Vincent? Ik ben me weer bewust dat ik dankzij 50 jaar in het analoge tijdperk nog steeds zuinig schiet en nauwelijks experimenteer om missers te vermijden.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Thialf schaatsen

Berichtdoor MaartenH » ma jan 09 2017 8:46 am

Nikkormaat schreef:Mooie foto's Vincent? Ik ben me weer bewust dat ik dankzij 50 jaar in het analoge tijdperk nog steeds zuinig schiet en nauwelijks experimenteer om missers te vermijden.


Ja die afwijking heb ik ook :o
GoedLicht!
D850 + D800 + F100 + 50f1.8 + 16-35f4VR + Micro105f2.8VR + 70-200f4VR + PC-E24f3.5 + 58f1.4 + Gitzo Systematic 3 + iOptron Sky Tracker pro
Gebruikersavatar
MaartenH

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: On the road
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Thialf schaatsen

Berichtdoor MaartenH » ma jan 09 2017 8:51 am

djunclesam schreef:Klopt!

Een hoop ijsblokjes zijn ook van mij dus spaar ze allemaal!! ;)


Haha, nee hoor zo fanatiek ben ik niet, maar mijn dochter is de concept en UX designer van die app, vandaar dat ik m heb :D
Maarten
GoedLicht!
D850 + D800 + F100 + 50f1.8 + 16-35f4VR + Micro105f2.8VR + 70-200f4VR + PC-E24f3.5 + 58f1.4 + Gitzo Systematic 3 + iOptron Sky Tracker pro
Gebruikersavatar
MaartenH

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: On the road
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Thialf schaatsen

Berichtdoor bennieeee » ma jan 09 2017 11:06 am

Paar foto's die ik heb geschoten.
AfbeeldingDSC_0793 by B Sijtsma, on

AfbeeldingDSC_0742 by B Sijtsma, on Flickr

AfbeeldingDSC_0712 by B Sijtsma, on Flickr

AfbeeldingDSC_0626 by B Sijtsma, on Flickr

Baal dat de laatste foto niet helemaal scherp is. Het is wel verreweg het lastigste wat ik heb gedaan tot nu toe.
D3300, Nikon 18-55mm f/3.5-5.6g vr af-s dx, Nikon af-s 35mm f/1.8g dx en Sigma 105mm f/2.8 ex dg macro
bennieeee

Forumlid
Berichten: 42


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Thialf schaatsen

Berichtdoor josti » ma jan 09 2017 8:47 pm

De foto's van Vincent roepen bij mij weer de 'Wow'-factor' op! Heel fraai hoe je de beweging hebt vastgelegd. De eerste van benieeee heeft dat ook wat. Jammer alleen dat de schaatser er niet helemaal opstaat en van de voorgrond op de andere foto's. Neem aan dat je niet anders kon qua plek om te fotograferen.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2909


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten