Riemen en zware telelenzen

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor imaginary_nl » za jan 07 2017 10:18 pm

Het "enge" aan de gebruikte musketons is dat de kopjes wel eens afbreken onder zware belasting waardoor de boel na een versnelling van 9,81 m/s^2 abrupt afgeremd wordt...
Ander probleem is dat je echt regelmatig moet controleren of de schroefdraad van de ogen nog goed vast zit.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor Richard » za jan 07 2017 10:30 pm

De laatste Peak Design ankers kunnen 113 kg hebben: https://support.peakdesign.com/hc/en-us ... ngineering

Een M8 zit ergens rond de 350 kg, ongeveer de maat van de Carryspeed koppeling.

Dat overschrijdt ruimschoots het gewicht van objectief + camera en zal dus niet 1, 2, 3 afbreken.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor imaginary_nl » za jan 07 2017 10:54 pm

Ik wil verder geen discussie starten...maar:
-Statische belasting is wat anders dan dynamische belasting. Bij een schok neemt de kracht exponentieel toe. Het gebruikte materiaal is vrij bros, dus breekt eerder dan dat het buigt.
-ik heb de ankers zien loskomen doordat de schroefdraad los was gedraaid.
-ik heb het over de snelsluitingen en met name over de kopjes (waar de haak kan draaien). Dat is het zwaktste punt van de constructie. Peak design maakt daar volgens mij geen gebruik van, ken niet alle types.
De sterkte van de ankers is waasrschijnlijk wel genoeg.

Er zijn zat mensen die het gebruiken en erg tevreden zijn. Het is ook een handig systeem. Ik ben alleen te paranoïde om het mijn apparatuur toe te vertrouwen. Een camerariem zonder snelsluitingen is gewoon het sterkste, maar niet altijd het handigste geef ik toe.
(Snelsluitingen in het algemeen ben ik geen fan van...)
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor MartinT » zo jan 08 2017 12:08 am

imaginary_nl schreef:-ik heb de ankers zien loskomen doordat de schroefdraad los was gedraaid.
-ik heb het over de snelsluitingen en met name over de kopjes (waar de haak kan draaien). Dat is het zwaktste punt van de constructie.


Interessante bijdrage, maar ik ben even het spoor kwijt :(
Wat gebeurde er precies toen " de ankers(?) loskwamen"?
Over welk merk en type heb je het nu?
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor Etienne2 » zo jan 08 2017 1:28 am

Wanneer ik zou gaan fietsen met de 500mm, stop ik 'm in de rugzak. Bij mij in de buurt is alles te ver weg om er met de fiets op uit te trekken, het is anders bij jullie in de polders en Zeeland.
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RE: Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor imaginary_nl » zo jan 08 2017 9:25 am

martinpecheur schreef:
imaginary_nl schreef:-ik heb de ankers zien loskomen doordat de schroefdraad los was gedraaid.
-ik heb het over de snelsluitingen en met name over de kopjes (waar de haak kan draaien). Dat is het zwaktste punt van de constructie.


Interessante bijdrage, maar ik ben even het spoor kwijt :(
Wat gebeurde er precies toen " de ankers(?) loskwamen"?
Over welk merk en type heb je het nu?
Martin

Ankers (zoals deze eerder genoemd werden): de schroef-met-oog welke in de statiefgondel geschroefd worden.
De schroefdraad zat er nog maar voor een klein deel in vast. Zou je kunnen voorkomen met een druppeltje Locktite. Voor ieder objectief een anker is dan het meest praktisch denk ik.

Sommige systemen maken gebruik van haken en kunststof gespen.

Onderstaande afbeelding als voorbeeld bevat ongeveer alle elementen die ik (persoonlijke mening dus) niet wil:
- onderbroken draagriem: kunststof oogjes aan het comfortabele deel. Doorlopende band is vele malen sterker.
- Snelsluiting/gesp met draaipunt: zwakke delen zijn het draaipunt (kopje)en het scharnierpunt (pin).

Afbeelding

Let op, de discussie gaat hier over zware objectieven. Met een bescheiden toestel loopt het allemaal wel los misschien.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor Stijn Smits » zo jan 08 2017 9:50 am

Aan de camera gewoon een normale nikonband, lopen of fietsen met een 500mm om mijn nek lijkt me niet heel praktisch dus die wordt gedragen aan de gondel of gewoon in de tas, eventueel nog op statief over de schouder. Aan de band op bovenstaande afbeelding zou ik niet graag een zware telelens toevertrouwen.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor Matthijs » zo jan 08 2017 10:11 am

Ik volg jullie discussie over de Peakdesign graag. Lijkt me heel handig en goed betaalbaar.
Maar het word bij elkaar een lang verhaal... ;)
Raden jullie de riem aan bij het gebruik van een zware telelens of zeggen jullie van doe maar niet?

Ik fiets heel erg veel, en tot op heden is dat altijd goed gegaan. Ook met de 300/2.8. Tegenwoordig fiets ik veel op m'n mountainbike, daar gaat het wat ingewikkelder aangezien je daar meer voorover hangt en dan de lens tegen het frame van de fiets bonkt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Misschien dat ik vaker de schoolfiets moet pakken en daaraan een fietstas hang...?
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor ATOR » zo jan 08 2017 12:30 pm

Op de mountain bike klik ik de camera, terwijl hij aan een Slide riem hangt, in een Peakdesign Capture clip die ik aan de schouderband van mijn fotogrugzak heb bevestigd. Dat is ook erg handig als je ergens overheen moet klimmen. De camera zit dan stevig tegen je borst. Mijn zwaarste lens is een 70-200 f/2.8 dus ik weet niet of het nog comfortabel werkt bij grotere lenzen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor Stijn Smits » zo jan 08 2017 2:44 pm

of je neemt een kleine fietskar waar je je spullen in kunt doen.

Grt Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor Matthijs » zo jan 08 2017 2:49 pm

Stijn, ik rijd veel over onverharde wegen, denk dat het dan flink gaat stuiteren en schuiven. Bij een fietstas is dat minder.
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor Gerard » za feb 04 2017 6:26 pm

Beste fotovrienden,

Ik ben al een tijdje opzoek als vervanging van de standaard riem die bij de D7200 zit.

Mijn vraag is het volgende:

ik heb 2 riemen gezien

- Peak Design Slide
- Carry speed pro versie

Welke heeft jullie voorkeur. Als er nog andere riemen met dezelfde mogelijkheden zijn hoor ik dat graag.

Ik ben in bezit van meerdere objectieven. waaronder ook een telezoom objectief met een statief bevestiging.

groet,

Gerard
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor Richard » za feb 04 2017 6:30 pm

Peak Design Slide op de body.

Carry Speed op objectieven met statief bevestiging en dan is de Peakdesign makkelijk los gekoppeld.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor Matthijs » za feb 04 2017 6:43 pm

Ik moet zeggen dat sinds ik mijn 500mm heb, de riem nauwelijks meer gebruik. Niet alleen om de reden dat de vatting kan afbreken (wanneer je de riem aan de body bevestigd) maar ook omdat als je de combinatie om je nek/schouder, het niet lang volhoudt... Ik weet niet hoe zwaar jouw zwaarste lens is Gerard?
Momenteel hangt er een goedkope zogenaamde 'SLR AIR strap' aan mijn body die ik alleen gebruik als er geen telelens op mijn bod zit.
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor JvdKooij » za feb 04 2017 6:48 pm

daarom gebruik ik de Peak Design slide Matthijs, die heb je zo van de body af....
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten